Https://iPorse.ir/6135890
از طرف پسر مرحوم محمد احسانی تقاضای خواندن فاتحه و قران در صفحه یادبود ایشان را داریم
@gorava
از طرف پسر مرحوم محمد احسانی تقاضای خواندن فاتحه و قران در صفحه یادبود ایشان را داریم
@gorava
iporse.ir
یادبود شادروان محمد احسانی
سامانه یادبود مجازی آی پُرسِه
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات
فلسفه طشت گذاری چیست؟
طشت گذاری یک مراسم سنتی ، مذ.هبی اردبیلی و جزء سنتهای عزاداری ایران است . فلسفه آنهم این است که وقتی سیدالشهدا از مکه به سمت کوفه حرکت کردند در یکی از محلهای توقف نزدیک به کوفه فرمودند که این چشمه آب بردارید . اطرافیان حضرت با وجود اعتقاد به این که امام معصوم از وقایع آگاه است ، از حضرت پرسیدند : چرا از این چشمه آب برداریم ؟ چشمه پر آب تری در منزل بعدی وجود دارد . اطرافیانی که عارف تر و عالم تر بودند گفتند به فرموده امام معصوم نمی توان شبهه وارد کرد ، همه ظرفها و طشتها را پر از آب کنید . وقتی کاروان به منزل بعدی رسید دیدند که آن چشمه کاملا خشک شده است . هنگامی که کاروان به صحرای کربلا وارد شد و با لشگر حر بن ریاحی که به قصد دستگیر کردن امام به کربلا آمده بود رو به رو شد ، دیدند که سپاهیان حر از تشنگی در معرض مرگ قرار دارند ، امام به حر پیغام داد که من برای تو و سپاهیانت آب آورده ام . آبها را به طشت می ریختند و سپاه حر از آن می نوشیدند . استاد شهریار در این باره شعری دارد که :
آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین
این را می توانیم فلسفه مراسمی بدانیم که هر ساله در ابتدای ماه محرم به منظور اعلان عزا برگزار می شود .
و به قولی:
طشت گذاری، مراسم سنتی در عزاداری ایام عاشورا است که عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار میشود. طشتهای آب را در مساجد و حسینیه ها میآورند و سمبل یک حادثه تاریخی است که در کربلا اتفاق افتاده است.
در توضیح سنت مرسوم در اردبیل نوشته اند:”این مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگر اجرا میشود. طشتها را بالای سرها میگیرند و مسجد را دور میزنند، سپس در داخل آنها آب میریزند. مردم دست به طشت و آب میزنند و نوعی بیعت با امام حسین علیه السلام و حمایت از عباس علیه السلام میکنند. آب طشتها را مردم در شیشه هایی برای شفا و تبرک برمیدارند. این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین علیه السلام به سپاه حر در 27 ذیحجه گرفته شده، که آب مشکها را در طشتها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند. این سنت سمبل یک تأسی از اقدام سالار شهیدان است” به این مراسم طشت گردانی هم میگویند
@gorava
فلسفه طشت گذاری چیست؟
طشت گذاری یک مراسم سنتی ، مذ.هبی اردبیلی و جزء سنتهای عزاداری ایران است . فلسفه آنهم این است که وقتی سیدالشهدا از مکه به سمت کوفه حرکت کردند در یکی از محلهای توقف نزدیک به کوفه فرمودند که این چشمه آب بردارید . اطرافیان حضرت با وجود اعتقاد به این که امام معصوم از وقایع آگاه است ، از حضرت پرسیدند : چرا از این چشمه آب برداریم ؟ چشمه پر آب تری در منزل بعدی وجود دارد . اطرافیانی که عارف تر و عالم تر بودند گفتند به فرموده امام معصوم نمی توان شبهه وارد کرد ، همه ظرفها و طشتها را پر از آب کنید . وقتی کاروان به منزل بعدی رسید دیدند که آن چشمه کاملا خشک شده است . هنگامی که کاروان به صحرای کربلا وارد شد و با لشگر حر بن ریاحی که به قصد دستگیر کردن امام به کربلا آمده بود رو به رو شد ، دیدند که سپاهیان حر از تشنگی در معرض مرگ قرار دارند ، امام به حر پیغام داد که من برای تو و سپاهیانت آب آورده ام . آبها را به طشت می ریختند و سپاه حر از آن می نوشیدند . استاد شهریار در این باره شعری دارد که :
آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین
این را می توانیم فلسفه مراسمی بدانیم که هر ساله در ابتدای ماه محرم به منظور اعلان عزا برگزار می شود .
