"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
"زنی که‌گم کردم "
Video
بیاد اسحاق

اسحاق هم بازی دوران کودکی من بود ..سالها قبل در مشهد هم را دیده بودیم نوه ی خاله ی پدرم
چشمانی رنگی و معصوم داشت و با خواهرش که کمی از ما بزرگتر بود بهمراه مادر و مادربزرگش زندگی می کرد .
پدرش در زندگی شان هم بود و هم نبود .
مادرش عجیب به اسحاق وابسته بود و اسحاق هم شدیدا مهربان بود .
یک بار که در راه مدرسه به او شیرینی زبان داده بودند مسیری طولانی را طی کرده بود تا تنها یک دانه شیرینی را برای مادر من که خاله می نامیدش بیاورد ...
هرگز به شفافیت چشمان اسحاق چشمی در زندگی ام ندیدم و بعد از اینکه خانه های ما تغییر کرد دوباره هرگز همبازی نداشتم.
چندسال بعد اسحاق به همراه خانواده اش به هرات برگشت و دوسال بعدترش در تصادف رانندگی جان باخت .
مرگ او اولین مواجهه من با پدیده ی مرگ فردی بود که میشناختمش و با او دهها بار خندیده بودم .
من هیچوقت نگاهش،آرزوهای به ثمر ننشسته اش و کبوتری که داشت را فراموش نکردم .
اسحاق در عمر کوتاهش سختی های زیادی کشید ولی هرگز طعم واقعی خوشبختی را نچشید .
حالا سالها بعد از مرگش من هربار به او فکر میکنم از خودم میپرسم آیا اسحاق در بهشت ست؟ آیا در آن بهشت آرامش دارد
آیا اسحاق آنجا کمتر درد می کشد ؟
این ویدئو را صبح از جوان افغان دیگری دیدم که شباهت عجیبی به اسحاق دارد ..
دوباره بیاد خنده هایش و دردهایی که کشید افتادم
دعا میکنم خداوند به او در زیباترین طبقات بهشتش خانه ای کوچک اما سرشار از آرامش عطا کند خانه ای که در آن بخندد ،کبوترانش را به هوا بفرستد و پاهایش دیگر درد نکند ...
#عادله_زمانی
@adelehz
😢44💔17🕊11👍21
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اما فهمیدن این موضوع کار سختی نبود که زن خود زندگی ست .
و زندگی بدون زن معنا ندارد .
که گیسوان زن شاخه های حیات زندگانی ست .
و زندگی بدون زن درخت بی ریشه است.
که البته کسی، تا بحال جنگلی از درختان بی ریشه ندیده است .
روزتان مبارک ریشه های زندگی ❤️

#عادله_زمانی
68🥰6👍2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
فقط اندکی به شنیدن این صدای قشنگ و لرزیدنی کوتاه از هوای خنک بهار باقی مونده ...
26🥰4
بین شستن ظرف‌ها داشتم فکر می‌کردم
ماه رمضون، سخت‌تر از روزه داشتن،
#زن بودنه!
تصور کن؛
سحر زودتر از بقیه بیدار میشی،
سفره سحری رو آماده می‌کنی،
بعد سحر سفره رو جمع می‌کنی،
ظرف‌ها رو‌ می‌شوری،
آشپزخونه رو مرتب می‌کنی،
آخر از همه می‌خوابی؛
وقتی بیدار شدی،
یه نماز و شاید چند صفحه قرآن و
یکم مرتب کردن خونه؛
دوباره باید بدویی دنبال آماده کردن افطار!
دوباره افطار تموم میشه،
سفره رو جمع می‌کنی،
ظرف‌ها رو می‌شوری،
نماز می‌خونی،
و حالا نوبت پختن سحریه!
پخت که تموم شد،
آخر از همه و گوش به زنگ، می‌خوابی؛
و یک ماه تمام تکرار و تکرار و تکرار...

بعد از همه این فکر و خیال ها،
انگاری یه نفر، یه صدایی، تو ذهنم گفت:
اگه ماه رمضون ماه مهمونی خداست،
شما خانوم‌ها مهمانداران خدایید!

