פוסט עם דעה לא פופולרית: משום מה אנשים נתפסים כ״מומחי AI״ רק בגלל שהם היו המאמצים הראשונים של כלי ה-Gen AI משלהי 2022. אבל האם מי ששיחק ראשון בכלים בהכרח מומחה יותר?
אני לא רוצה לדבר על אף אחד חוץ מעל עצמי. אני לא רומז לאף אחד ולאף אחת ומשתף נטו את המחשבות שלי. אני אישית הייתי מאוד ספקן בהתחלה אבל כן הייתי מהראשונים שאימצו את ה-AI. זה היה ChatGPT (עוד לפני מנוי פלוס), וגם Midjourney 4 ליצירת תמונות. בשלב הזה לא היה כמעט חומר מצוי ונגיש. לא היה ברור בכלל מה זה Gen AI, איך הקסם הזה עובד, מה זה טוקנים, מה זה כל הפרמטרים של ה-LLM שאפשר לשנות ב-Playground של OpenAI?
בין לילה החלו לצוץ ״קורסים שיקחו אתכם מ-Zero to Hero״. אנשים שרק השתמשו בכלי יום וחצי - החלו להפיץ קורסים ביוטיוב, ביודמי, לצבוע את עצמם כמומחים. כי הרי אם יש כלי שפורסם לכולם, ומישהו השתמש בו יום וחצי והקליט קורס, אז בעיני מי שלא מכיר - הוא חושב שהמישהו הזה מומחה כי הנה הוא הקליט קורס אז בטח הוא ילמד אותי.
וככה חלפו הימים וכל רגע צץ לו עוד מומחה ועוד מומחה. כל זה כשאני בעצמי צולל לתוך מסמכי דוקומנטציות, מקליט סרטונים על פיתוח קלאסי עם חיבור ל-API של OpenAI, ושואל את עצמי: מה הם יודעים שאני לא? ומסתבר שכלום. מסתבר שיוטיוב זו תעשייה של מסחרה ברובה שמוכרת הבטחות ושקרים במעטפת נוצצת. כנ״ל לגבי הרשתות החברתיות. כל אחד שעד לפני יום וחצי היה טכנופוב, שיחק שעה עם הצ׳אט, החליט שהוא יכול להיות מנטור לכל העולם, והאנשים התמימים - מאמינים.
אני נתקל בהרבה אנשים, ברוך השם, ברשתות או ברחובות, שאומרים לי איזה תותח על אתה, איזה רמת ידע מטורפת יש לך, אתה מומחה מספר 1. ואני שואל את עצמי - למה הם אומרים את זה? אני לא מתכנת מוכשר יותר ממתכנתים אחרים, יש הרבה יותר מוכשרים ממני, יש אנשי דאטה יותר מוכשרים ממני, מנהלי ומעצבי מוצר יותר מוכשרים ממני, למה הם חושבים שאני עם ידע כל כך מטורף? הרי אני סך הכל דופק את הראש בקיר, לומד, צולל לכל פירור, לכל ביט ובייט, כי זה מעניין אותי באמת. אחרי זה אני גם משתף על זה בשפה נגישה אבל אני לא עושה פה שום דבר מיוחד חוץ מלנסות להבין באמת איך דברים עובדים ברמה הכי עמוקה שיש. ולמה.
אני לא חושב שזה שאני התחלתי ב-2022 להיות מהראשונים שמשתמשים ב-AI לפיתוח הופך אותי לחכם או מוכשר יותר מאחרים. בכלל לא. אני גם חושב שאם מישהו מתחיל עכשיו לשחק עם הכלים הקיימים - הוא אפילו יכול לעקוף אותי ואת האחרים. כי מי שהתחיל בזמנו - מבין מה השתנה ואולי אפילו תקוע בעבר. מנגד מי שמתחיל עכשיו לא מתעסק במה שהיה - ורץ קדימה עם היכולות החדשות.
בעיני הסוד נעוץ לא במי התחיל קודם, ומי היה הראשון לנסות או להשיק קורס כזה או אחר. בעיני יש פה הבנה ברורה שיש כסף שמונח על הרצפה וכולם רוצים להסתער עליו בין אם הם בכלל מתעניינים בתחום ובין אם לא. אני אישית מאמין שמי שמתעסק ב-AI בגלל שיש לו תשוקה אמיתית להבין איך הדברים עובדים, לחקור מה קורה מתחת למכסה המנוע, זה מי שיבין את המגבלות של הכלים, את היתרונות, ידע איך ״ללחוש ל-AI״ וזה לא משנה באיזה כלי זה. הפרומפט הוא הקסם. וכדי להבין איך לבנות אותו - צריך להבין איך כל מנוע עובד. וההבנה לא תלויה במי התחיל קודם - אלא בכמה אנחנו מתעמקים במה שאנחנו משתמשים.
לכן אני לא מומחה AI. אני חוקר אני סקרן אני מתעמק אני משחק אני בונה אני מפתח. אבל אני לא מומחה ואין שום שום דבר יוצא דופן שלאחרים אין. כולם יכולים. רק צריך רצון. תשוקה. והתלהבות. כולם מסוגלים, אל תתלהבו מחתולים בשק.
אני לא רוצה לדבר על אף אחד חוץ מעל עצמי. אני לא רומז לאף אחד ולאף אחת ומשתף נטו את המחשבות שלי. אני אישית הייתי מאוד ספקן בהתחלה אבל כן הייתי מהראשונים שאימצו את ה-AI. זה היה ChatGPT (עוד לפני מנוי פלוס), וגם Midjourney 4 ליצירת תמונות. בשלב הזה לא היה כמעט חומר מצוי ונגיש. לא היה ברור בכלל מה זה Gen AI, איך הקסם הזה עובד, מה זה טוקנים, מה זה כל הפרמטרים של ה-LLM שאפשר לשנות ב-Playground של OpenAI?
בין לילה החלו לצוץ ״קורסים שיקחו אתכם מ-Zero to Hero״. אנשים שרק השתמשו בכלי יום וחצי - החלו להפיץ קורסים ביוטיוב, ביודמי, לצבוע את עצמם כמומחים. כי הרי אם יש כלי שפורסם לכולם, ומישהו השתמש בו יום וחצי והקליט קורס, אז בעיני מי שלא מכיר - הוא חושב שהמישהו הזה מומחה כי הנה הוא הקליט קורס אז בטח הוא ילמד אותי.
וככה חלפו הימים וכל רגע צץ לו עוד מומחה ועוד מומחה. כל זה כשאני בעצמי צולל לתוך מסמכי דוקומנטציות, מקליט סרטונים על פיתוח קלאסי עם חיבור ל-API של OpenAI, ושואל את עצמי: מה הם יודעים שאני לא? ומסתבר שכלום. מסתבר שיוטיוב זו תעשייה של מסחרה ברובה שמוכרת הבטחות ושקרים במעטפת נוצצת. כנ״ל לגבי הרשתות החברתיות. כל אחד שעד לפני יום וחצי היה טכנופוב, שיחק שעה עם הצ׳אט, החליט שהוא יכול להיות מנטור לכל העולם, והאנשים התמימים - מאמינים.