و به قولی:
طشت گذاری، مراسم سنتی در عزاداری ایام عاشورا است که عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار میشود. طشتهای آب را در مساجد و حسینیه ها میآورند و سمبل یک حادثه تاریخی است که در کربلا اتفاق افتاده است.
در توضیح سنت مرسوم در اردبیل نوشته اند:”این مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگر اجرا میشود. طشتها را بالای سرها میگیرند و مسجد را دور میزنند، سپس در داخل آنها آب میریزند. مردم دست به طشت و آب میزنند و نوعی بیعت با امام حسین علیه السلام و حمایت از عباس علیه السلام میکنند. آب طشتها را مردم در شیشه هایی برای شفا و تبرک برمیدارند. این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین علیه السلام به سپاه حر در 27 ذیحجه گرفته شده، که آب مشکها را در طشتها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند. این سنت سمبل یک تأسی از اقدام سالار شهیدان است” به این مراسم طشت گردانی هم میگویند
@gorava
باتوجه به تماس های مکرر شما با اینجانب در مورد شماره تلفن های ثابت روستا به اطلاع می رساند که به عنوان مثال اگر شماره کسی قبلا۴۳۴۳۶۷۷۴بود؛بعد از تغییر بوجود آمده شده۴۳۴۳۸۱۷۴
دو رقم آخر شماره ها ثابت مانده ولی دو شماره اول ،۸۰یا۸۱شده است
@gorava
دو رقم آخر شماره ها ثابت مانده ولی دو شماره اول ،۸۰یا۸۱شده است
@gorava
و جا داره روز خبرنگار رو به این نوابغ خبری نیز تبریک عرض نماییم که صحت خبرهاشون از آسوشیتدپرس و BBC هم معتبرتره...
@gorava
@gorava
*اولین قربانی واکسن کرونا در رباط کریم....*
متاسفانه چند ساعت پیش
اولین قربانی واکسن کرونا مردی حدود پنجاه وهشت ساله بود که پس از دریافت مرحله دوم واکسن کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد.
او ساعتی بعد از دریافت و تزریق واکسن دوز دوم
هنگام مراجعه به منزل با مواجهه با همسرش با خوشحالی گفته بود:
*من دومیرو هم گرفتم*
و همسر او گمان کرد که میگوید زن دوم را گرفته و . . .
و ناگهان
با ضربهی سهمگین ماهی تابه چدنی به سر مواجه شد و در جا، جان مبارک را به جان آفرین تسلیم نمود!
آقایون لطفاً
توجه داشته باشید که جمله کامل
*من مرحله دوم واکسن کرونا را دریافت نمودم*
را بدون اشتباه بگویید☠️
#لبخند_بزنید
سلامتی و شادی شما آرزوی ماست
#ماسک_بزنیم
#فاصله_ایمن را رعایت کنیم
#واکسن_بزنیم
به خزعبلات مخالفین واکسن گوش نکنید
@gorava
متاسفانه چند ساعت پیش
اولین قربانی واکسن کرونا مردی حدود پنجاه وهشت ساله بود که پس از دریافت مرحله دوم واکسن کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد.
