کتاب کیمیاگر اثر پائولو كوئيلو
روایتگر داستان پسرک چوپانی اهل اندلس است که به دنبال گنج خود راهی اهرام مصر می شود ...
داستان بسیار گیرایی دارد اما در کل کتاب کلمه ای مرا بیشتر از هرسطری از آن مجذوب کرد ..
کلمه "مکتوب".
وقتی اولین بار پسرک چوپان این کلمه را اززبان بازرگان سالخورده مصری میشوند متعجبانه سوال می کند که مکتوب یعنی چه؟
و جواب می شنود که یعنی:نوشته شده.
مکتوب به نظر من کلمه پر معنایی ست .معنایی دارد عمیق ..
اصلا کل هستی حول محور همین مکتوب میچرخد..
آنچه که برای هر کداممان نوشته شده و به قولی برایمان مکتوب گشته است..
پس هروقت در زندگی از چیزی بسیار اندوهگین شدید به یاد آورید که مکتوب هرکداممان پر است از غمها و شادی ها و سهم شما از اشکهای مکتوب شده همین است ..و قطعا در مکتوبتان شادی هایی نیز قلم زده شده .پس بی توجه به اشکها در انتظار امدن روزهای شیرین بنشینید ..به خالق مکتوب تان اعتماد کنید ..
و کتاب زندگیتان را بدستش بسپارید..
#عادله_زمانی
@adelehz
روایتگر داستان پسرک چوپانی اهل اندلس است که به دنبال گنج خود راهی اهرام مصر می شود ...
داستان بسیار گیرایی دارد اما در کل کتاب کلمه ای مرا بیشتر از هرسطری از آن مجذوب کرد ..
کلمه "مکتوب".
وقتی اولین بار پسرک چوپان این کلمه را اززبان بازرگان سالخورده مصری میشوند متعجبانه سوال می کند که مکتوب یعنی چه؟
و جواب می شنود که یعنی:نوشته شده.
مکتوب به نظر من کلمه پر معنایی ست .معنایی دارد عمیق ..
اصلا کل هستی حول محور همین مکتوب میچرخد..
آنچه که برای هر کداممان نوشته شده و به قولی برایمان مکتوب گشته است..
پس هروقت در زندگی از چیزی بسیار اندوهگین شدید به یاد آورید که مکتوب هرکداممان پر است از غمها و شادی ها و سهم شما از اشکهای مکتوب شده همین است ..و قطعا در مکتوبتان شادی هایی نیز قلم زده شده .پس بی توجه به اشکها در انتظار امدن روزهای شیرین بنشینید ..به خالق مکتوب تان اعتماد کنید ..
و کتاب زندگیتان را بدستش بسپارید..
#عادله_زمانی
@adelehz
Forwarded from Deleted Account
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🥀
کلمات بشدت قدرتمند هستند ،انها در فضا باقی می مانند و روزی تاثیرشان را برشما خواهند گذاشت .
و دقیقا به همین دلیل است که اگر شما کسی را باکلامتان مسخره کنید .روزی خواهد رسید که کلمات دست به کارخواهند شد و شما را دقیقا به شکل فردی درمی اورند که روزگاری به تمسخرش می گرفتید.
باشد که کلماتمان انقدر تلخ نباشد که روزی تلخی اش دامان خودمان را بگیرد.
#عادله_زمانی
@adelehz
کلمات بشدت قدرتمند هستند ،انها در فضا باقی می مانند و روزی تاثیرشان را برشما خواهند گذاشت .
و دقیقا به همین دلیل است که اگر شما کسی را باکلامتان مسخره کنید .روزی خواهد رسید که کلمات دست به کارخواهند شد و شما را دقیقا به شکل فردی درمی اورند که روزگاری به تمسخرش می گرفتید.
باشد که کلماتمان انقدر تلخ نباشد که روزی تلخی اش دامان خودمان را بگیرد.
#عادله_زمانی
@adelehz
بر اساس پژوهشی که اخیراً توسط دانشگاه ویک فارست انجام شده، اگر می خواهید بدانید آیا فردی ویژگی شخصیتی خاصی دارد یا نه کافی است از او بپرسید چقدر این ویژگی را در اطرافیان خود می بیند.
آیا تنها یک سؤال می تواند همه چیز را بر ملا کند؟
برای رسیدن به نتیجه ی بالا، تیمی به رهبری داستین وود، از شرکت کنندگان در این تحقیق خواستند شخصیت چند نفر از آشنایان خود را بر اساس این ویژگی رتبه بندی کنند. پاسخ های آنان، درباره ی ویژگی های شخصیتی خودشان حرف های بسیار بیشتری برای گفتن داشته است.
