"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
بخند
دنیا قشنگترشه
روزکارگرمبارک❤️
@adelehz
بازار داغ و دروغین تلگرام بدون فیلتر!
با فیلتر شدن تلگرام، موجی از بدافزارها در فضای مجازی راه افتاده است که اگر تلگرام بدون فیلتر یا فیلترشکن جدید می خواهید اینجا را کلیک کنید یا این برنامه را نصب کنید و ... .
سوء استفاده کنندگان از وضعیت کنونی تلگرام ، زمینه را برای نفوذ به سیستم های شما مناسب دیده اند؛ مواظب باشید که قربانی نشوید و هر گونه برنامه ای را فقط و فقط از بسترهای اصلی ارائه دهنده آن و نیز با مشورت کارشناسان نصب کنید.


@adelehz
چنانکه اره ی کند از درخت می گذرد
سه شنبه بی تو و یادت چه سخت می گذرد
سه شنبه را بتکان بی خیال قافیه ها مرا بغل کن عزیزم که وقت می گذرد

@adelehz
در دنیا لحظات کوتاهی وجود دارد که خوشبختی مطلقند.بعداز سالها وقتی دیگر تنهایی وآن لحظات ناب وآدمی که کنارت داشتی را نداری ارزش آن لحظات ناب خوشبختی را میفهمی.
#عادله_زمانی
@adelehz
امیراسماعیل سامانی روزی به همراه لشگر وملازمان به هرات از باب تفریح رفت.چون بهارآمد شاه غرق لذت و حظ بهارهرات شد.از نسیم سکرآمیزش بهره برد و بر جوی های همواره پرآبش غبطه خورد.شاه به ملازمان گفت بمانیم تا تموز (تابستان)هرات راببینیم.چون تابستان آمد شاه برهرباغی که وارد میشد درختان میوه از پرباری برپیشگاهش سرپایین می اوردند .هوای معتدل بود واز گرمای تن سوز خبری نبود.شاه درواپسین روزهای تابستان امر کرد که بمانیم که خزان هرات را ببینیم .چون خزان ازراه رسید بارانهای گاه وبیگاه آغازشد و ازهر کوچه باغ هرات عطر نان تازه ی خانه پخت برخاست وشاه را مفتون تراز دیروز کرد.خزان که پایان یافت شاه باز گفت نمیرویم تا زمستان هرات را بگذرانیم .وچون زمستان ازراه رسید برفها بر خانه های مردمان هرات سفید زدند و دود غذاها وگوشت های نمک سود هراتیان از مطبخ هرخانه برخاست و شاه بیشتر غرق لذت شد.
بدین سان امیر اسماعیل سامانی 4سال را درهرات ماند وهر فصل که میگذشت به سودای فصل بعدی و جادوی دیگر هرات باقی میماند.
ملازمان و لشگریان به تنگ آمدند ازاین دوری از وطن و خانواده اما چه کسی میتوانست به شاه بگوید که چرا نمی رویم؟؟
لشگریان و وزیران دست بردامان رودکی شدند .کسی که در تاریخ ادبیات پدرشعر فارسی نامیده میشود.وازاو خواستند به گونه ای شاه که اکنون عاشق هرات شده بود را، بیاد آن وطن مهجور و دورافتاده اندازد .رودکی شعر بوی جوی مولیان آید همی یاد یارمهربان آید همی را پیشکش کرد.گویا امیراسماعیل سامانی چنان تحت تاثیر این شعر وزنده شدن خاطرات آن وطن گمگشته قرار گرفت که همان دم بر اسب نشست و بسوی بخارا تاخت ..
این ست که درتاریخ آمده ست که دل کندن شاهی عاشق از معشوقه ی افسون کننده ی هرات ،وبازگشتش به وطن مدیون این شعر رودکی ست .
#عادله_زمانی
پ.ن : هرات شهری بزرگ درغرب افغانستان امروزی وبخارا نیز شهری در ازبکستان امروز می باشد.

