"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
جای تو پیش او نیست .
درست همانطور که جای کتاب قدیمی دست نویس روی بساط پیرمرد دست فروش گوشه میدان انقلاب نیست ..
#عادله_زمانی
@adelehz
روز 28می روز جهانی بهداشت عمومی قاعدگی .
به بهداشت جسم و روان در این برهه ی حساس هرماهه بایدبسیار اهمیت داد.باید تلاش کرد که نه آگاهی زنان که بلکه مردان رانیز در این جهت بالا وبالاتربرد.
@adelehz
اولین باری که رد خون را
در لباس زیرمان دیدیم،
بدون شک تمامی مان وحشت کردیم.

بعد آمدند
در گوش مان گفتند
این یک راز است
و هیچ مردی نباید از آن بو ببرد.
دردهای یواشکی ِزیادی کشیدیم.
دردهایی از ناحیه ی کمر تا زیر شکم.
حالت تهوع از شدت درد.
در فصل سرما عرق کردیم.
فوبیای رد خون بر پشت فرم های مدرسه داشتیم...
آن هایی که مذهبی بودند
ماه رمضان ها در خانه باید ادای روزه دارها را در می آوردند.

سه بار سکته میکردیم
تا برویم
داروخانه و از اقای پشت پیشخوان نوار بهداشتی بخواهیم...
به شخصه امتحان های زیادی را سر همین درد ماهیانه،
خراب کردم.
اردوهای زیادی را کنسل کردم.
کلاس های مهمی را غایب کردم...
وسط جنگل های شمال از درد به خود پیچیدم
و صدایم در نیامد.

پایم را گذاشته بودم
مشهد
و به دلیل همین قاعدگیِ لعنتی توی هتل مانده بودم.
دریای کیش را دیده بودم
و تنها ساق پایم را داخلش برده بودم.
دبیرستانی که بودم
اگر وسط زنگ یکدفعه دردم میگرفت
باید با آژانس به خانه برمیگشتم.

شب هایی که از درد و عرق از خواب جا میپریدم
و آنقدر آن شب طولانی بود
که حتی از گریه هم خوابم نمیبرد...
تمام این ها به کنار.
اگر یک روز بعد از یک ماه این درد دیرتر به سراغمان بیاید
وحشت به جانمان می افتد.
سونوگرافی باید برویم.
پله ها را نباید بالا و پایین برویم.
باید پسته و موز بخوریم.
ولی در این بین تنها چیزی که دردش بیشتر از درد جسم است،
درد روان ماست.
دردی که باید تمام این دردها را مخفی کرد.

که مبادا برادر و پدرت بفهمند
تو درد میکشی.
که مبادا استاد دانشگاه بفهمد
تو از درد به خود میپیچی.
که یکدفعه اگر توی خیابان از شدت ضعف به زمین بخوری
نباید بگویی
پریود هستم...
سال آخر مقطع کارشناسی که بودم
به سیم آخر زدم.

یک روز وسط امتحان که درد امانم را بریده بود
و به زور جواب ها را مینوشتم،
پایین برگه ام ضمیمه کردم:
استاد شما از درد پریود چیزی نمیدانید
و حق دارید
به برگه ی پر از جفنگ من نمره ندهی!...
دردهایم را در خانه بروز دادم.
جیغ میکشیدم
و از عمد می آمدم
وسط سالن و از درد به خود میپیچیدم.
سحرهای ماه رمضان بیدار نشدم
و اعلام کردم من یک هفته مرخصی دارم
و در ازایش درد میکشم
و خون میبینم.

یک هفته در ماه نفرت مان را نسبت به تمام مردهای اطرافم،
اعلام میکردم...
اما هیچ چیز این وسط تغییر نکرد.
نه مردها درک شان افزایش یافت
و نه از دردهای من کم شد...
چیزی که میخواهم بگویم
این است
که 28 می روز بهداشت قاعدگی،
چیزی فراتر از بهداشت جسمی ست.

