الان، سالهاست که نمیدانم دیوانهها چه میشوند. کجا میروند؟ میبرند کجا میگذارندشان؟ اصلا متولد نمیشوند؟ متولد میشوند و محو میشوند؟ جمع میشوند تا چهرهی شهر خوشگل شود؟
سالهاست که مثل قدیم، توی کوچه و خیابان دیوانه ندیدهام.
قدیم اما، هر محلی برای خودش یک دیوانه داشت. همانطور که هر محلی برای خودش نانوایی و قصابی و عطاری داشت.
دیوانهی محلهی کار پدرم اسمش فرامرز بود، دو محل آنطرفتر از خانهمان، یک علیخله داشتند، محلهی عمویم اینها سهراب دَله داشت و دیوانهی محل ما ساعد دیوونه بود.
ساعد را همه میشناختند، دیوانهی بیآزاری که عاشق گوشتکوبیده بود و خیلی از خانوادهها وقتی آبگوشت داشتند، سهمش را کنار میگذاشتند.
همیشه لبخند روی لبهایش بود، همیشه، در حال هر کاری.
توی فوتبال بازیاش نمیدادند و او توپجمعکن بازیها بود. مثل یک کارمند متعهد و نانحلالخور دورتادور زمین بازی بچهها میدوید و توپهایی را که اوت میشد جمع میکرد و پرت میکرد برای بازیکنها؛ با لبخند.
همیشه بعد از بازی زیاد، یکباره ساکت و آرام میشد؛ مینشست لبهی جدول کوچه، همانطور که لبخند روی لبش بود به گوشهای خیره میشد. روش خستگی در کردنش بود. لبخند دائمی و غم توی چشمها، ترکیب غمانگیزی بود.
یک روز اسکناس درشتی پیدا کرد، رفت، کلی وسایل ساخت بادبادک خرید و پخش کرد بین بچهها. کوچه پر شد از کاغذ و نخ و حصیر و سریش، و بچههایی که با ذوق بادبادک میساختند. غروب، آسمان کوچه، بادبادکباران شد، و ساعد از همه بیشتر ذوق داشت. مادرخرج یک روز شاد بودن، انگار به خودش بیشتر از همه مزه کرده بود. او یک خَیّر واقعی بود و این یک شادی روحانی بود.
خستهام از عاقلهای عبوس. برکت رفته از محلهها انگار.
فقط دیوانهها میتوانند بدون برنامه و پلن، بدون نیت قبلی، بانیِ شادی همگانیِ کمیابی شوند که پیش از این تجربه نشده.
کجایند دیوانهها؟
#سودابه_فرضی_پور
@adelehz
سالهاست که مثل قدیم، توی کوچه و خیابان دیوانه ندیدهام.
قدیم اما، هر محلی برای خودش یک دیوانه داشت. همانطور که هر محلی برای خودش نانوایی و قصابی و عطاری داشت.
دیوانهی محلهی کار پدرم اسمش فرامرز بود، دو محل آنطرفتر از خانهمان، یک علیخله داشتند، محلهی عمویم اینها سهراب دَله داشت و دیوانهی محل ما ساعد دیوونه بود.
ساعد را همه میشناختند، دیوانهی بیآزاری که عاشق گوشتکوبیده بود و خیلی از خانوادهها وقتی آبگوشت داشتند، سهمش را کنار میگذاشتند.
همیشه لبخند روی لبهایش بود، همیشه، در حال هر کاری.
توی فوتبال بازیاش نمیدادند و او توپجمعکن بازیها بود. مثل یک کارمند متعهد و نانحلالخور دورتادور زمین بازی بچهها میدوید و توپهایی را که اوت میشد جمع میکرد و پرت میکرد برای بازیکنها؛ با لبخند.
