For those still under a rock, or using older js frameworks: jquery 3 is out since some days ago. Doesn't look like much big impact. https://blog.jquery.com/2016/06/09/jquery-3-0-final-released/
Jquery
jQuery 3.0 Final Released! | Official jQuery Blog
jQuery: The Write Less, Do More, JavaScript Library
Apakah collation settings dalam MySQL ?
Ia adalah tetapan untuk menentukan bagaimana data disusun (sort) dan bagaimana perbandingan antara string (string compare) dilakukan. Secara mudahnya, collation akan menentukan sama ada A lebih besar daripada B atau sebaliknya, dan adakah A bersamaan dengan a (case sensitivity).
Contoh definisi satu table dalam mysql:-
Collation
Join channel @devkini (telegram.me/devkini) untuk tidak ketinggalan tips2 seterusnya. Akan datang - bagaimana menggunakan ES2015 dalam project JavaScript anda.
Dalam satu perkembangan lain, Microsoft telah membeli laman sosial untuk profesional LinkedIn. Google untuk maklumat selanjutnya ;)
Ia adalah tetapan untuk menentukan bagaimana data disusun (sort) dan bagaimana perbandingan antara string (string compare) dilakukan. Secara mudahnya, collation akan menentukan sama ada A lebih besar daripada B atau sebaliknya, dan adakah A bersamaan dengan a (case sensitivity).
Contoh definisi satu table dalam mysql:-
Create Table: CREATE TABLE `testx` (
`name` varchar(255) COLLATE utf8_unicode_ci DEFAULT NULL
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_unicode_ci
Collation
utf8_unicode_ci di atas menunjukkan column name adalah case-insensitive (ci). Dalam column ini, "BUKu" adalah sama dengan "buku". Jika anda mahu supaya column ini supaya unik, collation settings ut8_unicode_ci ini mungkin bukan apa yang anda inginkan. Collation yang sepatutnya digunakan adalah utf8_bin.Join channel @devkini (telegram.me/devkini) untuk tidak ketinggalan tips2 seterusnya. Akan datang - bagaimana menggunakan ES2015 dalam project JavaScript anda.
Dalam satu perkembangan lain, Microsoft telah membeli laman sosial untuk profesional LinkedIn. Google untuk maklumat selanjutnya ;)
Telegram
DevKini
Info and Updates on software development and general computing.
Info dan maklumat terkini berkaitan pembangunan perisian, programming serta IT/Komputer secara umum.
Untuk sebarang maklum balas, boleh hubungi @devkiniadmin.
Info dan maklumat terkini berkaitan pembangunan perisian, programming serta IT/Komputer secara umum.
Untuk sebarang maklum balas, boleh hubungi @devkiniadmin.
Documentation Driven Development (DDD)
Writing things down lets me interact with them as words on a page, which are more concrete than muddled thoughts in the head, and much easier to edit and reason about. Code constrains to existing structures; a blank page frees you to explore and build up new ideas. It's the essay writing process, applied to software development, with a side effect of making sure everything is documented.
https://joeyh.name/blog/entry/documentation_first/
Writing things down lets me interact with them as words on a page, which are more concrete than muddled thoughts in the head, and much easier to edit and reason about. Code constrains to existing structures; a blank page frees you to explore and build up new ideas. It's the essay writing process, applied to software development, with a side effect of making sure everything is documented.
https://joeyh.name/blog/entry/documentation_first/
ES2015 adalah versi terkini JavaScript yang telah diratifikasi oleh ECMA pada Jun 2015 tahun lepas (rujuk post lepas https://telegram.me/devkini/223). Namun sokongan oleh browser masih belum sepenuhnya setakat ini.
Jika anda ingin menggunakan ES2015 dalam projek anda sekarang, maka caranya adalah menggunakan transpiler yang akan convert kod JavaScript dalam sintaks ES2015 ke sintaks ES5 yang disokong dalam kebanyakan browser moden hari ini.
Babel adalah transpiler yang dimaksudkan. Ia boleh digunakan bersama dengan Webpack, yang akan bundle kesemua fail JavaScript kita ke dalam satu fail untuk deployment.
Sebagai langkah pertama untuk mencuba ES2015, anda boleh menggunakan starter project ini - https://github.com/k4ml/es2015-starter
Sebarang komen atau pertanyaan, boleh hantarkan melalui @devkinibot.
Jika anda ingin menggunakan ES2015 dalam projek anda sekarang, maka caranya adalah menggunakan transpiler yang akan convert kod JavaScript dalam sintaks ES2015 ke sintaks ES5 yang disokong dalam kebanyakan browser moden hari ini.
Babel adalah transpiler yang dimaksudkan. Ia boleh digunakan bersama dengan Webpack, yang akan bundle kesemua fail JavaScript kita ke dalam satu fail untuk deployment.
Sebagai langkah pertama untuk mencuba ES2015, anda boleh menggunakan starter project ini - https://github.com/k4ml/es2015-starter
Sebarang komen atau pertanyaan, boleh hantarkan melalui @devkinibot.