بوی جوی مولیان آید همی
یاد یار مهربان آید همی
ریگ آموی و درشتی راه او
زیر پایم پرنیان آید همی
آب جیحون از نشاط روی دوست
خنگ ما را تا میان آید همی
ای بخارا! شاد باش و دیر زی
میر زی تو شادمان آید همی
میر ماه است و بخارا آسمان
ماه سوی آسمان آید همی
میر سرو است و بخارا بوستان
سرو سوی بوستان آید همی
آفرین و مدح سود آید همی
گر به گنج اندر زیان آید همی

@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بخشی از فیلم "سرگذشت یک شاعر" ساخته شوروى سال 1938 كه درمورد رودكى ساخته شد رودكى، امیراسماعیل سامانی را برای رفتن به بخارا و رهاکردن هرات، با سُرود بوی جوی مولیان برمى انگيزد!
@adelehz
👍1
چیزی از این بهار در آغوش من کم است
تو نیستی و یک‌ سره اردی‌جهنم است

@adelehz
یاد آن آموزگار ساده پوش
یاد آن گچها که بودش روی دوش
ای معلم نام و هم یادت به خیر
یاد درس آب و بابایت به خیر
ای دبستانی ترین احساس من
باز گرد این مشقها را خط بزن
@adelehz
روز معلم خیلی مبارک💋
1
تو سوئد مردم در خیابانها واسه موشها رستورانهای کوچلو میسازن توشم آجیل وپنیر میذارن.الهی بگردم😍😍

@adelehz
پدرِ من کارگر بود
پدرِ او معلم

ما پولِ جهاز نداشتیم
آنها پولِ عروسی

به هم نرسیدیم

سالها سپری شد
او پزشک شدو من معلم ورزش

دخترش دانش آموزم شده
و گاهی من بیمارش میشوم

اما آنچه هم "درد" و هم "درمان"مان شد
پولِ کمِ حلالِ پدرانمان بود.

امید کلهر

@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
صبح روز تعطیل باید اینجوری سپری شه .
همچنان درخواااب
نه اینکه ازهمه ی روزها زودتر ازخواب بیدارشی ودیگه نتونی بخوابی:(
@adelehz
یک صبح پرازقند
باید
این شکلی باشه❤️
@adelehz
معلمی که میتواندحقوقدان ،پزشک،رییس جمهور ،دانشمند تربیت کند اما هیچ کدام آنها نمیتوانند معلم تربیت کنند .
چرا که معلم را نیز باید معلم پرورش بدهد.
#عادله_زمانی
روز این درختان پربارآگاهی مبارک
@adelehz
دنیا هنوز قشنگیاشو داره😍
2می سالروز تولد سرور وسالارخوشتیپان جهان
@adelehz
دلم میخواهد که بازگردم ودوباره همان کودک شاد7ساله شوم.کادوی روز معلمم را که مادرم برایم کادو کرده دستم بگیرم و باهزار ذوق کودکانه به مدرسه ببرم برای کسی که هرصبح با لبخند وارد کلاس میشد .
معلم کلاس اول دبستان هرکجا هستی خدابهمراهت که امروز اگر مینویسم به برکت قلمی ست که توبه دستم دادی.
#عادله_زمانی
روز معلم
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
‌ماه بیگم خواجه جیرفتی سال 1323 عاشق پسر عموش میشه، ولی بهم نمیرسن. پسر عموش هم میره و دیگه برنمیگرده.بعد از 70 سال هنوز بیادش شعرمیخونه ..چیه این عشق لعنتی

@adelehz
📣تلگرام در بستر اپراتورهای تلفن همراه رفع فیلتر شد.
اصلاحیه: دوباره فیلترشد 😐
@adelehz
از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن
فردا که نیامده است فریاد مکن
بر نامده و گذشته بنیاد مکن
حالی خوش باش و عمر بر باد مکن
خیام

آخرهفته تون شاد❤️
@adelehz
برای من تویک گل کوکناربودی
فریبنده اما سراسر زیان
سحرآمیز اما تلخ
#عادله_زمانی
@adelehz