"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
مرغ جان را
عشق گوید...
میل داری در قفس؟
مرغ گوید:
من تورا خواهم
قفس را
بر دران..



مولانا ی جان
@adelehz
یه زمانی تو آشپزخونه ایرانی شتر می‌تونست رفت آمد کنه، بعد اومدن دیوارشو برداشتن شد اوپن!
هیچ‌کس هم دلیلشو نفهمید. بعد هی اون اوپن رو بردن عقب‌تر، تا اینکه اندازه یه جانماز فضا موند، اگه دو نفر همزمان داخل بودن و در یخچالو باز می‌کردی، می‌رفت تو کمر یکی دیگه. بعد خود اون اوپن هم آبش کردن، اندازه یه میز چرخ‌خیاطی باقی موند، اسمشو گذاشتن جزیره!
دیگه وسائل آشپزخونه اومده وسط هال عملا. انگار چادر هلال احمره! ..
مهمونی که رو مبل نشسته میفهمه پیازارو‌ کجا میذارید، شکلاتا تو کدوم کشوئن، و چقد تو یخچال میوه هست.
حتی میفهمه که چای حاضر نبوده و مجبوری از چای کیسه‌ای استفاده کنی براش. برای فرهنگی که هنوز مملو از رودربایستی‌هاست، این آشپزخونه فقط یه خودآزاریه. همشم جلو مهمون باید روسری سرت باشه چون همه چی وسطه.
باید با چادرسیب‌زمینی پوست بکنی، با چادر شیرینی بچینی تو ظرف، با چادر پیاز تفت بدی، با چادر از فریزر گوشت دربیاری، و همه کارای دیگه.
خیلی‌هاشون حتی پنجره هم ندارن، و وقتی گاز روشنه باید با چادر از گرما خفه شی. البته اونایی که من دیدم تو آپارتمان‌ها حتی لخت هم باشی باز خفه میشی.
اخیرا خیلی میخوان لوکسش کنن، یه فضا اندازه ی قبر بهش اضافه کردن اسمشو گذاشتن مطبخ!
من اوائل فکر می‌کردم یکی خواسته مسخره‌بازی دربیاره این اسمو گذاشته روش.
آشپزخونه امروزی دیگه آشپزخونه نیست، یه جوکه. خونه‌هامون هم جوکه. معماری‌مون هم جوکه. عادتای رفتاریمون هم جوکه. همه‌چی به مجموعه‌ای از جوک‌های خنده‌دار یا بی‌مزه تبدیل شده. دیگه هیچی عین قدیم نیس چرا؟

@adelehz
مادربزرگم میگفتند ان قدیم تر شام را که بارمیگذاشتم کمی بیشتر از حد لازم غذا اماده میکردم .میپرسیدم چرا جواب میداد باخودم میگفتم اگر مهمانی ناخوانده سر رسید سر سفره ام بی غذا نماند ...حالا من هم به رسم مادربزرگم چای عصرم را بیشتر دم میکنم خدا را چه دیدی شاید تو از راه رسیدی ناخوانده سر سفره دلم ...
#عادله_زمانی
#چای_تایم
@adelehz
‏دوستت دارم ولی این ماهِ دی را صبر کن...!
کافه گردی ها بماند بعدِ فصلِ امتحان...!

صادق ابراهیم زاده

@adelehz
Shahzadeye Bi Eshgh
Ehaam
موزیک شب
شهزاده بی عشق
ایهام
@adelehz
اگر زن بودم ، در يکسال گذشته احتمالا شصت دفعه موهايم را رنگ کرده بودم يا ده دفعه از ته تراشيده بودم شان .

يا آنقدر رژ لب و لاک ناخن رنگارنگ خريده بودم که ميشد با آنها برج ميلاد را رنگ کرد ، يا براي همه ي مردم شهر شال گردن بافته بودم! يا هر کار ديگري که زنها وقتي آشفته اند ، انجامش مي دهند

اگر مردها زودتر از زنها مي ميرند ، يک دليلش هم نداشتن همين چيزهاي به ظاهر ساده براي ريکاوري و جلوگيري از فرسودگي ذهن و روان شان است .
مردها در خط مقدم جنگ ، شايد بهتر از زنها مبارزه کنند ، اما وقتي شکست مي خورند ، وقتي زخمي مي شوند ، وقتي از جبهه برميگردند عقب ، افتضاحند .

