مفيش سند في الدنيا غير ربنا حقيقة بتتعلمها بعد كل خذلان
بعد كل مرة تستند فيها على حد ويبعد أو يتغير أو يسيبك في وقت كنت محتاجه فيه
مفيش سند غير ربنا لأنه الوحيد اللي ثابت
لا بيزهق منك ولا بيتعب منك ولا بيمل من شكواك
كل الناس ليها حدود إلا ربنا رحمته ملهاش آخر
لما تقع هو اللي بيقومك
ولما تتكسر هو اللي بيجبرك
ولما الدنيا تقسى عليك هو اللي بيحن عليك
يمكن الناس تسيبك ويمكن تتخذل ألف مرة
بس عمرك ما هتتخذل مع ربنا لو لجأت له بصدق
مفيش سند في الدنيا غير ربنا فخليك دايما معاه
وقوله من قلبك
يارب أنا مليش غيرك فكن لي سند وقويني ومتسبنيش
وساعتها هتحس بأمان عمره ما كان من بشر وهتحس إنك أقوى من أي حاجة ومطمن رغم كل حاجة
بعد كل مرة تستند فيها على حد ويبعد أو يتغير أو يسيبك في وقت كنت محتاجه فيه
مفيش سند غير ربنا لأنه الوحيد اللي ثابت
لا بيزهق منك ولا بيتعب منك ولا بيمل من شكواك
كل الناس ليها حدود إلا ربنا رحمته ملهاش آخر
لما تقع هو اللي بيقومك
ولما تتكسر هو اللي بيجبرك
ولما الدنيا تقسى عليك هو اللي بيحن عليك
يمكن الناس تسيبك ويمكن تتخذل ألف مرة
بس عمرك ما هتتخذل مع ربنا لو لجأت له بصدق
مفيش سند في الدنيا غير ربنا فخليك دايما معاه
وقوله من قلبك
يارب أنا مليش غيرك فكن لي سند وقويني ومتسبنيش
وساعتها هتحس بأمان عمره ما كان من بشر وهتحس إنك أقوى من أي حاجة ومطمن رغم كل حاجة
❤6🥰1
قال تعالى:
﴿وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ﴾
رحمة الله تشمل كل خلقه في الدنيا.
وهي أعظم وأوسع من كل ما يتصوره الإنسان.
الله يرحم عباده حتى مع تقصيرهم.
ومن طلب رحمته بصدق وجدها قريبة منه.
فلا تيأس أبدًا من رحمة الله.
﴿وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ﴾
رحمة الله تشمل كل خلقه في الدنيا.
وهي أعظم وأوسع من كل ما يتصوره الإنسان.
الله يرحم عباده حتى مع تقصيرهم.
ومن طلب رحمته بصدق وجدها قريبة منه.
فلا تيأس أبدًا من رحمة الله.
❤9🥰1
اللهم لا تدع لنا ذنبًا إلا غفرتَه
ولا همًّا إلا فرّجتَه
ولا مريضًا إلا شفيتَه
ولا ميتًا إلا رحمتَه
ولا مفقودًا إلا رددتَه
ولا منكسرًا إلا جبرتَه
ولا عاصيًا إلا هديتَه
ولا خائفًا إلا أمّنتَه
ولا عاريًا إلا كسوتَه
ولا جائعًا إلا أطعمتَه
ولا فقيرًا إلا أغنيتَه
ولا دَينًا إلا قضيتَه
ولا عقيمًا إلا وهبتَ له
ولا أعزبًا إلا زوّجتَه
ولا أسيرًا إلا حررتَه
ولا ساحرًا إلا أخزيتَه
ولا مسحورًا إلا عافيتَه
آميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
ولا همًّا إلا فرّجتَه
ولا مريضًا إلا شفيتَه
ولا ميتًا إلا رحمتَه
ولا مفقودًا إلا رددتَه
ولا منكسرًا إلا جبرتَه
ولا عاصيًا إلا هديتَه
ولا خائفًا إلا أمّنتَه
ولا عاريًا إلا كسوتَه
ولا جائعًا إلا أطعمتَه
ولا فقيرًا إلا أغنيتَه
ولا دَينًا إلا قضيتَه
ولا عقيمًا إلا وهبتَ له
ولا أعزبًا إلا زوّجتَه
ولا أسيرًا إلا حررتَه
ولا ساحرًا إلا أخزيتَه
ولا مسحورًا إلا عافيتَه
آميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
❤13
لمّا تلاقوا حد منزل Story أو ڤيديو قُرءان اسمعوه عشان صاحبه ياخد ثواب..