بهداشت روحی و ساپورت روانی زن ها در طی این شش روز،
یک هفته،
ده روز و...
مهم ترین مسئله ای ست
که یک زن به آن احتیاج دارد.
حالا که جامعه ی ما یک تاریخ شمسی به این روز اختصاص نمیدهد
و ما دست به گریبان تاریخ و مناسبت میلادی این روز میشویم
لطفا کمی هوای زن ها را داشته باشید.
لااقل در ماه شش روزش را..

@adelehz
مدرسه قبل ترها هرچیزی که بود باهرکمبود و اشکالی بازهم تااین حد ناامن نبود .تااین حد جای وحشتناکی نبود...
@adelehz
#دوست_داشتم_چه_کسی_بودم

دوست دارم یه آدم کوچولوی انگشتی بودم,هرجایی دلم میخواست میتونستم برم و خیلی چیزارو میتونستم ببینم.میتونسنم تو جیب یا کیف آدمهایی که دوسشون دارم جا بشم و وارد زندگیشون بشم...

فریبا
@adelehz
آدمیم دیگر گاهی دلمان میخواهد
کسی درگوشمان زمزمه کند
بیاقسمت کنیم دردی که داری
که تونازک دلی طاقت نداری...
@adelehz
#دوست_داشتم_چه_کسی_بودم
دوست داشتم همان کسی بودم که هنوز دنیای مجازی را نمیشناسد ...
ماه من
@adelehz
به دنیا سلام کن.
امروزهمان فردایی ست
که دیروز برایش برنامه می ریختی
به دنیاسلام کن وبگذار دنیا خودش جلوبرود او سالهاست ساربان ست وتو فقط چندصباحی مسافر...
#عادله_زمانی
صبح سه شنبه به خیر
@adelehz
قراربود اواخربهار
نزدیک یک صبح توبیایی
یاصبح را نمیدانی چیست
یابهار راه شهرت راگم کرده ست.
وگرنه تو که قرارت را فراموش نخواهی کرد.
#عادله_زمانی
@adelehz
#طعم_روز
کاش امروز به طعم یک کاسه ی گل سرخی شله زرد نذری باشد.شیرین خوش عطر و بیخبر ...
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#دوست_داشتم_چه_کسی_بودم

دوست دارم خود خودم باشم وقتی روژان دختر کوچولوی مو فر فریم دست میندازه دور گردنم و میگه : با نوژان (روژان)دوستی؟!