او ساعتی بعد از دریافت و تزریق واکسن دوز دوم
هنگام مراجعه به منزل با مواجهه با همسرش با خوشحالی گفته بود:
*من دومیرو هم گرفتم*
و همسر او گمان کرد که میگوید زن دوم را گرفته و . . .
و ناگهان
با ضربهی سهمگین ماهی تابه چدنی به سر مواجه شد و در جا، جان مبارک را به جان آفرین تسلیم نمود!
آقایون لطفاً
توجه داشته باشید که جمله کامل
*من مرحله دوم واکسن کرونا را دریافت نمودم*
را بدون اشتباه بگویید☠️
#لبخند_بزنید
سلامتی و شادی شما آرزوی ماست
#ماسک_بزنیم
#فاصله_ایمن را رعایت کنیم
#واکسن_بزنیم
به خزعبلات مخالفین واکسن گوش نکنید
@gorava
اطلاعیه
به اطلاع اهالی روستاهای گوراوان و تازه کندعلیا می رساند ازفردا(دوشنبه)واکسیناسیون
کرونا افراد بالای ۴۰سال که تابه حال واکسن کرونا دریافت نکرده اند در خانه بهداشت گوراوان انجام می شود
باتشکر فیض اله زاده
☑️تشکر ویژه از آقای نعمتی وخانم ها نوراللهی وفیض الله زاده در واکسیناسیون به موقع مردم گوراوان وتازه کند علیا🙏🙏🙏🙏
@gorava
به اطلاع اهالی روستاهای گوراوان و تازه کندعلیا می رساند ازفردا(دوشنبه)واکسیناسیون
کرونا افراد بالای ۴۰سال که تابه حال واکسن کرونا دریافت نکرده اند در خانه بهداشت گوراوان انجام می شود
باتشکر فیض اله زاده
☑️تشکر ویژه از آقای نعمتی وخانم ها نوراللهی وفیض الله زاده در واکسیناسیون به موقع مردم گوراوان وتازه کند علیا🙏🙏🙏🙏
@gorava
🔴هشدار: وضعیت قرمز هریس نگران کننده است.
🔹با عنایت به ابتلای ۱۰۵ نفر از شهروندان شهرستان هریس به ویروس کرونا در طی هفته (۱۴۰۰/۵/۸لغایت ۱۴۰۰/۵/۱۴)شامل:
هریس ۲۷ نفر
کلوانق ۲۶ نفر
زرنق ،#گوراوان هر کدام ۱۳ نفر
بخشایش، مقصودلو و هیق هر کدام ۴ نفر
صومعه ۳ نفر
خواجه و باروق هر کدام ۲ نفر
ارباطان، گیلدیر، اندیس، جانقور، ترکایش، طرف و هرزه ورز هر کدام ۱ نفر
و با وجود ۲ فوتی در شهر کلوانق در هفته اخیر
#وضعیت قرمز کرونایی در گوراوان،با۱۳مبتلا در طول یک هفته
@gorava
🔹با عنایت به ابتلای ۱۰۵ نفر از شهروندان شهرستان هریس به ویروس کرونا در طی هفته (۱۴۰۰/۵/۸لغایت ۱۴۰۰/۵/۱۴)شامل:
هریس ۲۷ نفر
کلوانق ۲۶ نفر
زرنق ،#گوراوان هر کدام ۱۳ نفر
بخشایش، مقصودلو و هیق هر کدام ۴ نفر
صومعه ۳ نفر
خواجه و باروق هر کدام ۲ نفر
ارباطان، گیلدیر، اندیس، جانقور، ترکایش، طرف و هرزه ورز هر کدام ۱ نفر
و با وجود ۲ فوتی در شهر کلوانق در هفته اخیر
#وضعیت قرمز کرونایی در گوراوان،با۱۳مبتلا در طول یک هفته
@gorava
عکس روز
اکبر شکرزاده رئیس شورای اسلامی روستای گوراوان،امروز دوز اول واکسن برکت را دریافت نمود وبعد از آن بدون هیچ عوارضی به کار کشاورزی پرداخت
☑️قابل توجه کسانی که از دریافت واکسن ایرانی امتناع می کنند
@gorava
اکبر شکرزاده رئیس شورای اسلامی روستای گوراوان،امروز دوز اول واکسن برکت را دریافت نمود وبعد از آن بدون هیچ عوارضی به کار کشاورزی پرداخت
☑️قابل توجه کسانی که از دریافت واکسن ایرانی امتناع می کنند
@gorava
به اطلاع اهالی روستاهای گوراوان وتازه کند علیا می رساند که شماره تلفن خانه بهداشت گوراوان به۴۳۴۳۸۱۴۶تغییر یافته است
@gorava
@gorava
🔘🔘🔘🔘🔘
🔘🔘🔘
🔘🔘
🔘
🔘
⬛️◼️▪️«ردیف سنتی روضه هیئات اصیل حسینی در ماه محرم »▪️◼️⬛️
☑️شب اول:رویت هلال و ورودبه محرم.