همیشه بعد از بازی زیاد، یکباره ساکت و آرام میشد؛ مینشست لبهی جدول کوچه، همانطور که لبخند روی لبش بود به گوشهای خیره میشد. روش خستگی در کردنش بود. لبخند دائمی و غم توی چشمها، ترکیب غمانگیزی بود.
یک روز اسکناس درشتی پیدا کرد، رفت، کلی وسایل ساخت بادبادک خرید و پخش کرد بین بچهها. کوچه پر شد از کاغذ و نخ و حصیر و سریش، و بچههایی که با ذوق بادبادک میساختند. غروب، آسمان کوچه، بادبادکباران شد، و ساعد از همه بیشتر ذوق داشت. مادرخرج یک روز شاد بودن، انگار به خودش بیشتر از همه مزه کرده بود. او یک خَیّر واقعی بود و این یک شادی روحانی بود.
خستهام از عاقلهای عبوس. برکت رفته از محلهها انگار.
فقط دیوانهها میتوانند بدون برنامه و پلن، بدون نیت قبلی، بانیِ شادی همگانیِ کمیابی شوند که پیش از این تجربه نشده.
کجایند دیوانهها؟
#سودابه_فرضی_پور
@adelehz
❤36😢6💔3💯1
روزگاری ادم از بخشیدن دوباره ی اشتباهات کسی که دوسش دارد و هزاران بار اورا بخشیده خسته می شود .
من گمان میکنم این خستگی و ایستادن به جای دویدن غم انگیز ترین لحظه در خلقت آدمی است.
#عادله_زمانی
@adelehz
من گمان میکنم این خستگی و ایستادن به جای دویدن غم انگیز ترین لحظه در خلقت آدمی است.
#عادله_زمانی
@adelehz
💔42😢5❤4
این توت ها را دیدم و فکر کردم شاید درخت عاشق شده بوده؟
شاید دلتنگ پرنده ای بوده و توتی قلبی شکل برایش رویانده بلکم او را بر شاخه اش بنشاند اما ..
دریغ که پرنده ها همیشه جذب درختان بی میوه ی که دوستشان ندارند میشوند.
درخت کوچلوی بی نوا :(
#عادله_زمانی
عکس:هنگامه جان
@adelehz
شاید دلتنگ پرنده ای بوده و توتی قلبی شکل برایش رویانده بلکم او را بر شاخه اش بنشاند اما ..
دریغ که پرنده ها همیشه جذب درختان بی میوه ی که دوستشان ندارند میشوند.
درخت کوچلوی بی نوا :(
#عادله_زمانی
عکس:هنگامه جان
@adelehz
❤38💔13🕊1
یکی از مهمترین چالشهای پیش روی آدمی حسرت زمان از دست رفته ی اوست .
حسرت زمانی که میتوانست به خیال خودش بهتر بگذرد و دوباره نمی توان آن را برگرداند .و سخت ترین کار دنیا نیز همین قانع کردن کسی ست که به باور از دست دادن زمان طلایی عمرش رسیده است .
نمی توان به قطعیت گفت که این حسرت اشتباهی ست چون اگر بپذیریم یا نه واقعا زمانی که عبور می کند بار دیگر برنمیگردد .
اما از دست دادن انچه باقی مانده است به خاطر مشغولیت به این حسرت ،اشتباه است .
برعکس آنچه من باب مختار بودن آدمیزاد شنیده ایم حقیقت آن است که در خیلی از برهه های زندگی ما هیچ اختیاری به دست ما نبوده است و نه حتی می توان تا ابد بار کینه و نفرت از انهایی که ایشان را مقصر اتفاقات ناخوشایند زندگی خودمان می دانیم با خود کشید .
من گمان می کنم این نفرت و کینه نسبت به خیلی از ادمها در وجود ما شبیه یک طناب با تیغهایی تنیده شده در تار و پودش است ،طنابی که ما آنها شدیدا در دست گرفته و می فشاریم بی توجه به آنکه فشار زیاد به این طناب تیغ های برنده ی بیشتری را در گوشت دست مان فرو می برد ،برای رهایی از درد باید این طناب را رها کرد .
