أتيتُكَ بما تبقى منّي
أتيتُكَ تائهًا أبحثُ عن قلبي
أتيتُك وقد ضاقت بيَا الحيلُ
أتيتُكَ ويقيني بأنك نعمَ الربُّ أنت
وبئسَ العبدُ أنا فاشملنِي برحمتِك ،
أنا الذي لا أثق إلا برحمتك
فلا تردني خائبًا أو مهزومًا
هذِّب لِي قلبي
أوتد هذا القلب على ما تحب وترضى ، وأقمه حيث ترضى ، وأمتهُ حينَ ترضي .
أتيتُكَ تائهًا أبحثُ عن قلبي
أتيتُك وقد ضاقت بيَا الحيلُ
أتيتُكَ ويقيني بأنك نعمَ الربُّ أنت
وبئسَ العبدُ أنا فاشملنِي برحمتِك ،
أنا الذي لا أثق إلا برحمتك
فلا تردني خائبًا أو مهزومًا
هذِّب لِي قلبي
أوتد هذا القلب على ما تحب وترضى ، وأقمه حيث ترضى ، وأمتهُ حينَ ترضي .
❤31😢3😍3💘3🥰2💔2🍓2
إنّ أكثر ما يتمنى المرء دخول الجنّة لأجلهِ ليس فقط التمتُّع بِالملابِس والطعام والشراب والقُصور والأنهار.
_بل لأنّهُ يشتاق ليومٍ يكون خالٍ فِيه مِن الصبر!_
أن يصبِر حتى ينال.. يصبِر حتى تمُر هذهِ الفترة.. يصبِر حتى يُرزَق.. يصبِر عن معصية.. يصبِر على فقدٍ
يشتاقُ المرء ليوم يُجزى فِيه بِما صَبر جنةً وحريرًا ولا مزيد مِن تحمُّل ما يشُقّ عليه..
يشتاقُ المرء ليوم يرتاح مِن إرهاق المُجاهدة والتخلُّص مِن شعور التقصير الدائِم..
هذا واللّٰه وحدهُ جنّة!
لقد تعِب المرء كثيرًا في هذهِ الدُنيا واللّٰه المُستعان.
نسأل اللّٰه أن يرزُقنا بِفضلهِ وكرمهِ.
الحمدُ للّٰه على كُلِ ما ساءَنا أو سرّنا وسيأتي اليوم الذي سينتهي فُيه كُل بَلاء حتمًا سيأتي
_بل لأنّهُ يشتاق ليومٍ يكون خالٍ فِيه مِن الصبر!_
أن يصبِر حتى ينال.. يصبِر حتى تمُر هذهِ الفترة.. يصبِر حتى يُرزَق.. يصبِر عن معصية.. يصبِر على فقدٍ
يشتاقُ المرء ليوم يُجزى فِيه بِما صَبر جنةً وحريرًا ولا مزيد مِن تحمُّل ما يشُقّ عليه..
يشتاقُ المرء ليوم يرتاح مِن إرهاق المُجاهدة والتخلُّص مِن شعور التقصير الدائِم..
هذا واللّٰه وحدهُ جنّة!
لقد تعِب المرء كثيرًا في هذهِ الدُنيا واللّٰه المُستعان.
نسأل اللّٰه أن يرزُقنا بِفضلهِ وكرمهِ.
الحمدُ للّٰه على كُلِ ما ساءَنا أو سرّنا وسيأتي اليوم الذي سينتهي فُيه كُل بَلاء حتمًا سيأتي
❤31🥰3🕊3🍓3💘3😍2
.
صباح الخير💜
متنسوش تجددوا نواياكم عن اليوم
بتصحى من النوم ♡
وأنت مدرك إنه صباح جديد من يوم جديد محسوب من عمرك
فبتيجي في بالك الحاجات اللي وراك من مذاكرة/ شغل/ دروس/ شغل بيت/ مشاوير
فبتفتكر إن وجهتك هي الجنة وإنك فالدنيا في اختبار.. وإنك محتاج تكسب أكبر قدر من الحسنات.