אני נתקל בהרבה אנשים, ברוך השם, ברשתות או ברחובות, שאומרים לי איזה תותח על אתה, איזה רמת ידע מטורפת יש לך, אתה מומחה מספר 1. ואני שואל את עצמי - למה הם אומרים את זה? אני לא מתכנת מוכשר יותר ממתכנתים אחרים, יש הרבה יותר מוכשרים ממני, יש אנשי דאטה יותר מוכשרים ממני, מנהלי ומעצבי מוצר יותר מוכשרים ממני, למה הם חושבים שאני עם ידע כל כך מטורף? הרי אני סך הכל דופק את הראש בקיר, לומד, צולל לכל פירור, לכל ביט ובייט, כי זה מעניין אותי באמת. אחרי זה אני גם משתף על זה בשפה נגישה אבל אני לא עושה פה שום דבר מיוחד חוץ מלנסות להבין באמת איך דברים עובדים ברמה הכי עמוקה שיש. ולמה.
אני לא חושב שזה שאני התחלתי ב-2022 להיות מהראשונים שמשתמשים ב-AI לפיתוח הופך אותי לחכם או מוכשר יותר מאחרים. בכלל לא. אני גם חושב שאם מישהו מתחיל עכשיו לשחק עם הכלים הקיימים - הוא אפילו יכול לעקוף אותי ואת האחרים. כי מי שהתחיל בזמנו - מבין מה השתנה ואולי אפילו תקוע בעבר. מנגד מי שמתחיל עכשיו לא מתעסק במה שהיה - ורץ קדימה עם היכולות החדשות.
בעיני הסוד נעוץ לא במי התחיל קודם, ומי היה הראשון לנסות או להשיק קורס כזה או אחר. בעיני יש פה הבנה ברורה שיש כסף שמונח על הרצפה וכולם רוצים להסתער עליו בין אם הם בכלל מתעניינים בתחום ובין אם לא. אני אישית מאמין שמי שמתעסק ב-AI בגלל שיש לו תשוקה אמיתית להבין איך הדברים עובדים, לחקור מה קורה מתחת למכסה המנוע, זה מי שיבין את המגבלות של הכלים, את היתרונות, ידע איך ״ללחוש ל-AI״ וזה לא משנה באיזה כלי זה. הפרומפט הוא הקסם. וכדי להבין איך לבנות אותו - צריך להבין איך כל מנוע עובד. וההבנה לא תלויה במי התחיל קודם - אלא בכמה אנחנו מתעמקים במה שאנחנו משתמשים.
לכן אני לא מומחה AI. אני חוקר אני סקרן אני מתעמק אני משחק אני בונה אני מפתח. אבל אני לא מומחה ואין שום שום דבר יוצא דופן שלאחרים אין. כולם יכולים. רק צריך רצון. תשוקה. והתלהבות. כולם מסוגלים, אל תתלהבו מחתולים בשק.
👍13👏6
פחות מ-50 כרטיסים נותרו — והכנס שלי מגיע לסולד אאוט!! 🤯😱🤩
זה לא סתם אירוע AI.
זה אירוע בעיות - ופתרונות, אמיתיים, עם סיפורים אמיתיים של חברות מהתעשייה.
ב-30 ביוני, במרכז ענב לתרבות בתל אביב, בין 9:00-16:00 אנחנו מתכנסים לכנס אקסקלוסיבי עם אנשים ונשים מגדולי המוחות הטכניים והטכנולוגיים בחלל אחד: כנס פרקטי ובלתי מתפשר, בין ברמת הדוברים והדוברות ובין ברמת המינגלינג והאירוע עצמו.
דוברים מהשורה הראשונה, קהל מדהים, תוכן שאי אפשר סתם למצוא ביוטיוב, עם פרטנרים כמו אמזון Amazon Web Services (AWS) שהם שותפי יהלום(!) ומייקרוסופט Microsoft ו GitHub ו Base44 ועוד כמה חברות שאני חסר סבלנות לחשוף - אבל זה יקרה בקרוב מאוד.
זו באמת הזדמנות. אחרי כמעט 3 שנים שבהן ה-Gen AI נכנס לחיינו, לדבר על איפה דברים עובדים, איפה לא, והכי מעניין מבחינתי זה לשמוע מהתעשייה עצמה קייס סטאדיז.
כל זה, עם דוברים שבאים לבקר בארץ מחו״ל. מרגש מאוד מאוד! 🚀
עוד ״צעד וחצי״ 🏀 ואנחנו בסולד אאוט. איך אומרים לפני העלייה למטוס? קריאה אחרונה לכל הנוסעים, זו הזדמנות אחרונה לעלות לטיסת ה-AI שלנו. ולכל המאות שכבר הבטיחו את מקומם - תודה גדולה, אתם רק תבואו - ואני אדאג לכל השאר.
לשריון כרטיסים אחרונים בהחלט >>> https://meshulam.co.il/purchase?b=ace9d3ac072526875158870f8012d006
זה לא סתם אירוע AI.
זה אירוע בעיות - ופתרונות, אמיתיים, עם סיפורים אמיתיים של חברות מהתעשייה.
ב-30 ביוני, במרכז ענב לתרבות בתל אביב, בין 9:00-16:00 אנחנו מתכנסים לכנס אקסקלוסיבי עם אנשים ונשים מגדולי המוחות הטכניים והטכנולוגיים בחלל אחד: כנס פרקטי ובלתי מתפשר, בין ברמת הדוברים והדוברות ובין ברמת המינגלינג והאירוע עצמו.
דוברים מהשורה הראשונה, קהל מדהים, תוכן שאי אפשר סתם למצוא ביוטיוב, עם פרטנרים כמו אמזון Amazon Web Services (AWS) שהם שותפי יהלום(!) ומייקרוסופט Microsoft ו GitHub ו Base44 ועוד כמה חברות שאני חסר סבלנות לחשוף - אבל זה יקרה בקרוב מאוד.
זו באמת הזדמנות. אחרי כמעט 3 שנים שבהן ה-Gen AI נכנס לחיינו, לדבר על איפה דברים עובדים, איפה לא, והכי מעניין מבחינתי זה לשמוע מהתעשייה עצמה קייס סטאדיז.
כל זה, עם דוברים שבאים לבקר בארץ מחו״ל. מרגש מאוד מאוד! 🚀
עוד ״צעד וחצי״ 🏀 ואנחנו בסולד אאוט. איך אומרים לפני העלייה למטוס? קריאה אחרונה לכל הנוסעים, זו הזדמנות אחרונה לעלות לטיסת ה-AI שלנו. ולכל המאות שכבר הבטיחו את מקומם - תודה גדולה, אתם רק תבואו - ואני אדאג לכל השאר.
לשריון כרטיסים אחרונים בהחלט >>> https://meshulam.co.il/purchase?b=ace9d3ac072526875158870f8012d006
משולם - עמודי מכירה
כנס ה-Gen AI הייחודי והפרקטי של YUV.AI
בס״ד
THE BIG GEN AI EVENT – Tel Aviv
Real Gen AI use cases. Real solutions.
מתי? 30 ביוני, 2025
איפה? תל אביב (מיקום מדויק יישלח בהמשך במייל נפרד ולא יאוחר משבועיים לפני מועד האירוע)
כמה זמן? 9:00 – 15:00
מה חשוב לדעת?
