"زنی که‌گم کردم "
4.37K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
از این بن بستها متنفرم
نمیدانم خوبست یا بد اما این روزها
به هر راهی که میروم به تو منتهی میشود...
از این کوچه هایی که تمامشان به مقصد ی ناخواسته ختم میشوند خسته ام.
#عادله_زمانی
@adelehz
من از شوق تو لبریزم گل من
کجایی بی تو پاییزم گل من
زپا افتاده ام بازآ که شاید
به دیدار تو برخیزم گل من ...
@adelehz
میگویند فردا روز پدرست اما از نظر من هر روز روز توست ...روز تو که بابایی و باباها اصولا جز بهترین آفریده ها هستند...
باباها که گاهی خسته اند و گاهی بی حوصله باباها که گاهی چشمت می افتد به چروک پای چشمشان یا موی سفید کنار شقیقه شان و دلت تیر میکشد از دیدن این چین این مو...
باباها که غصه هایشان را می ریزند توی دلشان و بعضی هایشان حرف های نگفته شان را دود میکنند لای سیگارشان..
باباها که بلد نیستند توی چشمت نگاه کنند و بگویند دوستت دارند اما یواشکی میوه ای که دوست داری را می خرند و می آورند توی آشپزخانه...
باباها که دلشان قد یک دنیاست و بودنشان کوه ست ...
باباها که وقتی بزرگترین مشکلات را داری میتوانی زنگ بزنی بهشان و خیالت تخت باشد که حتی اگر نیمه شب باشد کسی برای کمک بتو خواهد آمد.
باباها ساکت های دوست داشتنی که وقتی داری با مادرت مثنوی صدمن کاغذ میگویی ومیشنوی آرام چایش را مینوشد و اخبار را دنبال میکند...
باباها بهترین های آفرینش هستند اصلا پیچیده نیستند اما با تمام سادگی شان قادرند یک زندگی،یک خانه و یک دنیا را سرپا نگاه دارند...
#عادله_زمانی
روز پدر مبارک
@adelehz
گفته ام بارها و میگویم:
بی وجودش، حیات مکروه است
همه ی عمر تکیه گاهم بود
پدرم نام کوچکش کوه است ...
امید صباغ نو
@adelehz
شهر مزارشریف در شمال ولایت بلخ در شمال افغانستان امروزی هرساله شاهد هزاران هکتار دشت پوشیده شده از شقایق وحشی که به زبان محلی گل سرخ نامیده میشود،ست.
باآغاز رویش گلهای وحشی در این شهر جشنی به نام میله ی(meleh) گل سرخ آغاز میشود که طی آن مردمان شهر و روستاها به دشت های گل سرخ می روند و به برپایی ساز وآواز و خوشی برای آغاز این سال نوی خورشیدی میپردازند.
صدها سال پیش در زمان صدرات امیر علی شیرنوایی وزیر مشهور ومقتدر دولت تیموری در هرات ،دختری به نام عایشه می زیسته است .روایت ست که عایشه دختریکی از تجاران و افراد ثروتمند هرات بوده ست.روزی جوان فقیر و علم آموزی که دریکی از مدارس بزرگ آن زمان هرات مشغول به فراگیری علم بوده به نام ملا محمد از مسیری که عایشه و دوستانش در ان بودند میگذرد عایشه و ملامحمد با دیدن یکدیگر یک دل نه و صد دل عاشق هم میشوند و به یکدیگر دل می دهند.
آنها میدانند که پدر عایشه راضی به این وصلت نمیشود ..عایشه نذر میکند که اگر به ملامحمد برسد به مزارشریف سفر کند و مرقد علی بن ابی طالب (بنا به اعتقاد افغانان مرقد علی بن ابی طالب در شهر مزارشریف بلخ واقع ست )را زیارت کند ودر جشن گل سرخ به همراه ملا محمد اشتراک ورزد.
روزی عایشه همراه بادوستان ودیگر زنان در باغی از باغات آباد هرات نشسته بوده ست که به اصرار دخترکان با صدای خوبش اواز میخواند وبه نشان عشق ملامحمد میخواند که:
بیا که بریم به مزار ،ملامحمدجان
