"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
صبحها به توبیشتر فکر میکنم .
مرایاد نور می اندازی ...
#عادله_زمانی
@adelehz
دلبر و یار من تویی
رونق کار من تویی
باغ و بهار من تویی
بهر تـو بود بودِ من

#مولانای_جان
@adelehz
وقتی دختر بچه ای شش ساله بودم .پدرم برایم عروسکی زیبا خرید .عروسکی چشم آبی،چشمان آبی اش به اقتضای چیزهای جدید آن سالها متحرک بود .ووقتی عروسک را به حالت خواب میگرفتی چشمانش بسته می شد.موهای خرمایی بلند وزیبایی داشت ولباس صورتی دوست داشتنی بر تنش شده بود .یادم می آید که پدرم یک روز بی خبر برایم عروسک را خریده بود در پاداش هیچ کاری و اصلا قرارهم بر خریدنش نبود.و وقتی در دستان پدرم دیدمش خدامیداند چقدر ذوق کردم.
اسمش را یاسی گذاشته بودم البته نمیدانم روی چه حسابی نه کسی را به این نام میشناختم ونه دوستی به اسم یاسی داشتم اما عروسکم یاسی بود.
یادم می اید که خیلی کم با آن عروسک بازی کردم اصولا یاسی برایم آنقدر خوب بود که حیفم می آمد با بازی کردن خرابش کنم غافل ازاینکه آن عروسک فقط برای بازی کردن خلق شده بود.دوسال یاسی رابرخلاف تمام اسباب بازی هایم کاملا جدا نگه داشتم و از روز اولش هم تمیزتر...
بعدازدوسال در آستانه 8سالگی وقتی قرار بود به شهر دیگری برویم درجریان اسباب کشی، بخاطر اشتباه کارگرها یاسی را در یک جعبه ی بزرگ همراه وسایل دیگر در خانه ی خالی جاگذاشتیم ..و وقتی متوجه شدیم که فرسنگها از آن شهر وآن خانه دورشده بودیم ..من محبوب ترین عروسکم را ازدست داده بودم بدون آنکه طعم بازی با آن را واقعا چشیده باشم ..بعدازان هرگز نفهمیدم سرنوشت یاسی چه شد آیا عروسک دختر دیگری شد ویا نه...
حکایت آن عروسک جا مانده حکایت خیلی از ماست ..وقتی که از لذتهای کوچک وبزرگ زندگی چشم می پوشیم و بسیاری چیزهای خوب مان را برای روزهای مبادایی نگاه میداریم که شاید هرگز از راه نرسند.
#عادله_زمانی
@adelehz
و آن کسی را که دوست داری ، نيم دیگر تو نیست ! او تویی، اما جایی دیگر

جبران خلیل جبران

@adelehz
سه سال قبل، تجربه ی تازه ای را شروع کردم. "ممنوعیت خواندن و شنیدن اخبار".

حق اشتراک تمام روزنامه ها و مجلاتم را لغو کردم. از شر تلویزیون و رادیو خلاص شدم. نرم افزار اخبار را از روی آیفونم حذف کردم. دست به هیچ روزنامه ای نمی زدم و وقتی در هواپیما کسی به من پیشنهاد خواندن مطلبی را می داد، عمدا به سمت دیگری نگاه می کردم.
چند هفته ی اول سخت بود، خیلی سخت.

مدام می ترسیدم چیزی را از دست بدهم. اما بعد از مدتی، جهان بینی تازه ای داشتم. نتیجه اش بعد از سه سال:
افکار صریح تر،
دید ارزشمندتر،
تصمیمات بهتر،
و زمان بسیار بیشتر.
و بهترین نکته؟
هیچ چیز مهمی را از دست نداده بودم

حال اثرات سوء اعتیاد به اخبار بد را ببینیم:

افزایش هیجانات کاذب
بروز قضاوت های سطحی و ناصحیح
تشویش و افزایش وسواس ذهنی

اتلاف وقت
محدود کردن خلاقیت های ذهنی
افزایش خطاهای شناختی

منفی گرایی، بدبینی و کاهش اعتماد فردی و جمعی
دوری از دنیای واقعی و انزواطلبی

فاجعه سازی، بزرگنمایی از وقایع عادی و از کاه کوه ساختن
نا امیدی و افزایش احساس درماندگی

تشدید تخیلات مزاحم و دور از واقعیت
طعمه قرار گرفتن افراد در مقابل تبلیغات وسیع رسانه های دیجیتال و اینترنتی

خلاصه‌خوانی و بی‌توجهی به مطالب عمیق و در نهایت، «کم عمق شدن اندیشه‌ها»
تاثیر پذیری افراطی از اطلاعات ارسالی از منبع خبر

افزایش امکان ابتلا به برخی از مشکلات روانپزشکی چون: ترس،اضطراب،افسردگی و پرخاشگری.

