8.4 CLOSE MANUAL
- Apabila sudah mencukupi profit korang
- setup tidak menjadi dalam kata lain cut loss (CL). Situasi dalam kerugian.
- Apabila sudah mencukupi profit korang
- setup tidak menjadi dalam kata lain cut loss (CL). Situasi dalam kerugian.
9. BREAKEVEN
Breakeven atau juga dikenali (BE) ialah apabila kita mengerakkan Stop Loss kita atas pada level first entry kita.
KENAPA PERLU LETAK BE
Apabila price patah balik korang masih close position dalam keadaan untung. Tak ada lah korang kena SL apabila price patah balik.
*Tips : teknik ini juga membuat korang konsisten
Caranya dengan mengedit SL anda kepada zone profit✨
Breakeven atau juga dikenali (BE) ialah apabila kita mengerakkan Stop Loss kita atas pada level first entry kita.
KENAPA PERLU LETAK BE
Apabila price patah balik korang masih close position dalam keadaan untung. Tak ada lah korang kena SL apabila price patah balik.
*Tips : teknik ini juga membuat korang konsisten
Caranya dengan mengedit SL anda kepada zone profit✨
10. CALCULATION PRICE
Point
point ialah harga yang yang akan menentukan perubahan kecil pergerakkan matawang di pasaran.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 -> 1833.10
Dikira 10 point
Pip
Pip ialah analisis pergerakkan market. Ini dapat membantu mengira keseluruhan kos dan keuntungan yang dapat dalam perdagangan.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 - 1833.10
Dikira 1pip
Lot Size
Lot size ialah unit ukuran untuk kedudukan volume, jumlah mata wang asas dalam pasaran forex dan saiz lot mempengaruhi tahap risiko. Lebih besar lot size lebih tinggi risiko.
Bagi pair yang bersandarkan USD
Contoh ;
Lot size 1.00 -> 1 pip $10.00 USD
Lot size 0.10 -> 1 pip $1.00 USD
Lot size 0.01 -> 1 pip $ 0.10 USD
Peringatan : setiap pair lain kiraannya
Saya ajar ini untuk korang kenal pasti berapa pips korang nak target and berapa lot size yang korang nak buka dengan modal korang sekarang.
Point
point ialah harga yang yang akan menentukan perubahan kecil pergerakkan matawang di pasaran.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 -> 1833.10
Dikira 10 point
Pip
Pip ialah analisis pergerakkan market. Ini dapat membantu mengira keseluruhan kos dan keuntungan yang dapat dalam perdagangan.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 - 1833.10
Dikira 1pip
Lot Size
Lot size ialah unit ukuran untuk kedudukan volume, jumlah mata wang asas dalam pasaran forex dan saiz lot mempengaruhi tahap risiko. Lebih besar lot size lebih tinggi risiko.
Bagi pair yang bersandarkan USD
Contoh ;
Lot size 1.00 -> 1 pip $10.00 USD
Lot size 0.10 -> 1 pip $1.00 USD
Lot size 0.01 -> 1 pip $ 0.10 USD
Peringatan : setiap pair lain kiraannya
Saya ajar ini untuk korang kenal pasti berapa pips korang nak target and berapa lot size yang korang nak buka dengan modal korang sekarang.
👍2
11. TIMEFRAME
Timeframe ialah tempoh masa bagi setiap candlestick untuk siap. Lebih kecil timeframe makin kecil pergerakkan pasaran. Makin besar timeframe makin besar tempoh pergerakan pasaran.
Timeframe ialah tempoh masa bagi setiap candlestick untuk siap. Lebih kecil timeframe makin kecil pergerakkan pasaran. Makin besar timeframe makin besar tempoh pergerakan pasaran.
11.1 TIMEFRAME BESAR
M = Monthly
W = Weekly
D = Daily
H4 = 4 Hour
• Ini lebih kepada arah pasaran
• swing trader or intraday trader akan pakai di timeframe besar
M = Monthly
W = Weekly
D = Daily
H4 = 4 Hour
• Ini lebih kepada arah pasaran
• swing trader or intraday trader akan pakai di timeframe besar
11.2 TIMEFRAME KECIL
H1 = 1 Hour
M30 = 30 Minute
M15 = 15 Minute
M5 = 5 Minute
M1 = 1 Minute
• Ini lebih kepada entry
• scalper trader akan pakai di time frame kecil
* Setiap time frame ada fungsi fungsi nya. Jadi wajib tengok semua timeframe
H1 = 1 Hour
M30 = 30 Minute
M15 = 15 Minute
M5 = 5 Minute
M1 = 1 Minute
• Ini lebih kepada entry
• scalper trader akan pakai di time frame kecil
* Setiap time frame ada fungsi fungsi nya. Jadi wajib tengok semua timeframe
12. JENIS - JENIS CHART
Chart ni ialah untuk korang buat refer sejarah pergerakan market. So dari sini korang boleh analisis market apa akan berlaku.
Terdapat 3 jenis chart :
• Candlestick chart
• Line chart
• Bar chart
Chart ni ialah untuk korang buat refer sejarah pergerakan market. So dari sini korang boleh analisis market apa akan berlaku.
Terdapat 3 jenis chart :
• Candlestick chart
• Line chart
• Bar chart
12.1 Candlestick Chart
Kebanyak retailer trader guna lebih jelas dan senang faham.
Kebanyak retailer trader guna lebih jelas dan senang faham.
12.2 Line Chart
Ada kala kita akan menggunakan line chart untuk senang nampak support dan resistance
Ada kala kita akan menggunakan line chart untuk senang nampak support dan resistance
12.3 Bar Chart
Trader jarang gunakan chart ni untuk analisis. Tapi ni ada dalam MT4 so korang kena tahu
Trader jarang gunakan chart ni untuk analisis. Tapi ni ada dalam MT4 so korang kena tahu