אבא שלי עבר ניתוח בגרון היום - ורק עכשיו הבנתי כמה עוצמתי הוא Text to Speech שמובנה בטלפון, ובכלל - כמה חשובה נגישות.
לא מדברים על זה מספיק אבל זה כל כך חשוב. נגישות. יש מי שלא יכול בלי זה. כמו אבא שלי כרגע למשל. והודות לבינה המלאכותית שבטלפונים שלנו, בדגש על יכולת טקסט לדיבור, איכות החיים באמת אחרת.
זה הזכיר לי חידוש שגיליתי עם קולגה בזמנו: אם לוקחים מעיצוב של פיגמה את קוד המקור של האלמנט ומדביקים אותו ב GPT או קלוד, ומבקשים ממנו: תנתח את הקוד המצורף ותכתוב לי חוות דעת בהיבטי נגישות על מנת להתאים את האלמנט לאנשים עם מוגבלויות (עיוורון צבעים וכדומה) - תופתעו לגלות באיזו קלות אתם מקבלים דו״ח מפורט, שעבודה לפי ההמלצות שלו יכולה לשפר את איכות החיים של אנשים עם מוגבלויות - הלכה למעשה ממש. ואגב - מנועי חיפוש (ואולי גם מנועי LLM?) מצ׳פרים אתרים כאלה ומדרגים אותם גבוה יותר בתוצאות החיפוש בשל כך, כדי שישתלם לדאוג לאחרים.
והנה אני מפעיל באייפון, בהגדרות -> נגישות -> את יכולת ההקראה של הטקסט, כדי שכשנרשום טקסט, גם בעברית, האייפון יקריא אותו, וכך אבא יוכל ״לדבר״ גם אם אסור לו. הוא כותב - והאייפון מדבר. זמין גם באנדרואיד או באתרים צד ג׳ חינמיים כלשהם.
לא מדברים על זה מספיק אבל זה כל כך חשוב. נגישות. יש מי שלא יכול בלי זה. כמו אבא שלי כרגע למשל. והודות לבינה המלאכותית שבטלפונים שלנו, בדגש על יכולת טקסט לדיבור, איכות החיים באמת אחרת.
זה הזכיר לי חידוש שגיליתי עם קולגה בזמנו: אם לוקחים מעיצוב של פיגמה את קוד המקור של האלמנט ומדביקים אותו ב GPT או קלוד, ומבקשים ממנו: תנתח את הקוד המצורף ותכתוב לי חוות דעת בהיבטי נגישות על מנת להתאים את האלמנט לאנשים עם מוגבלויות (עיוורון צבעים וכדומה) - תופתעו לגלות באיזו קלות אתם מקבלים דו״ח מפורט, שעבודה לפי ההמלצות שלו יכולה לשפר את איכות החיים של אנשים עם מוגבלויות - הלכה למעשה ממש. ואגב - מנועי חיפוש (ואולי גם מנועי LLM?) מצ׳פרים אתרים כאלה ומדרגים אותם גבוה יותר בתוצאות החיפוש בשל כך, כדי שישתלם לדאוג לאחרים.
והנה אני מפעיל באייפון, בהגדרות -> נגישות -> את יכולת ההקראה של הטקסט, כדי שכשנרשום טקסט, גם בעברית, האייפון יקריא אותו, וכך אבא יוכל ״לדבר״ גם אם אסור לו. הוא כותב - והאייפון מדבר. זמין גם באנדרואיד או באתרים צד ג׳ חינמיים כלשהם.
👍5❤4
וואו וואו וואו 🤯🤯🤯 ElevenLabs השיקו MCP ומדגימים איך הם גורמים לקלוד ליצור סוכן קולי שמוציא שיחה להזמין פיצה 🍕 והכל דרך קלוד בשפה טבעית!!!
כדי לחדד את ההבנה:
1. חברת 11 לבס מאפשרת ליצור סוכנים קוליים וגם ליצור מודלים של טקסט לדיבור, דיבור לדיבור וכדומה, לרבות שכפול קולות
2. ל11 לבס יש גם api אבל הם הצטרפו ללהיט החם ויצרו שרת MCP למפתחים שמנהל את התקשורת בשפה טבעית
3. כך הם הצליחו לגרום למודל שפה (במקרה הזה קלוד) לבצע את הפעולות באתר שלהם בשם המשתמש - ואפילו ליצור סוכן קולי ולהוציא שיחות!
וזה זמין *לכולם* כבר עכשיו!!!
M I N D
B L O W I N G
🤯🤯🤯
כדי לחדד את ההבנה:
1. חברת 11 לבס מאפשרת ליצור סוכנים קוליים וגם ליצור מודלים של טקסט לדיבור, דיבור לדיבור וכדומה, לרבות שכפול קולות
2. ל11 לבס יש גם api אבל הם הצטרפו ללהיט החם ויצרו שרת MCP למפתחים שמנהל את התקשורת בשפה טבעית
3. כך הם הצליחו לגרום למודל שפה (במקרה הזה קלוד) לבצע את הפעולות באתר שלהם בשם המשתמש - ואפילו ליצור סוכן קולי ולהוציא שיחות!
וזה זמין *לכולם* כבר עכשיו!!!
M I N D
B L O W I N G
🤯🤯🤯
🤯7👍1
הקלטתי את קורס ה-Vibe Coding וגנזתי אותו כדי להתחיל שוב מההתחלה אחרי שעות רבות מאוד של עבודה עם כלים שונים - והחלטתי לשתף אתכם בכל:
1. ניסיתי להתכתב עם קלוד על הפרויקט ולבקש פרומפט ארוך ומפורט - את הפרומפט הדבקתי בכל כלי אפשרי שעולה על הדעת, מכלים שזמינים בענן וכלה בכלים שצריך להתקין לוקאלית (Lovable, Base44, Cursor, Windsurf, TRAE, VScode + GitHub Copilot) - התחיל טוב, המשיך סביר, הסתיים באסון כי לא באמת הבנתי למה הוא בחר בחבילות שהוא בחר לפרויקט.
2. ניסיתי לקחת צילום מסך של אתר שנראה טוב בעיני ולבקש ממודל שפה לתאר אותו לפרטי פרטים (עם ובלי CopyCoder) - קיבלתי בסיס סביר, וגם כאן - לא היה מספיק היגיון ולכן גם בשלב מסוים הפרויקט כשל בשל תיקונים שדורסים זה את זה.
