دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
الحمدلله عملنا لحد الآن تم تجهيز أول دفعة من شنط رمضان عبارة عن ٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه ١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت…
.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قَالَ:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ، وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ القُرْآنَ، فَلَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالخَيْرِ مِنَ الرِّيحِ المُرْسَلَةِ
مكملين حتي إنتهاء شهر رمضان 📌
" لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون "
تخيل مساعدتك لشخص محتاج هتفرق معاه ازاي خلال شهر رمضان
- شخص مش معاه يجيب فطار لأولاده تخيل انك ممكن تساعده بمبلغ صغير مش هيفرق معاك بس هيفرق معاه هو
_ الصدقة منجية من عذاب النار
فلا يستصغر العبد من عمله ولو كان بالقليل فقد يكون ذلك سبباً لعدم دخوله نار جهنم بإذن الله. فقال عليه الصلاة والسلام: «فاتقوا النّار، ولو بشق تمرة»
_ في ناس كتير جدا محتاجه مساعدتكم
وكله في ميزان حسناتكم وربنا سبحانه وتعالى هو الرزاق
لمن يريد التبرع يبعت علي رقم كاش 📌
للتواصل
@AbdullahAmer0
نفع الله بكم وجزاكم الله كل خير
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قَالَ:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ، وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ القُرْآنَ، فَلَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالخَيْرِ مِنَ الرِّيحِ المُرْسَلَةِ
مكملين حتي إنتهاء شهر رمضان 📌
" لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون "
تخيل مساعدتك لشخص محتاج هتفرق معاه ازاي خلال شهر رمضان
- شخص مش معاه يجيب فطار لأولاده تخيل انك ممكن تساعده بمبلغ صغير مش هيفرق معاك بس هيفرق معاه هو
_ الصدقة منجية من عذاب النار
فلا يستصغر العبد من عمله ولو كان بالقليل فقد يكون ذلك سبباً لعدم دخوله نار جهنم بإذن الله. فقال عليه الصلاة والسلام: «فاتقوا النّار، ولو بشق تمرة»
_ في ناس كتير جدا محتاجه مساعدتكم
وكله في ميزان حسناتكم وربنا سبحانه وتعالى هو الرزاق
لمن يريد التبرع يبعت علي رقم كاش 📌
للتواصل
@AbdullahAmer0
نفع الله بكم وجزاكم الله كل خير
❤13🥰2🍓2👍1🕊1😍1💘1
.
✈️ تخيل أن يستجيب الدعاءالذي⤵️
طال انتظاره✈️
طال انتظاره
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤50😭11❤🔥3🍓3👍2🥰2😍2💘2🕊1🤝1😘1
بعض العادات اللي اكتسبتها في شهر رمضان
لم بتأخر عن مواعد صلاة بصلي ركعتين لله أعتذر عن التأخير
ده لم حد فينا بيتأخر عن صاحبه بيفضل يحلف ويقول أعذر الدنيا كلها علشان ميزعلش ولله المثل الأعلى الأولي أنك تعذر لله
برغم أن صلاة العصر بكون في الطريق مفيش مجال أن أصلي راكب سيارة الشركة مروحين للبيت بيكون في عذر ولكن بصلي ركعتين لله