فبتقرر إنك تجدد نيتك عن اليوم وبدل ما أنت شايل هم مهامه.. بتخليه كله خالص لوجه الله وفي ميزان حسناتك.
ومع كل حدث في اليوم بتذكر نفسك إن رد فعلك وطريقة تعاملك معاه.. إما بتقربك من الجنة خطوة أو بتبعدك خطوة وعلى أساسه بتختار..
تفتكر اليوم ده هيكون يوم عادي؟
صباح الخير💜
متنسوش تجددوا نواياكم عن اليوم
بتصحى من النوم ♡
وأنت مدرك إنه صباح جديد من يوم جديد محسوب من عمرك
فبتيجي في بالك الحاجات اللي وراك من مذاكرة/ شغل/ دروس/ شغل بيت/ مشاوير
فبتفتكر إن وجهتك هي الجنة وإنك فالدنيا في اختبار.. وإنك محتاج تكسب أكبر قدر من الحسنات.
فبتقرر إنك تجدد نيتك عن اليوم وبدل ما أنت شايل هم مهامه.. بتخليه كله خالص لوجه الله وفي ميزان حسناتك.
ومع كل حدث في اليوم بتذكر نفسك إن رد فعلك وطريقة تعاملك معاه.. إما بتقربك من الجنة خطوة أو بتبعدك خطوة وعلى أساسه بتختار..
تفتكر اليوم ده هيكون يوم عادي؟
❤30🍓4🥰3🕊2😍2💘2
ياقلوب_الصائمين_اخشعي_#سعدون_حمادي_
<unknown>
ياقلوب الصائمين اخشعي فإنه رمضان
يااقادم المجتهدين اركعي لربك واسجدي
ياعيون المؤمنين دون الجنة لا تنظري🥺
ياهمم المحبين بغير الله في هذا الحياة لا تقنعني 😢
يا ليله القدر العبدين والقائمين أشهدي
يااألسنت السائلين في المسألة جدي واطلبي
ياغيوم الغفله عن البصائر تخشغي💚 😭
يااقادم المجتهدين اركعي لربك واسجدي
ياعيون المؤمنين دون الجنة لا تنظري🥺
ياهمم المحبين بغير الله في هذا الحياة لا تقنعني 😢
يا ليله القدر العبدين والقائمين أشهدي
يااألسنت السائلين في المسألة جدي واطلبي
ياغيوم الغفله عن البصائر تخشغي
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤12😭8🕊2😍2💘2🥰1
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
القناة في النازل والناس بتطلع دفعه واحده
لو في شيء نقدر نعدله أو مضايقة أو شيء مخالف ممكن تبعتوا لينا علي بوت القناة
الواحد مابيصدق يلاقي الناس بتسفيدا والقناة تكبر والله وبالله وتالله مش حب في العدد ولا التفاعل ولا المشاهدات لا لا والله ولكن للأجر والثواب عند الله
واحتسب القناة صداقة جارية عني وعنكم
عدد المشاهدات للمنشورات أقل وعد التفاعل أحنا مش عايزين تفاعل إحنا عايزينك تسفيدوا عايزين الثواب
ولكن تفاعلك في القناة المنشورات بيساعدنا أن نقدم لكم معلومات وتشيجع للقائمين على القناة وبيكون دعم ليا أنا شخصياً أتمني أنكم تتفاعلوا خلينا نفيد غيرنا ونستفيد شيرو القناة في كل مكان عندك الدل علي خير كافاعله
@daqiqatayndinBot
القناة في النازل والناس بتطلع دفعه واحده
لو في شيء نقدر نعدله أو مضايقة أو شيء مخالف ممكن تبعتوا لينا علي بوت القناة
الواحد مابيصدق يلاقي الناس بتسفيدا والقناة تكبر والله وبالله وتالله مش حب في العدد ولا التفاعل ولا المشاهدات لا لا والله ولكن للأجر والثواب عند الله