Kat mana nak cari senarai startup di Malaysia ?
http://producky.com/
https://angel.co/malaysia
https://www.startupdb.asia/startups
https://vulcanpost.com/tag/startup/
Jika anda ada cadangan yang lain, boleh kongsikan melalui @devkinibot.
http://producky.com/
https://angel.co/malaysia
https://www.startupdb.asia/startups
https://vulcanpost.com/tag/startup/
Jika anda ada cadangan yang lain, boleh kongsikan melalui @devkinibot.
Functional reactive programming (FRP) is a programming paradigm for reactive programming (asynchronous dataflow programming) using the building blocks of functional programming (e.g. map, reduce, filter). FRP has been used for programming graphical user interfaces (GUIs), robotics, and music, aiming to simplify these problems by explicitly modeling time. #react
https://en.wikipedia.org/wiki/Functional_reactive_programming
https://en.wikipedia.org/wiki/Functional_reactive_programming
Wikipedia
Functional reactive programming
programming paradigm for reactive programming using key features of functional programming
Elm adalah bahasa pengaturcaraan functional untuk membina frontend UI untuk browser. Secara mudah, code Elm akan dikompil kepada html, javascript dan css. Ini berbeza dengan kaedah biasa di mana developer akan menulis HTML/CSS dan javascript secara berasingan.
Kaedah yang digunakan Elm ini mungkin sama dengan GWT (Google Web Toolkit) suatu masa dulu. Selain itu Elm juga mengamalkan paradigma FRP - Functional Reactive Programming (rujuk post sebelum ini).
Komen/feedback @devkinibot.
http://elm-lang.org/
http://futurice.com/blog/elm-in-the-real-world
Kaedah yang digunakan Elm ini mungkin sama dengan GWT (Google Web Toolkit) suatu masa dulu. Selain itu Elm juga mengamalkan paradigma FRP - Functional Reactive Programming (rujuk post sebelum ini).
Komen/feedback @devkinibot.
http://elm-lang.org/
http://futurice.com/blog/elm-in-the-real-world
Futurice
How elm programming language made our world better
Elm is a beginner friendly functional reactive programming language for building web frontend. Choosing Elm for a customer project made my job nicer than ever and helped maintain project velocity during months of development.
An open-source, Kubernetes-based PaaS built in Python and Go.
Komen/feedback @devkinibot.
http://www.kelproject.com/
Komen/feedback @devkinibot.
http://www.kelproject.com/
Kelproject
Kel is an open-source, Kubernetes-based PaaS built in Python and Go
Apakah nodejs sudah menyokong ES2015 ? Website ini mempunyai senarai lengkap features ES2015 yang sudah pun disokong oleh nodejs.
Code berikut contohnya, boleh dijalankan oleh node v4 lagi:-
Sokongan ES2015 dalam nodejs dibahagikan kepada 3:-
1. Shipping.
2. Staged - perlu enable dgn run
3. In progress
Jika anda mempunyai sebarang komen, boleh hantarkan melalui @devkinibot.
http://node.green/
https://nodejs.org/en/docs/es6/
Code berikut contohnya, boleh dijalankan oleh node v4 lagi:-
"use strict";
class User {}
var user = new User;
console.log(user);
Sokongan ES2015 dalam nodejs dibahagikan kepada 3:-
1. Shipping.
2. Staged - perlu enable dgn run
node --harmony.3. In progress
Jika anda mempunyai sebarang komen, boleh hantarkan melalui @devkinibot.
http://node.green/
https://nodejs.org/en/docs/es6/
Open source computer program in 1970 from DECUS - Digital Equipment Computer User Society, antara komuniti yang aktif pada masa itu berkongsi program komputer (source code) secara terbuka.
Hantar komen melalui @devkinibot.
http://ferretronix.com/march/vcf_2012/gesswein_paper_tape_29.jpg
Hantar komen melalui @devkinibot.
http://ferretronix.com/march/vcf_2012/gesswein_paper_tape_29.jpg
Forwarded from Kamal
Nice, rubyconf provide chat room for engagement - http://www.reddotrubyconf.com/engage
Reddotrubyconf
RedDotRubyConf 2016
The largest Ruby conference in South East Asia is happening on 23 and 24 June 2016.
App Store for website. Macam koleksi widget untuk website. Install dgn hanya embed javascript tag seperti:-
- @devkinibot
https://eager.io/install
<script src="//fast.eager.io/9Nvw73SHUf.js"></script>
- @devkinibot
https://eager.io/install
Rails 5.0 released ! Notable feature is Action Cable which provide websocket support, similar to Django Channel. // https://telegram.me/devkini/247
http://weblog.rubyonrails.org/2016/6/30/Rails-5-0-final/
http://weblog.rubyonrails.org/2016/6/30/Rails-5-0-final/
Telegram
DevKini
Rails 5.0 released ! Notable feature is Action Cable which provide websocket support, similar to Django Channel.
http://weblog.rubyonrails.org/2016/6/30/Rails-5-0-final/
http://weblog.rubyonrails.org/2016/6/30/Rails-5-0-final/