"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خدایا ...
شاد کن دلی که گرفته
و دلتنگه
بی نیاز کن کسی را
که به درگاهت نیازمنده ...
امیدوار کن کسی را که
ناامید به آستانت آمده است ...
بگیر دستانی که
بسوی تو بلند است 🍃🙏🌹
32🕊5👍4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
سنگ صبور ها سالهاست در شهر قصه ها گم شده اند،کسی سنگ صبور کسی نمی‌شود کسی درد کسی را به جان نمی‌خرد
تا دلت بخواهد سنگ دل ها زیاد شده اند که درد می دهند و درمان نه
#عادله_زمانی
@adelehz
💔29😢2👍1
نظرم اینه که همون گوشی قدیمی تو استفاده کن مگر اینکه خودت با پول خودت بخری
@adelehz
👍479👎4
من هیچوقت نفهمیدم چی شد که اینقدر مرگ مرتضی پاشایی دل مردم و به آتیش کشید .
اصلا فوت این بچه یه غربت عجیبی داشت .نمیدونم شاید هنوز اونقدر مرگ برامون عادی نشده بود
از ته قلب مردم اشک می ریختن سه میلیون نفر در تشییع جنازه ی این بچه حاضر شدن
و فکر میکنم اون حس کلا دیگه تکرار نشد ..
خداوند ایشون و تمام اسیران خاک رو در این شب جمعه قرین رحمت کنه ..
64😢9👍8🕊7💔7
حتما با این جملات انگیزشی روبرو شده‌این: «اگر کسی فقیر به دنیا بیاید، تقصیر خودش نیست؛ ولی اگر فقیر از دنیا برود، این دیگر تقصیر خودش است!»
احتمالا با خودتون فکر کرده‌این که این جمله اشتباهه. من جمله رو به ChatGPT دادم و هفت خطای فکری در اون پیدا کرد که در پایین می‌بینید:
1. ساده‌سازی بیش از حد: در این جمله، مسائل پیچیده اقتصادی-اجتماعی نادیده گرفته میشن. فقر دلایل متعددی داره، که بسیاری از اونا از کنترل فرد خارج هستن، مثل فرصت‌های آموزشی، ساختار اجتماعی، و سیستم اقتصادی.
2. سرزنش قربانی: این جمله میگه که افرادی که فقیر می‌مونن، فقط خودشون مسئول شرایطشون هستن. این در حالیه که سرزنش قربانی بابت مشکلش کار صحیحی نیست.
3. دوگانه جعلی: این جمله شرایط رو سیاه و سفید رو به تصویر می‌کشه، چون میگه که یا یک نفر کامل به فقر غلبه می‌کنه، یا این که کاملا مسئول فقر خودشه. این در حالیه که اولا شرایط اقتصادی یک طیفه، و ثانیا پیشرفت درجات مختلفی داره.
4. نادیده گرفتن مسائل سیستماتیک: در این جمله، مسائلی مانند نژادپرستی، تبعیض، و امکان پویندگی اجتماعی نادیده گرفته میشه.
5. مغالطه بوم‌شناختی: این بحث مفصلی‌ه، ولی در حالت کلی موضوع اینه که از یه نمونه، یک رابطه علّی اشتباه نتیجه گرفته شده.
6. سوگیری بازماندگی: در این جمله تنها افرادی در نظر گرفته میشن که از فقر نجات پیدا کردن، در حالی که افراد زیادی هستن که تلاش کردن از فقر نجات پیدا کنن و نتونستن. اما اینا دیده نمیشن. مثل همون که میگن بیل گیتس از دانشگاه انصراف داد و موفق شد، پس انصراف از دانشگاه کلید موفقیته.
7. فقدان هم‌دلی: در این جمله، اثری از هم‌دلی و درک اوضاع افراد فقیر نیست.

جالب اینه که ChatGPT تونسته هفت خطا (که البته هم‌پوشانی دارند) رو در یک جمله تشخیص بده، که شاید همه‌شون در نگاه اول به چشم نمی‌اومدن.

