CelikAlquran.Com
1.16K members
185 photos
13 videos
2 files
230 links
www.celikalquran.com
Malu Tiada, Akhirat Bahagia.
Download Telegram
to view and join the conversation
Kalau anda memang serius nak pandai mengaji anda perlu bertindak segara.

Dalam apa saja perkara yang anda lakukan sekarang.

10 perangai buruk ini anda perlu buang terus dan jangan biarkan diri anda terjerumus buat perangai buruk ini.

Saya tahu semua orang pasang niat nak pandai mengaji dan itulah sikap biasa yang ada pada semua manusia yang bergelar Islam.

Biasanya orang akan tekankan untuk membina amalan baik di dalam diri sendiri.

Tapi mungkin anda rasa agak susah nak buat macam tu.

Jika anda rasa susah nak pandai mengaji juga, anda boleh cuba cara ini.

Baca lebih lanjut :

https://celikalquran.com/buang-terus-10-perangai-buruk-ini-kalau-anda-serius-nak-pandai-mengaji/
DULU SAYA PUN TAKNAK. TAPI BILA PKP BERLANJUTAN SAYA PAKSA DIRI UNTUK SAMBUNG KELAS ONLINE. SEBENARNYA OK JE....


Orang kata, tak cuba, tak tahu. Dah cuba baru la kita tahu.
Sama ja sebenarnya belajar secara berdepan atau online.

Yang penting kita fokus dan komited untuk belajar.

"Dia boleh laa sebab dah boleh ngaji, nak buat online."

TIDAK!

Majoriti pelajar di Celik AlQuran adalah bermula dari asas. Sebab tu kami buat personal class ๐Ÿ˜‰

Yang membezakan.. Mereka cuba dan akhirnya alhamdulillah berjaya.

Anda bila lagi ?

https://celikalquran.com/wanita-cantik-ini-cerita-pengalamannya-belajar-mengaji-secara-online/
"Nak buat apa sebelum tidur ni?"
.
.
Dengan hanya 10 minit, tuan puan sudah menjadi orang yang hebat.
.
.

Dengan hanya 10 minit, tuan puan sudah ingat beberapa huruf yang dah belajar.
.
.
Nak tahu cara mudah ingat huruf hanya dalam masa 10 minit sahaja?

Klik link dibawah๐Ÿ‘‡
Semoga Bermanfaat ๐ŸŒน

https://celikalquran.com/curi-masa-10-minit-malam-sebelum-tidur-dengan-ulangkaji-celik-huruf/
Belajar mengaji ini mudah apabila kita faham konsep asas.

Kenapa sebelum ini rasa susah?
Sebab kita belajar tanpa faham asas.

Asas boleh mengaji adalah kenal huruf dan bunyikan huruf.

Asas mengaji bukan hafal semua nama hukum-hukum tajwid.

Taktahu nak mula mengaji dari mana?

Kembali semula kepada asas.๐Ÿ˜„

#CelikAlquran
Mula mengaji hari ini.

Dalam masa sebulan lagi kita bakal jumpa tahun 2021.

Saat, jam, hari, bulan akan terus berjalan sama ada dengan kita sedar atau tanpa kita sedar.

Sekiranya hari ini kita ambil keputusan untuk mula belajar mengaji.

Insyaallah dalam masa beberapa ketika kita akan lebih mahir berbanding hari ini.

Sekiranya hari ini kita ambil keputusan untuk mula belajar tadabur dan memahami Al-Quran.

Insyaallah dalam masa beberapa ketika kita akan lebih mahir berbanding hari ini.

Adakah kita dah mula buat keputusan?

Ayuh mula belajar mengaji hari ini.

Its okey untuk baru mula mengaji dari usia mana pun.
Kisah pelajar.

Saya bersyukur sebab PKP saya dapat bekerja dari rumah.

Saya sedang biasakan diri buat kerja secara Online.

Walaupun pada awalnya rasa berbeza berbanding sebelum ini.

Jadi masa saya memang banyak dekat laptop dan fon sahaja.
.

Sebelum ni saya hantar anak ke pengasuh.

Saya tak sempat nak tengok anak saya secara rapat depan mata.

Apabila kerja dari rumah, saya berhentikan seketika hantar anak ke pengasuh.

Saya jaga sendiri.
.

Sewaktu scroll buat kerja, ternampak iklan kelas mengaji ustaz.

Saya pun baca. Saya rasa berminat.

Saya cuba daftar dan belajar.

Selepas beberapa sesi pembelajaran.

Boleh dan senang faham juga belajar mengaji walaupun secara Online ni.
.

Walaupun ramai orang terkesan sebab PKP.

Saya dapat hikmah besar juga.

Saya dapat lebih dekat dengan anak saya.