تحریک مفرط منطقه Limbic مغز و ترشح مواد بیوشیمایی که در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود.به عبارتی، بدن همیشه خود را در وضعیت استرس مزمن احساس میکند.

چه باید کرد؟

بهینه و انتخابی کردن تماشای شبکه های خبری
اهمیت به خلوت دل و ذهن و روان

صبر، تامل و تعقل بر محتوی اخبار دریافتی و تحت تاثیر قرار نگرفتن سریع و افراطی
انتخاب آگاهانه خبر و پرهیز از دانلود هر بسته صوتی یا تصویری

مدیریت زمان حضور در دنیای مجازی
رصد اخبار از منابع مورد اطمینان، همراه با تفکیک شایعه از خبر موثق.

عدم مراجعه بی هدف به سایت ها و کانالها و صفحات افراطی
جدیت در افزایش ساعت مطالعه کتاب

توجه به خلاقیت ها و فعالیت های هدفمند در دنیای واقعی (بویژه: فعالیتهای ورزشی، هنری و اجتماعی)

به شدت مراقب اعتیاد خبری باشید.این یک بیماریست




هنر شفاف اندیشیدن
#رولف_دوبلی
@adelehz
اگر می دانستیدکه آدمها چقدر به
بودن با هم، خندیدن ،حرف زدن
درد دل کردن و چای نوشیدن با هم احتیاج دارند،قدر عزیزانتان را بیشتر می دانستید..
#چای_تایم
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به کسی که روزی ترکتان کرده ست شانسی دوباره می دهید؟
anonymous poll

خیر – 97
👍👍👍👍👍👍👍 68%

بله – 45
👍👍👍 32%

👥 142 people voted so far. Poll closed.
کاش کودکی داشتم تاهرشب برایش قصه ی شاهزاده ودخترک، شاه پریان علی بابای ساده که خوشبختی را می یابد بگویم تا فرزندم هرشب باطعمی شیرین زیرلبش به خواب برود.کاش میتوانستم خوشبختی پخش کنم.
#عادله_زمانی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
❤️❤️❤️
@adelehz
گفتم صبح بخیر
پیرمرد پاسخ داد "عاقبتت بخیر"
به وجد می آیم از پاسخش
چه دعایی!
من برای او خیری می خواهم به کوتاهی یک صبح و او خیری برایم میخواهد
به بلندای یک سرنوشت

@adelehz
بخند بروی دنیا
حمیرا
🎧 @adelehz
توتنها نیستی خدایارته ...
درد و دوا میکنه
معجزه ها میکنه ...
نخورغصه عزیزم
ببین چه ها میکنه
قاعده اول شمس:

کلماتی که برای توصیف پروردگار به کار می بریم ، همچون آینه ای است که خود را در آن می بینیم . هنگامی که نام خدا را می شنوی ابتدا اگر موجودی ترسناک و شرم آور به ذهنت بیاید ، به این معناست که تو نیز بیش تر مواقع در ترس و شرم به سر می بری . اما اگر هنگامی که نام خدا را می شنوی ابتدا عشق و لطف و مهربانی به یادت بیاید ، به این معناست که این صفات در وجود تو نیز فراوان است.


📚 ملت عشق
👤الیف شافاک
@adelehz
دسته سومی از آدمها هستند بجز آنان که رفته اند و آنان که آمدند که سرنوشتی عجیب تر از دودسته اول دارند .
آنان که آمده اند اما بسیار دیر...
در زمانی نامناسب و یا حتی مکانی نامناسب..
آنهایی که زمانی وارد زندگیت میشوند، که دیگر دلی برای دوست داشتن نداری یا دلت پیش کس دیگرست و یا دلت را کشته اند..
آنان که وقتی بتو می رسند قبلا کسی را وارد قلب وزندگیشان کرده اند آنان که وقتی بتومی رسند نمی توانند مال تو بشوند..
اینان ازتمام آدمهای زندگی دست نیافتنی ترو یا حتی حسرت آمیز ترند..
دسته ی سومی که مال تو نمی شوند.هرگز
#عادله_زمانی
@adelehz
همه گویند كه : تو عاشق اویی
گر چه دانم همه كس عاشق اویند
لیك می ترسم ، یارب
نكند راست بگویند ؟

مهدی اخوان‌ثالث
@adelehz