3. ניסיתי להתחיל את הפרויקט בעצמי. נכנסתי לדוקומנטציות כדי להיזכר איך מתניעים פרויקטים של NextJS ומה ההתקנות הנכונות של Shadcn, Tailwind, Lucide, חקרתי את מבנה הפרויקט ואת ההבדל בין Pages לבין App Router, ההיגיון התחיל לעבוד. הפרויקט עבד טוב יותר, אך עדיין היו אלמנטים שדורסים זה את זה, ולא הייתה הכנה נכונה מבחינת ארכיטקטורה ולכן הפרויקט כשל.
4. החלטתי לצייר את האתר שאני רוצה ב-Exactly Draw ולהוסיף הערות. לקחתי את הציורים לקלוד והסברתי לו מה אני רוצה. לאחר מכן התייעצתי איתו איך לפתח את הפרויקט, באיזה ספריות וחבילות - ולמה?!
כאן התחיל דיון מעמיק ומעניין. Vite + React מול NextJS, בין Create React App לבין יצירת פרויקט עם Vite, בין עבודה עם "מתאם" בין הספריות לבין בסיס הנתונים (ORM) כגון Prisma, או אולי Supabase או NeonDB, משם גם לדיון על אותנטיקציה - אולי Clerk? אולי AuthJS? אולי SupaBase? אולי FireBase? ומבחינת Deploy? אולי Vercel? אולי AWS? אולי Azure? ומבחינת עבודה עם MCP: אולי עם GitHub ואולי עם המון אחרים?
ברגע שנמאס לי ללכת "על עיוור" עם ה-AI ובמקום - ניהלתי איתו שיח מעמיק. באמת מעמיק. על ההבדלים בין החבילות. על מתי להשתמש בחבילה אחת על פני אחרת, וגם חקרתי לבד בסרטונים ובאינטרנט וגיבשתי הבנה מעמיקה של פרויקט Full Stack על יתרונותיו וחסרונותיו. אז הכל קרה באורח פלא.
אז דיברתי עם קלוד והוא זרם איתי לחלק את הפרומט למקטעים. לקחתי אותם ל-Cursor והתחלנו לבנות ביחד. אני והסוכן של Cursor עם קלוד 3.7. תוך שאני מדביק מקטע של פרומפט, הוא מתחיל לפתח, ואני צופה *ומבין מה הוא עושה ולמה*. אני גם דואג לגבות לאחר כל מקטע את הקוד על ידי Commit ל-Repo ב-GitHub, צעד שגם הוא מבוצע כמעט אוטומטית לחלוטין. ביקשתי בחוקי ה-AI להזכיר לי בסוף כל הרצה של פקודה לבצע Commit ולתת לי הודעת Commit מנוסחת על השינויים שבוצעו. כך לא התעצלתי וגם הבנתי מה קורה.
כך, שלב אחר שלב, בניתי עוד חלק ועוד חלק ועוד חלק, הוספתי בסיס נתונים והוספתי הזדהות דרך AuthJS, הוספתי פיצ'רים, שיניתי את העיצוב, עד שזה קרה. אחרי שעתיים של עבודה כמעט אוטומטית של הסוכן ואישורים מדי פעם שלי - הפרויקט קם לתחייה. כל התשתית מוכנה. האתר בנוי. וכעת מה שנשאר לי הוא "לחבר את החוטים". זאת אומרת, להגדיר את חיבורי ה-API ללוגיקות שמאחורי הקלעים. וגם זה הרבה יותר קל כי ליקטתי את הקישורים לשירותי ה-API שמעניינים אותי ושמרתי אותם בדוקומנטציות של Cursor. מה שאומר שאני ממשיך איתו כל פעם על פיצ'ר חדש, בחלונית צ'אט נפרדת, והוא קורא את הדוקומנטציה, מיישם, מבצע Commit, ואני בודק.
אז לא הספקתי לשחרר את הקורס לפני פסח, אבל ההקלטה של הכל מחדש שווה עולם ומלואו.
1. ניסיתי להתכתב עם קלוד על הפרויקט ולבקש פרומפט ארוך ומפורט - את הפרומפט הדבקתי בכל כלי אפשרי שעולה על הדעת, מכלים שזמינים בענן וכלה בכלים שצריך להתקין לוקאלית (Lovable, Base44, Cursor, Windsurf, TRAE, VScode + GitHub Copilot) - התחיל טוב, המשיך סביר, הסתיים באסון כי לא באמת הבנתי למה הוא בחר בחבילות שהוא בחר לפרויקט.
2. ניסיתי לקחת צילום מסך של אתר שנראה טוב בעיני ולבקש ממודל שפה לתאר אותו לפרטי פרטים (עם ובלי CopyCoder) - קיבלתי בסיס סביר, וגם כאן - לא היה מספיק היגיון ולכן גם בשלב מסוים הפרויקט כשל בשל תיקונים שדורסים זה את זה.
3. ניסיתי להתחיל את הפרויקט בעצמי. נכנסתי לדוקומנטציות כדי להיזכר איך מתניעים פרויקטים של NextJS ומה ההתקנות הנכונות של Shadcn, Tailwind, Lucide, חקרתי את מבנה הפרויקט ואת ההבדל בין Pages לבין App Router, ההיגיון התחיל לעבוד. הפרויקט עבד טוב יותר, אך עדיין היו אלמנטים שדורסים זה את זה, ולא הייתה הכנה נכונה מבחינת ארכיטקטורה ולכן הפרויקט כשל.
4. החלטתי לצייר את האתר שאני רוצה ב-Exactly Draw ולהוסיף הערות. לקחתי את הציורים לקלוד והסברתי לו מה אני רוצה. לאחר מכן התייעצתי איתו איך לפתח את הפרויקט, באיזה ספריות וחבילות - ולמה?!
כאן התחיל דיון מעמיק ומעניין. Vite + React מול NextJS, בין Create React App לבין יצירת פרויקט עם Vite, בין עבודה עם "מתאם" בין הספריות לבין בסיס הנתונים (ORM) כגון Prisma, או אולי Supabase או NeonDB, משם גם לדיון על אותנטיקציה - אולי Clerk? אולי AuthJS? אולי SupaBase? אולי FireBase? ומבחינת Deploy? אולי Vercel? אולי AWS? אולי Azure? ומבחינת עבודה עם MCP: אולי עם GitHub ואולי עם המון אחרים?
ברגע שנמאס לי ללכת "על עיוור" עם ה-AI ובמקום - ניהלתי איתו שיח מעמיק. באמת מעמיק. על ההבדלים בין החבילות. על מתי להשתמש בחבילה אחת על פני אחרת, וגם חקרתי לבד בסרטונים ובאינטרנט וגיבשתי הבנה מעמיקה של פרויקט Full Stack על יתרונותיו וחסרונותיו. אז הכל קרה באורח פלא.