وكل يوم بعد الفطار بقوم أخد شاور حتي لو كنت واخد شاور الصبح أخد شاور تاني واتوضي واظبط نفسي لصلاة العشاء والتراويح وأتعطر وأروح قبل الآذان أنت لم تبقي راح مشوار مهم بتلبس أفضل حاجة عندك وتحط أفضل برفان وأنت رايح تقبل شخص زيه زيك مابالك بقي رايح تقابل الله عزّ وجل ومش لأزم المؤذن ينادي عليك روح قبل الآذان ده الواحد فينا لم بيكون عنده مقابله مع مدير ولا صاحب عمل بيروح قبل المعاد بساعتين تلاته
لم بتأخر عن مواعد صلاة بصلي ركعتين لله أعتذر عن التأخير
ده لم حد فينا بيتأخر عن صاحبه بيفضل يحلف ويقول أعذر الدنيا كلها علشان ميزعلش ولله المثل الأعلى الأولي أنك تعذر لله
برغم أن صلاة العصر بكون في الطريق مفيش مجال أن أصلي راكب سيارة الشركة مروحين للبيت بيكون في عذر ولكن بصلي ركعتين لله
وكل يوم بعد الفطار بقوم أخد شاور حتي لو كنت واخد شاور الصبح أخد شاور تاني واتوضي واظبط نفسي لصلاة العشاء والتراويح وأتعطر وأروح قبل الآذان أنت لم تبقي راح مشوار مهم بتلبس أفضل حاجة عندك وتحط أفضل برفان وأنت رايح تقبل شخص زيه زيك مابالك بقي رايح تقابل الله عزّ وجل ومش لأزم المؤذن ينادي عليك روح قبل الآذان ده الواحد فينا لم بيكون عنده مقابله مع مدير ولا صاحب عمل بيروح قبل المعاد بساعتين تلاته
❤55🥰6😭4👍3🍓3🫡3🕊1😍1💯1🤝1💘1
🔸 [قم يا حبيب، فإن الطريق بعيد
وزادنا قليل، وقوافل الصالحين قد
سارت من بين أيدينا، ونحن قد بقينا].💙
وزادنا قليل، وقوافل الصالحين قد
سارت من بين أيدينا، ونحن قد بقينا].
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
💘30❤14🥰3😢3🕊3👌1😍1💯1🍓1🤝1😘1
.
"ادعُ
حتى تُجاب
أو تفهم المنع
أو تنزل عليك سكينة الله
وكل ذلك خير."💚
"ادعُ
حتى تُجاب
أو تفهم المنع
أو تنزل عليك سكينة الله
وكل ذلك خير."
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤72😢3🥰2🕊2😭2😘2👌1😍1🍓1🤝1💘1
د. أحمد عبد المنعم ربنا يحفظه كان بيقول خليلك سورة عيش معاها فِـ رمضان ..
ودِي كل السّور اللّي الدكتور أحمد عامل حلقات تفسير ليها علىٰ اليوتيوب:
- نص سورة البقرة لحد آية ١٥٧ في ١٥ حلقة
- سورة الأنعام ٢٤ حلقة
- سورة الأعراف ٢١ حلقة
- سورة الرعد ٦ حلقات
- سورة العنكبوت ٨ حلقات
- سورة سبأ ٦ حلقات
- سورة فاطر ٥ حلقات
- سورة يس ٥ حلقات
- سورة محمد ٤ حلقات
- سورة الفتح ٦ حلقات
- سورة الكهف ١٠ حلقات
- سورة يوسف ١١ حلقة
وعامل بردو تفسير لجزء عم في ٣٨ حلقة
وجزء تبارك ١٥ حلقة
وجزء قدّ سمع ٨ حلقات
جدِّدوا النيَّة واختاروا سورة أو اتنين أو جزء وابدأوا فيهم.
ودِي كل السّور اللّي الدكتور أحمد عامل حلقات تفسير ليها علىٰ اليوتيوب:
- نص سورة البقرة لحد آية ١٥٧ في ١٥ حلقة
- سورة الأنعام ٢٤ حلقة
- سورة الأعراف ٢١ حلقة
- سورة الرعد ٦ حلقات
- سورة العنكبوت ٨ حلقات
- سورة سبأ ٦ حلقات
- سورة فاطر ٥ حلقات
- سورة يس ٥ حلقات
- سورة محمد ٤ حلقات
- سورة الفتح ٦ حلقات
- سورة الكهف ١٠ حلقات
- سورة يوسف ١١ حلقة
وعامل بردو تفسير لجزء عم في ٣٨ حلقة
وجزء تبارك ١٥ حلقة
وجزء قدّ سمع ٨ حلقات
جدِّدوا النيَّة واختاروا سورة أو اتنين أو جزء وابدأوا فيهم.
❤64😍3👍2🕊2🥰1👌1🍓1🤝1💘1
.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب 🍀
تعامل مع العشرين الأوائل من رمضان🌛
على أنها تدريب عملي على اغتنام العشر الأواخِر.
أو أن اجتهادك فيها مكافأته: الفوز بليلة العُمْر..