آنها هنگام شکست مثل بچه هايي هستند که به مراقبت مادرشان نياز دارند . حال آنکه زنها خيلي بهتر و مستقل تر مي توانند خودشان را ترميم کنند .
جان ترند . زندگي و زايندگي در وجودشان ، آنها را براي غلبه بر مرگ مقاوم تر کرده .

و بافتن شالگردن بيشتر از آنکه فکرش را بکنيد نجات دهنده است . همينطور کوتاه کردن موها و رنگ کردن ناخنها! ... بله ، صدا و سيمای زنها غالبا از مردها نازک تر، لطيف تر و شکننده تر است . آنها معمولا بيشتر از مردها اشک مي ريزند ، آه می کشند و احساساتی مي شوند ، اما بيشتر از مردها هم در ذخيره گاه های مخفی وجود شان ، شادی و اميد و زندگی پنهان کرده اند .

آنها از مردها مقاوم ترند
خوشبحال شان❤️
#شما_فرستادین
@adelehz
یک صبح هم تا چشم باز کردی
به جایِ فکر کردن به جای خالی اش؛ به کسانی که هنوز با همه ی عشقشان کنارت هستند فکر کن...
به مادرت که برایت چای دم کرده؛
به پدرت که برایت برشته ترین قسمت نان را که دوست داشتی کنار گذاشته...

فدایِ سرت که لیاقت خوبی هایت را نداشت
برای یک بار هم که شده تو به "داشته هایت" فکر کن و صبحت را برای خودت بخیر کن...
@adelehz
اگر برای شکرگزاری وقت صرف نکنی، هرگز نعمت بیشتری نخواهی داشت و تمامی نعماتی را هم که داری از دست خواهی داد.
وعده معجزه که با شکرگزاری رخ میدهد در این عبارت نهفته است: اگرشاکر باشی نعمت بیشتری به تو داده می‌شود.

📕 راز
✍🏻 راندا برن
@adelehz
رازی که من میتوانم برایت برجا بگذارم این ست که هیچ کس بی دلیل وارد زندگیت نمی شود .هیچ چیز اتفاقی رخ نمیدهد .هرچیزی براساس حکمتی ست که رخ میدهد حکمتی که تو شاید بفهمی شاید زود شاید دیر شایدهم هرگز نفهمی ...اما سعی کن که نگاهت را فراخ کنی و به حوادث زندگیت از بالا نگاه کنی تا بفهمی خداوند هنرمندی ست که پازل زندگیت را به بهترین نحو ممکن میچیند .شاید گاهی از یک قطعه از این پازل راضی نباشی اما درنظر بگیر که قطعات کلیت را میسازند اگر آن قطعه حذف شود تو هرگز به تمامیت نخواهی رسید .
بله عزیزترینم ! هیچ چیز دنیا اتفاقی نیست.
#عادله_زمانی
@adelehz
آنقدر بلند بخند که دنیا دلش نیاید خنده ات را خاموش کند.خنده ات را بگذار نور خورشید باشد جهان را روشن کند جهان خودت را جهان اطرافیانت را بگذار هیچ خاموشی راه خنده ات را پیدا نکند..
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ممنونم از اکرم عزیزم بابت این کارهای زیبا ❤️❤️❤️
@adelehz
یادت
نرگس شیرازست
میان زمستانم....
#عادله_زمانی
📷سحر ابراهیمی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
فرفری موی غزل ساز منی ❤️
@adelehz
Shomal
Moein
🎧موزیک شب
معین
شمال
@adelehz
از اینکه وقتی داشت می رفت سکوت کردم .
پشیمونم ...
#پشیمونم
بهار
@adelehz
پشیمونم وقتی ازم خواست ببینمش قبول نکردم ..
#پشیمونم
فرزانه
@adelehz
پشیمونم از اینکه سال کنکور وقتمو صرف چیزای بی ارزش کردم و برای آینده ام بیشتر تلاش نکردم...
#پشیمونم
فاطمه
@adelehz
۱۲سال تمام منو خواست...
۷سال ازم فرصت دوباره خواست
و ناگهان تو ۳۴سالگی از دنیا رفت
حالا ۴ماهه بخاطر تمام لجبازیهام پشیمونم و راه برگشتی هم نیست....
#پشیمونم
مریم
@adelehz
پشيمونم كه عاشق مردي هستم كه مال من نيست و نميتونم عشقم رو ابراز كنم ،از درون دارم نابود ميشم😔
#پشیمونم
@adelehz