واحتسب القناة صداقة جارية عني وعنكم
عدد المشاهدات للمنشورات أقل وعد التفاعل أحنا مش عايزين تفاعل إحنا عايزينك تسفيدوا عايزين الثواب
ولكن تفاعلك في القناة المنشورات بيساعدنا أن نقدم لكم معلومات وتشيجع للقائمين على القناة وبيكون دعم ليا أنا شخصياً أتمني أنكم تتفاعلوا خلينا نفيد غيرنا ونستفيد شيرو القناة في كل مكان عندك الدل علي خير كافاعله
@daqiqatayndinBot
❤33🥰4🕊4🍓4😍3🤝3💘3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته القناة في النازل والناس بتطلع دفعه واحده لو في شيء نقدر نعدله أو مضايقة أو شيء مخالف ممكن تبعتوا لينا علي بوت القناة الواحد مابيصدق يلاقي الناس بتسفيدا والقناة تكبر والله وبالله وتالله مش حب في العدد ولا التفاعل ولا المشاهدات…
مبسوط جداً بالناس اللي خلت بتقولي علي إقتراح ومواضيع نعمله في القناة تعاون معايا أنا بعتبر نفسي مش صاحب قناه ولا حاجة أنا زيكم وكلنا هنا متجمعين في الخير وعلي الأجر والثواب وأن شاء الله نتجمع في الفردوس الأعلى عايز الناس تتفاعل مع المنشورات وتعمل شير للقناة في كل مكان واقتراحاتكم عليا نعمل ايه في القناة واللي شايف نفسه يقدر يقدم شئ يتواصل معانا @daqiqatayndinBot
❤30🍓3💘3🥰2🕊2😍2
.
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
بفكركم بمناسبة العيد..!
وأنتوا بتنزلوا من دلوقتي تدوروا عشان تشتروا لبس العيد، افتكروا مجاهدتكم في لبسكم وحِجابكم طول شهر رمضان
واختاروا اللبس اللي ينفع يتلبس وأنتوا بتصلوا، وفي رمضان، وكل وقت، لبس يليق بالحجاب واللي فيه الشروط الشرعية
كده كده كل الهدوم غالية ، لكن غالي بنؤجر بلبسه ، خير مليون مرة من غالي نأخذ ذنب بسببه ونتحاسب أمام الخالق عليه ومش هنلاقي وقتها سبب ولا رد لسؤال ليه لبسنا كده؟!..
جددوا النية لله إنكم تخرجوا من رمضان ولو بتغيير واحد ظاهر في شخصيتكن ألا وهو
اللبس = الستر
تغيري للأفضل كأنه أخر رمضان لكِ في هذه الدنيا فهى أيام معدودات ونلقى الله في يوم نحاسب فيه على ملابس كل ثانية
ووقت الحساب لن تجد للسؤال جواب فاتقِ الله في نفسكِ ولبسكِ
والسلام🌸💗
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
بفكركم بمناسبة العيد..!
وأنتوا بتنزلوا من دلوقتي تدوروا عشان تشتروا لبس العيد، افتكروا مجاهدتكم في لبسكم وحِجابكم طول شهر رمضان
واختاروا اللبس اللي ينفع يتلبس وأنتوا بتصلوا، وفي رمضان، وكل وقت، لبس يليق بالحجاب واللي فيه الشروط الشرعية
كده كده كل الهدوم غالية ، لكن غالي بنؤجر بلبسه ، خير مليون مرة من غالي نأخذ ذنب بسببه ونتحاسب أمام الخالق عليه ومش هنلاقي وقتها سبب ولا رد لسؤال ليه لبسنا كده؟!..