سیل گل لاله زار،وا وا دلبرجان
(سیل به معنای تماشا) ازقضا امیرعلی شیرنوایی وزیر اعظم بهمراه همراهان وملازمان از کنار آن باغ میگذرد وصدای عایشه به گوشش میرسد ..امیر سخت کنجکاو شده و به سراغ باغ میرود وپس از پرس وجوهای فراوان از اصل ماجرا اگاه میگردد.پس از اگاهی امیر او پدر عایشه را فرا میخواند و شخصا عایشه را برای جوانک فقیر اما عاشق خواستگاری میکند که البته پدر او نیز نمیتواند سخن وزیر اعظم را رد کند و موافقت میکند.
امیرعلی شیرنوایی هزینه ی عروسی آن دو را میپردازد خانه ای برایشان فراهم می آورد وشغلی منصبی به ملامحمد میدهد ..
درپایان روزی امیر به عایشه میگوید حالا زمان ادای نذرت فرارسیده ست و او و ملامحمد را همراه با کاروانی از هرات به مزارشریف می فرستد.
از ان زمان تا به امروز هرسال در آستانه ی بهار هزاران نفرازسرتاسر افغانستان به دشت گل سرخ می روند و این جشن را با اواز عایشه و آهنگ معروف بیا که بریم به مزار تجلیل میکنند .
تا بیاد داشته باشند که عشق واقعی هزاران فرسنگ راه غیر ممکن را آسان طی میکند وبه مقصد می رسد.
#عادله_زمانی
@adelehz
امسال برای من سال جالبی بود .سالی عجیب و پرازفراز و نشیب ...سالی که درآن توانستم مشکلی چند ساله را به شکلی معجزه آسا حل کنم .یک معجزه بزرگ درون زندگیم رخ داد و مقدمات این معجزه بشکلی آماده شد که حتی با گذشت چندماه هنوزهم نتوانسته ام باور کنم .
سالی بود که امیدم به زندگی درآن بالا رفت گرچه در آخرین روزهایش خبرهای خوبی نشنیدم و روزی که منتظر جوابی مثبت بودم با جوابی منفی شوکه و دل شکسته شدم .
سالی پر از صبحهایی که به امید اتفاقی متفاوت بیدار میشدم و اعتراف میکنم که بلاخره در صبحی از این روزها اتفاقی بزرگ و متفاوت رخ داد.
سالی همراه دل نگرانی ها و زخمی دوساله که هنوزهم کامل بهبود نیافته بود.
سالی که در آن تلاش کردم ادم خوبی باشم و گاهی موفق بودم اما گاهی نه ..
اعتراف میکنم در این سال بعضی جاها آدم خوبی نبودم .شاید باید تلاشم را بیشتر میکردم و خودم را به قلب اطرافیانم نزدیک تر میکردم .
اعتراف میکنم در این سال بعضی روزها عجیب از خدا دلگیر شدم و به او گفتم که مرا فراموش کرده و سعی میکند تاوان خوب نبودنم را ازمن بگیرد اما بعدها از گفته ام پشیمان شدم .
اعتراف میکنم روزهایی از خواب برخواستم که مهربان نبودم و روزهایی بود که باعث آزار دیگران شدم .
من اعتراف میکنم .
اما در کنار تمام اعترافاتم با اطمینان میگویم که همیشه سعی کردم آدم بهتری باشم.سعی کردم با بنده ها طوری رفتار کنم که توقع دارم خدا با من آنگونه برخورد کند..اما بعضی وقتها موفق بودم و بعضی وقتها نه...
از سال آینده هیچ نمیدانم،شاید آخرین سال زندگی ام باشد شاید هم یکی دیگر از سالهای عمرم اما دوست دارم با امید زندگی کنم و هنوز برای سال آینده آرزو کنم:
اگر شانس زندگی در تمام آن سال را داشتم آرزو میکنم،خداوند به من کمک کند تا :
اراده ای که فراموشش میکنم را دوباره بدست آورم و برآن پابند بمانم.
آدمهایی که میدانم به نوازش قلبشان نیاز دارند را فراموش نکنم .
با زبانم هیچ کس را نیازارم و باعث آزار هیچ کس حتی به شکلی غیرمستقیم نشوم.
راهم را که مدتی ست گم کرده ام بیابم...
انتخاب های اشتباه را تکرار نکنم .