Hamidreza Keshavarz.

@adelehz
👍199🥰2
-أعان الله قلبًا تمنى ما ليس مكتوبًا له...

-خدا يارى كند قلبى را كه در آرزوى چيزى ست كه تقديرش نيست...

@adelehz
35💔14😢8👍2🥰1🍓1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
من گاهی به صبر الهی فکر میکنم به شکوه این صبر ،به اینکه چقدر باید توانمند و خاص بود تا توانست عصیان یک موجود حقیر،کوچک را که خودت خلقش کرده ای تحمل کنی .
و این موجود کوچک بی مقدار آنقدر خودش را در مرکز زمین ببیند که پا روی پا ییندازد و بگوید من با دلیل اثبات میکنم خالقی وجود ندارد !
این صبر ،این قدرت تحمل بسیار با شکوه ست ،شکوهی که برای من قابل تصور نیست .
که اگر چنین قدرتی اراده کند تا بسوزاند چطور خواهد سوزاند !؟
تصورم از خدا وجودی بی نهایت باوقار ست ،دقت کنید من چنین صبری را مصداق کامل وقار میبینم .
کسی که قادر ست تورا از ریشه،از بن بسوزاند نابودت کند نیستت کند ولی بازهم در برابرعصیانت سکوت کرده ست .
حق دارم اگر از درک خدا عاجز گردم درک چنین شکوه، ابهت و وقاری چگونه در حجم کوچک وجود من میگنجد؟
#عادله_زمانی
@adelehz
33👍10🕊4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
من آدم برجای مانده ای هستم .
از آن جهت که براحتی نمیتوانم هنرمندان جدیدی را دوست داشته باشم دوستان جدیدی پیدا کنم،آهنگهای سبک جدیدی گوش بدم ،هر مدی را پیروی کنم و هر روز چیزی را در خودم آپدیت کنم .
نوستالژی باز هستم ،آهنگهای هنرمندان قبل از بدنیا آمدنم را می‌شنوم.
تیپهای کلاسیک را می‌پسندم، فیلم‌های قدیمی را بارها میبینم رمان‌هایی که سده ها قبل را به تصویر کشیده اند با ولع می‌خوانم و در مغازه های خاک خورده بدنبال عتیقه های کوچک میگردم .
این خوب است یا نه نمی دانم .
میدانم اما که قدیم ترها خیلی چیزها جان دار تر بود،مایه دار بود خیلی از قدیمی ها ارزش دفاع کردند داشتند.
که بخواهی از بودن شان یا حتی از رایج بودنشان دفاع کنی و دنبالشان بگردی .
این ست که من عشق را اولین بار واقعی میدانم دوستی که ده سال پیش پیدا کرده ام را هیچ جوره از دست نمی دهم .
عطرهای جدید را به اندازه ی عطرهای قدیمی و اصل اغوا گر نمی دانم .
و دهها شب این روزها را با آن شبهایی که ۵ ساله بودم و کنار مادرم روی پشت بام دراز کشیده بودم در حالی که پدرم طالبی را پاره می کرد و عضلات مردانه اش زیر،زیرپوش رکابی اش خودنمایی می کرد ،عوض نمیکنم.
آدمهایی مثل من دو زندگی را هم زمان پیش می برند و احتمالا بعد از ،ازجهان رفتن دوبار می میرند .
یک زندگی امروز و برحال
و دیگری زندگی در سالهایی دور که گرچه تمام شده اما در وجود آدمهایی مثل من به پایان نرسیده ست .
که من از هرچه کهنه ترش را بیشتر دوست دارم.
از عشق،دوست،خانه،شراب یا حتی خوابهایی که می دیدم ..

#عادله_زمانی
@adelehz
👍267💋1👻1
هیچ وقت آدم‌ها را
با انتظار امتحان نکنید؛
انتظار،
آدم‌ها را عوض می‌کند ...