Saya dapat mula belajar mengaji yang kali terakhir saya tinggal zaman sekolah dulu.
Huruf Hijaiyah ada 28.
Huruf Hijaiyah ni bermula daripada Alif sampai Ya.

Apabila semua huruf-huruf ni boleh kenal, InsyaAllah memang kita boleh baca Quran.

Isu tak boleh baca Quran ni sebab huruf tak kenal.

Umpama nak baca buku, tapi A B C tak kenal.

Memang tak boleh bunyikan la perkataan pada buku tu kan?

Jadi begitu juga keadaannya dengan mengaji Quran.

Apabila huruf alif ba ta (dan seterusnya) tak kenal.

Memang akan jadi masalah tak boleh mengaji Alquran.

--

Belajar Kenal Huruf dengan Bimbingan Guru One To One?

Baca lanjut dan daftar di nak.la/kbi
ุจุณู… ุงู„ู„ู‡ ุงู„ุฑุญู…ู† ุงู„ุฑุญูŠู…

USTAZ PENCURI

Seorang ustaz diundang makan malam oleh sepasang suami isteri di rumah mereka.

Setelah Ustaz itu pergi, si isteri berkata kepada suaminya, โ€œ Duit kita hilang, saya fikir ustaz yang ambil wang RM1,000 di meja itu.โ€

" Padahal duit itu kita akan berikan kepadanya."

Dengan marahnya si suami berkata, "Jika begitu dia pencuri. Jadi kita tidak perlu datang ke pengajiannya lagi! โ€

Dua bulan kemudian si isteri terserempak dengan ustaz itu. Dengan terpaksa, si isteri menyapa ustaz.

" Assalamualaikum ustaz. Mesti ustaz perasan yang kami sudah lama tidak hadir ke pengajian. Sebenarnya ustaz, kami suami isteri marah pada ustaz. โ€

โ€œ Ketika ustaz makan malam di rumah kami, duit RM1,000 yang kami letak di meja, hilang setelah ustaz pulang. Dan ustazlah satu-satunya orang yang datang ke rumah kami hari itu. "

Ustaz tersenyum menjawab,
โ€œ Ya benar. Sayalah yang mengambil duit itu dan meletakkannya dalam Al-Quran di rak buku rumah puan, agar tidak terkena tumpahan gulai."

โ€œ Maafkan saya kerana tidak memberitahu puan atau suami puan. Saya fikir kalian pasti membuka Al-Quran setiap hari. โ€ jelas ustaz.

Wanita itu berasa amat malu dan meminta maaf kepada ustaz.

Sekembali ke rumah, dia mengambil Al-Quran dan menemukan RM1,000 terselit di celah lembarannya.

Sudah dua bulan si isteri dan suami tidak membuka dan membaca Al-Quran.

Selama dua bulan mereka menuduh ustaz itu mencuri wang mereka.

Dari kisah ini, kita jadikan iktibar.
Semoga kita dijauhkan sifat buruk mereka. Jarang membaca Al-Quran, berprasangka buruk dan menghakimi orang lain yang belum tentu bersalah.

Wallahu A'lam Bishawab

- Hamba Allah

Semoga bermanfaat buat kita bersama wahai sahabatku yang Allah muliakan. ๐Ÿ’ž

ุฅู† ุดู‘ูŽู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ุงุกูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู‡
.
Kebanyakan orang tak dapat mengaji sebab tak jumpa cara dan putus asa. Tapi ramai orang masih tak boleh mengaji sebab masih tak mula.

Its okey, baru mula dari peringkat usia dan tahap mana pun.

Yang penting kita bermula.
Ada yang mencari kelas mengaji?

Kelas mengaji di Celik Al-Quran khusus untuk bantu golongan dewasa belajar mengaji dari mula mengenal huruf.

Belajar mengaji secara personal.

Belajar secara One to One dan masa belajar memang boleh adjust ikut keselesaan.

Guru-guru kami semua terlatih.

Kami juga ada modul yang sudah terbukti membantu lebih 10 ribu orang belajar sejak 2015.

Ramadan dah tak jauh lagi ni.

Dalam 80 hari lebih je lagi.

Masih belum terlambat jika nak mula belajar mengaji.

Untuk baca lebih lanjut, klik nak.la/kbi
โ€œBoleh ke saya nak mengaji semula bermula dari awal?

Maaflah saya memang betul-betul nak belajar mengaji dari awal, boleh ke ustaz atau ustazah tolong saya?โ€ Bertanya Puan Ros (bukan nama sebenar).

.

Baca sambungan kisah ini.
Klik link di bawah.

https://celikalquran.com/saya-dah-tua-boleh-bantu-saya-mengaji-dari-awal-secara-personal/