.
ينامُ الجميع وأبقى أنا، لستُ عاشقًا ولكن أنا اللِّي عليا تحضير السحور. 🧸
تقول أحدهم😄 😍
ينامُ الجميع وأبقى أنا، لستُ عاشقًا ولكن أنا اللِّي عليا تحضير السحور. 🧸
تقول أحدهم
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
😁67🤣20❤9😢4👌3🤝3🌚2😭1
.
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب 🍀
التراويح تبيّن لنا أنّنا نستطيع قيام الليل ڪله .
السحور يبيّن لنا أنّنا نستطيع النهوض لصلاة الفجر .
الصوم يبيّن لنا أنّنا نستطيع أن نقاوم أنفسنا ضد شهواتنا .
شهر رمضان ليس زيادة مؤقته في إيماننا ولڪنه يبيّن لنا أنّنا نستطيع القيام بهذا ڪل يوم !
عش دنياك ڪأنها رمضان وستڪون آخرتك عيد .
- د . محمد الغليظ .
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير ياشباب 🍀
التراويح تبيّن لنا أنّنا نستطيع قيام الليل ڪله .
السحور يبيّن لنا أنّنا نستطيع النهوض لصلاة الفجر .
الصوم يبيّن لنا أنّنا نستطيع أن نقاوم أنفسنا ضد شهواتنا .
شهر رمضان ليس زيادة مؤقته في إيماننا ولڪنه يبيّن لنا أنّنا نستطيع القيام بهذا ڪل يوم !
عش دنياك ڪأنها رمضان وستڪون آخرتك عيد .
- د . محمد الغليظ .
❤36🍓7🥰5👌3😍2👍1🕊1💘1😘1
.
شهر رمضان محطَّةٌ لترميم الصلة بالله!
عباداتك المبتورة،
سننك العجِلَة،
تلاوتك التي اجتزأها عملك،
هذا أوانُ رتقها وإصلاح عطبها!
مرِّغ نفسك في محاريب السجود،
تقرِّب إليه بالاستكثار من النوافل،
عسى نظرة من الرحيم تلملم الشعث،
وتجمع القلب، وتصلح الحطام!
شهر رمضان محطَّةٌ لترميم الصلة بالله!
عباداتك المبتورة،
سننك العجِلَة،
تلاوتك التي اجتزأها عملك،
هذا أوانُ رتقها وإصلاح عطبها!
مرِّغ نفسك في محاريب السجود،
تقرِّب إليه بالاستكثار من النوافل،
عسى نظرة من الرحيم تلملم الشعث،
وتجمع القلب، وتصلح الحطام!
❤40🍓4🕊3🥰2😍1🤝1💘1😘1
شهر رمضان شهر القرآن، وده بيخلينا كلنا بنحاول قدر المستطاع نستغل معظم وقتنا في تلاوته 📖
لكن فيه غلطة كبييييرة بعض الناس بتقع فيها، وهي إنهم يقرأوا وِرد القرآن في وقت الشغل ويعطلوا مصالح الناس💡
فأنت لو قدمت قراءة القرآن على مهام شغلك اللي أنت مُكلَف به، وقصَّرت وعطلت مصالح غيرك = لا يجوز❕
لأن من واجبات العمل الإتقان والأمانة، فالنبي🤍 قال: "إنَّ اللهَ تعالى يُحِبُّ إذا عمِلَ أحدُكمْ عملًا أنْ يُتقِنَهُ."
واطمئن..
حرصك على إتمام المهام اللي عليك، وتعبك في شغلك، لو احتسبت فيهم نية صالحة زي إنك تكفي نفسك وأهل بيتك بالحلال = فأنت مأجور عليهم إن شاء الله..
فقد قال النبي🤍 : "لَأَنْ يَأْخُذَ أَحَدُكُمْ حَبْلَهُ، فَيَأْتِيَ بِحُزْمَةِ الْحَطَبِ عَلَى ظَهْرِهِ فَيَبِيعَهَا، فَيَكُفَّ اللهُ بِهَا وَجْهَهُ، خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَسْأَلَ النَّاسَ، أَعْطَوْهُ أَوْ مَنَعُوهُ."