מקומות…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
שעה של Vibe Coding שווה 3 לילות לבנים של Vibe Debugging 🤯 אנחנו מפתחים פיצ׳ר -> מבלים שעות בלנסות לתקן את מה שנשבר. יש דרך אחרת? כן!
1. להפסיק עם וייב קודינג כשאנחנו נכנסים ללופ עם ה-AI ולעבור למוד שמנסה להבין יותר לעומק את הבעיה, לקרוא את הקוד, לצלול רגע לארכיטקטורה ולקשרים שבין הפונקציות, המחלקות, הקומפוננטות
2. להשתמש ביכולת של סוכן הקוד *לכתוב קוד בקבצים עצמם על ידי כתיבת הערות בתוכם ו/או על ידי שימוש ב-Cmd + K על קטע קוד ספציפי שאנחנו מדגישים* - הרבה יותר קל לשרוף שעות בצ׳אט, אבל מאוד מועיל להיכנס לקובץ ספציפי ולתקן שם את הלוגיקה!
3. תיוג קובץ בצ׳אט! לא סתם להגיד לצ׳אט לתקן שגיאה, אלא להבין למה היא קורית ואז לתייג את הקבצים הרלוונטיים ולהנחות את הצ׳אט בדיוק באיזה קבצים להסתכל
הנ״ל נכתב לאחר שעות של דם יזע וקוד, ומונגש כשירות לטובת הציבור! בדוגמאות כאלה אגע גם בהרצאה שלי בכנס ב-30.6 🙏
שבת שלום!
1. להפסיק עם וייב קודינג כשאנחנו נכנסים ללופ עם ה-AI ולעבור למוד שמנסה להבין יותר לעומק את הבעיה, לקרוא את הקוד, לצלול רגע לארכיטקטורה ולקשרים שבין הפונקציות, המחלקות, הקומפוננטות
2. להשתמש ביכולת של סוכן הקוד *לכתוב קוד בקבצים עצמם על ידי כתיבת הערות בתוכם ו/או על ידי שימוש ב-Cmd + K על קטע קוד ספציפי שאנחנו מדגישים* - הרבה יותר קל לשרוף שעות בצ׳אט, אבל מאוד מועיל להיכנס לקובץ ספציפי ולתקן שם את הלוגיקה!
3. תיוג קובץ בצ׳אט! לא סתם להגיד לצ׳אט לתקן שגיאה, אלא להבין למה היא קורית ואז לתייג את הקבצים הרלוונטיים ולהנחות את הצ׳אט בדיוק באיזה קבצים להסתכל
הנ״ל נכתב לאחר שעות של דם יזע וקוד, ומונגש כשירות לטובת הציבור! בדוגמאות כאלה אגע גם בהרצאה שלי בכנס ב-30.6 🙏
שבת שלום!
👍7💯3❤2
שבוע טוב עם כלי חדש שגרם לי לכתוב פוסט על האמת בתעשיית השקרים של יוטיוב! 🤮🤥
פותח את הטלפון במוצאי שבת, קופצת הודעה על סרטון חדש ביוטיוב עם הכותרת RIP Cursor - Augment Code is Here! מסקרן. קופץ לסרטון, הוא של איזה ערוץ שאני מאוד לא מעריך כי הוא מרגיש כמו קליק בייטר, אבל הקשבתי. שמעתי מילים כמו זהו. לא צריך קרסר. זה מהפכני. בלה בלה בלה.
החלטתי לבדוק בעצמי. נכנסתי לאתר Augment Code וראיתי שיש רשימת המתנה. נרשמתי. אחרי זה חיפשתי עוד מידע, חזרתי ליוטיוב וראיתי כמות יפה של סרטונים שסוקרים אותו, כולם עם הערה של קידום מכירות בתשלום. אוקיי, אז הכל קמפיינים ממומנים עם משפיעני יוטיוב. הגיוני לכלי חדש.
כולם מספידים את קרסר. מספרים שיש פה יכולת להריץ מספר סוכנים במקביל, לפתור טיקטים, להתחבר לריפו שלמים של גיטהאב, לא צריך כבר את קרסר. עשרות! סרטונים כאלה! וכולם - דוברי כזב שקר ומרמה. למה?
אין לי בעיה שממליצים על כלי, ואני נרשמתי גם כי הוא נראה שווה לנסות. יש לי בעיה עם זה שיש קמפיין ממומן ובאורח פלא כל הכלים ז״ל חוץ מזה שמשלם להם.
תחשבו רגע: קרסר כן מסוגל להתחבר לריפוז בגיטהאב, הוא תומך ב-MCP, תומך בהרצה של מספר סוכנים במקביל, יוצא לאינטרנט, מאנדקס את כל הקוד ומבין אותו לעומק ומשיב עליו בצורה מצוינת בדר״כ גם אם לא מושלמת. זה כבר קיים לא מעט זמן. אז למה כולם מספידים את קרסר?
לא רק זה. עלות. Augment Code רוצה 30$ בחודש למסלול מפתחים בניגוד ל-20$ של קרסר. אוגמנט זה תוסף לסביבת הפיתוח, כמו Cline, או CodeGPT. המסלול החינמי שלו לא מספיק כדי באמת לפתח אבל הוא נותן טעימה להתנסות.
מה המסר שלי? לא חלילה נגד אוגמנט. להיפך, אני מעודד לנסות כל כלי, ואם הוא יכול להיות טוב יותר - אדרבה! והנה אפילו קישור להרשמה https://augment.new/?ref=REFB0PLMUWF
אלא מאי? המסר שלי הוא לא לקבל את מה שאומרים ביוטיוב על עיוור. לפתח חוש ביקורת. לא להתלהב מכל הכרזה או מכל התלהבות של מישהו שמקליט סרטון כי שילמו לו כמה גרושים במקרה הטוב או שלחו לו חולצה וכובע הביתה והוא מחליט לטנף על כולם פתאום.
איך אמר לי בעבר עידן גזית, Head of GitHub Next, שיהיה בכנס שלנו ב-30.6: החכמה הכי גדולה היא לדעת על מה לבזבז את הזמן שלנו. במה להשקיע את הזמן שלנו. אם אנחנו בוחרים נכון - אז אנחנו מצליחים מהר בלי להפסיד זמן. גם כאן. כשאנחנו מבינים את השיח הטכני - אנחנו לא ממהרים להקשיב לכל קשקוש אלא מחליטים מה כן ומה לא, ובעיקר - מדוע.
מצרף טעימה מאוגמנט שבה נראה שהסוכנים יכולים לקבל טיקטים ולהתחיל לעבוד עליהם במקביל. לאוגמנט יש אפשרות להתחבר לג׳ירה לגיטהאב לנושן ועוד (כמו שאפשר ב-MCP בקלוד), אבל בלי MCP כנראה.
פותח את הטלפון במוצאי שבת, קופצת הודעה על סרטון חדש ביוטיוב עם הכותרת RIP Cursor - Augment Code is Here! מסקרן. קופץ לסרטון, הוא של איזה ערוץ שאני מאוד לא מעריך כי הוא מרגיש כמו קליק בייטר, אבל הקשבתי. שמעתי מילים כמו זהו. לא צריך קרסר. זה מהפכני. בלה בלה בלה.