ولمّا تلاقوا Story أغاني أو فيه ذنوب متسمعهوش علشان صاحبه مياخدش ذنوب..
"وتَعاونُوا على البرِّ والتَّقوَى ولا تعاونُوا على الإِثم والعُدوان.."!
ولمّا تلاقوا Story أغاني أو فيه ذنوب متسمعهوش علشان صاحبه مياخدش ذنوب..
"وتَعاونُوا على البرِّ والتَّقوَى ولا تعاونُوا على الإِثم والعُدوان.."!
1❤26
Forwarded from خايف''ف (Dr ""islam..!🖤)
https://www.facebook.com/100012403961459/posts/2422175261539249/?app=fbl
لاف هنا ي جماعه مش خسارة والله لاخوك يعني الفيديو بعد التعديل 🥺🥺💙
لاف هنا ي جماعه مش خسارة والله لاخوك يعني الفيديو بعد التعديل 🥺🥺💙
Facebook
اسلام يحي
عظمة والله 👀❤️
❤1
“يا لقسوة البشر حين يُنكرون المعروف،
كأنّ الأيام طمست ذاكرة الخير من قلوبهم،
تتعب لتغرس فضلاً في أرضهم،
فإذا أثمر، نسبوه لأنفسهم،
وإذا ذبل، رمَوك بالتقصير.
ما أقسى يدًا تُصافحك حين تحتاجها،
وتتجاهلك حين تحتاج إليها.
لكن لا تحزن،
فالخير يبقى خيرًا وإن أنكره الناس،
والكرامة أن تفعل الجميل ولا تنتظر الشكر.
كأنّ الأيام طمست ذاكرة الخير من قلوبهم،
تتعب لتغرس فضلاً في أرضهم،
فإذا أثمر، نسبوه لأنفسهم،
وإذا ذبل، رمَوك بالتقصير.
ما أقسى يدًا تُصافحك حين تحتاجها،
وتتجاهلك حين تحتاج إليها.
لكن لا تحزن،
فالخير يبقى خيرًا وإن أنكره الناس،
والكرامة أن تفعل الجميل ولا تنتظر الشكر.
❤7🥰1
مَرُّوا جَميعًا مثلَ طَيْفٍ عَابرٍ
وبَقيتَ وحدَكَ عَالِقًا فِي أضلُعِي
وبَقيتَ وحدَكَ عَالِقًا فِي أضلُعِي
❤8
الإباحية والسجائر والعلاقات المحرمة والأغاني
وصحبة السوء!
التبرج والبناطيل والمكياج والعطور!
كل دي حاجات بتتمسك بيها وأنت مفكر إن سعادتك فيهم!
لكن في الحقيقة هما سبب شقاءك وتعبك في الدنيا!
هما سبب ضيق صدرك وخنقتك وزهقك طول الوقت!
بسببهم الدنيا مقفلة في وشك وكل حاجة صعبة ومفيش بركة!
مش واخد بالك إن الحاجات دي بتمحق البركة؟
منتظر ربنا ييسر أمورك ويشرح صدرك وأنت متلبس بمعصيته؟
اعتق روحك لوجه الله.
تحرر من المعاصي والذنوب اللي أنت مسلسل نفسك بيها..
"وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ".
وصحبة السوء!
التبرج والبناطيل والمكياج والعطور!
كل دي حاجات بتتمسك بيها وأنت مفكر إن سعادتك فيهم!
لكن في الحقيقة هما سبب شقاءك وتعبك في الدنيا!
هما سبب ضيق صدرك وخنقتك وزهقك طول الوقت!
بسببهم الدنيا مقفلة في وشك وكل حاجة صعبة ومفيش بركة!
مش واخد بالك إن الحاجات دي بتمحق البركة؟
منتظر ربنا ييسر أمورك ويشرح صدرك وأنت متلبس بمعصيته؟
اعتق روحك لوجه الله.
تحرر من المعاصي والذنوب اللي أنت مسلسل نفسك بيها..
"وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ".
❤12
لحظة صدق مع نفسك ..
لو عرفت إنك هتمشي من الدنيا فجأة ، ولسّه مأجّل التوبة .. هترضى تقابل ربك كدا ؟
بُص حواليك كويس وافتكر:
لو كانت الدنيا بتدوم لحد ، ما كانتش وصلت لك .
قال النبي ﷺ:
(كُنْ في الدُّنْيَا كَأنَّكَ غَرِيبٌ أوْ عَابِرُ سَبِيلٍ).
الغريب ما بيتعلّقش ، وما بيضيعش وقته ..