وماتنساش لو مدير الشغل مش شايفك، فالله عز وجل يراقبك ويراك..
قال الله تعالى: ﴿وَكَانَ اللهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَقِيبًا﴾
#رتبها_صح✔️
لكن فيه غلطة كبييييرة بعض الناس بتقع فيها، وهي إنهم يقرأوا وِرد القرآن في وقت الشغل ويعطلوا مصالح الناس
فأنت لو قدمت قراءة القرآن على مهام شغلك اللي أنت مُكلَف به، وقصَّرت وعطلت مصالح غيرك = لا يجوز
لأن من واجبات العمل الإتقان والأمانة، فالنبي
واطمئن..
حرصك على إتمام المهام اللي عليك، وتعبك في شغلك، لو احتسبت فيهم نية صالحة زي إنك تكفي نفسك وأهل بيتك بالحلال = فأنت مأجور عليهم إن شاء الله..
فقد قال النبي
وماتنساش لو مدير الشغل مش شايفك، فالله عز وجل يراقبك ويراك..
قال الله تعالى: ﴿وَكَانَ اللهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَقِيبًا﴾
#رتبها_صح
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤21🕊4🥰2😍2💯1🍓1🤝1🫡1💘1😘1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
.
ثمَّ قال جبريلُ عليه السَّلامُ: رَغِمَ أنفُ عبدٍ دخَلَ عليه رمضانُ لـم يُغفَرْ له"، أي: خابَ وخَسِرَ وذَلَّ وعَجَزَ ولَصِقَ أنفُه بالتُّرابِ كلُّ مَن أدرَكَ رمضان لم يغفر الله له ...
ثمَّ قال جبريلُ عليه السَّلامُ: رَغِمَ أنفُ عبدٍ دخَلَ عليه رمضانُ لـم يُغفَرْ له"، أي: خابَ وخَسِرَ وذَلَّ وعَجَزَ ولَصِقَ أنفُه بالتُّرابِ كلُّ مَن أدرَكَ رمضان لم يغفر الله له ...
❤39👌2😍2🍓2💘2🥰1🕊1💯1🤝1🫡1😘1
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من الحاجات اللي اتعودت أعملها بقالي كذا سنة في رمضان
وكانت بتفرق جدًا معايا بالمناسبة في العبادات
ونفسي أواظبط عليها في رمضان دا كمان بإذن الله
هي "النوم بالليل"
وخليني أعمل زوم على الأمر عشان الناس تفهم قصدي بس
غالبنا في رمضان بيسهر بالليل وينام طول النهار
اللي هو أخذنا إيه من الصيام؟
فين تهذيب النفس؟
فين الحاجات اللي داخلين رمضان عشانها؟
لكن في نفس الوقت ليل رمضان مهم جدًا
القيام والتهجد والتراويح
كنت لما بقرأ سورة الذريات بقف عن آية
﴿ كَانُواْ قَلِيلٗا مِّنَ ٱلَّيۡلِ مَا يَهۡجَعُونَ ﴾
وكنت بفكر كتير بردو ازاي الإنسان يحافظ على إنه يعمل بالنهار
وينام بالليل؟
فالحمد لله منّ عليّ بإدراك جميل
إننا لما بنكون في همّة عالية
وعبادة النوم بيكون قليل لأن حاجة الجسم للراحة بتكون أقل
لذلك الناس لما بتروح عمرة مش بتنام كتير وهما مش عايزين يناموا بالمناسبة
كنت سمعت فيديو لأبو زيد مرة بس مش متذكرة كلامه بالظبط
المهم يعني
في حاجة كمان أدركتها بفضل الله
إني أنام لما أكون عايزة أنام
وأصحى لما أكتفي بالنوم
النوم عندي هواية حرفيًا
الله يحفظني قبل سنتين
كنت بعمل ساعات قياسية في النوم
مش بنام إرهاقًا!