أعني:
ليلة القدر.🌙
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب 🍀
تعامل مع العشرين الأوائل من رمضان
على أنها تدريب عملي على اغتنام العشر الأواخِر.
أو أن اجتهادك فيها مكافأته: الفوز بليلة العُمْر..
أعني:
ليلة القدر.
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤36😍5🍓4💘3🥰2🕊1💯1😭1🤝1🫡1
عارف اللحظة اللي بتبقى فيها عطشان جدًا والتلاجة قدامك مليانه مياه ساقعة😋 وماحدش هيشوفك لو شربت...
عارفة الوقت اللي واقفة فيه في المطبخ ونفسك تدوقي من الحاجة الحلوة اللي إنتي عملتيها 🍩..
عارفين اللحظة اللي بيبقي قدامنا أحلى أكل وأحلى شرب ونفسنا فيه ومحدش هيشوفنا....بس بنسيبه لله ..عشان صايمين
اللحظة اللي بتستشعر فيها معنى مراقبة الرقيب
اللحظة اللي بتقدر تسيطر فيها على نفسك وعلى شهواتك اللحظة دي غالية جدًا عند ربنا .
في الحديث ( كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ، الحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا، إلى سَبْع مِائَة ضِعْفٍ، قالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: إلَّا الصَّوْمَ؛ فإنَّه لي، وَأَنَا أَجْزِي به، يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِن أَجْلِي)
_اللحظة اللي تعبت فيها دي هتفرح بيها أوووووي يوم لقاء ربك🤎.
_اللحظة دي هتفرق أوووووي في ميزانك ..
_اللحظة دي أجرها ماحدش يعرفه غير الكريم المنان
_اللحظة دي تستاهل تضحي عشانها كتييييييير
صيامك محطة شحن لمعاني الإيمان والمراقبة والخضوع لله وحده ...اوعي تضيع المعاني دي من قلبك بعد ما الصيام يخلص 🤎))".
عارفة الوقت اللي واقفة فيه في المطبخ ونفسك تدوقي من الحاجة الحلوة اللي إنتي عملتيها 🍩..
عارفين اللحظة اللي بيبقي قدامنا أحلى أكل وأحلى شرب ونفسنا فيه ومحدش هيشوفنا....بس بنسيبه لله ..عشان صايمين
اللحظة اللي بتستشعر فيها معنى مراقبة الرقيب
اللحظة اللي بتقدر تسيطر فيها على نفسك وعلى شهواتك اللحظة دي غالية جدًا عند ربنا .
في الحديث ( كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ، الحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا، إلى سَبْع مِائَة ضِعْفٍ، قالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: إلَّا الصَّوْمَ؛ فإنَّه لي، وَأَنَا أَجْزِي به، يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِن أَجْلِي)
_اللحظة اللي تعبت فيها دي هتفرح بيها أوووووي يوم لقاء ربك🤎.
_اللحظة دي هتفرق أوووووي في ميزانك ..
_اللحظة دي أجرها ماحدش يعرفه غير الكريم المنان
_اللحظة دي تستاهل تضحي عشانها كتييييييير
صيامك محطة شحن لمعاني الإيمان والمراقبة والخضوع لله وحده ...اوعي تضيع المعاني دي من قلبك بعد ما الصيام يخلص 🤎))".
❤46💘6🥰5❤🔥3👍3🎉1😍1🍓1😘1
سألتني بنوته في مره.. ازاي اخلي ربنا يحبني..؟
بالتوبه طبعا
ان الله يحب التوابين
والتوبه زي الحرب بالظبط
بتحاربي فيها نفسك الاماره بالسوء اكتر من الشيطان بتفضلي ما بين انك بتحبي المعصيه ومابين انك بتحبي الطاعات
مابين انك بتعملي معصيه ومابين انك بتعملي طاعات
فقال الله عز وجل في القران﴿وَآخَرُونَ ٱعْتَرَفُوا۟ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا۟ عَمَلًۭا صَـٰلِحًۭا وَآخَرَ سَيِّئًۭا عَسَى ٱللَّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ﴾
(سورة التوبة: 102)
الايه دي بتقولك اللي بيعترفو بالذنب الي هما فيه
يعني في ناس بتعمل المعصيه وتحللها لنفسها لمجرد انها بتحب المعصيه دي
ولكن الايه دي مبتتكلمش عن الناس دي
الايه دي بتتكلم عن اللي بيعمل المعصيه وندمان ومعترف انها معصيه وبيجاهد يتوب
هما دول اللي اعترفوا بذنوبهم
عملوا اي بقا...؟
(خلطوا عملا صالحا)
ناخد مثال انتِ ملتزمه بصلاتك منتقبه او مختمره (لابسه الزي الشرعي الصحيح)
دي الاعمال الصالحه بتاعتك
(واخر سيئا)
مثال..
