3. PLATFORM TRADING
Platform trading adalah satu application untuk kita berdagang. Terdapat banyak application yang kita boleh guna pakai, tetapi kita hanya recommend beberapa platform yang menjadi kebiasaan
Platform trading adalah satu application untuk kita berdagang. Terdapat banyak application yang kita boleh guna pakai, tetapi kita hanya recommend beberapa platform yang menjadi kebiasaan
❤2👍2
Aplikasi yang kita guna untuk trade adalah MetaTrader 4 & Metatrader 5. Korang boleh download siap-siap dalam fon korang.
Apa beza 4 & 5 ?
Metatrader 4 adalah application lama. Kadang-2 ada orang yang dah biasa pakai mt4, tak biasa pakai mt5.
Metatrader 5 pulak, adalah aplikasi baru. Dalam mt5 lebih banyak function yang ada. Dan banyak improvise dari mt4.
Korang boleh download dan cuba-cuba dulu tengok-2 apps ni.
Boleh juga tengok youtube, how to use metatrader 4/5. So boleh topap ilmu juga okay 👍🏻
Apa beza 4 & 5 ?
Metatrader 4 adalah application lama. Kadang-2 ada orang yang dah biasa pakai mt4, tak biasa pakai mt5.
Metatrader 5 pulak, adalah aplikasi baru. Dalam mt5 lebih banyak function yang ada. Dan banyak improvise dari mt4.
Korang boleh download dan cuba-cuba dulu tengok-2 apps ni.
Boleh juga tengok youtube, how to use metatrader 4/5. So boleh topap ilmu juga okay 👍🏻
👍2
4. BROKER
Broker adalah orang tengah yang menguruskan account trading untuk korang mula trade
Apa tugas broker ?
• Menyediakan account trading
• Menguruskan deposit
• Menguruskan withdrawal
Broker juga yang akan convert mata wang kita ke USD, pertukaran mata wang bergantung dengan Currency rate
$50 usd x RM4.26 = RM213
$100usd x RM 4.26 = RM 426
Broker adalah orang tengah yang menguruskan account trading untuk korang mula trade
Apa tugas broker ?
• Menyediakan account trading
• Menguruskan deposit
• Menguruskan withdrawal
Broker juga yang akan convert mata wang kita ke USD, pertukaran mata wang bergantung dengan Currency rate
$50 usd x RM4.26 = RM213
$100usd x RM 4.26 = RM 426
👍2❤1
5. MATERIAL TRADING
Forex adalah dagangan 2 hala yang melibatkan 2 buah negara. Jadi apa yang kita dagangkan adalah matawang, Commodity dan pelbagai lagi
Sebagai contoh
UsdJpy, UsdCad, GbpJpy
Forex adalah dagangan 2 hala yang melibatkan 2 buah negara. Jadi apa yang kita dagangkan adalah matawang, Commodity dan pelbagai lagi
Sebagai contoh
UsdJpy, UsdCad, GbpJpy
Terdapat 8 Jenis Major Currency
• United States Dollar (USD)
• Japanese Yen (JPY)
• New Zealand Dollar (NZD)
• Canadian Dollar (CAD)
• Swiss Franc (CHF)
• Great Britain Pounds (GBP)
• Australian Dollar (AUD)
• Europe (EUR)
Make sure korang ingat ye 8 jenis matawang penting ni, kalau ada matawang yang bukan dari 8 jenis di atas, dipanggil sebagai Exotic Currency
Sebagai contoh
MYR, SGD, BZL, MXN & banyak lagi
• United States Dollar (USD)
• Japanese Yen (JPY)
• New Zealand Dollar (NZD)
• Canadian Dollar (CAD)
• Swiss Franc (CHF)
• Great Britain Pounds (GBP)
• Australian Dollar (AUD)
• Europe (EUR)
Make sure korang ingat ye 8 jenis matawang penting ni, kalau ada matawang yang bukan dari 8 jenis di atas, dipanggil sebagai Exotic Currency
Sebagai contoh
MYR, SGD, BZL, MXN & banyak lagi
👍3
6. CARA TRADE
Didalam forex ini terdapat perdagangan 2 hala, iaitu Jual dan Beli
Di dalam sell ada loss dan profit
Di dalam buy ada loss dan profit
• Sebelum korang entry, Make sure pandai analisa
• Di bawah saya ajar cara instant order
Didalam forex ini terdapat perdagangan 2 hala, iaitu Jual dan Beli
Di dalam sell ada loss dan profit
Di dalam buy ada loss dan profit
• Sebelum korang entry, Make sure pandai analisa
• Di bawah saya ajar cara instant order
👍1
Third step : Akan keluar option BUY & SELL
Make sure before nak entry buy ataupun sell, korang dah tahu bergerakkan harga nak ke arah mana.
Dan paling penting pengunaan lot size yang betul berpandukan balance account trading yang korang ada
Make sure before nak entry buy ataupun sell, korang dah tahu bergerakkan harga nak ke arah mana.
Dan paling penting pengunaan lot size yang betul berpandukan balance account trading yang korang ada
👍1
7. PENDING ORDER
Terdapat beberapa jenis pending order atau shortform nya ialah PO.
- Buy Limit & Sell Limit
- Buy Stop & Sell Stop
Limit order ialah order yang mana graf akan bergerak menuju ke kawasan yang sudah di marking dan price akan berpatah balik.
- Buy Limit : di set pada bawah harga semasa
- Sell limit : di set pada atas harga semasa
Stop order ialah order yang mana graf akan bergerak mengikut arah trend dan akan meneruskan perjalanan.
- Buy Stop : di set pada atas harga semasa
- Sell Stop : di set pada bawah harga semasa
Terdapat beberapa jenis pending order atau shortform nya ialah PO.
- Buy Limit & Sell Limit
- Buy Stop & Sell Stop
Limit order ialah order yang mana graf akan bergerak menuju ke kawasan yang sudah di marking dan price akan berpatah balik.
- Buy Limit : di set pada bawah harga semasa
- Sell limit : di set pada atas harga semasa
Stop order ialah order yang mana graf akan bergerak mengikut arah trend dan akan meneruskan perjalanan.
- Buy Stop : di set pada atas harga semasa
- Sell Stop : di set pada bawah harga semasa