لا بحب النوم
فبنام بس🤷🏻♀️
فلما بقيت أعود نفسي أنام وقت احتياج جسمي للنوم
وأصحى بعد عدد ساعات مناسب بقيت عادي
نرجع لرمضان
الروتين بيكون
من بعد التروايح بوقت يسير بنام
وأصحى قبل الفجر بمساحة مناسبة
تكفي صلاة على القدر اللي بحدده
ورد استغفار
﴿ وَبِٱلۡأَسۡحَارِ هُمۡ يَسۡتَغۡفِرُونَ ﴾
ودعاء
والسحور
ووقتها بصحى ببعد عن الموبايل تمامًا بحيث إني أستغل كل لحظة.
وبعد الفجر عندنا جلسة الشروق
-ورد القرآن، الأذكار، الذكر-
من بعد الفجر برجع أنام مرة تانية وقت بسيط وبعدين بصحى عشان عندي شغل أو التزامات
وهكذا بفضل صاحية لحد التراويح وأنام بعد الصلاة
الأمر دا كان مهم جدًا بالنسبالي
بيوفر وقت كبير جدًا جدًا!
بنام كفايتي الحمد لله
بحاول أطبق الآيات
وبستغل رمضان على أحسن حال بفضل الله 🌸.
#منقول
من الحاجات اللي اتعودت أعملها بقالي كذا سنة في رمضان
وكانت بتفرق جدًا معايا بالمناسبة في العبادات
ونفسي أواظبط عليها في رمضان دا كمان بإذن الله
هي "النوم بالليل"
وخليني أعمل زوم على الأمر عشان الناس تفهم قصدي بس
غالبنا في رمضان بيسهر بالليل وينام طول النهار
اللي هو أخذنا إيه من الصيام؟
فين تهذيب النفس؟
فين الحاجات اللي داخلين رمضان عشانها؟
لكن في نفس الوقت ليل رمضان مهم جدًا
القيام والتهجد والتراويح
كنت لما بقرأ سورة الذريات بقف عن آية
﴿ كَانُواْ قَلِيلٗا مِّنَ ٱلَّيۡلِ مَا يَهۡجَعُونَ ﴾
وكنت بفكر كتير بردو ازاي الإنسان يحافظ على إنه يعمل بالنهار
وينام بالليل؟
فالحمد لله منّ عليّ بإدراك جميل
إننا لما بنكون في همّة عالية
وعبادة النوم بيكون قليل لأن حاجة الجسم للراحة بتكون أقل
لذلك الناس لما بتروح عمرة مش بتنام كتير وهما مش عايزين يناموا بالمناسبة
كنت سمعت فيديو لأبو زيد مرة بس مش متذكرة كلامه بالظبط
المهم يعني
في حاجة كمان أدركتها بفضل الله
إني أنام لما أكون عايزة أنام
وأصحى لما أكتفي بالنوم
النوم عندي هواية حرفيًا
الله يحفظني قبل سنتين
كنت بعمل ساعات قياسية في النوم
مش بنام إرهاقًا!
لا بحب النوم
فبنام بس🤷🏻♀️
فلما بقيت أعود نفسي أنام وقت احتياج جسمي للنوم
وأصحى بعد عدد ساعات مناسب بقيت عادي
نرجع لرمضان
الروتين بيكون
من بعد التروايح بوقت يسير بنام
وأصحى قبل الفجر بمساحة مناسبة
تكفي صلاة على القدر اللي بحدده
ورد استغفار
﴿ وَبِٱلۡأَسۡحَارِ هُمۡ يَسۡتَغۡفِرُونَ ﴾
ودعاء
والسحور
ووقتها بصحى ببعد عن الموبايل تمامًا بحيث إني أستغل كل لحظة.
وبعد الفجر عندنا جلسة الشروق
-ورد القرآن، الأذكار، الذكر-
من بعد الفجر برجع أنام مرة تانية وقت بسيط وبعدين بصحى عشان عندي شغل أو التزامات
وهكذا بفضل صاحية لحد التراويح وأنام بعد الصلاة
الأمر دا كان مهم جدًا بالنسبالي
بيوفر وقت كبير جدًا جدًا!