جددوا النية لله إنكم تخرجوا من رمضان ولو بتغيير واحد ظاهر في شخصيتكن ألا وهو
اللبس = الستر
تغيري للأفضل كأنه أخر رمضان لكِ في هذه الدنيا فهى أيام معدودات ونلقى الله في يوم نحاسب فيه على ملابس كل ثانية
ووقت الحساب لن تجد للسؤال جواب فاتقِ الله في نفسكِ ولبسكِ
والسلام🌸💗
❤37🥰3👌3🕊3🍓3💘3😍2
.
هذه ليلةٌ ونيسة..
المكارم، والفتوحات، والتوفيق فيما سيأتي، وتعويض ما فات.. كله متعلق بالصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم... فإياكِ والفوات
هلم لشفاء روحك، وتهذيب نفسك، والسبق في الطاعات
ما رأيت برًا بالنفس، والأهل، والذرية، وبالمسلمين كالإكثار من الصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم🩷
اللهم صلِ وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
هذه ليلةٌ ونيسة..
المكارم، والفتوحات، والتوفيق فيما سيأتي، وتعويض ما فات.. كله متعلق بالصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم... فإياكِ والفوات
هلم لشفاء روحك، وتهذيب نفسك، والسبق في الطاعات
ما رأيت برًا بالنفس، والأهل، والذرية، وبالمسلمين كالإكثار من الصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
اللهم صلِ وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤34🍓3💘3🕊2😍2🥰1
"إياك والفراغ، وأن تألف الرّاحة، فتترك الميدان لغيرك خوفًا وضَعفًا، إياك والبحث عن سفاسف الأمور في ظلِّ مرحلةٍ أنت أحوج ما يمكن لأن تُصقَلَ جيدًا، وتَثبُتَ كشجرةٍ لا تموت، وانتبه أن تُضِع نَفسك!
ستمُرّ عليك أيّامٌ عجاف، ستُحبس بعض أفكارك، سيذبل فيكَ غرسًا أحببته، سينبت مجددًا إن قُمت، ليس وقت الحَزَن، ولا الضعف، ولا الخضوع، ولا التفاهة والفراغ.. بل هذا زمن إعداد وإمداد، كن بخير ما استطعت!
ستمُرّ عليك أيّامٌ عجاف، ستُحبس بعض أفكارك، سيذبل فيكَ غرسًا أحببته، سينبت مجددًا إن قُمت، ليس وقت الحَزَن، ولا الضعف، ولا الخضوع، ولا التفاهة والفراغ.. بل هذا زمن إعداد وإمداد، كن بخير ما استطعت!
❤48😍4👌3🕊3🥰2🍓2💘2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
كالغَيثِ ذِكْرُكَ يا حَبيبي لمْ يَزَلْ
يَسْقي القلوبَ مَحَبَّةً ونَعِيمًا
يا سَيّدَ الثَّقلينِ حُزْتَ مَكانةً
ومقامَ عِزٍّ في النُّفوسِ عَظِيمًا
يا مَنْ سَلَكْتُمْ نَهْجهُ وَسَبِيلهُ
صَلُّوا عَليهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
اللهم صل وسلم على نبينا محمد
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤30🍓6🥰4💘4😍3🕊2
.
أنا عايزك بس تتخيل معايا الفَضْل
صلاة واحدة منك على النبي🩷 = عشر صلوات من ربك!
صلاة الله -عزَّ وجلَّ- عليك هي الرحمة
يعني كل عشر صلوات منك = بمِئة رحمة من الله عليك!
وإن زِدتَ = زاد ربُّكَ وضاعَف
أنا عايزك بس تتخيل معايا الفَضْل
صلاة واحدة منك على النبي
صلاة الله -عزَّ وجلَّ- عليك هي الرحمة
يعني كل عشر صلوات منك = بمِئة رحمة من الله عليك!