☑️شب دوم:ورودبه کربلا.
☑️شب سوم وچهارم:اصحاب امام حسین همچنین فرزندان
حضرت زینب وحضرت مسلم.
☑️شب پنجم:حضرت علی اکبر.
☑️شب ششم:حضرت قاسم.
☑️شب هفتم:بسته شدن راه فرات.
☑️شب هشتم:حضرت علی اصغر.
☑️شب نهم:حضرت ابوالفضل.
☑️روزتاسوعا:شجاعت حضرت ابوالفضل.
عصرتاسوعا:امان نامه.
☑️شب عاشورا:مهلت خواستن،جریان بیعت.
☑️صبح تاظهرعاشورا:اذن میدان و جنگ یاران،وداع سیدالشهدا.
☑️ظهرعاشورا:اتمام حجت وامرشهادت.
☑️عصرعاشورا:آتش زدن وغارت خیام.
☑️شام عاشورا:شام غریبان،ظلم ساربان...
@gorava
🔘🔘🔘
🔘🔘
🔘
🔘
⬛️◼️▪️«ردیف سنتی روضه هیئات اصیل حسینی در ماه محرم »▪️◼️⬛️
☑️شب اول:رویت هلال و ورودبه محرم.
☑️شب دوم:ورودبه کربلا.
☑️شب سوم وچهارم:اصحاب امام حسین همچنین فرزندان
حضرت زینب وحضرت مسلم.
☑️شب پنجم:حضرت علی اکبر.
☑️شب ششم:حضرت قاسم.
☑️شب هفتم:بسته شدن راه فرات.
☑️شب هشتم:حضرت علی اصغر.
☑️شب نهم:حضرت ابوالفضل.
☑️روزتاسوعا:شجاعت حضرت ابوالفضل.
عصرتاسوعا:امان نامه.
☑️شب عاشورا:مهلت خواستن،جریان بیعت.
☑️صبح تاظهرعاشورا:اذن میدان و جنگ یاران،وداع سیدالشهدا.
☑️ظهرعاشورا:اتمام حجت وامرشهادت.
☑️عصرعاشورا:آتش زدن وغارت خیام.
☑️شام عاشورا:شام غریبان،ظلم ساربان...
@gorava
📃 سامانه بارشی از سهشنبه وارد آزربایجانشرقی میشود
رییس گروه پیشبینی اداره کل هواشناسی آزربایجانشرقی گفت: از بعد از ظهر سهشنبه این هفته سامانه جدید بارشی وارد میشود
جلالووا قوربان بوغدا لار قالیب آخی
@gorava
رییس گروه پیشبینی اداره کل هواشناسی آزربایجانشرقی گفت: از بعد از ظهر سهشنبه این هفته سامانه جدید بارشی وارد میشود
جلالووا قوربان بوغدا لار قالیب آخی
@gorava