אז דיברתי עם קלוד והוא זרם איתי לחלק את הפרומט למקטעים. לקחתי אותם ל-Cursor והתחלנו לבנות ביחד. אני והסוכן של Cursor עם קלוד 3.7. תוך שאני מדביק מקטע של פרומפט, הוא מתחיל לפתח, ואני צופה *ומבין מה הוא עושה ולמה*. אני גם דואג לגבות לאחר כל מקטע את הקוד על ידי Commit ל-Repo ב-GitHub, צעד שגם הוא מבוצע כמעט אוטומטית לחלוטין. ביקשתי בחוקי ה-AI להזכיר לי בסוף כל הרצה של פקודה לבצע Commit ולתת לי הודעת Commit מנוסחת על השינויים שבוצעו. כך לא התעצלתי וגם הבנתי מה קורה.
כך, שלב אחר שלב, בניתי עוד חלק ועוד חלק ועוד חלק, הוספתי בסיס נתונים והוספתי הזדהות דרך AuthJS, הוספתי פיצ'רים, שיניתי את העיצוב, עד שזה קרה. אחרי שעתיים של עבודה כמעט אוטומטית של הסוכן ואישורים מדי פעם שלי - הפרויקט קם לתחייה. כל התשתית מוכנה. האתר בנוי. וכעת מה שנשאר לי הוא "לחבר את החוטים". זאת אומרת, להגדיר את חיבורי ה-API ללוגיקות שמאחורי הקלעים. וגם זה הרבה יותר קל כי ליקטתי את הקישורים לשירותי ה-API שמעניינים אותי ושמרתי אותם בדוקומנטציות של Cursor. מה שאומר שאני ממשיך איתו כל פעם על פיצ'ר חדש, בחלונית צ'אט נפרדת, והוא קורא את הדוקומנטציה, מיישם, מבצע Commit, ואני בודק.
אז לא הספקתי לשחרר את הקורס לפני פסח, אבל ההקלטה של הכל מחדש שווה עולם ומלואו.
👍9🔥1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
בזכות Gal Havkin שפרסם עכשיו בקהילת הוואצאפ שלי גיליתי שממש עכשיו גוגל השיקה את Firebase Studio שמפתח אתרים עם AI בחיבור ל-Gemini ומביא נתונים "חיים"! ביקשתי ממנו לפתח מזהה טרנדים טכניים על AI ומסתבר שהוא הבריק! לא רק שהאתר פותח במהירות הבזק אלא שיש כאן ממש ציטוטים עם קישורים אמיתיים והפניות רלוונטיות ואפילו יכולת לג'נרט תקצירים ועוד.
זאת אומרת: חיבור של מודל השפה של גוגל + היכולת לייבא מידע אמיתי + צירוף אסמכתאות וקישורים + הכל על התשתית של גוגל הלא היא FireBase הידועה (לשמצה?) = פצצת על של יכולות! לגבי המעטפת, העיצוב, והתוכן כמוצר ארוז במלואו ולא רק עוד כלי - את זה עוד נגלה בהמשך, אבל התלהבתי!
תודה גל המלך!
זאת אומרת: חיבור של מודל השפה של גוגל + היכולת לייבא מידע אמיתי + צירוף אסמכתאות וקישורים + הכל על התשתית של גוגל הלא היא FireBase הידועה (לשמצה?) = פצצת על של יכולות! לגבי המעטפת, העיצוב, והתוכן כמוצר ארוז במלואו ולא רק עוד כלי - את זה עוד נגלה בהמשך, אבל התלהבתי!
תודה גל המלך!
👏3👍1
לדבג קוד שנוצר עם AI זה סיוט שאין כדוגמתו. זה המסר שלי אחרי מאות שעות של צפייה בתכנים על פיתוח עם AI וגם תרגול בידיים.
מתלהבים. כותבים פרומפט. הוא לא עובד. יש שגיאות. מעתיקים אותן ומדביקים בצ׳אט. הוא מתקן. בסוף זה עובד אבל אז הוא דרס משהו אחר שלא עובד. עכשיו מנסים לתקן אותו. מצליחים ומשהו אחר נשבר. כמו חצ׳קונים: מצליחים להיפטר מאחד וצצים עוד חמישה. אז כזה. אבל! יש תקווה!
הדבר הכי חשוב ב Vibe Coding הוא להבין את ה-Stack שבחרנו, איך הוא עובד, ואז לפקח על מה שה-LLM מייצר: האם הוא מייצר את המבנה הראשוני בצורה נכונה? האם הוא מייצר קבצים שהם תוכן האתר - במקומות המתאימים לכך? האם הקומפוננטות שהוא בונה מכסות את כל מה שביקשנו? האם הוא בונה גם את ה-UI אבל דואג להגדיר גם את הלוגיקה ב-Backend ואת חיבורי ה-API הנדרשים?
אם מבינים את כל זה, אז מגיעים למצב שפשוט צופים, רואים את הקבצים נוצרים, את הקומפוננטות, את בסיס הנתונים ואת ההכנה לקבצי המיגרציה, את ה-API ל-Backend וכשמשהו לא עובד אנחנו מבינים איך לתקוף את זה כי ראינו מה הוא עשה לכל אורך הדרך. אחרת זה קרב אבוד מראש.
למשל, כאשר בונים פרויקט עם NextJS וריאקט. להבין את המבנה, לראות מה נוצר בתיקיית App, לוודא שיש גם תיקיית src ו-api ו-components ושהמבנה הגיוני ונכון. לעקוב אחר הבנייה של הממשק ולאחר מכן על יצירת הלוגיקה של ה-API בפועל. להריץ את השרת ידנית ולא לחכות ל-LLM שיריץ. להבין מה אנחנו שואלים לפני שאנחנו שואלים כדי להתחכם ולהעמיד את ה-LLM במבחן ולראות אם הוא איתנו ומבין את השאלה ומתקן כפי שאנו מצפים.
ובשורה התחתונה: להבין בעיקר שהאחריות היא עלינו - ולא עליו. להבין שההצלחה תלויה בהבנה הטכנית של מה שקורה. ולזכור למסור לסוכן: הצלחתך - הצלחתנו!
מתלהבים. כותבים פרומפט. הוא לא עובד. יש שגיאות. מעתיקים אותן ומדביקים בצ׳אט. הוא מתקן. בסוף זה עובד אבל אז הוא דרס משהו אחר שלא עובד. עכשיו מנסים לתקן אותו. מצליחים ומשהו אחר נשבר. כמו חצ׳קונים: מצליחים להיפטר מאחד וצצים עוד חמישה. אז כזה. אבל! יש תקווה!