انتِ بتستمعي للاغاني او في علاقه محرمه
انتِ هنا خلطي عمل صالح وعمل سيئ
بس مطلوب منك اي بقا عشان الله عز وجل يحبك...؟؟؟؟
التوبه الصادقه والمُجاهده
لقول الله عز وجل..﴿إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ﴾
(سورة البقرة: 222)
الله عز وجل اهو بيحبك عشان انتِ عايزه تتوبي
وقال أيضا عن المُجاهده..﴿وَٱلَّذِينَ جَٰهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ﴾
(سورة العنكبوت: 69)
انتِ عمرك م هتكوني بتجاهدي في الطاعات وان الله عز وجل يحبك ومش هيحبك مستحيل والله
ربنا بيحب كل عبد تائب
بيحب كل عبد بيذنب ويتوب
بيحب كل عبد بيجاهد اوي عشان الجنه
الجنه دي لمين...؟؟؟
للأوابين طب والأواب ده مين يامروة...؟؟؟؟
الأواب هو الذي كلما أخطأ رجع وتاب
اعملي الذنب توبي منو علي طول
وعايزه بقا تعرفي امتا ان الله عز وجل بيحبك..؟؟
لما تلاقيه بعدك عن الصحبه السوء ووقع في طريق طوء نجاه علي هيئة صديق صالح ليكِ ياخد بـ ايدك
لما تلاقي ان الله عز وجل خلاكي تحسي بالندم علي ذنوبك وعايزه ترجعيلوا
لما تلاقيه بيخليكي بتدوري كده علي اي حاجه عشان ربنا يحبك بيها
في النهايه لو انتِ كده فـ أبشري بمحبة الله عز وجل ليكِ🥹🥹🥹🥹🥹❤️
بالتوبه طبعا
ان الله يحب التوابين
والتوبه زي الحرب بالظبط
بتحاربي فيها نفسك الاماره بالسوء اكتر من الشيطان بتفضلي ما بين انك بتحبي المعصيه ومابين انك بتحبي الطاعات
مابين انك بتعملي معصيه ومابين انك بتعملي طاعات
فقال الله عز وجل في القران﴿وَآخَرُونَ ٱعْتَرَفُوا۟ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا۟ عَمَلًۭا صَـٰلِحًۭا وَآخَرَ سَيِّئًۭا عَسَى ٱللَّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ﴾
(سورة التوبة: 102)
الايه دي بتقولك اللي بيعترفو بالذنب الي هما فيه
يعني في ناس بتعمل المعصيه وتحللها لنفسها لمجرد انها بتحب المعصيه دي
ولكن الايه دي مبتتكلمش عن الناس دي
الايه دي بتتكلم عن اللي بيعمل المعصيه وندمان ومعترف انها معصيه وبيجاهد يتوب
هما دول اللي اعترفوا بذنوبهم
عملوا اي بقا...؟
(خلطوا عملا صالحا)
ناخد مثال انتِ ملتزمه بصلاتك منتقبه او مختمره (لابسه الزي الشرعي الصحيح)
دي الاعمال الصالحه بتاعتك
(واخر سيئا)
مثال..