החלטתי לבדוק בעצמי. נכנסתי לאתר Augment Code וראיתי שיש רשימת המתנה. נרשמתי. אחרי זה חיפשתי עוד מידע, חזרתי ליוטיוב וראיתי כמות יפה של סרטונים שסוקרים אותו, כולם עם הערה של קידום מכירות בתשלום. אוקיי, אז הכל קמפיינים ממומנים עם משפיעני יוטיוב. הגיוני לכלי חדש.
כולם מספידים את קרסר. מספרים שיש פה יכולת להריץ מספר סוכנים במקביל, לפתור טיקטים, להתחבר לריפו שלמים של גיטהאב, לא צריך כבר את קרסר. עשרות! סרטונים כאלה! וכולם - דוברי כזב שקר ומרמה. למה?
אין לי בעיה שממליצים על כלי, ואני נרשמתי גם כי הוא נראה שווה לנסות. יש לי בעיה עם זה שיש קמפיין ממומן ובאורח פלא כל הכלים ז״ל חוץ מזה שמשלם להם.
תחשבו רגע: קרסר כן מסוגל להתחבר לריפוז בגיטהאב, הוא תומך ב-MCP, תומך בהרצה של מספר סוכנים במקביל, יוצא לאינטרנט, מאנדקס את כל הקוד ומבין אותו לעומק ומשיב עליו בצורה מצוינת בדר״כ גם אם לא מושלמת. זה כבר קיים לא מעט זמן. אז למה כולם מספידים את קרסר?
לא רק זה. עלות. Augment Code רוצה 30$ בחודש למסלול מפתחים בניגוד ל-20$ של קרסר. אוגמנט זה תוסף לסביבת הפיתוח, כמו Cline, או CodeGPT. המסלול החינמי שלו לא מספיק כדי באמת לפתח אבל הוא נותן טעימה להתנסות.
מה המסר שלי? לא חלילה נגד אוגמנט. להיפך, אני מעודד לנסות כל כלי, ואם הוא יכול להיות טוב יותר - אדרבה! והנה אפילו קישור להרשמה https://augment.new/?ref=REFB0PLMUWF
אלא מאי? המסר שלי הוא לא לקבל את מה שאומרים ביוטיוב על עיוור. לפתח חוש ביקורת. לא להתלהב מכל הכרזה או מכל התלהבות של מישהו שמקליט סרטון כי שילמו לו כמה גרושים במקרה הטוב או שלחו לו חולצה וכובע הביתה והוא מחליט לטנף על כולם פתאום.
איך אמר לי בעבר עידן גזית, Head of GitHub Next, שיהיה בכנס שלנו ב-30.6: החכמה הכי גדולה היא לדעת על מה לבזבז את הזמן שלנו. במה להשקיע את הזמן שלנו. אם אנחנו בוחרים נכון - אז אנחנו מצליחים מהר בלי להפסיד זמן. גם כאן. כשאנחנו מבינים את השיח הטכני - אנחנו לא ממהרים להקשיב לכל קשקוש אלא מחליטים מה כן ומה לא, ובעיקר - מדוע.
מצרף טעימה מאוגמנט שבה נראה שהסוכנים יכולים לקבל טיקטים ולהתחיל לעבוד עליהם במקביל. לאוגמנט יש אפשרות להתחבר לג׳ירה לגיטהאב לנושן ועוד (כמו שאפשר ב-MCP בקלוד), אבל בלי MCP כנראה.
www.augment.new
Join the CLI waitlist | Augment Code
Sign up to be the first to try CLI.
💯6👍2
מסתבר שלפתח מוצר ״מתגלגל״ מתחיל להסתבך מהר מאוד. לקוח ראה את כלי התמלול שפיתחתי, רוצה כזה לעצמו. קלי קלות כשזה משהו רץ לוקאלית. הבעיה מתחילה כשפתאום זה מוצר שצריך לפרוס בענן כדי שהלקוח יקבל קישור ויוכל להתנסות בעצמו. פתאום הדילמות מתחילות:
1. באיזה פיתרון כדאי לבחור לצורך העלאת קבצים?
2. מתי כדאי להשתמש בשמירת קבצים בשרת אחסון - ומתי להשתמש באחסון מקומי בדפדפן?
3. איך מנהלים את האינטגרציה בין העלאת קבצים לאחסון - ועדכון בבסיס הנתונים על הקבצים שהועלו או נמחקו?
4. איך מוודאים שהתקשורת מאובטחת בתווך?
מהסוף להתחלה. ניסיתי לאחסן את הקבצים ב-GridFS של מונגו. זה לא התאים לצורך שלי. גריד יודע להתמודד עם גדלים שונים של קבצים על ידי פיצול לחלקים קטנים יותר, צ׳אנקים. אבל אני צריך משהו יותר Robust. אחרי מחקר, בחרתי ב-AWS s3 לשירות אחסון, לא לפני שניסיתי להבין איך התהליך עובד בהעלאת והורדת קבצים.
מסתבר שכאשר אנחנו רוצים להעלות קובץ, אמזון דואגת לבצע תהליך מעניין: אנחנו צריכים ליצור משתמש עם הרשאות לנהל אחסון בענן של AWS וליצור מפתח סודי ומפתח גלוי. כאשר אנחנו רוצים להעלות קובץ לשרת האחסון, אנחנו צריכים לדאוג שהקוד יבצע את מה שאמזון רוצה, שזה להשתמש במפתח שלנו כדי לקבל הרשאה זמנית להעלאת הקובץ לשרת האחסון, וגם זה על ידי יצירת קישור ״חתום״ (Signed URL), עם פרמטרים נוספים, כמו רמת ההרשאה, כמה זמן יש לנו לביצוע הפעולה וכולי.
כנ״ל כאשר רוצים להוריד או למחוק קובץ משרת האחסון. צריך ״חתימה״ והרשאה, וכך (ממש בכללי) מתקבלת הרשאה לבצע פעולות. ולמה זה מעניין בכלל?
כי ה-AI נשבר שוב ושוב ושוב כאשר ביקשתי ממנו ליישם העלאת קבצים ל-s3 עם חיבור למונגו ועדכון בכל צד על שינויים. מתי זה כן עבד? כשהבנתי שצריך קישורים חתומים, וצללתי לעומק של התהליכים, ואז נתתי ל-AI משימות ״במנות קטנות״. צור את הלוגיקה של חתימות. צור את הלוגיקה של שליחת בקשה לנתיב המתאים ב-AWS s3 כדי להעלות את הקובץ. צור לוגיקה לקרוא את הקובץ ולהציג אותו בדף ספציפי. וכך הלאה.
קומפוננטות, מנות קטנות, עובד יופי.
משימות גדולות בבת אחת או דברים שדורשים אינטגרציה מורכבת מאוד - עובד יופי רק אם מפרקים למנות קטנות.
היופי פה הוא שצריך הבנה של מה שרוצים, אחרת זה פשוט לא יעבוד. כך מצאתי את עצמי צולל לעולם שבו אני צריך ליצור s3 עם יוזר שיש לו תפקיד של ניהול האחסון, להגדיר event על כל שינוי באחסון, לחבר את ה event לפונקציית lambda שיודעת לתקשר עם בסיס הנתונים של מונגו אטלס בענן ולבצע פעולות קריאה וכתיבה. נדרשתי להגדיר את ה-connection string למונגו כמו שצריך. לאחר מכן צצו בעיות במעבר בין פיתוח לוקאלי לפריסה בענן. פתאום הכל נשבר.