הדבר הכי חשוב ב Vibe Coding הוא להבין את ה-Stack שבחרנו, איך הוא עובד, ואז לפקח על מה שה-LLM מייצר: האם הוא מייצר את המבנה הראשוני בצורה נכונה? האם הוא מייצר קבצים שהם תוכן האתר - במקומות המתאימים לכך? האם הקומפוננטות שהוא בונה מכסות את כל מה שביקשנו? האם הוא בונה גם את ה-UI אבל דואג להגדיר גם את הלוגיקה ב-Backend ואת חיבורי ה-API הנדרשים?
אם מבינים את כל זה, אז מגיעים למצב שפשוט צופים, רואים את הקבצים נוצרים, את הקומפוננטות, את בסיס הנתונים ואת ההכנה לקבצי המיגרציה, את ה-API ל-Backend וכשמשהו לא עובד אנחנו מבינים איך לתקוף את זה כי ראינו מה הוא עשה לכל אורך הדרך. אחרת זה קרב אבוד מראש.
למשל, כאשר בונים פרויקט עם NextJS וריאקט. להבין את המבנה, לראות מה נוצר בתיקיית App, לוודא שיש גם תיקיית src ו-api ו-components ושהמבנה הגיוני ונכון. לעקוב אחר הבנייה של הממשק ולאחר מכן על יצירת הלוגיקה של ה-API בפועל. להריץ את השרת ידנית ולא לחכות ל-LLM שיריץ. להבין מה אנחנו שואלים לפני שאנחנו שואלים כדי להתחכם ולהעמיד את ה-LLM במבחן ולראות אם הוא איתנו ומבין את השאלה ומתקן כפי שאנו מצפים.
ובשורה התחתונה: להבין בעיקר שהאחריות היא עלינו - ולא עליו. להבין שההצלחה תלויה בהבנה הטכנית של מה שקורה. ולזכור למסור לסוכן: הצלחתך - הצלחתנו!
👏3👍1
למה הרבה פיתוחי AI נדפקים? בגלל שרצים קדימה מבלי להבין מה זה קבצי Migration של בסיסי נתונים
כאשר אנחנו מפתחים אנחנו דוהרים קדימה, ואם אין לנו רקע מוקדם בניהול ותכנון בסיסי נתונים אז נוכל ללכת לאיבוד מהר מאוד, ולכן חשוב להבין את הדבר הבא: כל מידע שאנחנו רוצים שיופיע באתר שלנו ו/או שאנחנו רוצים לשמור - צריך לשמור בבסיס נתונים. כדי לשמור בבסיס נתונים צריך להגדיר איזה בסיס נתונים אנחנו רוצים, האם SQL או NoSQL, ובהנחה ובחרנו בבסיס נתונים מסוג SQL כמו PostgreSQL עם מעטפת של Supabase, חשוב לדעת שהשלבים הם:
1. בקשה ליצור בסיס נתונים ולחבר אותו ללוגיקה שלנו בקוד
2. ה-AI יתכנן עבורנו את הטבלה ואת העמודות במבנה הראשוני בהתאם ללוגיקה הקיימת
3. והנה המלכוד: במידה ופתאום אנחנו רוצים להוסיף פיצ׳רים ומידע שנרצה לשמור - נצטרך לשנות גם את בסיס הנתונים. הדרך לבצע זאת היא לומר ל-AI מה אנחנו רוצים לשנות *ולבקש ממנו ליצור קובץ מיגרציה*, המשמעות היא שהוא ייצור קוד SQL שישנה את הטבלה שלנו, ואנחנו נצטרך להריץ אותו (בדוגמא שלנו ב-Supabase, ב- SQL Editor)
במידה ולא מבינים את עניין המיגרציה בקוד, אנחנו נילחם בסוכן הקוד ולא נבין למה שום דבר לא עובד ונהיה מתוסכלים. מנגד, כאשר אנו מבינים שכאשר אנו מפתחים אנו צריכים להנחות את ה-AI לפתח את צד הלקוח ואת ה-API הרלוונטי בצד השרת וגם לייצר את הפקודות להקמת בסיס הנתונים.
טיפ שגיליתי: יש שרת MCP של PostgreSQL ואפשר להשתמש בו במקום בזה של Supabase, שאפילו Supabase ממליצים להשתמש בו והוא מאוד מועיל.
ועוד טיפ שגיליתי: הרבה יותר יעיל וקל להתחיל פרויקט כשעובדים עם התקנה מקומית של Supabase וכך אפשר פחות להרוס דברים בפרודקשן מאשר להתחיל מיד עם סביבת הענן
בקיצור את הנ״ל למדתי בקוד יזע ודמעות - ושמח לשתף אתכם בזה כדי לחסוך לכם כאבי ראש אם אתם כמוני, פחות מגיעים מתחום ניהול ה-DB
כאשר אנחנו מפתחים אנחנו דוהרים קדימה, ואם אין לנו רקע מוקדם בניהול ותכנון בסיסי נתונים אז נוכל ללכת לאיבוד מהר מאוד, ולכן חשוב להבין את הדבר הבא: כל מידע שאנחנו רוצים שיופיע באתר שלנו ו/או שאנחנו רוצים לשמור - צריך לשמור בבסיס נתונים. כדי לשמור בבסיס נתונים צריך להגדיר איזה בסיס נתונים אנחנו רוצים, האם SQL או NoSQL, ובהנחה ובחרנו בבסיס נתונים מסוג SQL כמו PostgreSQL עם מעטפת של Supabase, חשוב לדעת שהשלבים הם:
1. בקשה ליצור בסיס נתונים ולחבר אותו ללוגיקה שלנו בקוד
2. ה-AI יתכנן עבורנו את הטבלה ואת העמודות במבנה הראשוני בהתאם ללוגיקה הקיימת
3. והנה המלכוד: במידה ופתאום אנחנו רוצים להוסיף פיצ׳רים ומידע שנרצה לשמור - נצטרך לשנות גם את בסיס הנתונים. הדרך לבצע זאת היא לומר ל-AI מה אנחנו רוצים לשנות *ולבקש ממנו ליצור קובץ מיגרציה*, המשמעות היא שהוא ייצור קוד SQL שישנה את הטבלה שלנו, ואנחנו נצטרך להריץ אותו (בדוגמא שלנו ב-Supabase, ב- SQL Editor)
במידה ולא מבינים את עניין המיגרציה בקוד, אנחנו נילחם בסוכן הקוד ולא נבין למה שום דבר לא עובד ונהיה מתוסכלים. מנגד, כאשר אנו מבינים שכאשר אנו מפתחים אנו צריכים להנחות את ה-AI לפתח את צד הלקוח ואת ה-API הרלוונטי בצד השרת וגם לייצר את הפקודות להקמת בסיס הנתונים.
טיפ שגיליתי: יש שרת MCP של PostgreSQL ואפשר להשתמש בו במקום בזה של Supabase, שאפילו Supabase ממליצים להשתמש בו והוא מאוד מועיל.