انتِ بتستمعي للاغاني او في علاقه محرمه
انتِ هنا خلطي عمل صالح وعمل سيئ
بس مطلوب منك اي بقا عشان الله عز وجل يحبك...؟؟؟؟
التوبه الصادقه والمُجاهده
لقول الله عز وجل..﴿إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ﴾
(سورة البقرة: 222)
الله عز وجل اهو بيحبك عشان انتِ عايزه تتوبي
وقال أيضا عن المُجاهده..﴿وَٱلَّذِينَ جَٰهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ﴾
(سورة العنكبوت: 69)
انتِ عمرك م هتكوني بتجاهدي في الطاعات وان الله عز وجل يحبك ومش هيحبك مستحيل والله
ربنا بيحب كل عبد تائب
بيحب كل عبد بيذنب ويتوب
بيحب كل عبد بيجاهد اوي عشان الجنه
الجنه دي لمين...؟؟؟
للأوابين طب والأواب ده مين يامروة...؟؟؟؟
الأواب هو الذي كلما أخطأ رجع وتاب
اعملي الذنب توبي منو علي طول
وعايزه بقا تعرفي امتا ان الله عز وجل بيحبك..؟؟
لما تلاقيه بعدك عن الصحبه السوء ووقع في طريق طوء نجاه علي هيئة صديق صالح ليكِ ياخد بـ ايدك
لما تلاقي ان الله عز وجل خلاكي تحسي بالندم علي ذنوبك وعايزه ترجعيلوا
لما تلاقيه بيخليكي بتدوري كده علي اي حاجه عشان ربنا يحبك بيها
في النهايه لو انتِ كده فـ أبشري بمحبة الله عز وجل ليكِ🥹🥹🥹🥹🥹❤️
❤30💘6😭3🕊2🍓2🥰1👌1😍1💯1🤝1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
انواع الصائمين 🌙 🌙
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤28🕊3🍓3🥰2👌2😍2🤝2💘2
قال ابن عثيمين - رحمه الله :
إن التسبيحة الواحدة في صحيفة الإنسان خيرٌ من الدنيا وما فيها؛ لأن الدنيا وما فيها تذهب وتزول، والتسبيح والعمل الصالح يبقى.
بما أن التسبيحة في رمضان أفضل من ألف تسبيحة في غيره
" عن الزهري قال : " تسبيحة في رمضان أفضل من ألف تسبيحة في غيره " انتهى . والحاصل : أن مضاعفة ثواب الأعمال في رمضان
📌 نعمل مبادرة طيبة من مغرب الخميس الي مغرب الجمعة
ألف تسبيحة
ألف أستغفر
ألف الله أكبر
ألف لا حول ولا قوه الا بالله
ألف سبحانه بحمده سبحان الله العظيم
ألف صلاة علي النبي صلى الله عليه وسلم
وإن شئت فزد💙
واللي يخلصهم يبعت علي بوت القناة بالعدد التسبيحات ننزل ندعوا له
@daqiqatayndinBot
قال الله تعالى:
{وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ}
قال الحسن: إِذَا رَأَيتَ الرَّجلَ يُنافسكَ
في الدُّنْيَا فنافِسْهُ في الآخرةِ.
📚 [مجموع الرسائل (90/1) لابن رجب]
إن التسبيحة الواحدة في صحيفة الإنسان خيرٌ من الدنيا وما فيها؛ لأن الدنيا وما فيها تذهب وتزول، والتسبيح والعمل الصالح يبقى.
بما أن التسبيحة في رمضان أفضل من ألف تسبيحة في غيره
" عن الزهري قال : " تسبيحة في رمضان أفضل من ألف تسبيحة في غيره " انتهى . والحاصل : أن مضاعفة ثواب الأعمال في رمضان
📌 نعمل مبادرة طيبة من مغرب الخميس الي مغرب الجمعة
ألف تسبيحة
ألف أستغفر
ألف الله أكبر
ألف لا حول ولا قوه الا بالله
ألف سبحانه بحمده سبحان الله العظيم
ألف صلاة علي النبي صلى الله عليه وسلم
وإن شئت فزد💙
واللي يخلصهم يبعت علي بوت القناة بالعدد التسبيحات ننزل ندعوا له
@daqiqatayndinBot
قال الله تعالى:
{وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ}
قال الحسن: إِذَا رَأَيتَ الرَّجلَ يُنافسكَ
في الدُّنْيَا فنافِسْهُ في الآخرةِ.