بنام كفايتي الحمد لله
بحاول أطبق الآيات
وبستغل رمضان على أحسن حال بفضل الله 🌸.
#منقول
🥰30❤16🍓10👌3😘2❤🔥1🤩1🕊1💯1🤝1💘1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
. 📌 نذكركم بمواعيد بعض المسلسلات الرمضانية بمناسبة شهر رمضان: ٧:٣٠ تلتقون مع برنامج (لوِّث أفكارك) ٨:٣٠ تلتقون مع مسلسل (انْسَ التراويح) وفي تمام الساعة ال ١٠:٠٠ تلتقون مع مسلسل (لا يوجد عندك وقت لقراءة القرآن) أمّا في تمام الساعة ال ١٢:٠٠ ليلًا نلتقي…
.
🌙 فرصة عمرك، فرصة عشان تقرب من ربنا أكتر.. فرصة عشان تغير حياتك للأحسن.
❌ احذر لصوص رمضان وبلاش تضيع الشهر في التوافه، بلاش مسلسلات وسهر على الفاضي، بلاش تضيعه في النوم والكسل.
جرب تقرب من ربنا في رمضان ، جرب تصلي التراويح.. تقرأ القرآن.. تدعي ربنا.. تساعد المحتاجين.🤲 📿
صدقني، لو أخدت الخطوة حياتك هتتغير وهتتولد من جديد.🤍
جرب تقرب من ربنا في رمضان ، جرب تصلي التراويح.. تقرأ القرآن.. تدعي ربنا.. تساعد المحتاجين.
صدقني، لو أخدت الخطوة حياتك هتتغير وهتتولد من جديد.
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🥰19❤10😍4💯3🤝2💘2👌1🍓1🫡1😘1🙊1
.
جميل الفطار إللِ بيخلص فـِ 40 ثانية
ده نمله 🐜
كانت صايمه وبتفطر🤓
جميل الفطار إللِ بيخلص فـِ 40 ثانية
ده نمله 🐜
كانت صايمه وبتفطر
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🤣37😁22❤6🌚2😍1
كفاية أكل أنت وهو يلا ظبط حالك علي صلاة التراويح أول الصف اوعي تجي متأخر يوفتك أجر وثواب كبير
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤28🥰11👌2🕊2😍2🤩1🍓1🤝1🫡1💘1😘1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
.
أما بالنسبة للبنات الأفضل الصلاة في البيت🌿 💦
أما بالنسبة للبنات الأفضل الصلاة في البيت
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🥰36❤17👍4🍓4🤩2👌2🕊2😍2🤝2💘2💔1
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤33🥰4🕊2💘2😘2👌1😍1💯1🍓1🤝1
.
احذر التسويف وتأجيل الطاعات في هذا الشهر الفضيل، فهو أيام معدودات تمضي سريعًا، ولا ضمان أن تعيشه مرة أخرى. كم من شخص كان معنا في رمضان الماضي، وهو الآن تحت التراب؟!
قد قيل:
"من اعتاد على 'سوف' و'لعل' و'عسى'،
لن يحصد غير الندامة والأسى."
وقال الحسن البصري رحمه الله: "إيَّاكَ والتَّسويفَ؛ فإنَّكَ بيومِكَ، ولستَ بغَدِكَ، فإنْ يَكُنْ غَدٌ لَكَ، فَكُنْ في غَدِكَ كما كُنتَ في يَومِكَ، وإنْ لَمْ يَكُنْ لَكَ غَدٌ، لَمْ تَنْدَمْ على ما فَرَّطْتَ في يَومِكَ".
📙كتاب اقتضاء العلم العمل صـ١١٣.