ועוד טיפ שגיליתי: הרבה יותר יעיל וקל להתחיל פרויקט כשעובדים עם התקנה מקומית של Supabase וכך אפשר פחות להרוס דברים בפרודקשן מאשר להתחיל מיד עם סביבת הענן
בקיצור את הנ״ל למדתי בקוד יזע ודמעות - ושמח לשתף אתכם בזה כדי לחסוך לכם כאבי ראש אם אתם כמוני, פחות מגיעים מתחום ניהול ה-DB
👏8
כל הבורח מן הכבוד - הכבוד רודף אחריו. ובעיני זה בדיוק מתן.
מתן הוא השראה בעיני. כל כך צנוע, כל כך מוכשר. מתא לעמק הסיליקון בטיסת AI. כישרון של אדם שבא מעולם הבימוי והווידאו והשתמש ב-AI בתחילת הדרך בצורה ככ יצירתית עד כדי כך ש-Pika גייסו אותו כמעט מיידית והעבירו אותו לגור באמריקה.
הסיפור שלו מרתק וזכיתי לארח אותו במיטאפ הראשון של הקהילה שלי לצד רבים ורבות טובים וטובות. וידעתי עמוק בפנים שהבחור הצנוע הזה הוא פצצת כישרון סוחפת שאין כדוגמתה. סיפור סינדרלה שאין ראוי ממנו. יצר משפיען דביבון עם עשרות אלפי עוקבים ויצר טרנדיים גאוניים שסוחפים את הרשת עד היום.
מאתמול, מתן הוא גם רשמית מרצה ב-TED ועמד על העיגול האדום בקנדה, בבמה הכי נחשקת בעולם. הוא דוגמא פשוט מדהימה למאמר חז״ל: כל הבורח מן הכבוד - הכבוד רודף אחריו. מגיע לו, אני שמח בשבילך אחי ורוצה להרים לך כי אתה צנוע - אבל אתה מלך! ושכולם ידעו כי מגיע לך. תודה שאתה מייצג אותנו בכבוד בעולם, בע״ה תמשיך לפרוץ גבולות ולהצליח בכל העולם!!
Matan Cohen Grumi
מתן הוא השראה בעיני. כל כך צנוע, כל כך מוכשר. מתא לעמק הסיליקון בטיסת AI. כישרון של אדם שבא מעולם הבימוי והווידאו והשתמש ב-AI בתחילת הדרך בצורה ככ יצירתית עד כדי כך ש-Pika גייסו אותו כמעט מיידית והעבירו אותו לגור באמריקה.
הסיפור שלו מרתק וזכיתי לארח אותו במיטאפ הראשון של הקהילה שלי לצד רבים ורבות טובים וטובות. וידעתי עמוק בפנים שהבחור הצנוע הזה הוא פצצת כישרון סוחפת שאין כדוגמתה. סיפור סינדרלה שאין ראוי ממנו. יצר משפיען דביבון עם עשרות אלפי עוקבים ויצר טרנדיים גאוניים שסוחפים את הרשת עד היום.
מאתמול, מתן הוא גם רשמית מרצה ב-TED ועמד על העיגול האדום בקנדה, בבמה הכי נחשקת בעולם. הוא דוגמא פשוט מדהימה למאמר חז״ל: כל הבורח מן הכבוד - הכבוד רודף אחריו. מגיע לו, אני שמח בשבילך אחי ורוצה להרים לך כי אתה צנוע - אבל אתה מלך! ושכולם ידעו כי מגיע לך. תודה שאתה מייצג אותנו בכבוד בעולם, בע״ה תמשיך לפרוץ גבולות ולהצליח בכל העולם!!
Matan Cohen Grumi
👏10👍2
שאלתי את הצ׳אט: בהתבסס על מה שאתה יודע עלי, עם איזה פחד עלי להתמודד השנה? התשובה: אתה בא מעולם הסייבר ואתה מפחד בשלב הפיתוח כשצריך לחבר דאטה בייס 😳
אמר - וצדק. אבל מלבד זה שהוא צדק הוא גם פירט את עיקר החששות בהיבטי סייבר ופיתוח - וגם כתב מה צריך לבצע כדי להישמר. והטיפים שלו ממש נכונים. אז עכשיו לא רק שהוא חבר מקצועי, הוא הופך להיות גם עזרה נפשית טכנולוגית! (ענ״ט). שנזכה להתמודד עם הפחדים שלנו בהצלחה, לצאת מעבדות לחירות, ולזכות לשובם בקרוב ממש בבריאות שלמה בגוף ובנפש!
מועדים לשמחה - חגים וזמנים לששון 🚀
אמר - וצדק. אבל מלבד זה שהוא צדק הוא גם פירט את עיקר החששות בהיבטי סייבר ופיתוח - וגם כתב מה צריך לבצע כדי להישמר. והטיפים שלו ממש נכונים. אז עכשיו לא רק שהוא חבר מקצועי, הוא הופך להיות גם עזרה נפשית טכנולוגית! (ענ״ט). שנזכה להתמודד עם הפחדים שלנו בהצלחה, לצאת מעבדות לחירות, ולזכות לשובם בקרוב ממש בבריאות שלמה בגוף ובנפש!
מועדים לשמחה - חגים וזמנים לששון 🚀
👍5❤2🔥1
בשעה טובה אמזון (AWS) פתחו רישום למיטאפ המשותף שלנו בנושא מ״ווייב קודינג לסקייל עם AWS״! 😍
אני אעביר שם סשן יחד עם תותחי על של AWS. הכניסה בחינם, כל הקודם זוכה!!
*מי שנרשם בלינק הקודם - נא להירשם שוב בקישור הזה ושימו לב שמתקבל אישור הרשמה במייל חוזר*
האירוע ב-23.4 בין השעות 9:30-13:00 בקומה 28 במשרדי אמזון בשרונה ת״א. איכות, טכנולוגיה, מינגלינג!
מועדים לשמחה 🚀
https://aws-experience.com/emea/tel-aviv/event/7bc52ee8-8ba5-4a7f-bcc7-4105ea8a19b2
אני אעביר שם סשן יחד עם תותחי על של AWS. הכניסה בחינם, כל הקודם זוכה!!
*מי שנרשם בלינק הקודם - נא להירשם שוב בקישור הזה ושימו לב שמתקבל אישור הרשמה במייל חוזר*
האירוע ב-23.4 בין השעות 9:30-13:00 בקומה 28 במשרדי אמזון בשרונה ת״א. איכות, טכנולוגיה, מינגלינג!