با همین یه جمله،
عجیب حال دلم زیر و رو شد 🪴

رمضانتون مبارک و پر افتخار
مهماندارانِ مهمانی خدا ☺️🌙
#شما_فرستادین
@adelehz
71👍11🕊5😁3
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
نمایش محلی عروسکی در بخارا
لذت بردم
گویا در دل قصه ها گم شوی ...
@adelehz
25
این زندگی هزار غصه برای خوردن دارد اما غم بی کسان از همه بزرگتر ست ...
#عادله_زمانی
@adelehz
💔47😢182
Audio
‏داستایوفسکی میگه :

« زنی که کتاب می‌خواند، به آسانی عاشق نمی‌شود؛
او تنها به دنبال همتای معنوی‌ای است که با جزئیات کوچکش تشابه داشته باشد.»

صدای خاص: بانو سمیرا بهرامی ❤️
@adelehz
29👍5🥰5💔4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خونه ی قشنگ کودکی های من زیر نور کمرنگ شب چراغها
حوالی سحر و روشن شدن آسمان و صدای ملکوتی دعای سحری که از رادیو دل سکوت شب را می‌شکافت...
ما کودکی های زیبایی داشتیم بعید میدانم هیچ نسل دیگری مثل ما بتواند اصالت را در کودکی مزه کند...
#عادله_زمانی
35👍12🥰3🕊3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تو خیال میکنی که او همیشه پیر بوده ست ؟
نه به چشمانش بنگر
مطمئنم روزی عاشقی را کوچه به کوچه پشت سرش میگردانده ست .

#عادله_زمانی

@adelehz
59🕊12👍3
یادت نرود
آدمها به پایان می رسند ولی
قصه ها نه ..
تلاش کن قصه ات زیبا نگاشته شود...
#عادله_زمانی
@adelehz
35🥰4💋1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آرام باش عزیز من، آرام باش
حکایت دریاست زندگی
گاهی درخشش آفتاب، برق و بوی نمک، ترشح شادمانی
گاهی هم فرو می‌رویم، چشم‌هایمان را می‌بندیم، همه جا تاریکی است

آرام باش عزیز من
آرام باش
دوباره سر از آب بیرون می‌آوریم
و تلالؤ آفتاب را می‌بینیم
زیر بوته‌ای از برف
که این دفعه
درست از جایی که تو دوست داری، طالع می‌شود

شمس لنگرودی
صدای خاص:سمیرا جان بهرامی
@adelehz
35🕊6👍4😢1
اَمن باشید و قابل اعتماد
که اگر روزی تمامِ جهان برای آدمی سیاه شد
و امیدی اگر نبود
‌‌‌تنها قسمتِ روشنِ جهانش شما باشید
‌و روزنه‌ی نور و امیدی شوید
در بی‌نهایت تاریکی...

@adelehz
50👍9🥰2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نه که آدمِ کینه باشم .
اما اگر زخمی که بعضی آدمها به من زدند را فراموش کنم.
یعنی به خودم بی احترامی کرده ام.
بگذار یادم نرود روزگاری آدمی بود که مرا در هیچ ترین حالت ممکن می دانست و از آسیب رساندن به من به هرشکلش ابایی نداشت.
#عادله_زمانی
@adelehz
👍50💔226
Sar Oomad Zemestoon
Sally Kheirandish & Reza Rouhani
یادش آهوی جنگل دور ...
🕊102💔1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خدایا در سال جدید داشته ها و عزیزان مان را به تو می‌سپاریم.
برایمان با شادی حفظشان کن🥺
آمین
@adelehz
60🥰5👍1💔1
به آنان که ما را رها نمودند
در خاک خالی، بی‌آب و بی‌گیاه
بی‌هیچ اشک و آه
بگویید:
ما ریشه در خویش داشتیم
و سبز گشتیم
و سبز شد بهار …
@adelehz
58👍10💔8🥰2😢2
دوست داشتن بعضی ادمها سخت ست با آنکه می‌شود که دوست شان داشت اما مجبوری برای حفاظت از خود در حفاظی از آهن و سرما بسوی شان بروی .
چون اگر خودِ رها و عریانت و پیش چشم شان بگذاری با تنی پر زخم برخواهی گشت.
#عادله_زمانی
@adelehz
36👍11💔2