BASIC FOREX TRADING 🔥
943 subscribers
23 photos
1 video
1 file
3 links
Dalam channel ni, Korang akan dapat segala ilmu basic untuk start trade forex

Mantapkan basic, pasti anda bakal jadi trader berjaya
Download Telegram
Dan jika tiada 3 unsur di atas, Maka jatuh hukum sebagai Harus.

1- Riba

• Di dalam Forex trading, kalau boleh kita pakai Broker Islamic account iaitu tiada swap account

• Maksud Swap account ni adalah charges daripada broker sekiranya kita hold position semalaman.

• Jadi pilih la broker yang Islamic dan patuh syariah
👍1
2- Gharar (Penipuan)

• Berlakunya penganiayaan

• Withdrawal tak masuk

• Amount deposit berkurang

Sebagai contoh mamat A deposit $50 usd dengan rate 4.2 , tetapi hanya dapat $40usd, jadi jatuh hukum haram sebab tiada sebarang maklumat charges oleh pihak broker
👍2
3- Bertaruh nasib (Judi)

• Gambling

• Trade tanpa ilmu pengetahuan, entry buy atau sell tanpa sebab

• Buy dan sell pada masa yang sama
👍3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
3. PLATFORM TRADING

Platform trading adalah satu application untuk kita berdagang. Terdapat banyak application yang kita boleh guna pakai, tetapi kita hanya recommend beberapa platform yang menjadi kebiasaan
2👍2
Aplikasi yang kita guna untuk trade adalah MetaTrader 4 & Metatrader 5. Korang boleh download siap-siap dalam fon korang.

Apa beza 4 & 5 ?

Metatrader 4 adalah application lama. Kadang-2 ada orang yang dah biasa pakai mt4, tak biasa pakai mt5.

Metatrader 5 pulak, adalah aplikasi baru. Dalam mt5 lebih banyak function yang ada. Dan banyak improvise dari mt4.

Korang boleh download dan cuba-cuba dulu tengok-2 apps ni.

Boleh juga tengok youtube, how to use metatrader 4/5. So boleh topap ilmu juga okay 👍🏻
👍2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
4. BROKER

Broker adalah orang tengah yang menguruskan account trading untuk korang mula trade

Apa tugas broker ?

• Menyediakan account trading
• Menguruskan deposit
• Menguruskan withdrawal

Broker juga yang akan convert mata wang kita ke USD, pertukaran mata wang bergantung dengan Currency rate

$50 usd x RM4.26 = RM213
$100usd x RM 4.26 = RM 426
👍21
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
5. MATERIAL TRADING

Forex adalah dagangan 2 hala yang melibatkan 2 buah negara. Jadi apa yang kita dagangkan adalah matawang, Commodity dan pelbagai lagi

Sebagai contoh

UsdJpy, UsdCad, GbpJpy
Terdapat 8 Jenis Major Currency

• United States Dollar (USD)
• Japanese Yen (JPY)
• New Zealand Dollar (NZD)
• Canadian Dollar (CAD)
• Swiss Franc (CHF)
• Great Britain Pounds (GBP)
• Australian Dollar (AUD)
• Europe (EUR)

Make sure korang ingat ye 8 jenis matawang penting ni,  kalau ada matawang yang bukan dari 8 jenis di atas, dipanggil sebagai Exotic Currency

Sebagai contoh

MYR, SGD, BZL, MXN & banyak lagi
👍3
5.1 PAIR CURRENCY

Pair Currency adalah matawang yang berpasangan, Untuk pengetahuan korang, Forex adalah dagangan 2 hala yang melibatkan 2 buah negara

Terdapat 3 Jenis Pair CurrencY

• Major Pair
• Minor Pair / Cross Pair
• Exotic Pair
👍1
Major Currency Pair adalah matawang yang berpasangan dengan Currency USD

Sila rujuk seperti gambar di atas
2👍1
Cross Pair atau Minor Pair adalah currency yang tidak berpasangan dengan USD

Seperti gambar di atas
👍1
Exotic Pair adalah matawang selain daripada 8 Major Currency yang dimention di atas
👍21
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
6. CARA TRADE

Didalam forex ini terdapat perdagangan 2 hala, iaitu Jual dan Beli

Di dalam sell ada loss dan profit
Di dalam buy ada loss dan profit

• Sebelum korang entry, Make sure pandai analisa
• Di bawah saya ajar cara instant order
👍1
First step : Pilih Pair currency yang ada di bahagian Quotes. Jika tiada pair yang anda nak, boleh tekan button '+'
1👍1
Second step : Selepas tekan chart di bahagian currency , tekan button di anak panah merah untuk trade
1👍1