מועדים לשמחה 🚀
https://aws-experience.com/emea/tel-aviv/event/7bc52ee8-8ba5-4a7f-bcc7-4105ea8a19b2
AWS Experience Tel Aviv
From Vibe Coding To Scale With AWS
Revolutionize your AI development! Join Yuval Avidani and AWS GenAI/ML experts for an overview on vibe coding with AWS. Explore vibe coding tools, Nova Act model, how to build agents with MCP, and discover Q Developer.
אז OpenAI הכריזו עכשיו על מודל חדש: GPT 4.1 ובקרוב תראו מיליארד פוסטים מהללים. אבל רגע. איך יכול להיות שיש כבר מודל GPT 4.5 ועכשיו הכריזו על GPT 4.1? ז״א, יש כאן מודל חדש שמושק, אבל הוא… פחות חדש ממה שכבר קיים?
וכדי להיות הוגן, גם מעולם לא הבנתי למה קלוד עלה מ-3.5 ל-3.7 ומה ההיגיון בזה, אבל אין ספק שלרדת בגרסת המודל - ולהכריז על כך שהוא חדש יותר, זו רמה חדשה של אבסורד. ובכל מקרה הוא כבר זמין ב-Cursor למי שרוצה לנסות. פתוח לכולם. וגם ב-Windsurf הוא חינם לשימוש בשבוע הקרוב. שזה מוזר כשלעצמו.
לפחות קרסר כנים ואומרים שכדאי לנסות אותו אבל לא להשתמש בו כברירת מחדל. למרות שהוא לכאורה 54% טוב יותר בקוד.
וכדי להיות הוגן, גם מעולם לא הבנתי למה קלוד עלה מ-3.5 ל-3.7 ומה ההיגיון בזה, אבל אין ספק שלרדת בגרסת המודל - ולהכריז על כך שהוא חדש יותר, זו רמה חדשה של אבסורד. ובכל מקרה הוא כבר זמין ב-Cursor למי שרוצה לנסות. פתוח לכולם. וגם ב-Windsurf הוא חינם לשימוש בשבוע הקרוב. שזה מוזר כשלעצמו.
לפחות קרסר כנים ואומרים שכדאי לנסות אותו אבל לא להשתמש בו כברירת מחדל. למרות שהוא לכאורה 54% טוב יותר בקוד.
🤯2
אני לא יכול לשמוע יותר את המילה MCP אז פיתחתי אתר שעוזר לי ליצור שרתי MCP בקלות - וגם לבדוק תקינות של שרתים קיימים. הפיתוח היה עם NextJS ו-Cursor, והנה כמה דברים שלמדתי על NextJS:
מדובר במסגרת פיתוח, Framework, לאפליקציות React. מה שזה אומר הוא שחברת Vercel שיצרה את NextJS, יצרה למעשה מעטפת עבורנו כדי שנוכל לפתח אפליקציות Fullstack עם React בקלות *יחסית*. למה יחסית? כי כמות הבאגים שמקבלים כשמנסים לפתח עם AI פרויקטים של ריאקט היא אינסופית ומוצאים את עצמנו משתמשים ב-Vibe Coding בהתלהבות לכמה דקות - ואז ב- Vibe Debugging בייאוש לכמה שעות.
מה שמיוחד ב-NextJS בעיני זה היכולת לפתח אתרים FullStack. ז״א גם צד לקוח וגם צד שרת, הכל במקום אחד, שמריצים על שרת אחד. זה כיף. כשזה עובד הכוונה. יש לנו תיקייה ראשית, app, שבתוכה אנחנו יוצרים את הפרויקט שלנו. יש לנו אפשרות להשתמש בניתוב באמצעות Pages הישן או App Router החדש. מה זה אומר? שאם ניצור תיקייה בתוך תיקיית App, היא תהיה נתיב בפני עצמו! מה שמאוד מקל על עבודת הניתוב!
אז יש לנו דרך ליצור נתיבים, APIs, להגדיר איזה חלקים יהיו חשופים למשתמש ואיזה לא, יש תמיכה אדירה של כל הספריות של React \ JavaScript, וזה כשלעצמו חתיכת מאגר שאפשר לעבוד איתו.
רוב התקלות שראיתי שקיבלתי בתחילת פרויקט היו בגלל בעיות תאימות עם Tailwind (חבילה שעוזרת לעצב במהירות) או עם בעיות בגלל המיקום שבו הפרויקט הותקן (מחוץ לתיקיית הפרויקט) או עם בעיות ייבוא של ספריות בקבצי הקוד. הפיתרון לכל זה: לבנות בעצמנו את השלד של הפרויקט, ורק לאחר מכן להתחיל להכניס AI לעבודה. האמת שזה גם קל. להתחיל פרויקט Next אפשר עם:
npx create-next-app@latest
אח״כ להוסיף בסיס נתונים מקומי של Supabase אפשר עם:
npx supabase init ואח״כ npx supabase start
בשלב הזה נראה בטרמינל את כל הקישורים והמפתחות שאנחנו צריכים כדי להתחבר לסופה בייס, לרבות קישור לסטודיו - שזה בדיוק מה שרואים במוצר הענני - אבל לוקאלית על המחשב שלנו
לאחר מכן הכנה של קובץ המיגרציה הראשוני: npx supabase migration new <migration name> ולבסוף דחיפה שלו לבסיס הנתונים על ידי npx supabase migration up
נשמע מסובך. אני יודע. אבל אחרי הרבה (שוב) דם יזע וקוד(!!) אני מרגיש שאני סופסוף מצליח לעבוד עם NextJS כמו שצריך, מתוך הבנה של מה שקורה פה והמון סדר לעצמי בראש. אני מרגיש שהזמן שהקדשתי היום לקרוא את הדוקומנטציות של Next עשה לי כל כך הרבה סדר, מעבר לכל שיחה עם מודל שפה ומעבר לכל סרטון. פשוט לקרוא. להבין איך היינו מפתחים ״פעם״ עם html css js ואיך אנחנו מפתחים עם Next, מה זה פותר, איך, ואז - כשמבינים את כל הכיף הזה - מבינים *איך* להכניס את ה-AI פנימה בצורה נכונה.
המסקנה היא שלסמוך על ה-AI שיבין הכל במקומנו זו טעות. ומנגד, לסמוך על עצמנו - ואז להכניס את ה-AI פנימה שיעזור לנו - זה שווה הכל.
מדובר במסגרת פיתוח, Framework, לאפליקציות React. מה שזה אומר הוא שחברת Vercel שיצרה את NextJS, יצרה למעשה מעטפת עבורנו כדי שנוכל לפתח אפליקציות Fullstack עם React בקלות *יחסית*. למה יחסית? כי כמות הבאגים שמקבלים כשמנסים לפתח עם AI פרויקטים של ריאקט היא אינסופית ומוצאים את עצמנו משתמשים ב-Vibe Coding בהתלהבות לכמה דקות - ואז ב- Vibe Debugging בייאוש לכמה שעות.