آنها هرچه برای توصیف افراد، صفت هایی مثل مهربان، خوشحال، با ثبات، یا مؤدب را بیشتر مورد استفاده قرار می دادند، احتمال آنکه از این ویژگی ها برای توصیف خودشان استفاده کنند نیز بیشتر می شد و دیگران هم با احتمال بیشتری این موضوع را تأیید می کردند.
نتایج این تحقیق حتی بعد از گذشت یک سال که از آنها مجدداً آزمون به عمل آمد ثابت ماند.
وود در این باره می گوید: «مثبت دیدن دیگران، می تواند نشان دهنده ی ویژگی های مثبت خود فرد باشد».
همین مسئله در مورد ویژگی های شخصیتی ناخوشایند تر نیز صدق می کرد.
برای مثال، احتمال آنکه افرادی با گرایش های ماکیاولیستی، دیگران را نیز دارای خصلت های ناپسند و سوء بدانند بیشتر است.
وود می افزاید «مجموعه ی بسیار بزرگی از ویژگی های شخصیتی منفی، با منفی دانستن دیگران ارتباط دارند. همین تمایل به منفی دیدن دیگران، نشان دهنده ی این است که فرد ممکن است بیشتر در معرض افسردگی و اختلال های شخصیتی مختلف قرار داشته باشد».
یافته های مذکور، جدای از آنکه دریچه ی خارق العاده ای رو به دنیای عجیب و پیچیده ی ذهن انسان می گشایند، ترفند قدرتمندی برای ارزیابی شخصیت دیگران در اختیار ما قرار می دهند.
بنابراین اگر می خواهید بدانید یک ویژگی شخصیتی تا چه حد در شخصی وجود دارد، کافی است از او بپرسید خودش چقدر این ویژگی را در وجود دیگران می یابد.
هرچه بیشتر ویژگی یاد شده را در اطرافیان خود ببینند، احتمال اینکه خودشان هم آن را داشته باشند بیشتر خواهد بود.
پ.ن استادی در دانشکده روانشناسی داشتم که همیشه میگفت کافر همه را به کیش خودپندارد.و درجواب خنده بچه ها میگفت حالا میخندید اما من دارم بشما یک حقیقت علمی رو میگم .وخوب انگار استادم درست میگفته.
@adelehz
آیا تنها یک سؤال می تواند همه چیز را بر ملا کند؟
برای رسیدن به نتیجه ی بالا، تیمی به رهبری داستین وود، از شرکت کنندگان در این تحقیق خواستند شخصیت چند نفر از آشنایان خود را بر اساس این ویژگی رتبه بندی کنند. پاسخ های آنان، درباره ی ویژگی های شخصیتی خودشان حرف های بسیار بیشتری برای گفتن داشته است.
آنها هرچه برای توصیف افراد، صفت هایی مثل مهربان، خوشحال، با ثبات، یا مؤدب را بیشتر مورد استفاده قرار می دادند، احتمال آنکه از این ویژگی ها برای توصیف خودشان استفاده کنند نیز بیشتر می شد و دیگران هم با احتمال بیشتری این موضوع را تأیید می کردند.
نتایج این تحقیق حتی بعد از گذشت یک سال که از آنها مجدداً آزمون به عمل آمد ثابت ماند.
وود در این باره می گوید: «مثبت دیدن دیگران، می تواند نشان دهنده ی ویژگی های مثبت خود فرد باشد».
همین مسئله در مورد ویژگی های شخصیتی ناخوشایند تر نیز صدق می کرد.
برای مثال، احتمال آنکه افرادی با گرایش های ماکیاولیستی، دیگران را نیز دارای خصلت های ناپسند و سوء بدانند بیشتر است.
وود می افزاید «مجموعه ی بسیار بزرگی از ویژگی های شخصیتی منفی، با منفی دانستن دیگران ارتباط دارند. همین تمایل به منفی دیدن دیگران، نشان دهنده ی این است که فرد ممکن است بیشتر در معرض افسردگی و اختلال های شخصیتی مختلف قرار داشته باشد».
یافته های مذکور، جدای از آنکه دریچه ی خارق العاده ای رو به دنیای عجیب و پیچیده ی ذهن انسان می گشایند، ترفند قدرتمندی برای ارزیابی شخصیت دیگران در اختیار ما قرار می دهند.