פתאום Clerk קורס במעבר מסביבת פיתוח לייצור, אז נדרשתי לצלול לאיך עובד OAuth, להבין איזה ספקי שירות אני רוצה לאפשר בהזדהות SSO, איך ליצור את המפתחות בכל צד, להגדיר את ה-Callback באפליקציה וגם ב-Clerk, לדבג את הכל בקרסר תוך שהוא מדבר שטויות ואני מנסה להבין ואז למקד אותו. בסוף זה הצליח. אני שרפתי עשרות שעות - אבל למדתי שיעורים בכמויות. קרסר טעה לא מעט אבל כשמיקדתי אותו הקסם קרה במהירות.
למדתי. כשאני נותן לו מרחב - הוא מאבד את זה. כשאני ״חונק״ אותו וסוגר עליו וממקד אותו - הוא פורח ומצליח. מה שיפה פה הוא שאני מבין שכשאני מפתח, אני צריך להעמיק במה אני מפתח. אם אני לא מבין וסומך עליו - זה מהר מאוד קורס. מנגד, אם אני מבין ומנחה אותו תוך כדי - זה מהר מאוד מצליח.
ובסוף, למדתי. התחזקתי. וזה עובד!
1. באיזה פיתרון כדאי לבחור לצורך העלאת קבצים?
2. מתי כדאי להשתמש בשמירת קבצים בשרת אחסון - ומתי להשתמש באחסון מקומי בדפדפן?
3. איך מנהלים את האינטגרציה בין העלאת קבצים לאחסון - ועדכון בבסיס הנתונים על הקבצים שהועלו או נמחקו?
4. איך מוודאים שהתקשורת מאובטחת בתווך?
מהסוף להתחלה. ניסיתי לאחסן את הקבצים ב-GridFS של מונגו. זה לא התאים לצורך שלי. גריד יודע להתמודד עם גדלים שונים של קבצים על ידי פיצול לחלקים קטנים יותר, צ׳אנקים. אבל אני צריך משהו יותר Robust. אחרי מחקר, בחרתי ב-AWS s3 לשירות אחסון, לא לפני שניסיתי להבין איך התהליך עובד בהעלאת והורדת קבצים.
מסתבר שכאשר אנחנו רוצים להעלות קובץ, אמזון דואגת לבצע תהליך מעניין: אנחנו צריכים ליצור משתמש עם הרשאות לנהל אחסון בענן של AWS וליצור מפתח סודי ומפתח גלוי. כאשר אנחנו רוצים להעלות קובץ לשרת האחסון, אנחנו צריכים לדאוג שהקוד יבצע את מה שאמזון רוצה, שזה להשתמש במפתח שלנו כדי לקבל הרשאה זמנית להעלאת הקובץ לשרת האחסון, וגם זה על ידי יצירת קישור ״חתום״ (Signed URL), עם פרמטרים נוספים, כמו רמת ההרשאה, כמה זמן יש לנו לביצוע הפעולה וכולי.
כנ״ל כאשר רוצים להוריד או למחוק קובץ משרת האחסון. צריך ״חתימה״ והרשאה, וכך (ממש בכללי) מתקבלת הרשאה לבצע פעולות. ולמה זה מעניין בכלל?
כי ה-AI נשבר שוב ושוב ושוב כאשר ביקשתי ממנו ליישם העלאת קבצים ל-s3 עם חיבור למונגו ועדכון בכל צד על שינויים. מתי זה כן עבד? כשהבנתי שצריך קישורים חתומים, וצללתי לעומק של התהליכים, ואז נתתי ל-AI משימות ״במנות קטנות״. צור את הלוגיקה של חתימות. צור את הלוגיקה של שליחת בקשה לנתיב המתאים ב-AWS s3 כדי להעלות את הקובץ. צור לוגיקה לקרוא את הקובץ ולהציג אותו בדף ספציפי. וכך הלאה.
קומפוננטות, מנות קטנות, עובד יופי.
משימות גדולות בבת אחת או דברים שדורשים אינטגרציה מורכבת מאוד - עובד יופי רק אם מפרקים למנות קטנות.
היופי פה הוא שצריך הבנה של מה שרוצים, אחרת זה פשוט לא יעבוד. כך מצאתי את עצמי צולל לעולם שבו אני צריך ליצור s3 עם יוזר שיש לו תפקיד של ניהול האחסון, להגדיר event על כל שינוי באחסון, לחבר את ה event לפונקציית lambda שיודעת לתקשר עם בסיס הנתונים של מונגו אטלס בענן ולבצע פעולות קריאה וכתיבה. נדרשתי להגדיר את ה-connection string למונגו כמו שצריך. לאחר מכן צצו בעיות במעבר בין פיתוח לוקאלי לפריסה בענן. פתאום הכל נשבר.
פתאום Clerk קורס במעבר מסביבת פיתוח לייצור, אז נדרשתי לצלול לאיך עובד OAuth, להבין איזה ספקי שירות אני רוצה לאפשר בהזדהות SSO, איך ליצור את המפתחות בכל צד, להגדיר את ה-Callback באפליקציה וגם ב-Clerk, לדבג את הכל בקרסר תוך שהוא מדבר שטויות ואני מנסה להבין ואז למקד אותו. בסוף זה הצליח. אני שרפתי עשרות שעות - אבל למדתי שיעורים בכמויות. קרסר טעה לא מעט אבל כשמיקדתי אותו הקסם קרה במהירות.
למדתי. כשאני נותן לו מרחב - הוא מאבד את זה. כשאני ״חונק״ אותו וסוגר עליו וממקד אותו - הוא פורח ומצליח. מה שיפה פה הוא שאני מבין שכשאני מפתח, אני צריך להעמיק במה אני מפתח. אם אני לא מבין וסומך עליו - זה מהר מאוד קורס. מנגד, אם אני מבין ומנחה אותו תוך כדי - זה מהר מאוד מצליח.
ובסוף, למדתי. התחזקתי. וזה עובד!
👏5❤1🔥1🏆1
זה הגיע! ההקלטה של הסשן שלי על AI & Vibe Coding ב-AWS באוויר! זו הזדמנות שוב להתנצל בפני מי שהגיע ולא נכנס לסשן או מי שפספס מסיבה כלשהי. לשמחתנו הנה הסשן באיכות גבוהה מאוד, אשמח לקרוא מה חשבתם!
בסשן דיברתי על מבוא כללי ל-GEN AI, כלי VIBE CODING, יתרונות וחסרונות והשתדלתי לזרוק הרבה "פנינות" לאוויר תוך כדי הסשן.
קישור ממש פה >>> https://www.youtube.com/watch?v=fXULAsH4aZg&t=2912s
בסשן דיברתי על מבוא כללי ל-GEN AI, כלי VIBE CODING, יתרונות וחסרונות והשתדלתי לזרוק הרבה "פנינות" לאוויר תוך כדי הסשן.