מה שמיוחד ב-NextJS בעיני זה היכולת לפתח אתרים FullStack. ז״א גם צד לקוח וגם צד שרת, הכל במקום אחד, שמריצים על שרת אחד. זה כיף. כשזה עובד הכוונה. יש לנו תיקייה ראשית, app, שבתוכה אנחנו יוצרים את הפרויקט שלנו. יש לנו אפשרות להשתמש בניתוב באמצעות Pages הישן או App Router החדש. מה זה אומר? שאם ניצור תיקייה בתוך תיקיית App, היא תהיה נתיב בפני עצמו! מה שמאוד מקל על עבודת הניתוב!
אז יש לנו דרך ליצור נתיבים, APIs, להגדיר איזה חלקים יהיו חשופים למשתמש ואיזה לא, יש תמיכה אדירה של כל הספריות של React \ JavaScript, וזה כשלעצמו חתיכת מאגר שאפשר לעבוד איתו.
רוב התקלות שראיתי שקיבלתי בתחילת פרויקט היו בגלל בעיות תאימות עם Tailwind (חבילה שעוזרת לעצב במהירות) או עם בעיות בגלל המיקום שבו הפרויקט הותקן (מחוץ לתיקיית הפרויקט) או עם בעיות ייבוא של ספריות בקבצי הקוד. הפיתרון לכל זה: לבנות בעצמנו את השלד של הפרויקט, ורק לאחר מכן להתחיל להכניס AI לעבודה. האמת שזה גם קל. להתחיל פרויקט Next אפשר עם:
npx create-next-app@latest
אח״כ להוסיף בסיס נתונים מקומי של Supabase אפשר עם:
npx supabase init ואח״כ npx supabase start
בשלב הזה נראה בטרמינל את כל הקישורים והמפתחות שאנחנו צריכים כדי להתחבר לסופה בייס, לרבות קישור לסטודיו - שזה בדיוק מה שרואים במוצר הענני - אבל לוקאלית על המחשב שלנו
לאחר מכן הכנה של קובץ המיגרציה הראשוני: npx supabase migration new <migration name> ולבסוף דחיפה שלו לבסיס הנתונים על ידי npx supabase migration up
נשמע מסובך. אני יודע. אבל אחרי הרבה (שוב) דם יזע וקוד(!!) אני מרגיש שאני סופסוף מצליח לעבוד עם NextJS כמו שצריך, מתוך הבנה של מה שקורה פה והמון סדר לעצמי בראש. אני מרגיש שהזמן שהקדשתי היום לקרוא את הדוקומנטציות של Next עשה לי כל כך הרבה סדר, מעבר לכל שיחה עם מודל שפה ומעבר לכל סרטון. פשוט לקרוא. להבין איך היינו מפתחים ״פעם״ עם html css js ואיך אנחנו מפתחים עם Next, מה זה פותר, איך, ואז - כשמבינים את כל הכיף הזה - מבינים *איך* להכניס את ה-AI פנימה בצורה נכונה.
המסקנה היא שלסמוך על ה-AI שיבין הכל במקומנו זו טעות. ומנגד, לסמוך על עצמנו - ואז להכניס את ה-AI פנימה שיעזור לנו - זה שווה הכל.
👍6
זו לא עוד אפליקציה לעוסה ומאוסה: בניתי אפליקציית AI שמשתמשת ב-RAG ומבצעת את כל התהליך של Chunking, Embeddings, Indexing, Similarity Search כדי להציג למשתמש תובנות, המלצות מותאמות אישית וכדי לאפשר שיח עם סוכן AI! איך עשיתי את זה?
ניסיתי כל כך הרבה שיטות, באמת המון. כלום לא עבד כמו שרציתי. בסוף מה שעבד זה שמרוב יאוש חשבתי וציירתי לעצמי בראש - ולאחר מכן גם בטאבלט - איזה פונקציונליות אני רוצה שתהיה באתר. ממש לפרטי פרטים, למשל: צ'אט AI, ואז אני יודע שבשביל זה אני צריך לבצע חיפוש קירבה, ובשביל חיפוש קירבה אני צריך לקחת את השאילתא שלי כמשתמש, להעביר אותה Embeddings, לתשאל את בסיס הנתונים הווקטורי שלי, ואני רוצה גם לדרג מחדש (Re Rank) את התשובה הסופית לפני שאני מציג אותה למשתמש.
ואז רגע. זה אומר שאני צריך לבנות בסיס נתונים. אבל מה הוא יכיל? גם מידע על המשתמש, מידע רגיל לכל דבר. אבל! גם מידע שהוא לא Structured, שזה אומר מסמכים מכל הסוגים ואפילו קבצי אודיו ו-וידאו. אבל שניה, אם זה אודיו וגם וידאו, אז איך מקבלים תמלול? אז או שיש את זה כבר כשמתחברים ל-zoom ומקבלים גישה להקלטות, או שהחלטתי להשתמש בשירות api שאני אוהב לתמלול איכותי מאוד. כך אני בונה לעצמי את מאגר הידע. אבל! יש בעיה. אני לא רוצה לשלם הרבה, אני לא רוצה latency, אני רוצה מראש לתכנן פריסה (deployment) נכונה, אני רוצה לעבוד בתצורה שתתאים לסקייל בעתיד. איך אני עושה את זה?
מפה לשם התחלתי לעשות לעצמי בראש ״הנדסה לאחור״ של כל מה שאני מדמיין לצד כל הידע הטכני שצברתי, תוך שאני ממש בונה לעצמי בראש את הסדר. מה אני רוצה, איך אני רוצה, מה צריך להיות טכנית, איזה סוג של בסיסי נתונים, איזה סוג של טכנולוגיות, ואחרי שכל זה היה לי בראש, וגם בציור מקושקש בטאבלט, החלטתי לעשות מעשה. כזכור, ניסיתי כל טכניקה אפשרית, בין אם זה לקחת צילומי מסך של אתרים זהים ולהשתמש ב-CopyCoder, או להתייעץ עם AI באשר הוא, או לתת פרומפט אחד ארוך או לשבור לכל מיני פרומפטים או לנסות כל מיני חבילות פיתוח. בסוף מה שעבד לי היה הרבה יותר פשוט ממה שחשבתי:
הלכתי לקלוד. נשמתי עמוק. והתחלתי לכתוב את כל הפירוט הטכני שעלה לי לראש. ממש הכל. כל פרט ופרט. יצאו לי בערך 26 פסקאות די ארוכות. לבסוף ביקשתי מקלוד לפתח לי מוקאפ, MVP, והוא עשה את זה. ראיתי מיד שחסרים לי כמה דברים, אז הוספתי את זה לפרומפט העל שכתבתי. ביקשתי מקלוד לקבל פידבק, וכשהוא אישר ונתן את המלצתו, פניתי ל-Cursor.