📚 [مجموع الرسائل (90/1) لابن رجب]
❤20😍2🍓2💘2👍1🥰1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
يامعشر الصائمون اذْكُرونا بدعوةِ بين دعواتكم ولكم بالمثل وزيادة يا رافِعي الأكفِّ اذكُرونا فِي دعواتِكم 🤍 🥺ادعو الله لنا ..🌿 متنسوش تدعوا لـ بابا عامر بالرحمة والمغفرة 💚🌿 لمن يعز عليه أمري لا تنسوا أبي من دعواتكم ولكم بالمثل 🥹🤍🤍 اللهم اغفر #لأبي💞 حتى…
.
ولا يزال الولد الصالح يستغفر لأبيه حتى يُغفر له،
ثم ترفع درجته في الجنة.
- ابن تيمية.
فضلاً وليس أمراً الدعاء لأبي
ولا يزال الولد الصالح يستغفر لأبيه حتى يُغفر له،
ثم ترفع درجته في الجنة.
- ابن تيمية.
فضلاً وليس أمراً الدعاء لأبي
❤38😢6🍓3🕊2😭2👍1
غارقون في نعمه، مُحاطون بلطفه، مقبولين بستره، معافون بفضله؛ ربنا لك الحمد حتى ترضى ."
❤35🍓3💘3🥰2😍2
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
يامعشر الصائمون اذْكُرونا بدعوةِ بين دعواتكم ولكم بالمثل وزيادة يا رافِعي الأكفِّ اذكُرونا فِي دعواتِكم 🤍 🥺ادعو الله لنا ..🌿 متنسوش تدعوا لـ بابا عامر بالرحمة والمغفرة 💚🌿 لمن يعز عليه أمري لا تنسوا أبي من دعواتكم ولكم بالمثل 🥹🤍🤍 اللهم اغفر #لأبي💞 حتى…
دايما عامر يااحج عامر زي ما كنت بتعمل زي كل سنه لمت حبابيك وأهلك علي الفطار زي ما كل سنه كنت معودنا أن نتجمع علي الفطار إبنك بيقولك هاتفضل عادة مستمرة بسيرتك الطيبة
الفطار كان ناقص وجودك والله ياحبيبي بس أمر الله أنك متبقاش موجود معانا
آه صحيح كلهم كانوا بيدعولك وأنت كنت الغايب الحاضر وسطنا في حكاية أو موقف كان سيرتك بتجي بالكل خير لأن أنت عمرك عملت غير الخير ياحبيبي
أنا كنت بتعمد أن أقول أسمك كل شوية علشان يدعولك
والله أنا عارف أنك في مكان أفضل بس صدقني كان نفسي تكون معانا أن شاء الله يجمعناً بيك في الفردوس الأعلى 🌱🤲
فاكرك وعمرك ما بتغيب عن بالي ولا من دعواتي
سامحني ياحبيبي لو كنت قصرت معاك
مستغرب صح علشان فاتت تلات سنين وأنا لسه ببكي والله كأنك لسه يدوب كنت معانا واحشني ياطيب ياأبو قلب طيب واحشني يااجمل حاجة في حياتي نعمه الأب ونعمه الأخ ونعمه الصاحب
الفطار كان ناقص وجودك والله ياحبيبي بس أمر الله أنك متبقاش موجود معانا
آه صحيح كلهم كانوا بيدعولك وأنت كنت الغايب الحاضر وسطنا في حكاية أو موقف كان سيرتك بتجي بالكل خير لأن أنت عمرك عملت غير الخير ياحبيبي
أنا كنت بتعمد أن أقول أسمك كل شوية علشان يدعولك
والله أنا عارف أنك في مكان أفضل بس صدقني كان نفسي تكون معانا أن شاء الله يجمعناً بيك في الفردوس الأعلى 🌱🤲
فاكرك وعمرك ما بتغيب عن بالي ولا من دعواتي
سامحني ياحبيبي لو كنت قصرت معاك
مستغرب صح علشان فاتت تلات سنين وأنا لسه ببكي والله كأنك لسه يدوب كنت معانا واحشني ياطيب ياأبو قلب طيب واحشني يااجمل حاجة في حياتي نعمه الأب ونعمه الأخ ونعمه الصاحب
❤21💔11😭11😢10
*- و عَـن ذڪر الـلَّـه لا تـغـفلوٱ 🥹🫀🤎:*
- سُـبحانَ الـلَّـه 🫀🤎.
