Third step : Akan keluar option BUY & SELL
Make sure before nak entry buy ataupun sell, korang dah tahu bergerakkan harga nak ke arah mana.
Dan paling penting pengunaan lot size yang betul berpandukan balance account trading yang korang ada
Make sure before nak entry buy ataupun sell, korang dah tahu bergerakkan harga nak ke arah mana.
Dan paling penting pengunaan lot size yang betul berpandukan balance account trading yang korang ada
👍1
7. PENDING ORDER
Terdapat beberapa jenis pending order atau shortform nya ialah PO.
- Buy Limit & Sell Limit
- Buy Stop & Sell Stop
Limit order ialah order yang mana graf akan bergerak menuju ke kawasan yang sudah di marking dan price akan berpatah balik.
- Buy Limit : di set pada bawah harga semasa
- Sell limit : di set pada atas harga semasa
Stop order ialah order yang mana graf akan bergerak mengikut arah trend dan akan meneruskan perjalanan.
- Buy Stop : di set pada atas harga semasa
- Sell Stop : di set pada bawah harga semasa
Terdapat beberapa jenis pending order atau shortform nya ialah PO.
- Buy Limit & Sell Limit
- Buy Stop & Sell Stop
Limit order ialah order yang mana graf akan bergerak menuju ke kawasan yang sudah di marking dan price akan berpatah balik.
- Buy Limit : di set pada bawah harga semasa
- Sell limit : di set pada atas harga semasa
Stop order ialah order yang mana graf akan bergerak mengikut arah trend dan akan meneruskan perjalanan.
- Buy Stop : di set pada atas harga semasa
- Sell Stop : di set pada bawah harga semasa
8. CLOSED ORDER
Terdapat 3 jenis closed order iaitu :
- Take Profit (TP)
- Stop Loss (SL)
- Close Manual
Penting semua trader kena tahu sebab boleh mengurangkan risiko kerugian korang dan close order dalam keadaan profit.
Terdapat 3 jenis closed order iaitu :
- Take Profit (TP)
- Stop Loss (SL)
- Close Manual
Penting semua trader kena tahu sebab boleh mengurangkan risiko kerugian korang dan close order dalam keadaan profit.
👍1
8.4 CLOSE MANUAL
- Apabila sudah mencukupi profit korang
- setup tidak menjadi dalam kata lain cut loss (CL). Situasi dalam kerugian.
- Apabila sudah mencukupi profit korang
- setup tidak menjadi dalam kata lain cut loss (CL). Situasi dalam kerugian.
9. BREAKEVEN
Breakeven atau juga dikenali (BE) ialah apabila kita mengerakkan Stop Loss kita atas pada level first entry kita.
KENAPA PERLU LETAK BE
Apabila price patah balik korang masih close position dalam keadaan untung. Tak ada lah korang kena SL apabila price patah balik.
*Tips : teknik ini juga membuat korang konsisten
Caranya dengan mengedit SL anda kepada zone profit✨
Breakeven atau juga dikenali (BE) ialah apabila kita mengerakkan Stop Loss kita atas pada level first entry kita.
KENAPA PERLU LETAK BE
Apabila price patah balik korang masih close position dalam keadaan untung. Tak ada lah korang kena SL apabila price patah balik.
*Tips : teknik ini juga membuat korang konsisten
Caranya dengan mengedit SL anda kepada zone profit✨
10. CALCULATION PRICE
Point
point ialah harga yang yang akan menentukan perubahan kecil pergerakkan matawang di pasaran.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 -> 1833.10
Dikira 10 point
Pip
Pip ialah analisis pergerakkan market. Ini dapat membantu mengira keseluruhan kos dan keuntungan yang dapat dalam perdagangan.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 - 1833.10
Dikira 1pip
Lot Size
Lot size ialah unit ukuran untuk kedudukan volume, jumlah mata wang asas dalam pasaran forex dan saiz lot mempengaruhi tahap risiko. Lebih besar lot size lebih tinggi risiko.
Bagi pair yang bersandarkan USD
Contoh ;
Lot size 1.00 -> 1 pip $10.00 USD
Lot size 0.10 -> 1 pip $1.00 USD
Lot size 0.01 -> 1 pip $ 0.10 USD
Peringatan : setiap pair lain kiraannya
Saya ajar ini untuk korang kenal pasti berapa pips korang nak target and berapa lot size yang korang nak buka dengan modal korang sekarang.
Point
point ialah harga yang yang akan menentukan perubahan kecil pergerakkan matawang di pasaran.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 -> 1833.10
Dikira 10 point
Pip
Pip ialah analisis pergerakkan market. Ini dapat membantu mengira keseluruhan kos dan keuntungan yang dapat dalam perdagangan.
Contoh ;
Xauusd : 1833.00 - 1833.10
Dikira 1pip
Lot Size
Lot size ialah unit ukuran untuk kedudukan volume, jumlah mata wang asas dalam pasaran forex dan saiz lot mempengaruhi tahap risiko. Lebih besar lot size lebih tinggi risiko.
Bagi pair yang bersandarkan USD
Contoh ;
Lot size 1.00 -> 1 pip $10.00 USD
Lot size 0.10 -> 1 pip $1.00 USD
Lot size 0.01 -> 1 pip $ 0.10 USD
Peringatan : setiap pair lain kiraannya
Saya ajar ini untuk korang kenal pasti berapa pips korang nak target and berapa lot size yang korang nak buka dengan modal korang sekarang.
👍2
11. TIMEFRAME
Timeframe ialah tempoh masa bagi setiap candlestick untuk siap. Lebih kecil timeframe makin kecil pergerakkan pasaran. Makin besar timeframe makin besar tempoh pergerakan pasaran.
Timeframe ialah tempoh masa bagi setiap candlestick untuk siap. Lebih kecil timeframe makin kecil pergerakkan pasaran. Makin besar timeframe makin besar tempoh pergerakan pasaran.
11.1 TIMEFRAME BESAR
M = Monthly
W = Weekly
D = Daily
H4 = 4 Hour
• Ini lebih kepada arah pasaran
• swing trader or intraday trader akan pakai di timeframe besar
M = Monthly
W = Weekly
D = Daily
H4 = 4 Hour
• Ini lebih kepada arah pasaran
• swing trader or intraday trader akan pakai di timeframe besar
11.2 TIMEFRAME KECIL
H1 = 1 Hour
M30 = 30 Minute
M15 = 15 Minute
M5 = 5 Minute
M1 = 1 Minute
• Ini lebih kepada entry
• scalper trader akan pakai di time frame kecil
* Setiap time frame ada fungsi fungsi nya. Jadi wajib tengok semua timeframe
H1 = 1 Hour
M30 = 30 Minute
M15 = 15 Minute
M5 = 5 Minute
M1 = 1 Minute
• Ini lebih kepada entry
• scalper trader akan pakai di time frame kecil
* Setiap time frame ada fungsi fungsi nya. Jadi wajib tengok semua timeframe