קישור ממש פה >>> https://www.youtube.com/watch?v=fXULAsH4aZg&t=2912s
🔥5👍2
אני מתחיל היום מסע ארוך לסשן יחסית קצר שאעביר במקום מאוד מיוחד. יותר נכון סשן + הקאתון. על Vibe Coding ו-AI בעולמות הפינטק.
ההכנות דירבנו אותי לחשוב מחוץ לקופסא. להבין מה אני רוצה לפתח וליצור. אחרי המון שיחות ומפגשים עם Gilad G. Amir נפל לי האסימון: חברה שיודעת להתחבר למקורות מידע של חברות ולתת תחזיות מבוססות עובדות באמצעות AI - כדי לחזות את הפעולות הבאות, Next Best Actions.
יש לי המון מה להגיד על זה טכנית, אבל מה שהדהים אותי יותר מכל זו ההתקדמות של כל הכלים שהקלטתי עליהם בעבר ובחנתי אותם שוב אתמול. למשל, בייס44, אני מוצא את עצמי מקליט ופתאום אני רואה גם אפשרויות לאבטח סכמות בבסיס הנתונים, להקפיא קבצים כדי שה-AI לא יגע בהם, אפשרויות לבחירת עיצוב, אפשרויות להגדיר את הבק-אנד ולחבר שירותי צד ג׳.
יש כמה ״טריקים״ שעשיתי כדי שהפיתוח יהיה מוצלח - ואני גאה בהם מאוד - כמו לבצע מחקר מעמיק מגובה בעובדות כדי ליצור תחזיות פיננסיות ומחקר שוק על חברה חדשה שאני רוצה להציג למשקיעים (תיאורטית בלבד). לזה - ועוד המון - אני הולך לצלול בקרוב ולשתף על החוויה ועל התהליך. ועד אז wish me luck לייצג שוב את העם היושב בציון - בעוז ובגאון! (זה חרוז שלי, לא קלוד, מבטיח. אלא אם זה גרוע - ואז נאשים את ה-AI בזה).
זו ההזדמנות, שוב, להודות בראש ובראשונה לאשתי על המעטפת הכנפיים הגיבוי והתמיכה שמאפשרים לי להגשים את עצמי ולפרוח, כל זה כשהיא מתפעלת בית עם 3 קטנטנים, גיבורת אמת!
וכמובן תודה לה׳ יתברך על כל אשר גמלני, מרצון לעזור בהשפעה על ידי יצירת תוכן טכני - להובלת מהלכים גדולים ועמידה על במות גדולות בארץ ובחו״ל, הפקת כנסים משמעותיים וכל זה מבלי שמלכתחילה תכננתי משהו מזה מלבד ליצור תוכן טכני איכותי נגיש בעברית.
ותודה לחברי וחברות קהילת הפיתוח וה-AI ולישראלים בארץ ובחו״ל, ולכל השותפים והשותפות למסע שלי. כל זה היה חסרי משמעות בלעדיכם/ן. הרי הבמה הכי גדולה לא שווה אם אין קהל מדהים וחכם שמוכן להאזין. אז תודה גדולה לאשתי, לה׳ יתברך, לכל השותפים בדרך, לחברות לארגונים לעסקים - וכמובן - לכם ולכן!
זהו סיימתי עם הריגשי. שנזכה לכל הישועות - ועד אז - מי מהמר על מה היעד? ✈️
ההכנות דירבנו אותי לחשוב מחוץ לקופסא. להבין מה אני רוצה לפתח וליצור. אחרי המון שיחות ומפגשים עם Gilad G. Amir נפל לי האסימון: חברה שיודעת להתחבר למקורות מידע של חברות ולתת תחזיות מבוססות עובדות באמצעות AI - כדי לחזות את הפעולות הבאות, Next Best Actions.
יש לי המון מה להגיד על זה טכנית, אבל מה שהדהים אותי יותר מכל זו ההתקדמות של כל הכלים שהקלטתי עליהם בעבר ובחנתי אותם שוב אתמול. למשל, בייס44, אני מוצא את עצמי מקליט ופתאום אני רואה גם אפשרויות לאבטח סכמות בבסיס הנתונים, להקפיא קבצים כדי שה-AI לא יגע בהם, אפשרויות לבחירת עיצוב, אפשרויות להגדיר את הבק-אנד ולחבר שירותי צד ג׳.
יש כמה ״טריקים״ שעשיתי כדי שהפיתוח יהיה מוצלח - ואני גאה בהם מאוד - כמו לבצע מחקר מעמיק מגובה בעובדות כדי ליצור תחזיות פיננסיות ומחקר שוק על חברה חדשה שאני רוצה להציג למשקיעים (תיאורטית בלבד). לזה - ועוד המון - אני הולך לצלול בקרוב ולשתף על החוויה ועל התהליך. ועד אז wish me luck לייצג שוב את העם היושב בציון - בעוז ובגאון! (זה חרוז שלי, לא קלוד, מבטיח. אלא אם זה גרוע - ואז נאשים את ה-AI בזה).
זו ההזדמנות, שוב, להודות בראש ובראשונה לאשתי על המעטפת הכנפיים הגיבוי והתמיכה שמאפשרים לי להגשים את עצמי ולפרוח, כל זה כשהיא מתפעלת בית עם 3 קטנטנים, גיבורת אמת!
וכמובן תודה לה׳ יתברך על כל אשר גמלני, מרצון לעזור בהשפעה על ידי יצירת תוכן טכני - להובלת מהלכים גדולים ועמידה על במות גדולות בארץ ובחו״ל, הפקת כנסים משמעותיים וכל זה מבלי שמלכתחילה תכננתי משהו מזה מלבד ליצור תוכן טכני איכותי נגיש בעברית.
ותודה לחברי וחברות קהילת הפיתוח וה-AI ולישראלים בארץ ובחו״ל, ולכל השותפים והשותפות למסע שלי. כל זה היה חסרי משמעות בלעדיכם/ן. הרי הבמה הכי גדולה לא שווה אם אין קהל מדהים וחכם שמוכן להאזין. אז תודה גדולה לאשתי, לה׳ יתברך, לכל השותפים בדרך, לחברות לארגונים לעסקים - וכמובן - לכם ולכן!
זהו סיימתי עם הריגשי. שנזכה לכל הישועות - ועד אז - מי מהמר על מה היעד? ✈️
❤7
תחנה ראשונה: סיימתי פגישה עם נירו, סמנכ״ל ה-GTM והאסטרטגיה בתחום ה-AI והדבאופס-סקיוריטי של GitHub הגדולה, בלונדון. הקלטנו סשן שאלות ותשובות על שלל נושאים בדגש על קופיילוט של גיטהאב ופיתוח אפליקציות מבוססות AI, וכמובן נגענו גם ב-MCP ו-Vibe Coding ועוד.
90 דקות! דיברנו על טכנולוגיה ועכשיו המשימה עלי לערוך את כל הטוב הזה לסרטונים קצרים. יש לנו מלא תוכן. מלא ערך. מלא עניין. ישירות מפי גיטהאב עצמה!