- الـحَـمـدُ لـلَّـه 🫀🤎.
- لآ إلـٰه إلَّا الـلَّـه🫀🤎 .
- الـلَّـه أڪبـر 🫀🤎.
- أسـتـغـفـر الـلَّـه🫀🤎 .
- لاحـولَ ولا قـوَّة إلَّا بِـالـلَّـه🫀🤎.
- الـلَّـهُـمَّ صـلِّ عـلـىٰ سـيِّدنـا مُحَمَّـد 🫀🤎..
- سُـبحانَ الـلَّـه 🫀🤎.
- الـحَـمـدُ لـلَّـه 🫀🤎.
- لآ إلـٰه إلَّا الـلَّـه🫀🤎 .
- الـلَّـه أڪبـر 🫀🤎.
- أسـتـغـفـر الـلَّـه🫀🤎 .
- لاحـولَ ولا قـوَّة إلَّا بِـالـلَّـه🫀🤎.
- الـلَّـهُـمَّ صـلِّ عـلـىٰ سـيِّدنـا مُحَمَّـد 🫀🤎..
❤33🍓6🥰5💘4😍3🕊2😘1
.
مطر ⛈🌦
ورب مجيب...
فنسألك أللهم تحقيقا لأمنياتنا..
ونقاء لأيامنا... وأستجابة لدعواتنا🤲❤
دعاء المطر ❤️🌧️
اللهم صيبا نافعا 🌧💦
اللهم بعدد قطرات المطر أمطرنا فرحًا لا ينتهي وحقق أمنياتنا اللهم أجعل لنا مع كل قطرة مطر تفريجًا وسعادة ورزقًا وعافية واستجابة لكل دعوة أنت أعلم بها يا الله ♥️💖🌧️
مطر ⛈🌦
ورب مجيب...
فنسألك أللهم تحقيقا لأمنياتنا..
ونقاء لأيامنا... وأستجابة لدعواتنا🤲❤
دعاء المطر ❤️🌧️
اللهم صيبا نافعا 🌧💦
اللهم بعدد قطرات المطر أمطرنا فرحًا لا ينتهي وحقق أمنياتنا اللهم أجعل لنا مع كل قطرة مطر تفريجًا وسعادة ورزقًا وعافية واستجابة لكل دعوة أنت أعلم بها يا الله ♥️💖🌧️
❤29😘5🥰3🕊2😍2🍓2💘2
إنتِ طبعا وانتِ مبينه عينك أجمل...
بس لو داريتيها أجرك أعلي
طبعا وانتِ محدده كتفك أجمل
بس لو محددتيهوش وسبتي الخمار أجرك أعلي
وطبعا وانتي محدده وسطك أجمل
بس لو محددتيهوش وشلتي الحزام أجرك أعلي
طبعا الالوان أجمل وألطف وأشيك كمان بس الغوامق والأسود ستر أعلي وأجمل وستر متداري
كل خطوه بناخدها بتخفي أكتر من جمالنا كلو
ولكن كل خطوه بتاخديها انتِ بتذودي أجرك أكتر🥹💗
بس لو داريتيها أجرك أعلي
طبعا وانتِ محدده كتفك أجمل
بس لو محددتيهوش وسبتي الخمار أجرك أعلي
وطبعا وانتي محدده وسطك أجمل
بس لو محددتيهوش وشلتي الحزام أجرك أعلي
طبعا الالوان أجمل وألطف وأشيك كمان بس الغوامق والأسود ستر أعلي وأجمل وستر متداري
كل خطوه بناخدها بتخفي أكتر من جمالنا كلو
ولكن كل خطوه بتاخديها انتِ بتذودي أجرك أكتر🥹💗
🍓37❤23🥰11💘3⚡2👌2🕊2
بسم الله الرحمن الرحيم
إلى كل قلب لا يزال غافلًا، إلى كل عين لم تدمع خشيةً لله، إلى كل شاب يمضي عمره وهو لا يدري إلى أين يسير… إلى متى؟
يا عبد الله، انظر حولك… كم من الناس حفظوا كتاب الله، وكم من الشباب سبقوك إلى حديث رسول الله ﷺ، وكم من رجلٍ كان بالأمس مثلك غارقًا في غفلته، ثم أفاق، وأنت… أما زلت نائمًا؟
العمر يمضي، والأيام تنقص من عمرك، والقبر أقرب إليك مما تظن… أما رأيت كم ودّعنا من الأحباب؟ أما رأيت كم من شابٍ مثلك ظن أن الحياة طويلة، ثم غادرها فجأة؟ أتظن أنك مستثنى؟ أتظن أن الموت سينتظرك حتى تحفظ القرآن؟ حتى تتعلم دينك؟ حتى تتوب؟
أما آن لقلبك أن ينكسر؟ أما آن لعينك أن تبكي؟
يا عبد الله، والله إن الدنيا لا تستحق، والله إن الشهوات لا تغني عنك شيئًا، والله إنك لو علمت ما ينتظرك من أهوال القبر والقيامة، لما ضحكت أبدًا!
