BASIC FOREX TRADING 🔥
943 subscribers
23 photos
1 video
1 file
3 links
Dalam channel ni, Korang akan dapat segala ilmu basic untuk start trade forex

Mantapkan basic, pasti anda bakal jadi trader berjaya
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
8. CLOSED ORDER

Terdapat 3 jenis closed order iaitu :

- Take Profit (TP)
- Stop Loss (SL)
- Close Manual

Penting semua trader kena tahu sebab boleh mengurangkan risiko kerugian korang dan close order dalam keadaan profit.
👍1
8.1 TAKE PROFIT (TP)

- BUY : TP akan diletakkan atas harga semasa
- SELL : TP akan diletakkan di bawah harga semasa
- Apabila price langgar TP kita. Position akan hilang automotik secara untung.
2
8.2 STOP LOSS (SL)

- BUY : SL diletakkan dibawah harga semasa
- SELL : SL diletakkan diatas harga semasa
- Apabila price langgar SL. Position akan close secara automatik dalam kerugian
2
8.3 CARA MELETAKKAN TP & SL
First step : Pilih Pair currency yang ada di bahagian Quotes
Second step : Selepas tekan chart di bahagian currency , tekan button di anak panah merah untuk trade
1
Third step : set SL & TP di ruangan tersebut. Merah untuk SL, dan Hijau untuk TP
8.4 CLOSE MANUAL

- Apabila sudah mencukupi profit korang
- setup tidak menjadi dalam kata lain cut loss (CL). Situasi dalam kerugian.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
9. BREAKEVEN

Breakeven atau juga dikenali (BE) ialah apabila kita mengerakkan Stop Loss kita atas pada level first entry kita.

KENAPA PERLU LETAK BE

Apabila price patah balik korang masih close position dalam keadaan untung. Tak ada lah korang kena SL apabila price patah balik.

*Tips : teknik ini juga membuat korang konsisten

Caranya dengan mengedit SL anda kepada zone profit
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
10. CALCULATION PRICE

Point

point ialah harga yang yang akan menentukan perubahan kecil pergerakkan matawang di pasaran.

Contoh ;

Xauusd : 1833.00 -> 1833.10
Dikira 10 point

Pip

Pip ialah analisis pergerakkan market. Ini dapat membantu mengira keseluruhan kos dan keuntungan yang dapat dalam perdagangan.

Contoh ;

Xauusd : 1833.00 - 1833.10
Dikira 1pip

Lot Size

Lot size ialah unit ukuran untuk kedudukan volume, jumlah mata wang asas dalam pasaran forex dan saiz lot mempengaruhi tahap risiko. Lebih besar lot size lebih tinggi risiko.

Bagi pair yang bersandarkan USD

Contoh ;

Lot size 1.00 -> 1 pip $10.00 USD
Lot size 0.10 -> 1 pip $1.00 USD
Lot size 0.01 -> 1 pip $ 0.10 USD

Peringatan : setiap pair lain kiraannya

Saya ajar ini untuk korang kenal pasti berapa pips korang nak target and berapa lot size yang korang nak buka dengan modal korang sekarang.
👍2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
11. TIMEFRAME

Timeframe ialah tempoh masa bagi setiap candlestick untuk siap. Lebih kecil timeframe makin kecil pergerakkan pasaran. Makin besar timeframe makin besar tempoh pergerakan pasaran.
11.1 TIMEFRAME BESAR

M = Monthly
W = Weekly
D = Daily
H4 = 4 Hour

• Ini lebih kepada arah pasaran
• swing trader or intraday trader akan pakai di timeframe besar
11.2 TIMEFRAME KECIL

H1 = 1 Hour
M30 = 30 Minute
M15 = 15 Minute
M5 = 5 Minute
M1 = 1 Minute

• Ini lebih kepada entry
• scalper trader akan pakai di time frame kecil

* Setiap time frame ada fungsi fungsi nya. Jadi wajib tengok semua timeframe
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
12. JENIS - JENIS CHART

Chart ni ialah untuk korang buat refer sejarah pergerakan market. So dari sini korang boleh analisis market apa akan berlaku.

Terdapat 3 jenis chart :

• Candlestick chart
• Line chart
• Bar chart
12.1 Candlestick Chart

Kebanyak retailer trader guna lebih jelas dan senang faham.