برای رسیدن به آرامش باید چراغ این کینه را در وجود خود کم کم خاموش کرد .
آنچه از دست رفته است راهی برای جبران ندارد اما آنچه پیش روست حقیقتی ملموس ست و این خودش خسران بزرگی ست که نقد را به نسیه فروخت.
#عادله_زمانی
@adelehz
حسرت زمانی که میتوانست به خیال خودش بهتر بگذرد و دوباره نمی توان آن را برگرداند .و سخت ترین کار دنیا نیز همین قانع کردن کسی ست که به باور از دست دادن زمان طلایی عمرش رسیده است .
نمی توان به قطعیت گفت که این حسرت اشتباهی ست چون اگر بپذیریم یا نه واقعا زمانی که عبور می کند بار دیگر برنمیگردد .
اما از دست دادن انچه باقی مانده است به خاطر مشغولیت به این حسرت ،اشتباه است .
برعکس آنچه من باب مختار بودن آدمیزاد شنیده ایم حقیقت آن است که در خیلی از برهه های زندگی ما هیچ اختیاری به دست ما نبوده است و نه حتی می توان تا ابد بار کینه و نفرت از انهایی که ایشان را مقصر اتفاقات ناخوشایند زندگی خودمان می دانیم با خود کشید .
من گمان می کنم این نفرت و کینه نسبت به خیلی از ادمها در وجود ما شبیه یک طناب با تیغهایی تنیده شده در تار و پودش است ،طنابی که ما آنها شدیدا در دست گرفته و می فشاریم بی توجه به آنکه فشار زیاد به این طناب تیغ های برنده ی بیشتری را در گوشت دست مان فرو می برد ،برای رهایی از درد باید این طناب را رها کرد .
برای رسیدن به آرامش باید چراغ این کینه را در وجود خود کم کم خاموش کرد .
آنچه از دست رفته است راهی برای جبران ندارد اما آنچه پیش روست حقیقتی ملموس ست و این خودش خسران بزرگی ست که نقد را به نسیه فروخت.
#عادله_زمانی
@adelehz
🕊12❤6
زنی که می آموزد وابستگی اش را به دیگران به حداقل برساند .برای بدست اوردن ارامش و امنیت مالی برای خود بجنگد .از نظر عاطفی خود را محتاج توجه و عشق مردی که به او بها نمی دهد نشان ندهد، برای شخصیت خودش ارزش قایل باشد و آن را دست مایه ی توهین هر کس نکند .یاد گرفته است به بهترین شکل زندگی نماید چنین زنی شدیدا شایسته ی تحسین است.
#عادله_زمانی
@adelehz
#عادله_زمانی
@adelehz
❤45💯21😢2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
این منم که قمار و باخته ...
@adelehz
@adelehz
😢18💋7❤4
"زنی کهگم کردم "
https://t.me/hamfekr123
بچه ها اگر میخواید مشکلات تان رو بدون ذکر نام اینجا مطرح کنیم و از همفکری دوستان استفاده کنید توی این کانال عضو شوید.
❤5
برخی از ما نه تنها گذشته ی خود را حمل میکنیم، بلکه گذشته پدر و مادرهایمان را نیز همراه داریم.
درد، از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و تا آن را بررسی نکنیم، این چرخه را هیچگاه برهم نخواهیم زد.
📕 #نیمه_تاریک_وجود
✍🏻 #دبی_فورد
@adelehz
درد، از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و تا آن را بررسی نکنیم، این چرخه را هیچگاه برهم نخواهیم زد.
📕 #نیمه_تاریک_وجود
✍🏻 #دبی_فورد
@adelehz
😢24❤7💯1
دکتر عباس حاتمی: یه لیست از موارد تعریف زن آزاری که به نظرم لازمه قبل از ازدواج به آقا ارائه بشه.