احفظ القرآن قبل أن يأتي يوم تقول فيه: "يا ليتني حفظت!"
تعلّم حديث نبيك قبل أن يُقال لك: "كيف كنت تحبه وأنت لا تعرف سنته؟"
تفقه في دينك قبل أن تُسأل في قبرك فلا تجد جوابًا…
أفق، قبل فوات الأوان!
والله، إن اليوم عملٌ ولا حساب، وغدًا حسابٌ ولا عمل… فبأي وجه ستلقى الله؟ بماذا ستجيب حين تُسأل عن عمرك فيما أفنيته؟ عن شبابك فيما أضعته؟
اللهم لا تجعلنا من الغافلين، اللهم ردنا إليك ردًا جميلًا… اللهم لا تقبض أرواحنا إلا وأنت راضٍ عنا.
✍️ كتبه أخوكم المحب: حاتم رجب السلفي
إلى كل قلب لا يزال غافلًا، إلى كل عين لم تدمع خشيةً لله، إلى كل شاب يمضي عمره وهو لا يدري إلى أين يسير… إلى متى؟
يا عبد الله، انظر حولك… كم من الناس حفظوا كتاب الله، وكم من الشباب سبقوك إلى حديث رسول الله ﷺ، وكم من رجلٍ كان بالأمس مثلك غارقًا في غفلته، ثم أفاق، وأنت… أما زلت نائمًا؟
العمر يمضي، والأيام تنقص من عمرك، والقبر أقرب إليك مما تظن… أما رأيت كم ودّعنا من الأحباب؟ أما رأيت كم من شابٍ مثلك ظن أن الحياة طويلة، ثم غادرها فجأة؟ أتظن أنك مستثنى؟ أتظن أن الموت سينتظرك حتى تحفظ القرآن؟ حتى تتعلم دينك؟ حتى تتوب؟
أما آن لقلبك أن ينكسر؟ أما آن لعينك أن تبكي؟
يا عبد الله، والله إن الدنيا لا تستحق، والله إن الشهوات لا تغني عنك شيئًا، والله إنك لو علمت ما ينتظرك من أهوال القبر والقيامة، لما ضحكت أبدًا!
احفظ القرآن قبل أن يأتي يوم تقول فيه: "يا ليتني حفظت!"
تعلّم حديث نبيك قبل أن يُقال لك: "كيف كنت تحبه وأنت لا تعرف سنته؟"
تفقه في دينك قبل أن تُسأل في قبرك فلا تجد جوابًا…
أفق، قبل فوات الأوان!
والله، إن اليوم عملٌ ولا حساب، وغدًا حسابٌ ولا عمل… فبأي وجه ستلقى الله؟ بماذا ستجيب حين تُسأل عن عمرك فيما أفنيته؟ عن شبابك فيما أضعته؟
اللهم لا تجعلنا من الغافلين، اللهم ردنا إليك ردًا جميلًا… اللهم لا تقبض أرواحنا إلا وأنت راضٍ عنا.
✍️ كتبه أخوكم المحب: حاتم رجب السلفي
😢12😭7❤6💔4🥰3🍓3👍2🕊2