فلا تجعل وعود النفس الكاذبة تحرمك من كنوز هذا الشهر، فكل لحظة فيه تجارة رابحة مع الله، وخسارتها حسرة لا تُجبر. بادر اليوم، وتقرّب إلى الله بقلب خاشع، قبل أن تندم حين لا ينفع الندم.💚
احذر التسويف وتأجيل الطاعات في هذا الشهر الفضيل، فهو أيام معدودات تمضي سريعًا، ولا ضمان أن تعيشه مرة أخرى. كم من شخص كان معنا في رمضان الماضي، وهو الآن تحت التراب؟!
قد قيل:
"من اعتاد على 'سوف' و'لعل' و'عسى'،
لن يحصد غير الندامة والأسى."
وقال الحسن البصري رحمه الله: "إيَّاكَ والتَّسويفَ؛ فإنَّكَ بيومِكَ، ولستَ بغَدِكَ، فإنْ يَكُنْ غَدٌ لَكَ، فَكُنْ في غَدِكَ كما كُنتَ في يَومِكَ، وإنْ لَمْ يَكُنْ لَكَ غَدٌ، لَمْ تَنْدَمْ على ما فَرَّطْتَ في يَومِكَ".
📙كتاب اقتضاء العلم العمل صـ١١٣.
فلا تجعل وعود النفس الكاذبة تحرمك من كنوز هذا الشهر، فكل لحظة فيه تجارة رابحة مع الله، وخسارتها حسرة لا تُجبر. بادر اليوم، وتقرّب إلى الله بقلب خاشع، قبل أن تندم حين لا ينفع الندم.
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤44❤🔥4🥰3💘3🍓2🤝2👍1👌1🕊1😍1💯1
.
"يا رب".. هي سر الفتح الحقيقي!
افتكر إنك مش هتقدر تكمل في رمضان إلا لما تقول "يا رب"..
مش بمجهودك ولا بقوة إرادتك ولا بالخطة إللي كتبتها..
طول ما أنت غافل عن الاستعانة باللَّه والافتقار إلى اللَّه مش هتوصل.
ارفع إيدك وقول له "يا رب أعني على الصيام، يا رب افتح لي باب الخشوع،
يا رب ارزقني لذة العبادة".
ما تعتمدش على نفسك؛ لأنك ضعيف..
أنت أقوي طالما بتقول: يا رب. 🤲
"يا رب".. هي سر الفتح الحقيقي!
افتكر إنك مش هتقدر تكمل في رمضان إلا لما تقول "يا رب"..
مش بمجهودك ولا بقوة إرادتك ولا بالخطة إللي كتبتها..
طول ما أنت غافل عن الاستعانة باللَّه والافتقار إلى اللَّه مش هتوصل.
ارفع إيدك وقول له "يا رب أعني على الصيام، يا رب افتح لي باب الخشوع،
يا رب ارزقني لذة العبادة".
ما تعتمدش على نفسك؛ لأنك ضعيف..
أنت أقوي طالما بتقول: يا رب. 🤲
❤31❤🔥8🍓7🥰4👌3🕊3💯2💘2👏1🤝1😘1
.
الأجواء مناسبة ومهيئة في رمضان لارتداء الزي الواسع الفضفاض، فاغتنمي الفرصة واجعليها بادرة خير مع ربك وأقبلي عليه وهو يُعينك، المهم ألا تعودي إلى الزي الضيق بعد رمضان..
والقلوب هادئة والنفوس مهيئة لطلب ارتداء النقاب وطرح الطلب على الوالدين، فاغتني الفرصة
لسه قدامك أكثر من 25 يوم في رمضان لممارسة الزّن على الودان لحد ما الوالد يزهق ويقولك موافق على النقاب 😅
الأجواء مناسبة ومهيئة في رمضان لارتداء الزي الواسع الفضفاض، فاغتنمي الفرصة واجعليها بادرة خير مع ربك وأقبلي عليه وهو يُعينك، المهم ألا تعودي إلى الزي الضيق بعد رمضان..