תודה רבה לך נירו, היה מדהים, מחכה כבר לפעם הבאה 🚀
90 דקות! דיברנו על טכנולוגיה ועכשיו המשימה עלי לערוך את כל הטוב הזה לסרטונים קצרים. יש לנו מלא תוכן. מלא ערך. מלא עניין. ישירות מפי גיטהאב עצמה!
תודה רבה לך נירו, היה מדהים, מחכה כבר לפעם הבאה 🚀
❤4🔥1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
לא רק רכבת: בואו תראו מה אפשר לפתח עם Base44 תוך כדי טיסה!!! (תודה Elad Cohen שהזכרת לי את זה באוויר!)
מבלי לפרט יותר מדי איך למה וכמה, בואו פשוט תראו את זה. Maor Shlomo אני חושב שאני כבר צריך להיות שגריר, כי אם את זה פיתחתי עם 5 קרדיטים, מה הייתי מצליח לפתח עם יותר! ואגב קבלו איך סינון הרעשים עבד יפה, לא שומעים בכלל את הרעש של המטוס למרות שאנחנו באוויר!!!
מבלי לפרט יותר מדי איך למה וכמה, בואו פשוט תראו את זה. Maor Shlomo אני חושב שאני כבר צריך להיות שגריר, כי אם את זה פיתחתי עם 5 קרדיטים, מה הייתי מצליח לפתח עם יותר! ואגב קבלו איך סינון הרעשים עבד יפה, לא שומעים בכלל את הרעש של המטוס למרות שאנחנו באוויר!!!
❤6👍2🔥1
4 ימים בתמונה אחת (רק חסרה החותמת של ניס בצרפת). היה מטורף, היה מדהים, ומשהו מעניין שאני לוקח מהשבוע הזה הוא ששאלו אותי (לא ישראלים ולא יהודים): כל כך יקר בישראל, טילים שהשביתו לך את כל הטיסות חזור, מלחמה, חטופים, ילדים שרצים לממ״ד בגלל אזעקות כמעט כל יום. למה אתה עוד שם ולא עובר?
אני: כי זה הבית. ישראל זה הבית. כמה טוב לשוב הביתה.
שוב תודה לאשתי היקרה (ומזל טוב!!) ולה׳ יתברך ולכל מי שתמכו ועודדו, וכמובן למי שהזמין אותי להוביל את אירועי ה-AI המדהימים האלה. שבת שלום ובשורות טובות לכולם 🙏
אני: כי זה הבית. ישראל זה הבית. כמה טוב לשוב הביתה.
שוב תודה לאשתי היקרה (ומזל טוב!!) ולה׳ יתברך ולכל מי שתמכו ועודדו, וכמובן למי שהזמין אותי להוביל את אירועי ה-AI המדהימים האלה. שבת שלום ובשורות טובות לכולם 🙏
🔥12❤5👍5
רגע מכונן: יצרתי Boilerplate חדש בסגנון ״הכל כלול״ (עם אותנטיקציה והכנה למונגו אטלס) ופרסמתי אותו ב-npm! מה שאומר שהוא זמין בחינם בהרצת הפקודה המקוצררת: npx create-yuv-app my-app !!!! 🚀
נכון. זה לא חדש שיצרתי בוילר-פלייט, ויש כנראה המון בחוץ. אבל עבורי זה רגע מכונן גם כי הפעם הלכתי על מינימליזם בהיבט של לתת את כל השלד הדרוש, אבל גם מיקסום החבילה כך שעל ידי הרצת הפקודה הקצרה שציינתי הכל יהיה זמין לכל מפתח ומפתחת על המחשב שלו, לוקאלית, עם ההכנה לחיבור לבסיס הנתונים של מונגו אטלס, עם התקנות של NextJS, Tailwind, Shadcn, Clerk וכמובן Mongoose / MongoDB.
הכנתי מדריך באורך של כ-7 דקות בלבד ואני נרגש לשתף אותו אתכם. זו פעם ראשונה שאני מפרסם חבילה ל-npm המהולל, לכן אני מתלהב ברמות. הסיבה לבוילר-פלייט החדש היא כיוון שיש מי שרצה את המינימום. עמוד נחיתה יפה, עם אפשרות להרשמה, ומשם כל אחד ואחת שיקחו את זה לאן *שהם* רוצים ולא יהיו מחוייבים בתבנית כזו או אחרת. תהנו, עדכנו מה חשבתם! בהצלחה לכולנו!!
קוד המקור זמין בגיטהאב שלי (היוזר שלי בגיטהאב נקרא hoodini אז תראו הכל שם)
נכון. זה לא חדש שיצרתי בוילר-פלייט, ויש כנראה המון בחוץ. אבל עבורי זה רגע מכונן גם כי הפעם הלכתי על מינימליזם בהיבט של לתת את כל השלד הדרוש, אבל גם מיקסום החבילה כך שעל ידי הרצת הפקודה הקצרה שציינתי הכל יהיה זמין לכל מפתח ומפתחת על המחשב שלו, לוקאלית, עם ההכנה לחיבור לבסיס הנתונים של מונגו אטלס, עם התקנות של NextJS, Tailwind, Shadcn, Clerk וכמובן Mongoose / MongoDB.
הכנתי מדריך באורך של כ-7 דקות בלבד ואני נרגש לשתף אותו אתכם. זו פעם ראשונה שאני מפרסם חבילה ל-npm המהולל, לכן אני מתלהב ברמות. הסיבה לבוילר-פלייט החדש היא כיוון שיש מי שרצה את המינימום. עמוד נחיתה יפה, עם אפשרות להרשמה, ומשם כל אחד ואחת שיקחו את זה לאן *שהם* רוצים ולא יהיו מחוייבים בתבנית כזו או אחרת. תהנו, עדכנו מה חשבתם! בהצלחה לכולנו!!
קוד המקור זמין בגיטהאב שלי (היוזר שלי בגיטהאב נקרא hoodini אז תראו הכל שם)
👏2
הגילוי המאוחר שחוסך לי שעות של תסכול: אחרי כל שינוי משמעותי או פיצ'ר חדש, אני מבקש מה-LLM לייצר יחידות בדיקה מקיפות, להריץ אותן, ורק לאחר הצלחה בשיעור של 100% - להמשיך הלאה. בדרך הזו גיליתי ששעות רבות של איתור שגיאות נחסכות ממני!
כנראה שמי שבא מעולמות הבדיקות, או מי שיש לו יותר סבלנות ממני בשלבי הפיתוח, יכיר את זה ומתכנן את זה מראש. אבל אני אוהב לרוץ מהר ולתקן תוך כדי, מה שגורם להרבה תסכול לא מעט פעמים ולכן הלקח שלי הוא משולש: לתכנן מראש, לקחת שליטה מה-AI, וכל הזמן לבקש יחידות בדיקה.
אני יודע. יש מי שיגידו בצדק: ה-AI כותב את הקוד, הוא לא יכול לבדוק את הקוד של עצמו. כלומר, הוא כן יכול אבל זה לא הגיוני. וזה נכון, ולכן: אפשר בקרסר לפתוח טאב חדש עם קונטרול+T ואז נוכל להשתמש ב-2 סוכני קוד במקביל. סוכן אחד הוא הסוכן הרגיל, ואילו בסוכן השני אפשר לבחור מודל שפה אחר. מה שאומר, סוכן אחד עם מודל שפה אחד - כותב את הקוד, וסוכן אחר עם מודל שפה אחר - כותב את הבדיקות ומריץ אותן! כך יש לנו בקרה, שלי אישית חוסכת המון זמן. רק חבל שחשבתי על זה וגיליתי את זה מאות שעות אחרי. אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא.
