"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
راست است كه
صاحبان دل هاي حساس نميميرند
بلكه بي هنگام ناپديد ميشوند!!!


✍🏼احمد شاملو

@adelehz
💔53🕊8😢7👍43


از من فقط خبر داشت،
همین!
مثل مردمی که می‌دانند
جایی از جهان جنگ است..

رسول ادهمی



@adelehz
💔334🕊2
Forwarded from کاف
متفاوت‌ترین طلوع تهران؛ غرق در دود و خبرهای ترور و انفجار😔

NiNa @Kafiha
😢28💔72
کاف
متفاوت‌ترین طلوع تهران؛ غرق در دود و خبرهای ترور و انفجار😔 NiNa @Kafiha
خداوندا ایران خانوم را در پناه خودت حفظ کن .😢
🕊25👍1311😢10💔10
از صبح یه بغض و سر درد بدی دارم .فقط چون حس میکنم یک زندگی برای اینهمه استرس و درد خیلی کمه ...
💔34😢10👍5
راهنمای سلامت روان برای شرایط جنگ
کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران
www.iranpa.org

انجمن روان شناسی ایران ضمن تسلیت به ملت بزرگ ایران و محکوم نمودن جنگ و تجاوز، اعتقاد راسخ دارد صلح و آرامش بنیان سلامت روانی و اجتماعی جوامع انسانی است. این انجمن در پی تجاوز اخیر به سرزمین‌مان ایران، نگرانی جدی خود را در زمینۀ سلامت روانی جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و سالمندان ابراز می دارد. از این رو، کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران راهنمای سلامت روان در شرایط بحران جنگ را منتشر می نماید.
به نام زندگی، به احترام امید
در شرایطی که صدای انفجار جای صدای آرام طبیعت را می‌گیرد لازم است بیش از هر زمان دیگری از سلامت روان خود و اطرافیان‌مان مراقبت کنیم. جنگ نه‌تنها سلامت جسمی را تهدید می‌کند، بلکه سلامت روانی را نیز در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد: ترس، اضطراب، ناتوانی، درماندگی، سوگ، بی‌خوابی و بسیاری احساسات دیگر، بخشی از تجربه روانی افراد در بحران‌های جنگی است .
راهنمای زیر با بهره‌گیری از توصیه‌های منابع بین‌المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی و با هدف ارتقای سلامت روانی در جامعه و حمایت از تاب‌آوری فردی و جمعی نگارش شده است. نکاتی که در ادامه می‌آید، می‌تواند به کاهش آسیب‌های روانی ناشی از جنگ و تقویت سازگاری در این شرایط دشوار کمک کند.
۱. احساسات خود را بپذیرید، سرکوب نکنید.
ترس، اندوه، خشم و اضطراب در زمان جنگ طبیعی‌اند. انکار یا سرکوب این احساسات نه‌تنها آن‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه فشار روانی را افزایش می‌دهد. آگاهی از هیجان‌هایی که تجربه می‌‎شود، نام‌گذاری و پذیرش آن هیجان‌ها، پایه‌ بسیاری از درمان‌های روان‌شناختی مبتنی بر تروماست.
۲. به اطلاعات موثق و محدود دسترسی داشته باشید.
دریافت بیش از حد اخبار، به‌ویژه از منابع غیررسمی، اضطراب و نگرانی را تشدید می‌کند. راهکار توصیه‌شده، استفاده از منابع خبری معتبر و در عین حال محدودسازی میزان استفاده از اخبار است.
۳. از ارتباط انسانی غافل نشوید.
ارتباط اجتماعی یکی از مهم‌ترین عوامل محافظت‌کننده در برابر اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و افسردگی است. ایجاد یا حفظ ارتباطات خانوادگی، دوستی و اجتماعی باعث کاهش احساس انزوا و افزایش تاب‌آوری روانی می‌شود .
۴. روال زندگی را تا حد امکان حفظ کنید.
حفظ عادات روزمره، به افراد حس پیش‌بینی‌پذیری، کنترل و ثبات می‌دهد که برای مقابله با بحران بسیار ضروری است. این توصیه در برنامه‌های MHPSS (خدمات سلامت روان و حمایت روان‌اجتماعی سازمان ملل) نیز تاکید شده است.
۵. تکنیک‌های ساده آرام‌سازی را تمرین کنید.
نفس‌عمیق، تمرین‌های توجه‌آگاهی (Mindfulness) و حرکات بدنی ساده از ابزارهای مهم برای تنظیم هیجانی هستند. این تکنیک‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان مداخلات سطح اول توصیه می‌شوند.
۶. مراقب کودکان و سالمندان باشید
در بحران‌ها، کودکان و سالمندان نیازمند توجه ویژه هستند. صحبت با زبان ساده، مداخلات مبتنی بر بازی، و ایجاد محیطی امن برای کودکان و مراقبت روانی مداوم برای سالمندان توصیه می‌شود.
۷. در صورت نیاز، از کمک حرفه‌ای استفاده کنید.
در صورت بروز نشانه‌های هشداردهنده مانند افکار آسیب‌رسان، اختلال خواب شدید یا بحران روانی، دریافت کمک تخصصی بسیار ضروری است. در کشور عزیزمان ایران، خدمات روان‌شناسی زیادی به صورت حضوری یا تلفنی، مانند خط 1480 سازمان بهزیستی کشور ارایه می‌شود و مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره انجمن روان‌شناسی ایران با آدرس (https://iranpa.org/clinic/ ) از جمله این مراکز است.
در پایان...
در دوران جنگ، لازم است هر انسان نه‌فقط مراقب جسم، بلکه روان خود باشد. کمیتۀ مداخله در بحران انجمن سعی خواهد کرد با انتشار مطالب علمی مبتنی بر شواهد، در کنار هم‌میهنان عزیز باشد. مراقبت از سلامت روان، نه‌تنها حق ماست، بلکه مسئولیت ما در برابر خود و جامعه نیز هست.
با هم، از این بحران عبور خواهیم کرد.