بنابراین اگر می خواهید بدانید یک ویژگی شخصیتی تا چه حد در شخصی وجود دارد، کافی است از او بپرسید خودش چقدر این ویژگی را در وجود دیگران می یابد.
هرچه بیشتر ویژگی یاد شده را در اطرافیان خود ببینند، احتمال اینکه خودشان هم آن را داشته باشند بیشتر خواهد بود.
پ.ن استادی در دانشکده روانشناسی داشتم که همیشه میگفت کافر همه را به کیش خودپندارد.و درجواب خنده بچه ها میگفت حالا میخندید اما من دارم بشما یک حقیقت علمی رو میگم .وخوب انگار استادم درست میگفته.
@adelehz
جانا
روزی که افریدی مرا
قطعا لبخند زدی ...
هربار برایم بخند
که آسمان زندگیم روشن شود..
دلبهار من
همه چیز را بتومیسپارم..
وهمین کافیست..
بخوابیم که خدابیداراست..
شب شیرین🌙🌹
@adelehz
روزی که افریدی مرا
قطعا لبخند زدی ...
هربار برایم بخند
که آسمان زندگیم روشن شود..
دلبهار من
همه چیز را بتومیسپارم..
وهمین کافیست..
بخوابیم که خدابیداراست..
شب شیرین🌙🌹
@adelehz
بعضی کافه ها
چقدر خوبند!
هر میزش پر از خاطره است.
هر منویش پراز کلنجارهای عاشقانه سر انتخاب نوشیدنی ست..
هرصندلیش پر از صاف بشین .
نه میخواهم بتو نزدیکتر باشم ست..
بعضی کافها بدجور خوبند
@adelehz
چقدر خوبند!
هر میزش پر از خاطره است.
هر منویش پراز کلنجارهای عاشقانه سر انتخاب نوشیدنی ست..
هرصندلیش پر از صاف بشین .
نه میخواهم بتو نزدیکتر باشم ست..
بعضی کافها بدجور خوبند
@adelehz
رو به پنجره ای آدم باید بنشیند.
که به جای خوبی باز شود.
این جای خوب راا البته ما نیستیم که معنا میکنیم.
چون حقیقت این است که آدمی گاهی نمیداند چه چیز برایش خوب است و چه چیز بد ...
@adelehz
که به جای خوبی باز شود.
این جای خوب راا البته ما نیستیم که معنا میکنیم.
چون حقیقت این است که آدمی گاهی نمیداند چه چیز برایش خوب است و چه چیز بد ...
@adelehz
Forwarded from Deleted Account
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
سالها بعد از من
نه ماشینم باقی میماند.
نه ساعت طلایم
ونه خانه چند صد میلیونی ام..
سالها بعد از رفتنم فقط ازمن
یک قصه باقی میماند
وچه بهتر که قصه مهربانی ام باشد
نه دل آزاریم...
@adelehz
نه ماشینم باقی میماند.
نه ساعت طلایم
ونه خانه چند صد میلیونی ام..
سالها بعد از رفتنم فقط ازمن
یک قصه باقی میماند
وچه بهتر که قصه مهربانی ام باشد
نه دل آزاریم...
@adelehz
Forwarded from Deleted Account
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🍂🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿
دوست من
در استانه بهار زيبا هرگز نمی توانم برایت زندگی ایی آرزو کنم که بی خزان و بی زمستان باشد.
نمی توانم بگویم سالی پر از فقط شادی و موفقیت داشته باشی.
نمی شود بگویم برایت سالی پر از ثروت و سلامت می خواهم!
من و تو می دانیم که زندگی بسیار زیبا، اما دشوار و شکننده است!
می دانیم قرار است همانطور که گاهی موفق می شویم، جاهایی هم ممکنست موفق نشویم، یا اینکه ممکنست دست کم رسیدن به برخی خواسته ها وآرزوهایمان رامدتی به تعویق بیندازیم.
یاد گرفته ایم که بیماری هر از چند گاهی در ما، یا یکی از عزیزان و دوستان مان، میهمان می شود تا درسهای سخت انسان بودن را مرور کنیم.
می دانیم که گاه با داشتن مال و گاه به نداشتنش، گرفتار می شویم.
می دانیم ازین بهار تا آن بهار، فاصله ای است؛ پر از ماجراهای تلخ و شیرینی که بسیاری از آنها خواست و انتخابِ ما نیستند، اما گریز ناپذیرند.
نمی خواهم بگویم تو را به خدا می سپارم و خیالت راحت باشد که خدا نمی گذارد هیچ اتفاق بدی برایت رخ دهد!