#پابلو_نرودا

@adelehz
👍18💔11😢5
برنگرد
اگر برگردی دیگر مرا نمیشناسی
چون من دیگر شبیه وقتی ترکم کرده ای نیستم .
نه که بخواهم عوض شوم ناخواسته تغییر کردم .
درختی که در بهار ترکش کرده ای در زمستان نمی‌تواند سبز بماند .
#عادله_زمانی
@adelehz
💔31👍16😢61
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
یک عمر نشستیم غصه خوردیم چی شد ؟
کسانی که رفته بودند برگشتند؟
آنچه از دست دادیم دوباره به دست آوردیم؟
دردها درمان شدند ؟
دقیقا از غصه خوردن و زانوی غم بغل گرفتن ما چه چیزی عوض شد ؟
کجای کار ما درست شد جز اینکه بدترش به سرمان آمد ؟
پس رها کن برود رفیق
بگذار زندگی هر غلطی تا حالا نکرده بکند و برود پی کارش گل های تازه بچین
شکلاتهای جدید را امتحان کن
زیر باران راه برو
از خیس شدن نترس
و برقص ...
که رقص همان نقطه ی اتصالت به دنیای خوشحال هاست .
برقص رفیق همانطور که جهان را رها کرده ای رفته است پی کارش
#عادله_زمانی
@adelehz
👍156💔1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
وقتی همه چیز را به خدا بسپاری
در نهایت خدا را در همه چیز خواهی یافت....



صبح بخیر
@adelehz
🥰107
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎀دیانا گفت : آنــــــــه من دوستت دارم...

آنه : آه این خیلی باشکوه است، مثل روزنه نوری که تا ابد در مسیر تاریکی که ما رو از هم جدا کرد، خواهد درخشید...

@adelehz
13👍3
شمس گفت: تقدیر به آن معنا نیست که مسیر زندگیمان از پیش تعیین شده.
به همین سبب اینکه انسان گردن خم کند
و بگوید" چه کنم! تقدیرم این بوده،" نشانهٔ جهالت است.
تقدیر همهٔ راه نیست، فقط تا سر دو راهی هاست .
گذرگاه مشخص است اما انتخاب در دست مسافر است.
پس نه بر زندگی ات حاکمی و نه محکوم آنی ...