والقلوب هادئة والنفوس مهيئة لطلب ارتداء النقاب وطرح الطلب على الوالدين، فاغتني الفرصة
لسه قدامك أكثر من 25 يوم في رمضان لممارسة الزّن على الودان لحد ما الوالد يزهق ويقولك موافق على النقاب 😅
❤50😁7💘4😭3👍2🥰2👌2🕊2😍2🤝2💔1
.
مضت أربع ليالٍ من رمضان، وهكذا ينفرط الشهر يومًا بعد يوم، وليلةً بعد ليلة.
مضى عُشر الشهر، والعُشر كثير لمن يعلم ويدرك قيمة ما فات.
فإن لم تجد قلبك حتى الآن، فاطرح نفسك على باب ربك، واسأله قلبًا جديدًا.
وإن لم تنتبه بعدُ لفضل هذه الليالي والأيام، ولا زلت بعيدًا عن مزاحمة أهل الإيمان، فأين عقلك؟ وقد علم كل عاقل أن الملك إذا أمر بالعطايا لعباده، فلا يتخلف عن عطاياه إلا عبدٌ آبقٌ محروم.
عرِّض نفسك لرحمات ربك، واطرحها بين يديه سبحانه، فإن لم تعُد الآن، فمتى تعود؟
فوالله، لا يُحرم فضل هذه الليالي والأيام إلا محروم.
#أ. #محمد_جاد..😊💚💚💚🦋🖇"".
مضت أربع ليالٍ من رمضان، وهكذا ينفرط الشهر يومًا بعد يوم، وليلةً بعد ليلة.
مضى عُشر الشهر، والعُشر كثير لمن يعلم ويدرك قيمة ما فات.
فإن لم تجد قلبك حتى الآن، فاطرح نفسك على باب ربك، واسأله قلبًا جديدًا.
وإن لم تنتبه بعدُ لفضل هذه الليالي والأيام، ولا زلت بعيدًا عن مزاحمة أهل الإيمان، فأين عقلك؟ وقد علم كل عاقل أن الملك إذا أمر بالعطايا لعباده، فلا يتخلف عن عطاياه إلا عبدٌ آبقٌ محروم.
عرِّض نفسك لرحمات ربك، واطرحها بين يديه سبحانه، فإن لم تعُد الآن، فمتى تعود؟
فوالله، لا يُحرم فضل هذه الليالي والأيام إلا محروم.
#أ. #محمد_جاد..😊💚💚💚🦋🖇"".
❤21🥰5😢3🍓3😍2👌1💔1🤝1💘1
دَقــِيقــَتــَيْن دِين 🕊💛
الحمدلله عملنا لحد الآن تم تجهيز أول دفعة من شنط رمضان عبارة عن ٢ كيلو أرز / ٢كيلو سكر / ٣كيس مكرونة ١ /كيس سمنه ١أزازة زيت / كليو بلح /ربع عدس أصفر / ربع لوبيه برطمان صلصلة /١ كيس ملح /١ باكو شاي ولسه بنجمع تاني أن شاء الله لو مش لحقت تتبرع في وقت…
.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قَالَ:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ، وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ القُرْآنَ، فَلَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالخَيْرِ مِنَ الرِّيحِ المُرْسَلَةِ
مكملين حتي إنتهاء شهر رمضان 📌
" لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون "
تخيل مساعدتك لشخص محتاج هتفرق معاه ازاي خلال شهر رمضان
- شخص مش معاه يجيب فطار لأولاده تخيل انك ممكن تساعده بمبلغ صغير مش هيفرق معاك بس هيفرق معاه هو
_ الصدقة منجية من عذاب النار
فلا يستصغر العبد من عمله ولو كان بالقليل فقد يكون ذلك سبباً لعدم دخوله نار جهنم بإذن الله. فقال عليه الصلاة والسلام: «فاتقوا النّار، ولو بشق تمرة»
_ في ناس كتير جدا محتاجه مساعدتكم
وكله في ميزان حسناتكم وربنا سبحانه وتعالى هو الرزاق
لمن يريد التبرع يبعت علي رقم كاش 📌
للتواصل
@AbdullahAmer0
نفع الله بكم وجزاكم الله كل خير