چون می دانم که ناخواستنی ها،همانقدر فراوانند که سپردن های نارس و فهم ناشده ی ما!
دیگر آنقدر بزرگ شده ایم که بفهمیم در هفت سین، چیزهایی را می چینیم که هراسِ نبودن، کم شدن یا از دست دادنشان را داریم.
آنقدر تجربه داریم که درک کنیم، مردم این بهانه های خوشرنگ و شاد را همچون فرصتی مهم تلقی می کنند؛ برای اینکه، خودشان را به آن راه بزنند؛ که انگار قرار است زندگی طبق آرزوها، شادباش ها، تبریکات، تهنیت ها و مبارک بادهای ما بچرخد! (و شاید این خود نمایش قدرت اُمید در انسان باشد، که به رویارویی هر احتمالی، با لبخند می رود!)
می دانی! می خواهم این بار برایت آرزویی کنم که تو را در تمام فُصولِ زندگی، در سرما و گرمایِ روزگار، در تمام بارانها، برف ها، طوفان ها، خشکسالی ها، شکست ها و موفقیت ها، شادی ها و غم ها، از دست دادن ها و به دست آوردن ها؛ در امان دارد!
آرزو می کنم
آنقدر به خودت رسیده باشی و برسی
آنقدر خدا در خودت داشته باشی و بیابی
و آنقدری در قلبت آگاهی و در ذهنت روشنایی باشد و بیاید که :
تمام زندگی را - هر طور که پیش رود - مشتاقانه، اُمیدوارانه، سرافرازانه و عاشقانه، زندگی کنی!
تو نیز مرا همین آرزو کن.
باشد که سال بعد، همین حوالی، خشنود از خود و آنچه گذشته، به یکدیگر لبخند بزنیم و همچنان چون بهار، مشتاق و سرافراز و عاشق زندگی باشیم.
🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿
@adelehz
دوست من
در استانه بهار زيبا هرگز نمی توانم برایت زندگی ایی آرزو کنم که بی خزان و بی زمستان باشد.
نمی توانم بگویم سالی پر از فقط شادی و موفقیت داشته باشی.
نمی شود بگویم برایت سالی پر از ثروت و سلامت می خواهم!
من و تو می دانیم که زندگی بسیار زیبا، اما دشوار و شکننده است!
می دانیم قرار است همانطور که گاهی موفق می شویم، جاهایی هم ممکنست موفق نشویم، یا اینکه ممکنست دست کم رسیدن به برخی خواسته ها وآرزوهایمان رامدتی به تعویق بیندازیم.
یاد گرفته ایم که بیماری هر از چند گاهی در ما، یا یکی از عزیزان و دوستان مان، میهمان می شود تا درسهای سخت انسان بودن را مرور کنیم.
می دانیم که گاه با داشتن مال و گاه به نداشتنش، گرفتار می شویم.
می دانیم ازین بهار تا آن بهار، فاصله ای است؛ پر از ماجراهای تلخ و شیرینی که بسیاری از آنها خواست و انتخابِ ما نیستند، اما گریز ناپذیرند.
نمی خواهم بگویم تو را به خدا می سپارم و خیالت راحت باشد که خدا نمی گذارد هیچ اتفاق بدی برایت رخ دهد!
چون می دانم که ناخواستنی ها،همانقدر فراوانند که سپردن های نارس و فهم ناشده ی ما!
دیگر آنقدر بزرگ شده ایم که بفهمیم در هفت سین، چیزهایی را می چینیم که هراسِ نبودن، کم شدن یا از دست دادنشان را داریم.
آنقدر تجربه داریم که درک کنیم، مردم این بهانه های خوشرنگ و شاد را همچون فرصتی مهم تلقی می کنند؛ برای اینکه، خودشان را به آن راه بزنند؛ که انگار قرار است زندگی طبق آرزوها، شادباش ها، تبریکات، تهنیت ها و مبارک بادهای ما بچرخد! (و شاید این خود نمایش قدرت اُمید در انسان باشد، که به رویارویی هر احتمالی، با لبخند می رود!)
می دانی! می خواهم این بار برایت آرزویی کنم که تو را در تمام فُصولِ زندگی، در سرما و گرمایِ روزگار، در تمام بارانها، برف ها، طوفان ها، خشکسالی ها، شکست ها و موفقیت ها، شادی ها و غم ها، از دست دادن ها و به دست آوردن ها؛ در امان دارد!