📕 ملت_عشق
✍🏻 #الیف_شافاک
@adelehz
17👍6🕊3🍓1
روز دانشجو
این روز را به تمام دانشجویان امروز و دیروز تبریک می‌گویم.
دانشجویانی که سالها پشت صف کنکور ایستادند و با ساعتها بیخوابی،ریزش مو،اکنه های عصبی بلاخره پشت صندلی کلاسهای دانشگاه مدنظرشان نشستند.
ساعتها در محوطه ی دانشگاه با همکلاسی های جدید گفتند و خندیدند ،در آن راهروهای عریض در عبور دو بدن از کنار هم عاشق شدند ‌.جرات نکردند این عشق را به زبان آورند و شبها لابلای ورق زدن کتاب‌ها به چشمان آن یار نیافته فکر کردند.
پسران و دختران جوانی که آینده ی درخشان را در پاس کردن درسها می دیدند و بعد از پایان آن درسها تازه فهمیدند ماست جهان چقدر کره دارد که کره اش به آسانی درس خواندن بدست نمی آید.
تمام دانشجویانی که درسهایشان را تمام نکردند و همکلاسی هایشان را تنها گذاشتند و به گونه رفتند که بازگشتی باقی نماند .
و آنان که پرواز کردند و در سرزمین های دیگر فرود آمدند و شبها توی تخت شان بیاد روزهای قشنگ سرزمین مادری شان اشک ریختند.
من می‌خواهم به تمام دختران و پسران کوچکی که هنوز سودای دانشگاه برسر دارند بگویم عزیزانم با تمان وجود تلاش کنید تا وارد دانشگاه شوید نه اینکه بعد فارغ التحصیلی الزاما پرفسور خواهید بود چون دانشگاه شما را خواهد ساخت .
دنیای قبل از دانشجویی هرگز شبیه دنیای بعد آن نیست .
بخش بزرگی از خاطرات شما در این روزها خلاصه می‌شود.
دوستانی که در دانشگاه پیدا می‌کنید اگر واقعی باشند ،واقعی ترین دوستانتان خواهند بود .
و استادانی که حتی سالها بعد مرگ شان آن ها را فراموش نمی‌کنید.
روز دانشجو بر تمام دانشجویان امروز و دیروز مبارک ..دانشجویانی که تلاش کردند خودشان را رشد دهند چه توانستند و چه نتوانستند ..
#عادله_زمانی
@adelehz
22👍5🥰5🕊2
تو محل حرف افتاده بود که دایی عاشق شده
سنم کم بود نفهمیدم چی میگن
از مادرم پرسیدم : دایی عاشق شده یعنی چی؟
مامان با کلی اخم گفت : هیچی نیست بابا داییت زده به سرش دیوونه شده دیوونه
با خودم فکر کردم ای بابا بیچاره داییم دیوونه شده
کمی که گذشت فهمیدم دختر خان هم دیوونه شده درست مثل داییم همزمان با هم
داییم دیر می اومد خونه هر وقتم می اومد حسابی به هم ریخته بود
دلم برای مادربزرگم میسوخت تک پسرش دیوونه شده بود
چند ماه بعد مادرم سر سفره گفت واسه دختر خان خواستگار اومده دختره داره خودشو از گریه میکشه
تعجب کردم اخه مگه دیوونه ها هم ازدواج میکنن
شب که داییم به خونه اومد نمیدونم چی شد که از دهنم پرید و گفتم باید می بودید و می دید خودشو به در و دیوار میزد
درست مثل اون کبوتری که با پسر اصغر نونوا در حیاط با تیر کمون چوبی زدیمش کبوتره افتاد زمین هنوز جون داشت ولی از حرکاتش معلوم بود درد داره داییم انگار درد داشت هی به خودش میپیچید
با خودم گفتم ای وای دیوونه شدنم مکافاتی داره ها باید مواظب باشم دیوونه نشم
خیلی طول کشید که بفهمم داییم از این ناراحت بود که میخواستن دختر دیوونه خان رو شوهر بدن با خودم گفتم حق داره داییم میخوان مردک و بدبخت کنن که چی بشه؟
شب عروسی دختر خان که رسید مادرمو مادربزرگمو پدرم دایی رو تو اتاق زندونی کردن که نیاد عروسی دختر دیوونه رو خراب کنه
داییم مدام خودشو به در میکوبید و فحش میداد
رفتیم عروسی
دخترک دیوونه بود دیوونه برعکس همه عروس ها که میخندند این گریه میکرد تموم زحمات شمسی ارایشگر رو هم به باد داده بود مادرمم ناراحت بود فکر کنم همه دلشون به حال پسرک میسوخت اخه از رفتارش معلوم بود دیوونه نیست و سالمه
شب که برگشتیم خونه مامان با اضظراب کلید انداختو در اتاق دایی رو باز کرد
داییم کف اتاق خوابش برده بود
مادرم بالای سرش رفتو...
داییم رنگش شده بود عین کچ مادرم جیغ میزد به سر و صورتش میکوبید همسایه ها همه اومدن
قلب داییم وایستاده بود
اونروز بود که فهمیدم دیوونه ها قلب ضعیفی دارن دیوونه های عاشق قلبشون زود از کار می افتد.
@adelehz
💔62😢169👍1
یکی به بابام گفته باید پایی که درد میکنه رو بیست بار با الکل سفید ماساژ بده بعد روغن زیتون بزنه .
پدر و مادرم در حال تست این روش جدید روی خودشون توی سالن نشستن و منی که توی اتاق دارم این دیالوگ رو میشنوم :
مال من ۵ بار
مال تو چند؟
من ۷ بار
نه بابا مال تو ۶ بار بود
قاطی نکنیم
مال من چندبار شد ؟
نه بابا زن من و به اشتباه ننداز
حالا فایده داره؟
منو به حرف نگیر
چندتا شد؟
مال من یا مال تو؟؟؟😁😂
@adelehz
😁616👍4🥰1