ملیحه علیدوستی
@adelehz
کودک و گستره وسیع آسیب پذیری
(قسمت چهارم)
کودک آزاری جنسی
دربرابر تمام انواع کودک آزاری های ناراحت کننده ,کودک آزاری جنسی ازهمه تاثربرانگیزترست .این مورد ازآسیب شایع و بشدت توسط جامعه نکوهیده ست .آزار جنسی هم در کودکان دختر وهم در کودکان پسر به چشم میخورد و درصد بالایی از آزار رسان ها مردهستند.
کسانی که به کودک آسیب جنسی وارد میکنند میتوانند غریبه باشند اما بااین وجود درصد قابل توجهی از گزارشات شامل افراد نزدیک به کودک بوده اند .افرادی چون پدر،عمو،دایی،شوهرخاله یاعمه ،راننده سرویس ...
درسالهای اخیر موارد زیادی از قتل کودکان گزارش شده ست که پس از بررسی بیشتر مشخص گشته قاتل نه به قصد قتل بلکه برای تعرض وتجاوز جنسی به کودک نزدیک شده ست و بعد برای پوشاندن موضوع واینکه کودک برعلیه وی حرفی نزند اورا به قتل رسانده ست.بطور مثال درمورد اخیر قتل دخترشش ساله افغان درمشهد قاتل دراعترافات خود گفته بود که پس ازتعرض ،کودک مدام فریادمیزده ست که همه چیز را به مادرم میگویم ومن ازترس دهانش را بادستمال کاغذی بستم که منجربه خفگی ومرگ اوشده ست.
آزارها وآسیب های جنسی فقط شامل تجاوز کامل و تمام عیارنیست بلکه میتواند خفیف ترباشد اما بازهم جزیی از گستره آزارهای جنسی محسوب شود .بطورمثال: دست زدن به اندام های شخصی کودک به هربهانه ای،بوسیدن نامتعارف و از روی شهوت کودک،نشان دادن اندام های جنسی خود به کودک،وادار کردن او به نمایش اندامهای جنسی خود،اجبارکودک به تماشای فیلم های پورن ،و.....
آزارهای جنسی متاسفانه جز ماندگارترین آسیب ها برروان افراد هستند .به این شکل که افرادبسیاری حتی در دوره های بزرگسالی هنوز این آزارها رابیاد می آورند و ازتاثیرات سو آن رنج میبرند.
کودکان گاهی وقتها از روی ترس این تعرضات را گزارش نمیدهند.گاهی بخاطر تهدیدات متجاوز گاهی نیزبه این خاطر که متجاوز ازنزدیکان کودک ست و شاید کودک ازاین واهمه دارد که کسی حرفش را باورنکرده و اورا متهم به دروغگویی کنند .بااین وجود والدین کودک میتواند باتوجه به وضعیت روحی ویاجسمی کودک پی ببرند که آیا او چیزی را پنهان میکند ویاخیر..
اگرکودکی اخیرا بشدت منزوی و مضطرب شده از فعالیت های اجتماعی کناره میکند .دچار شب ادراری بدون دلیل شده ست .درناحیه تناسلی وی زخم های بی دلیل و احتمالا تکرارشونده ملاحظه میشود پس احتمالا زنگ خطری درمورد او نواخته شده ووالدین واولیا باید بگوش باشند و سعی کنند موضوع بفهمند.
چگونه پیشگیری کنیم؟
اولین خط دفاع از کودک والدین واولیا هستند .غیرقابل انکارست که جامعه از افرادبیمار خالی نیست .اما تمام تقصیرات را نمیتوان به گردن دیگران انداخت .گاهی شاید والدین باید محتاط تر باشند به این چند مورد توجه کنید:
1.به دیگران اجازه ندهید کودکتان را برخلاف میل اوببوسند.این باعث میشود که کودک بیاموزد میتوانداین اجازه را به همه بدهد.
2.کودک باید بداند که هیچ کس حق لمس و یا نگاه کردن به اندام های شخصی اورا ندارد.حتی اگر نزدیک ترین فرد به او باشد.اندامهای شخصی اش را به اومعرفی کنید.
3.اگر کسی ازاو خواست تا برهنه شود باید فورا موضوع را به شما اطلاع دهد.
4.با کودکان خیلی بزرگترازخود نباید وارد روابط دوستانه شود و یا باآنها به هرجایی برود خصوصا درمورد کودکان پسر
5.کودک باید بداند هرکس میتواند آسیب رسان باشد پس به افرادی چون راننده سرویس،مغازه دارمحل،مربی ویا معلم،باغبان و یا سرایدارمدرسه و...که درطول روز با آنها درارتباط ست نباید بیش ازحد نزدیک شود.
6.وهمچنان خط قرمزاو درهرزمینه بایدغریبه ها باشند.سعی کنید کودک تان را باافراد غریبه تنها نگذارید
کودکان ازآنچه تصور میکنید آسیب پذیرترند و خطر ازآنچه می اندیشید نزدیک تر
هوشیارباشید.
رنج و سختی حق هیچ کودکی نیست.
#عادله_زمانی
#روانشناسی
پ.ن:این ویدیو را ببینید تا نزدیک بودن خطر و درکمین بودن گرگها را بیشتر درک کنید.👇👇👇👇
"زنی که‌گم کردم "
مدرسه قبل ترها هرچیزی که بود باهرکمبود و اشکالی بازهم تااین حد ناامن نبود .تااین حد جای وحشتناکی نبود... @adelehz
نمایش فیلم پورن برای پسران نوجوان در مدرسه و مجبور کردن آنها به انجام عمل جنسی بایکدیگر توسط یکی از مسوولین مدرسه.فکرمیکنم ابعاد این فاجعه بسیار فراخ تر از باور انسان قرار میگیرد.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به تغییرات بچه ها توجه کنید با بچه ها حرف بزنید،ترس بچه ازبیان حقیقت باید برطرف بشود.
باکودکانتان حرف بزنید
باکودکانتان حرف بزنید
باکودکانتان حرف بزنید
@adelehz
#دوست_داشتم_چه_کسی_بودم