کمیته مداخله در بحران انجمن روان‌شناسی ایران
1404/03/23
🥰42
هم شدیدا خوابم میاد هم نمیتونم بخوابم ...
😢263
نه رو کسی کراش دارم که بهش پیام بدم بگم قبل از تمام شدن جهان ،بدان دوستت داشتم😑
نه از کسی پول طلب دارم که پیام بدم بگم پولمو بزن (یک عدد فحش خیلی زشت) دنیا داره تموم میشه😒

چه رخوت بار😒
🕊19😁14💔1
چرا فستینگ کردم اخه ؟
اگه میدونستم قراره جنگ بشه تا میتونستم شیرینی خامه ای میخوردم
با آب کرفس نمیتونم این همه استرس و تحمل کنم😒
😁34👍3💔3👎2💋2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ساعتی پیش، میدان هروی تهران
در پس زمینه صدای پدافند هوایی به گوش می رسد .
اما زندگی در ایران
متفاوت تر از هرجای دیگر این جهان است .
تو گویی اینجا برای هر مفهومش معنای خود را دارد.
معنایی که هرگز دیگر مردم جهان براحتی درکش نمی کنند.
43😢10👍7
مثل اولین صبح بعد از جنگ
زیبایی ؛
اما غمگین ...

حسن آذری
💔395
دوستان اینقدر از خارج از کشور نگید توروخدا مراقب خودت باش !
خوب ما الان چیکار کنیم ؟
گنبد آهنین شخصی مون و فعال کنیم یا تو چهارچوب در وایستیم؟
نشستیم داریم خنده ی عصبی مون و میکنیم دیگه😅😐
👍62😁11😢8👎2🕊2
گاهی فکر میکنم کاش آدم عصر جدید نبودم .
زنی بودم که ۸۰۰ سال قبل یا در هرات یا در شیراز زندگی می کرد.همسر مرد میانسالی با موهای جو گندمی و قد بلند که وقتی غروب ها به خانه برمی‌گشت تنش بوی آفتاب می داد .
وقتی من گوشه ی اتاق پاک سمت راست خانه نمازم را می‌خواندم.
او در اتاق دیگری پیاله ای شراب می نوشید. نه من به رویش می آوردم و نه او از من می پرسید چه میکنم.
و بعد آنقدر قصه داشتیم که برای هم بگویم تا از قصه سیراب شویم و سپیده ی صبح بدمد .
آن وقت تب جنگ و درد کجا بود که بخواهد جان مان را بر لب رساند ؟
با همان لقمه ی نان گرمی که از تنور کوچک مان بیرون می آمد شاد بودیم .
من انسان عصر جدید اگر نبودم .
بوی آفتاب تن سترگ آن مرد را از تمام جهان بیشتر دوست داشتم.
#عادله_زمانی
@adelehz
🕊3124💔14👍3
23🥰4
"زنی که‌گم کردم "
Hayedeh – Shanehayat
چه خوب که هایده رو میشناسم ...
چه خوب که خوند و این آهنگها رو بر جای گذاشت..
🥰2110😢2🕊2
در این کشاکشِ ناامنی و بلا و خطر
مرا به خلوت امنش که راه خواهد داد ؟!

حسین منزوی

@adelehz
😢145💔5
تورا در جنگ دوست خواهم داشت وقتی نفیر آخرین موشک از کنار گوشم بگذرد .
و در صلح وقتی کبوتری شاخه ای زیتون بر فراز دریای پیش رویم رها کند .
و در خنده وقتی گوشه ی لبانم کشیده می‌شود.
و در گریه وقتی اشکهایم گونه ام را می‌سوزاند...
من خودم را فراموش میکنم اما دوست داشتنت را نه
تو این را بیاد داشته باش...
#عادله_زمانی
@adelehz
28💔7😢5🥰1😁1
قدر کسایی رو که حالتون رو پرسیدن، زنگ زدن، پیام دادن، بدونید.
99
اشک می‌ریزی و می‌گویی: پس رویاهایمان چه؟
می‌بوسمت و می‌گویم: بخواب،‌
در خاورمیانه رویا داشتن، خودش رویاست

@adelehz
💔52😢10🕊62