وإن زِدتَ = زاد ربُّكَ وضاعَف
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤47🍓8🕊7😍6🤝3🥰2👏2💘2
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
انهارده اي💚👀 = الجمعة💚🌿 وانت متعود تعمل اي؟!💚🌿 =اقرا سورة الكهف وأكثر من الصلاة علي الحبيب وَاغتنم آخر ساعة استجابة قبل المغرب.💚🌿 لاتسنوا من صالح دعائكم ولا تغفلوا عن اخواتنا في غزه بالدعاء💚🌿
.
"وأنت تقرأ سورة الكهف📖 📖
لا تنسَ أن تتدبَّر كيف أصلح الله حال الجدار ليتيمين لا يعلمان بشأنه، كيف حفظ مستقبل الأبوين، كيف أدار الله أمر أصحاب السفينة وحفظ أمرهم بما يُكره ظاهره وهو الخير كله، جدِّد توكلك وتذكَّر القاعدة: ﴿وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ﴾"🤲 📿
"وأنت تقرأ سورة الكهف
لا تنسَ أن تتدبَّر كيف أصلح الله حال الجدار ليتيمين لا يعلمان بشأنه، كيف حفظ مستقبل الأبوين، كيف أدار الله أمر أصحاب السفينة وحفظ أمرهم بما يُكره ظاهره وهو الخير كله، جدِّد توكلك وتذكَّر القاعدة: ﴿وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ﴾"
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤27😍4🥰2🕊2🍓2🤝2💘2
.
قال النبي📿 :
(من كانتِ الآخرةُ همَّهُ جعلَ اللَّهُ غناهُ في قلبِهِ، وجمعَ له شملَهُ، وأتتهُ الدنيا وهي راغمةٌ، ومن كانتِ الدنيا همَّهُ جعلَ اللَّهُ فقرَهُ بينَ عينيهِ، وفرَّقَ عليهِ شملَهُ، ولم يأتِهِ منَ الدنيا إلَّا ما قُدِّرَ لَهُ).
ليه شاغل بالك بالدنيا ومنغمس فيها وناسي همك الأساسي..
انشغالك بالدنيا عن آخرتك مش هيفيدك ولا هيحللك مشاكلك بالعكس ده هيزود همومك.
عايزين نركز في العبادة في رمضان.. عايزين نخرج الدنيا من قلوبنا..
عايزين يكون همّنا الحقيقي هو رضا ربنا ودخول الجنة.
قال النبي
(من كانتِ الآخرةُ همَّهُ جعلَ اللَّهُ غناهُ في قلبِهِ، وجمعَ له شملَهُ، وأتتهُ الدنيا وهي راغمةٌ، ومن كانتِ الدنيا همَّهُ جعلَ اللَّهُ فقرَهُ بينَ عينيهِ، وفرَّقَ عليهِ شملَهُ، ولم يأتِهِ منَ الدنيا إلَّا ما قُدِّرَ لَهُ).
ليه شاغل بالك بالدنيا ومنغمس فيها وناسي همك الأساسي..
انشغالك بالدنيا عن آخرتك مش هيفيدك ولا هيحللك مشاكلك بالعكس ده هيزود همومك.
عايزين نركز في العبادة في رمضان.. عايزين نخرج الدنيا من قلوبنا..
عايزين يكون همّنا الحقيقي هو رضا ربنا ودخول الجنة.
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤32🕊4🥰3😍3🍓3💘2
خطِّط لها تفُز بها
واستعد مبكرا بالجد والاجتهاد تفز فيها بأفضل أرزاق العباد.
اللهم بلِّغناها ..
ليلة القدر
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🥰23❤8😍4🕊3💘3🍓2
منتصف شهر رمضان
أنت واخد بالك بقولك ايهه!!
هتستدرك امتي؟!
هترجع ليه امتي ؟!
أنت لو فاتك فرصة الشهر ده هتبقى خسرت كتير !
يعنى قولى أيه الايام اللى أجمل من دى ؟!
ابواب جنة مفتوحة ، وأبواب النار مغلقة ورحمة ومغفرة وبركة قولى أيه الاجمل من كده !!!