دوست داشتم خودم باشم؛ خودمه ده سال پیش. کسی ک هنوز خیلی از ناملایمات رخ بهش نشون نداده بود و خوش و خرم و سرزنده بود. سرگرم دنیای پاکی ک برای خودش ساخته بود. عاشق و فارغ. کسی ک معنی دروغ رو نمیدونست و حالا باگذشت ده سال کل داستان زندگیش جور دیگست. اصن کاش میشد زمانو برگردوند و اشتباهاتو جبران کرد.

الهه
@adelehz
به وقت افطار تایم اندکی زود یا دیر❤️
@adelehz
اگر اهل روزه ای و باور داری روزه ات نه ازریا بلکه واقعی ست .اگر روزه ات نه فقط نخوردن وننوشیدن بلکه روزه تمام بدن وذهنت ست .اگریک کلام میگویم روزه ات واقعی ست برایمان دعا کن ..
دعا کن حال دلهایمان زیباترشود .وباران راه مزرعه هایمان را پیدا کند ..دعا کن که بتوانیم برای هم خوب بخواهیم .دعا کن حسودی از خانه مان برود برای باریدن عشق بر شهرهایمان بر کشورهایمان بر زمین شهر وکشوری که درآن زندگی میکنیم،دعا کن.
برای دلخوشی های کوچک ورنگی دعا کن برای نشنیدن خبرهای بد ..
دعا کن که خدابازهم به ما لطف کند دعا کن خدا دردهای نگفته مان را که در پستوی چهره های شاد پنهانشان کردیم بشنود ..
برای این دعا کن که خداوند ..دلتنگی هایمان را بسپارد به باد تا ببرد به سرزمینی دور ...
دعا کن چرا که دعای همسایه درحق همسایه زودتر میگیرد و تا کسی هم پیدا شود که برای تو دعا کند...
#عادله_زمانی
@adelehz
#دوست_داشتم_چه_کسی_بودم
دوست داشتم فنجان قهوه ای بودم،در کافه نادری،قهوه ای تلخ به کام دختری چشم انتظار.دوست داشتم فالش را درونم ببیند.دوست داشتم
یک فنجان قهوه باشم دردست یار
مرضی بانوی بختیاری
استاد شهريار وقتی کارت عروسی ثریا را دید باحزنی وصف ناپذیر سرود :

امشب از بهر رقيب اينهمه زيبا نكنيدش
بستر زگل و اطلس و ديبا نكنيدش

زيباست دگر حاجت مشاطه ندارد
آزرده از اين زحمت بي جا نكنيدش

با هلهله و كف زدن و شادي و امشب
همخوابه ان بی سر وبی پا نكنيدش

بر حجله نازش نبريد امشب و عريان
همبستر آن ديو ددآسا نكنيدش

بلبل به خوش آوازي او نيست خدايا
همصحبت آن جغد بد آوا نكنيدش

دعوت نكنيد از من و از ديدنم آخر
شرمنده نسازيد و رسوا نكنيدش...
@adelehz