آرزوهایم را بدست آورم و خبر خوشی که به من نرسید امسال در دستانم قرار گیرد..
در سال نو بیشتر از هرچیزی آرزو میکنم که خداوند عزیزانم را برایم محفوظ نگاه دارد و مرا هرگز با درد و نبودشان آزمایش نکند.
سال پیش رو برگی نو در زندگی همه ما خواهد بود .کسی نمیداند فردا چه منتظر ماست ولی همه میدانیم که دلمان میخواهد هر روز این سال را چشم بگشایم در حالی که موجی از آرامش و اطمینان در دریای قلبمان به ساحل می رسد .

سال 1398 برای تمام مان کاش سالی باشد که هر زمان بیادش افتادیم لبخند بزنیم ...

بهترین ها نصیب تان
طالع تان بلند
سال نو خورشیدی مبارک .
#عادله_زمانی
@adelehz
میدانی رفیق جانم ...
زندگی همین ست .به خود خدا که زندگی چیزی فراتر از این نیست ..آن بالا بالاها میانه ی دنیای پولدارها و موفق ها بازهم زندگی همین چیزیست که تو میبینی گرچه کمی مجلل تر ولی ذاتش همین ست.
زندگی همین صبحهای آرام اشکهای نیمه شبی، خدایا چه میشودهای وقت وناوقت امیدهای رنگارنگ و شکرگزاری های ریز و درشت ست .
به خودت بیا رفیق جان زندگی کن و خسته نشو کسی نمیداند فردا راهم بما میدهند یا نه ...
#عادله_زمانی
@adelehz
دریک کلام،سالی که گذشت برای شما خوب بود یا بد؟
anonymous poll

خوب – 87
👍👍👍👍👍👍👍 57%

بد – 66
👍👍👍👍👍 43%

👥 153 people voted so far. Poll closed.
آخرین روز از زمستان 1397
زندگی تان همواره بهار باشد...
زمستان راه خانه دلتان را گم کند الهی ...
📷مونا دربندی
@adelehz
زنى می گوید پس از 17 سال ازدواج فهميدم مرد زیباترین موجودی است که توسط خداوند خلق شده است.
- او همه چیز را در دستان خود قربانی می کند.
- او جوانى و سلامتی خود را به خاطر همسر و فرزندان خود قربانی می کند.
- کسی كه نهايت تلاشش را می کند تا آینده فرزندانش را زيبا بسازد،
ولى در مقابل، هميشه، سرزنش ميشود
اگر براى تفريح از خانه بيرون برود، ميگويند فردى لا ابالى است.
- اگر در خانه بماند، ميگويند تنبل است.
- اگر به خاطر اشتباه فرزندانش آنها را سرزنش كند ميگويند فردي وحشی است.
- اگر از كار كردن همسرش جلوگیری کند، ميگويند متكبر و سلطه گراست.
- اگر از مادرش حرف شنوى داشته باشد، بچه ننه است.
واگر از همسرش حرف شنوى داشته باشد، زن ذليل است.
* با این حال، پدر تنها مردى در جهان است:
- که می خواهد فرزندانش در همه چیز بهتر از او باشند.
- پدر کسی است که به فرزندانش عشق میورزد و حتى در نهايتِ نا اميدى از آنان، بهترينها را برايشان از خداوند ميطلبد.
- و پدر کسی است که آزار فرزندانش را متحمل ميشود؛ چه در كودكى وقتى بر قدمانش پا ميگذارند وبازى ميكنن وچه در بزرگى وقتى بر دلش پا مى نهند!
- پدر کسی است که بهترین چيزها را بلكه تمام آنچه كه دارد را به فرزندان خود ميبخشد.

حالِ دنيا خوب است، زمانی که حال سرپرستِ خانواده خوب باشد.

#به_نام_پدر
@adelehz
روز پدر بر کمر‌های شکسته زیر فشار تورم و گرانی، بر مردانی که نخوردند و نپوشیدند و نخریدند تا شما بخورید و بپوشید و بخرید مبارک❤️

@adelehz
کمتر از یک ساعت دیگه سال تحویل میشه..یعنی سالی را تحویل میدهیم و سالی را تحویل میگیریم.
امیدوارم که در این ساعت غمها،دردها غصه ها،ناامیدی ها و شکست ها را تحویل دهید و شادی ها،خوشی ها سلامتی،پیروزی ،موفقیت و آسودگی را تحویل بگیرید .
سالی باشه پر از اس ام اس های واریزی :) و درد بیش و کم نداشته باشید...
سال 1398 مبارک .
تمام آرزوهای خوب مال شما
با احترام
عادله زمانی
@adelehz
نوروز بمانید که نوروز شمایید...
سال نو خورشیدی مبارک.
@adelehz
نوروز رخت دیدم خوش اشک بباریدم
نوروز و چنین باران باریده مبارک باد
مولوی

@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
‏ولی هرجوری نگاه میکنی این پیامای کیلویی تبریک عید که یکی برای همه کپی پیست میشن، خیلی منحوس و بی‌مایه و روی اعصابن، حرفی و چیزی که برای خود آدم نباشه، ارزشی نداره واقعا

یک مماس
@adelehz