ربما قصرت ف الـ فات اللى عدو
بس اهو لسه قدامك فرصة إنك تجتهد فى الأيام اللى باقيين .
اختم الشهر ختام طيب ومتفرطش وتكسل
اجتهد فى الباقى علَّ الله يبلغك ليلة القدر وتدركها .
متيأسش لسه فيه فرصة ترجع كل ثانية بتعدى عليك وأنت بتاخد نفسك بتقولك إنك لسه قدامك إنك تعمل حاجات كتير .
انهض كفاك يائسا .
أنت واخد بالك بقولك ايهه!!
هتستدرك امتي؟!
هترجع ليه امتي ؟!
أنت لو فاتك فرصة الشهر ده هتبقى خسرت كتير !
يعنى قولى أيه الايام اللى أجمل من دى ؟!
ابواب جنة مفتوحة ، وأبواب النار مغلقة ورحمة ومغفرة وبركة قولى أيه الاجمل من كده !!!
ربما قصرت ف الـ فات اللى عدو
بس اهو لسه قدامك فرصة إنك تجتهد فى الأيام اللى باقيين .
اختم الشهر ختام طيب ومتفرطش وتكسل
اجتهد فى الباقى علَّ الله يبلغك ليلة القدر وتدركها .
متيأسش لسه فيه فرصة ترجع كل ثانية بتعدى عليك وأنت بتاخد نفسك بتقولك إنك لسه قدامك إنك تعمل حاجات كتير .
انهض كفاك يائسا .
❤37🥰4👌2😍2💔2😭2
"رمضـانُ طِبتَ مُباركًـــا مقبــــولا
ما لي أراكَ على الفراقِ عَجُولا؟"
إذا وجدتَ فتورًا في رمضان فحرِّك همتك بتذكير نفسك أنَّه أيَّامٌ معدوداتٌ، وأن في صيامه وقيامه أجورًا وافراتٍ، وأنَّ العمل فيه يذهب بذهابه، فإن لم يُغتنم فلا سبيل للحاقه،
"فاصبر وأدرك ما بقي منه قبل فواته"
"الفتور أمرٌ طبيعي .. لكن احذر أن يكون فتورُك في وقت الغنائم وأزمنةِ السباق! مضى من عمرك ما مضى .. إن أحسنت فزد، وإن بعُدت فعُد، وإن فترت عزيمتك فتذكر قوله تعالىٰ:
﴿ أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ﴾"
صلاة الفجر ياصحبة💙 🦋
ما لي أراكَ على الفراقِ عَجُولا؟"
إذا وجدتَ فتورًا في رمضان فحرِّك همتك بتذكير نفسك أنَّه أيَّامٌ معدوداتٌ، وأن في صيامه وقيامه أجورًا وافراتٍ، وأنَّ العمل فيه يذهب بذهابه، فإن لم يُغتنم فلا سبيل للحاقه،
"فاصبر وأدرك ما بقي منه قبل فواته"
"الفتور أمرٌ طبيعي .. لكن احذر أن يكون فتورُك في وقت الغنائم وأزمنةِ السباق! مضى من عمرك ما مضى .. إن أحسنت فزد، وإن بعُدت فعُد، وإن فترت عزيمتك فتذكر قوله تعالىٰ:
﴿ أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ﴾"
صلاة الفجر ياصحبة
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤22🍓4🥰3🕊3😍2💘2
من علامات قبول الطاعة إنك توفق للطاعة بعدها!
كل يوم بالنسبة ليك هو ترمومتر تقيس به نفسك، هل أنت مستمر على اللي بدأته من أول رمضان ولا لأ!
طب بتزود العبادة ولا واقف مكانك!
استعن باللَّهِ وقيم نفسك.. واستمر ♡︎
كل يوم بالنسبة ليك هو ترمومتر تقيس به نفسك، هل أنت مستمر على اللي بدأته من أول رمضان ولا لأ!
طب بتزود العبادة ولا واقف مكانك!