כנראה שמי שבא מעולמות הבדיקות, או מי שיש לו יותר סבלנות ממני בשלבי הפיתוח, יכיר את זה ומתכנן את זה מראש. אבל אני אוהב לרוץ מהר ולתקן תוך כדי, מה שגורם להרבה תסכול לא מעט פעמים ולכן הלקח שלי הוא משולש: לתכנן מראש, לקחת שליטה מה-AI, וכל הזמן לבקש יחידות בדיקה.
אני יודע. יש מי שיגידו בצדק: ה-AI כותב את הקוד, הוא לא יכול לבדוק את הקוד של עצמו. כלומר, הוא כן יכול אבל זה לא הגיוני. וזה נכון, ולכן: אפשר בקרסר לפתוח טאב חדש עם קונטרול+T ואז נוכל להשתמש ב-2 סוכני קוד במקביל. סוכן אחד הוא הסוכן הרגיל, ואילו בסוכן השני אפשר לבחור מודל שפה אחר. מה שאומר, סוכן אחד עם מודל שפה אחד - כותב את הקוד, וסוכן אחר עם מודל שפה אחר - כותב את הבדיקות ומריץ אותן! כך יש לנו בקרה, שלי אישית חוסכת המון זמן. רק חבל שחשבתי על זה וגיליתי את זה מאות שעות אחרי. אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא.
🔥9❤2🤯1
נמאס לי שה-AI לא מצליח להבין אותי בפיתוח אז החלטתי לפתח סוכן לסביבת הפיתוח שתפקידו לזכור כל הזמן את מטרת הפרויקט - ובעיקר למקד אותי איזה קובץ לתייג בפרומפט כדי לצרף אותו כקונטקסט רלוונטי, כדי ה-AI יפתח כמו שצריך למען השם!
בגלל שאני שורף, ושרפתי, למעלה ממאות רבות של שעות (לא אגזים אם אגיד שאחצה בקרוב את ה-1000 שעות עם קרסר), נמאס לי מהמון בעיות שיש עם סוכני ה-AI הקיימים:
1. כל פעם אני צריך להסביר מה אני רוצה
2. אני הולך לאיבוד תוך כדי הפרויקט ולא מבין את ההסתעפות, את מבנה התיקיות והקבצים
3. אני לא תמיד בפוקוס על הקשרים בין הקומפוננטות, וכולי
אני לא מצפה ש-AI יפתור עבורי הכל. אני מציאותי. אבל! החלטתי לבנות סוכן AI שמה שהוא יודע זה להסתכל על מסגרת הפיתוח של הפרויקט, ״להזכיר״ לי מה המבנה, עוקב אחר הקשרים בין התיקיות והקבצים כדי שאדע מי אחראי על כל פיצ'ר ועל כל קומפוננטה. המטרה היא לבנות מעין גרף ידע, Knowledge Graph, ויזואלי שמשמש לי כעזר. כמו טייס משנה. לא רוצה שהוא יקח שליטה על הקוד, להיפך, אני רוצה שהוא יעזור לי לקחת שליטה וימקד אותי איזה קובץ לתייג בפרומפט כדי לעבוד טוב יותר.
אתן דוגמה: כשאני עובד עם NextJS, מהר מאוד תיקיית API מתמלאת בלוגיקות, וגם העמודים עצמם, וגם הקומפוננטות, וגם תיקיית lib. כנ״ל אם אני עובד עם Django, אני צריך לשמור על ההבנה של החיבורים בשיטת ה-MVC, או שכשאני מפתח תוסף לוורדפרס או ל-VSCode, אני רוצה לדעת מה אמור להיות המבנה של הפרויקט ואיפה נמצא ״הזהב״ כדי להתמקד בו בתהליך איתור השגיאות שלי. נכון שעם הניסיון זוכרים, אבל ככל שפרויקטים מסתעפים זה הולך ומסתבך ולמה לסמוך על הזיכרון או יכולת הדיבוג אם אפשר שיהיו לנו דפי עזר? זו בדיוק הבעיה שאני מנסה לפתור.
כדי להבין את הקונטקסט של הפרויקט הוספתי תמיכה גם במודלים מסחריים של Cohere, OpenAI, Claude, אבל גם במודלים לוקאליים דרך Ollama כמו LlamaCoder, Qwen וכדומה. זה עדיין לא מושלם - אבל זה מרגש אותי שזה עובד!
בגלל שאני שורף, ושרפתי, למעלה ממאות רבות של שעות (לא אגזים אם אגיד שאחצה בקרוב את ה-1000 שעות עם קרסר), נמאס לי מהמון בעיות שיש עם סוכני ה-AI הקיימים:
1. כל פעם אני צריך להסביר מה אני רוצה
2. אני הולך לאיבוד תוך כדי הפרויקט ולא מבין את ההסתעפות, את מבנה התיקיות והקבצים
3. אני לא תמיד בפוקוס על הקשרים בין הקומפוננטות, וכולי
אני לא מצפה ש-AI יפתור עבורי הכל. אני מציאותי. אבל! החלטתי לבנות סוכן AI שמה שהוא יודע זה להסתכל על מסגרת הפיתוח של הפרויקט, ״להזכיר״ לי מה המבנה, עוקב אחר הקשרים בין התיקיות והקבצים כדי שאדע מי אחראי על כל פיצ'ר ועל כל קומפוננטה. המטרה היא לבנות מעין גרף ידע, Knowledge Graph, ויזואלי שמשמש לי כעזר. כמו טייס משנה. לא רוצה שהוא יקח שליטה על הקוד, להיפך, אני רוצה שהוא יעזור לי לקחת שליטה וימקד אותי איזה קובץ לתייג בפרומפט כדי לעבוד טוב יותר.
אתן דוגמה: כשאני עובד עם NextJS, מהר מאוד תיקיית API מתמלאת בלוגיקות, וגם העמודים עצמם, וגם הקומפוננטות, וגם תיקיית lib. כנ״ל אם אני עובד עם Django, אני צריך לשמור על ההבנה של החיבורים בשיטת ה-MVC, או שכשאני מפתח תוסף לוורדפרס או ל-VSCode, אני רוצה לדעת מה אמור להיות המבנה של הפרויקט ואיפה נמצא ״הזהב״ כדי להתמקד בו בתהליך איתור השגיאות שלי. נכון שעם הניסיון זוכרים, אבל ככל שפרויקטים מסתעפים זה הולך ומסתבך ולמה לסמוך על הזיכרון או יכולת הדיבוג אם אפשר שיהיו לנו דפי עזר? זו בדיוק הבעיה שאני מנסה לפתור.
כדי להבין את הקונטקסט של הפרויקט הוספתי תמיכה גם במודלים מסחריים של Cohere, OpenAI, Claude, אבל גם במודלים לוקאליים דרך Ollama כמו LlamaCoder, Qwen וכדומה. זה עדיין לא מושלם - אבל זה מרגש אותי שזה עובד!
👍5❤2