كل همه يرجع لوطنه سالم .
فحافظ على عمرك ..
الرحلة طويلة ، ومحتاجة زاد .
فاللهم حُسن الختام ، وطيب الأثر .
لو عرفت إنك هتمشي من الدنيا فجأة ، ولسّه مأجّل التوبة .. هترضى تقابل ربك كدا ؟
بُص حواليك كويس وافتكر:
لو كانت الدنيا بتدوم لحد ، ما كانتش وصلت لك .
قال النبي ﷺ:
(كُنْ في الدُّنْيَا كَأنَّكَ غَرِيبٌ أوْ عَابِرُ سَبِيلٍ).
الغريب ما بيتعلّقش ، وما بيضيعش وقته ..
كل همه يرجع لوطنه سالم .
فحافظ على عمرك ..
الرحلة طويلة ، ومحتاجة زاد .
فاللهم حُسن الختام ، وطيب الأثر .
❤9
مفيش أمان في الدنيا يوازي (إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا)
مهما ضاقت بيك،
ومهما شوفتها صعبة ومَلهاش مخرج،
ومهما تمنيت وشوفتها مستحيلة،
وجود ربنا معاك قادر يطمنك،
يعيد فيك الروح،
يخلي فيك الأمل علشان تحاول تاني وتالت وألف،
ودي أعظم مواساة للإنسان بجد..
مهما ضاقت بيك،
ومهما شوفتها صعبة ومَلهاش مخرج،
ومهما تمنيت وشوفتها مستحيلة،
وجود ربنا معاك قادر يطمنك،
يعيد فيك الروح،
يخلي فيك الأمل علشان تحاول تاني وتالت وألف،
ودي أعظم مواساة للإنسان بجد..
❤16👌2
«اللَّهُمَّ يَا مَنْ لَا يَضِيعُ عِنْدَهُ حَقٌّ، وَلَا يَخِيبُ فِيهِ رَجَاءٌ، عَوِّضْنِي عَنْ كُلِّ دَمْعَةٍ ذَرَفْتُهَا، وَعَنْ كُلِّ وَجَعٍ سَكَنَ قَلْبِي، وَعَنْ كُلِّ فُرْصَةٍ ضَاعَتْ مِنِّي، وَعَنْ كُلِّ شَخْصٍ خَذَلَنِي. اللَّهُمَّ أَبْدِلْ حُزْنِي فَرَحًا، وَضِيقِي اتِّسَاعًا، وَفَقْرِي غِنًى بِفَضْلِكَ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا فَقَدْتُهُ سَبَبًا فِي قُرْبِي مِنْكَ، وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ الَّتِي لَا تُغْلَقُ، وَاجْعَلْنِي مِمَّنْ رَضِيتَ عَنْهُمْ فَأَرْضَيْتَهُمْ، وَمِنَ الَّذِينَ صَمَدُوا أَمَامَ البَلَاءِ فَبَشَّرْتَهُمْ بِاليُسْرِ بَعْدَ العُسْرِ»
❤9💔2
Forwarded from خايف''ف (Dr ""islam..!🖤)
هو عموماً مفيش أسوء من إنك تكون شخص حساس بيتأثر من أقل حاجه وتحاول تبان إنك مبتتأثرش وإشطا يعني محصلش حاجه.
❤8
«اللَّهُمَّ يَا مَنْ لَا يَضِيعُ عِنْدَهُ حَقٌّ، وَلَا يَخِيبُ فِيهِ رَجَاءٌ، عَوِّضْنِي عَنْ كُلِّ دَمْعَةٍ ذَرَفْتُهَا، وَعَنْ كُلِّ وَجَعٍ سَكَنَ قَلْبِي، وَعَنْ كُلِّ فُرْصَةٍ ضَاعَتْ مِنِّي، وَعَنْ كُلِّ شَخْصٍ خَذَلَنِي. اللَّهُمَّ أَبْدِلْ حُزْنِي فَرَحًا، وَضِيقِي اتِّسَاعًا، وَفَقْرِي غِنًى بِفَضْلِكَ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا فَقَدْتُهُ سَبَبًا فِي قُرْبِي مِنْكَ، وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ الَّتِي لَا تُغْلَقُ، وَاجْعَلْنِي مِمَّنْ رَضِيتَ عَنْهُمْ فَأَرْضَيْتَهُمْ، وَمِنَ الَّذِينَ صَمَدُوا أَمَامَ البَلَاءِ فَبَشَّرْتَهُمْ بِاليُسْرِ بَعْدَ العُسْرِ»
❤11