استعن باللَّهِ وقيم نفسك.. واستمر ♡︎
❤42🥰4😢4🍓4💘3🕊2😍2
انتصف_رمضان___الشيخ_خالد_الراشد.#ubayda_123_#shorts_#مقاطع_ديني…
<unknown>
.
مهلًا مهلًا يا رمضان: ما أسرعَ خُطاك، تأتي على شوقٍ وتَمضي على عجل، فسبحان من وصفك ب: أيام معدودات.
يا رب تقبل منّا مامضى، وأعنّا على ما بقي، وأعتق رقابنا ورقاب آبائنا وأمهاتنا من النَّار.
آمين يـــــا رب العـــالمـــين
مهلًا مهلًا يا رمضان: ما أسرعَ خُطاك، تأتي على شوقٍ وتَمضي على عجل، فسبحان من وصفك ب: أيام معدودات.
يا رب تقبل منّا مامضى، وأعنّا على ما بقي، وأعتق رقابنا ورقاب آبائنا وأمهاتنا من النَّار.
آمين يـــــا رب العـــالمـــين
😭17💔8😢7❤3
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
الحمدلله عملنا لحد الآن تم تجهيز أول دفعة من شنط رمضان عبارة عن ٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه ١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت…
الحمدلله عملنا لحد الآن قدرنا نعمل كمان 3 شنط من شنط رمضان لسه مستمرين علشان اللي بتسأل
٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه
١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي
ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت نعمل كمان كام شنطه تاني
أنت متعرفش ال٢٠ جنيه دي ف ميزانك هتبقي عامله أزاي ممكن تاخد أجر ٧٠٠ الضعف أوعي تكسل ولا تحتقر ولا تقول رقم ملوش لازمة النبيﷺ قال اتَّقوا النَّار ولو بشِقِّ تمرة وقال ﷺ" سبق درهم مائة ألف "
٢٠جنيه ممكن تدخل الفرحه والسعاده علي أسره فكر فيها هتلاقي اجرها كبير.*
*أنزل إتبرع متكسلش.♥️*
رقم الكاش
٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه
١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي
ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت نعمل كمان كام شنطه تاني
أنت متعرفش ال٢٠ جنيه دي ف ميزانك هتبقي عامله أزاي ممكن تاخد أجر ٧٠٠ الضعف أوعي تكسل ولا تحتقر ولا تقول رقم ملوش لازمة النبيﷺ قال اتَّقوا النَّار ولو بشِقِّ تمرة وقال ﷺ" سبق درهم مائة ألف "
٢٠جنيه ممكن تدخل الفرحه والسعاده علي أسره فكر فيها هتلاقي اجرها كبير.*
*أنزل إتبرع متكسلش.♥️*
رقم الكاش
❤12😍2🍓2💘2🥰1🕊1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مهلاً يا رمضان .. فما زالت الأرواح عطشى : بالأمس كنا نقول رَمضان أهلاً ،، والآن نقول رمضان مهلاً
😢17💔8😭5❤4💘2
جزىٰ ربي النِّســاءَ بِكلِّ خيـرٍ💙
وأَطْعمَهُنَّ مِن ثَمـرِ الجِنـــانِ🦋
فكم صنعَتْ أيادِيهنَّ خيــرًا🩵
به زَهتِ الموائدُ والأوانـي🦋
جمَعْنَ إلىٰ الصِّيامِ قِيامَ ليـلٍ💙
وإطعامًا علىٰ طبَقِ الحَنانِ🦋
وأَطْعمَهُنَّ مِن ثَمـرِ الجِنـــانِ
فكم صنعَتْ أيادِيهنَّ خيــرًا
به زَهتِ الموائدُ والأوانـي
جمَعْنَ إلىٰ الصِّيامِ قِيامَ ليـلٍ
وإطعامًا علىٰ طبَقِ الحَنانِ
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤36🍓11🥰5🕊4😍4💘4