12. JENIS - JENIS CHART
Chart ni ialah untuk korang buat refer sejarah pergerakan market. So dari sini korang boleh analisis market apa akan berlaku.
Terdapat 3 jenis chart :
β’ Candlestick chart
β’ Line chart
β’ Bar chart
Chart ni ialah untuk korang buat refer sejarah pergerakan market. So dari sini korang boleh analisis market apa akan berlaku.
Terdapat 3 jenis chart :
β’ Candlestick chart
β’ Line chart
β’ Bar chart
12.1 Candlestick Chart
Kebanyak retailer trader guna lebih jelas dan senang faham.
Kebanyak retailer trader guna lebih jelas dan senang faham.
12.2 Line Chart
Ada kala kita akan menggunakan line chart untuk senang nampak support dan resistance
Ada kala kita akan menggunakan line chart untuk senang nampak support dan resistance
12.3 Bar Chart
Trader jarang gunakan chart ni untuk analisis. Tapi ni ada dalam MT4 so korang kena tahu
Trader jarang gunakan chart ni untuk analisis. Tapi ni ada dalam MT4 so korang kena tahu
13. JENIS JENIS TREND DI PASARAN
Trend ialah arah pasaran semasa. Korang kena tahu pergerakkan semasa pasaran. Supaya korang senang profit.
*Tips jadikan trend sebagai kawan jangan jadi lawanπ
Jenis trend ada 3 :
β’ Uptrend
β’ Downtrend
β’ Sideway
Trend ialah arah pasaran semasa. Korang kena tahu pergerakkan semasa pasaran. Supaya korang senang profit.
*Tips jadikan trend sebagai kawan jangan jadi lawanπ
Jenis trend ada 3 :
β’ Uptrend
β’ Downtrend
β’ Sideway
β€1
13.1 More Detail Jenis Jenis Trend
UPTREND
β’L -> H -> HH -> HL
( Higher High -> Higher Low )
DOWNTREND
β’H-> L -> LH -> LL
( Lower High -> Lower Low )
SIDEWAY
β’EH -> EL
( Equal High -> Equal Low )
UPTREND
β’L -> H -> HH -> HL
( Higher High -> Higher Low )
DOWNTREND
β’H-> L -> LH -> LL
( Lower High -> Lower Low )
SIDEWAY
β’EH -> EL
( Equal High -> Equal Low )
14. JENIS JENIS TEADER
Ada 3 jenis trader yang korang boleh jadi
1. Scalper
2. Intraday
3. Swinger
14.1 SCALPER
β’Orang close position hanya dalam beberapa minit tak lebih berjam.
β’20 or 30 pips dah cabut
14.2 INTRADAY
- hold position dalam seharian
- 50 pips ke atas
14.3 SWINGER
- orang hold position lebih dari 3 - 4 hari
- dari resistance weekly hingga support weekly
Ada 3 jenis trader yang korang boleh jadi
1. Scalper
2. Intraday
3. Swinger
14.1 SCALPER
β’Orang close position hanya dalam beberapa minit tak lebih berjam.
β’20 or 30 pips dah cabut
14.2 INTRADAY
- hold position dalam seharian
- 50 pips ke atas
14.3 SWINGER
- orang hold position lebih dari 3 - 4 hari
- dari resistance weekly hingga support weekly
β€2
Alhamdulillah, takat ni je Basic of the Basic. Nanti ada kelapangan saya share advanceπ₯°β¨
π4β€2π₯1
Anda boring trade sorangΒ²??
Nah, masuk lah grup discussion ni.
https://t.me/+I4qMcErIyLoxMWU9
Mcm biasa lah.. ada pengeras sikit
π€£ GurauΒ²...free je...masuk ahh
Check pin chat jugak
Nah, masuk lah grup discussion ni.
https://t.me/+I4qMcErIyLoxMWU9
Mcm biasa lah.. ada pengeras sikit
π€£ GurauΒ²...free je...masuk ahh
Check pin chat jugak
π3β€1
BASIC FOREX TRADING π₯
PoB Malay.pdf
Dah setel intro??
Nak cari setup cun pulak??
Khatamkan ni sampai master
Nak cari setup cun pulak??
Khatamkan ni sampai master
β€2