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما قَالَ:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ، وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ، وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ القُرْآنَ، فَلَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالخَيْرِ مِنَ الرِّيحِ المُرْسَلَةِ
مكملين حتي إنتهاء شهر رمضان 📌
" لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون "
تخيل مساعدتك لشخص محتاج هتفرق معاه ازاي خلال شهر رمضان
- شخص مش معاه يجيب فطار لأولاده تخيل انك ممكن تساعده بمبلغ صغير مش هيفرق معاك بس هيفرق معاه هو
_ الصدقة منجية من عذاب النار
فلا يستصغر العبد من عمله ولو كان بالقليل فقد يكون ذلك سبباً لعدم دخوله نار جهنم بإذن الله. فقال عليه الصلاة والسلام: «فاتقوا النّار، ولو بشق تمرة»
_ في ناس كتير جدا محتاجه مساعدتكم
وكله في ميزان حسناتكم وربنا سبحانه وتعالى هو الرزاق
لمن يريد التبرع يبعت علي رقم كاش 📌
للتواصل
@AbdullahAmer0
نفع الله بكم وجزاكم الله كل خير
❤13🥰2🍓2👍1🕊1😍1💘1
.
✈️ تخيل أن يستجيب الدعاءالذي⤵️
طال انتظاره✈️
طال انتظاره
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
❤50😭11❤🔥3🍓3👍2🥰2😍2💘2🕊1🤝1😘1
بعض العادات اللي اكتسبتها في شهر رمضان
لم بتأخر عن مواعد صلاة بصلي ركعتين لله أعتذر عن التأخير
ده لم حد فينا بيتأخر عن صاحبه بيفضل يحلف ويقول أعذر الدنيا كلها علشان ميزعلش ولله المثل الأعلى الأولي أنك تعذر لله
برغم أن صلاة العصر بكون في الطريق مفيش مجال أن أصلي راكب سيارة الشركة مروحين للبيت بيكون في عذر ولكن بصلي ركعتين لله
وكل يوم بعد الفطار بقوم أخد شاور حتي لو كنت واخد شاور الصبح أخد شاور تاني واتوضي واظبط نفسي لصلاة العشاء والتراويح وأتعطر وأروح قبل الآذان أنت لم تبقي راح مشوار مهم بتلبس أفضل حاجة عندك وتحط أفضل برفان وأنت رايح تقبل شخص زيه زيك مابالك بقي رايح تقابل الله عزّ وجل ومش لأزم المؤذن ينادي عليك روح قبل الآذان ده الواحد فينا لم بيكون عنده مقابله مع مدير ولا صاحب عمل بيروح قبل المعاد بساعتين تلاته
لم بتأخر عن مواعد صلاة بصلي ركعتين لله أعتذر عن التأخير
ده لم حد فينا بيتأخر عن صاحبه بيفضل يحلف ويقول أعذر الدنيا كلها علشان ميزعلش ولله المثل الأعلى الأولي أنك تعذر لله
برغم أن صلاة العصر بكون في الطريق مفيش مجال أن أصلي راكب سيارة الشركة مروحين للبيت بيكون في عذر ولكن بصلي ركعتين لله
وكل يوم بعد الفطار بقوم أخد شاور حتي لو كنت واخد شاور الصبح أخد شاور تاني واتوضي واظبط نفسي لصلاة العشاء والتراويح وأتعطر وأروح قبل الآذان أنت لم تبقي راح مشوار مهم بتلبس أفضل حاجة عندك وتحط أفضل برفان وأنت رايح تقبل شخص زيه زيك مابالك بقي رايح تقابل الله عزّ وجل ومش لأزم المؤذن ينادي عليك روح قبل الآذان ده الواحد فينا لم بيكون عنده مقابله مع مدير ولا صاحب عمل بيروح قبل المعاد بساعتين تلاته
❤55🥰6😭4👍3🍓3🫡3🕊1😍1💯1🤝1💘1