آرزو می کنم
آنقدر به خودت رسیده باشی و برسی
آنقدر خدا در خودت داشته باشی و بیابی
و آنقدری در قلبت آگاهی و در ذهنت روشنایی باشد و بیاید که :
تمام زندگی را - هر طور که پیش رود - مشتاقانه، اُمیدوارانه، سرافرازانه و عاشقانه، زندگی کنی!
تو نیز مرا همین آرزو کن.
باشد که سال بعد، همین حوالی، خشنود از خود و آنچه گذشته، به یکدیگر لبخند بزنیم و همچنان چون بهار، مشتاق و سرافراز و عاشق زندگی باشیم.
🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿
@adelehz
یکی از دوستام برام فرستاد.
و در واقع حال بسیار زیبایی این نوشته بهم داد..
سپاس مهربان دوست من❤️
شماهم برای دوستان تون بفرستید.
حال شون و قشنگ میکنه🌷❤️☝️☝️☝️☝️☝️☝️
و در واقع حال بسیار زیبایی این نوشته بهم داد..
سپاس مهربان دوست من❤️
شماهم برای دوستان تون بفرستید.
حال شون و قشنگ میکنه🌷❤️☝️☝️☝️☝️☝️☝️
هفت سالم كه بود به خاطر شغل بابام مجبور بوديم تو يك شهر مذهبی زندگی كنيم.
مادرم صبح به صبح عادت داشت موهای منو ببافه و چون خيلی بلند بود از مقنعه بيرون ميزد !
راستش معلم كلاس اولمون مدام بهم هشدار ميداد: ناظمی جلسه ديگ موهاتو بكن تو ، به مامانم نميگفتم چون همه شوقش بافتن موهای من بود .
از شما چه پنهون ،عاااشق معلم كلاس اولمم بودم اما يه روز كه ديد من كاری واسه زلفام نميكنم با قيچی كلاسمون بافت موهامو بريد ، هنوز دوستش داشتم...
ظهر كه رفتم خونه و مامانم کفگیر به دست تو چهارچوب آشپزخونه واساد و منو درحالتی ديد كه بافت بريده شده موهام تو دستم بود و كوله صورتی ام تو يك دست ديگه ،بغض كرد وقتی چشمای مامانم پر شد ديگ خانم محسنی رو دوست نداشتم حس كردم دشمن خانواده ماست توام برای من همين بودی ...
همينقدر دوست داشتنی تو همه كس من بودی مهم نبود با من چيكار كردی مهم نبود به خاطر تو از اون كاراكتر پر ذوقم فاصله گرفتم مهم نبود که یه بار دیگه خودم از خیر موهای بلندم گذشتم مهم اشك های مامانم بود وقت ديدن حال من ...
از اون لحظه حس كردم برام مثل خانم محسنی شدی!
دریا قاسمی
@adelehz
پ.ن خانم محسنی نباشید!طوری دل کسی و نشکنید که بخاطر اینکه یه روزی دوستتون داشت خودش و لعنت کنه.
مادرم صبح به صبح عادت داشت موهای منو ببافه و چون خيلی بلند بود از مقنعه بيرون ميزد !
راستش معلم كلاس اولمون مدام بهم هشدار ميداد: ناظمی جلسه ديگ موهاتو بكن تو ، به مامانم نميگفتم چون همه شوقش بافتن موهای من بود .
از شما چه پنهون ،عاااشق معلم كلاس اولمم بودم اما يه روز كه ديد من كاری واسه زلفام نميكنم با قيچی كلاسمون بافت موهامو بريد ، هنوز دوستش داشتم...
ظهر كه رفتم خونه و مامانم کفگیر به دست تو چهارچوب آشپزخونه واساد و منو درحالتی ديد كه بافت بريده شده موهام تو دستم بود و كوله صورتی ام تو يك دست ديگه ،بغض كرد وقتی چشمای مامانم پر شد ديگ خانم محسنی رو دوست نداشتم حس كردم دشمن خانواده ماست توام برای من همين بودی ...
همينقدر دوست داشتنی تو همه كس من بودی مهم نبود با من چيكار كردی مهم نبود به خاطر تو از اون كاراكتر پر ذوقم فاصله گرفتم مهم نبود که یه بار دیگه خودم از خیر موهای بلندم گذشتم مهم اشك های مامانم بود وقت ديدن حال من ...
از اون لحظه حس كردم برام مثل خانم محسنی شدی!
دریا قاسمی
@adelehz
پ.ن خانم محسنی نباشید!طوری دل کسی و نشکنید که بخاطر اینکه یه روزی دوستتون داشت خودش و لعنت کنه.