צריך לומר, שעבדתי כבר המון עם Cursor ותוך כדי עבודה הגדרתי לו המון חוקים. מה שאומר, שעכשיו כשאני מתחיל פרויקט חדש ב-Cursor, הוא כבר יודע 90% מהעבודה של הקמת פרויקט וחיבור לבסיס נתונים וכדומה. כיף גדול. מה נשאר לי? להדביק את פרומפט העל בקרסר ולהתחיל לרוץ איתו ולראות אותו מפתח לי את הכל. הייתי המום כי בערך ב-10 דקות שהוא עבד לבד קיבלתי אפליקציית RAG אמיתית שמבצעת שימוש ב-LLMs אמיתיים לצורך כל התהליך שפירטתי ואפילו ידעה להטמיע אותנטיקציה מלאה לבד דרך Clerk! (תודה ל- Roy Nativ הגאון על ההמלצה הזו בזמנו!)
השורה התחתונה היא שיש לי אפליקציית Full Stack לוקאלית, שמשתמשת ב-MCP, מנהלת גרסאות ב-GitHub, עם RAG מלא וביצוע Embeddings, Indexing, Similarity Search עם LLMs באמת. לא עוד דברים מאוסים. פרקטיקה של ממש. אני לא רודף אחרי חידושים כבר, נמאס לי, אבל אני כן פריק של פרקטיקה וצלילה טכנית לעומק. היה מתסכל-כיף-ומטורף לראות את זה קורה בפועל, ואם אחד או אחת קיבלו פה ערך - דיינו!
ניסיתי כל כך הרבה שיטות, באמת המון. כלום לא עבד כמו שרציתי. בסוף מה שעבד זה שמרוב יאוש חשבתי וציירתי לעצמי בראש - ולאחר מכן גם בטאבלט - איזה פונקציונליות אני רוצה שתהיה באתר. ממש לפרטי פרטים, למשל: צ'אט AI, ואז אני יודע שבשביל זה אני צריך לבצע חיפוש קירבה, ובשביל חיפוש קירבה אני צריך לקחת את השאילתא שלי כמשתמש, להעביר אותה Embeddings, לתשאל את בסיס הנתונים הווקטורי שלי, ואני רוצה גם לדרג מחדש (Re Rank) את התשובה הסופית לפני שאני מציג אותה למשתמש.
ואז רגע. זה אומר שאני צריך לבנות בסיס נתונים. אבל מה הוא יכיל? גם מידע על המשתמש, מידע רגיל לכל דבר. אבל! גם מידע שהוא לא Structured, שזה אומר מסמכים מכל הסוגים ואפילו קבצי אודיו ו-וידאו. אבל שניה, אם זה אודיו וגם וידאו, אז איך מקבלים תמלול? אז או שיש את זה כבר כשמתחברים ל-zoom ומקבלים גישה להקלטות, או שהחלטתי להשתמש בשירות api שאני אוהב לתמלול איכותי מאוד. כך אני בונה לעצמי את מאגר הידע. אבל! יש בעיה. אני לא רוצה לשלם הרבה, אני לא רוצה latency, אני רוצה מראש לתכנן פריסה (deployment) נכונה, אני רוצה לעבוד בתצורה שתתאים לסקייל בעתיד. איך אני עושה את זה?
מפה לשם התחלתי לעשות לעצמי בראש ״הנדסה לאחור״ של כל מה שאני מדמיין לצד כל הידע הטכני שצברתי, תוך שאני ממש בונה לעצמי בראש את הסדר. מה אני רוצה, איך אני רוצה, מה צריך להיות טכנית, איזה סוג של בסיסי נתונים, איזה סוג של טכנולוגיות, ואחרי שכל זה היה לי בראש, וגם בציור מקושקש בטאבלט, החלטתי לעשות מעשה. כזכור, ניסיתי כל טכניקה אפשרית, בין אם זה לקחת צילומי מסך של אתרים זהים ולהשתמש ב-CopyCoder, או להתייעץ עם AI באשר הוא, או לתת פרומפט אחד ארוך או לשבור לכל מיני פרומפטים או לנסות כל מיני חבילות פיתוח. בסוף מה שעבד לי היה הרבה יותר פשוט ממה שחשבתי:
הלכתי לקלוד. נשמתי עמוק. והתחלתי לכתוב את כל הפירוט הטכני שעלה לי לראש. ממש הכל. כל פרט ופרט. יצאו לי בערך 26 פסקאות די ארוכות. לבסוף ביקשתי מקלוד לפתח לי מוקאפ, MVP, והוא עשה את זה. ראיתי מיד שחסרים לי כמה דברים, אז הוספתי את זה לפרומפט העל שכתבתי. ביקשתי מקלוד לקבל פידבק, וכשהוא אישר ונתן את המלצתו, פניתי ל-Cursor.
צריך לומר, שעבדתי כבר המון עם Cursor ותוך כדי עבודה הגדרתי לו המון חוקים. מה שאומר, שעכשיו כשאני מתחיל פרויקט חדש ב-Cursor, הוא כבר יודע 90% מהעבודה של הקמת פרויקט וחיבור לבסיס נתונים וכדומה. כיף גדול. מה נשאר לי? להדביק את פרומפט העל בקרסר ולהתחיל לרוץ איתו ולראות אותו מפתח לי את הכל. הייתי המום כי בערך ב-10 דקות שהוא עבד לבד קיבלתי אפליקציית RAG אמיתית שמבצעת שימוש ב-LLMs אמיתיים לצורך כל התהליך שפירטתי ואפילו ידעה להטמיע אותנטיקציה מלאה לבד דרך Clerk! (תודה ל- Roy Nativ הגאון על ההמלצה הזו בזמנו!)
השורה התחתונה היא שיש לי אפליקציית Full Stack לוקאלית, שמשתמשת ב-MCP, מנהלת גרסאות ב-GitHub, עם RAG מלא וביצוע Embeddings, Indexing, Similarity Search עם LLMs באמת. לא עוד דברים מאוסים. פרקטיקה של ממש. אני לא רודף אחרי חידושים כבר, נמאס לי, אבל אני כן פריק של פרקטיקה וצלילה טכנית לעומק. היה מתסכל-כיף-ומטורף לראות את זה קורה בפועל, ואם אחד או אחת קיבלו פה ערך - דיינו!
🏆13❤5👏4