۱- خرجی دادن با منت و تحقیر.
۲- انتظار کار بیش از توانایی جسمی او.
۳- ممنوعیت ارتباط زن با خانواده و دوستان خود.
۴- خانه نشین کردن زن و ممانعت از فعالیت اجتماعی او.
۵- تحمیل عقاید و دیدگاه خود بر زن.
۶- عیب جویی و بهانه گیری مستمر.
۷- تحقیر خانواده زن و به رخ کشیدن معایب خانواده اش.
۸- نا آگاه نگهداشتن زن از تحولات جامعه.
۹- تحقیر وضعیت ظاهری زن و مقایسه او با زنان دیگر.
۱۰- عدم رعایت بهداشت و نظافت فردی، شلختگی مرد.
۱۱- بزرگ کردن اشتباهات و کوچک شمردن موفقیتهای زن.
۱۲- عدم تامین نیازهای عاطفی زن.
۱۳- ایجاد حس بی اعتمادی در فرزندان نسبت به زن و خانواده اش.
۱۴- مشغله شغلی مرد و بی توجهی به زن.
۱۵- جلوگیری از سفرهای داخلی و خارجی زن با دوستانش.
۱۶- سلب آزادی زن، زیر نظر گرفتن زن و ممانعت از فعالیتهای مجازی او.
۱۷- بی توجهی یا ممانعت از رفتارهای زنانه. برای مثال: زنان علاقه به خرید دارند، انسان لطیف و زیبا دوستند، آرایش را دوست دارند، میخواهند دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
@adelehz
۱- خرجی دادن با منت و تحقیر.
۲- انتظار کار بیش از توانایی جسمی او.
۳- ممنوعیت ارتباط زن با خانواده و دوستان خود.
۴- خانه نشین کردن زن و ممانعت از فعالیت اجتماعی او.
۵- تحمیل عقاید و دیدگاه خود بر زن.
۶- عیب جویی و بهانه گیری مستمر.
۷- تحقیر خانواده زن و به رخ کشیدن معایب خانواده اش.
۸- نا آگاه نگهداشتن زن از تحولات جامعه.
۹- تحقیر وضعیت ظاهری زن و مقایسه او با زنان دیگر.
۱۰- عدم رعایت بهداشت و نظافت فردی، شلختگی مرد.
۱۱- بزرگ کردن اشتباهات و کوچک شمردن موفقیتهای زن.
۱۲- عدم تامین نیازهای عاطفی زن.
۱۳- ایجاد حس بی اعتمادی در فرزندان نسبت به زن و خانواده اش.
۱۴- مشغله شغلی مرد و بی توجهی به زن.
۱۵- جلوگیری از سفرهای داخلی و خارجی زن با دوستانش.
۱۶- سلب آزادی زن، زیر نظر گرفتن زن و ممانعت از فعالیتهای مجازی او.
۱۷- بی توجهی یا ممانعت از رفتارهای زنانه. برای مثال: زنان علاقه به خرید دارند، انسان لطیف و زیبا دوستند، آرایش را دوست دارند، میخواهند دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
@adelehz
💯33❤10🕊5👎2
روز دختر روز زیبایی ست اما بنظرم خوب ست کمی بیشتر به آن فکر کنیم .
برای دخترانی که در تاریخی حداقل چند صدساله تمام عمرشان مقایسه شدند و همیشه هم در آن قیاس ها کفه به نفع رقبای شان ،پسران چربیده است اصولا از روز دختر حرف زدن شبیه یک فانتزی ست .
یک فانتزی صورتی و خوش رنگ
جایی خوانده بودم که گروهی پژوهشگر در یک بررسی متوجه شده اند استعداد دختران در کدنویسی کامپیوتر به مراتب بالاتر از پسران است اما در کمال تعجب دختران در امتحان پایانی قادر به پاس کردن امتحان نبودند چون هرچه مینوشتند پاک می کردند و بعد از پایان زمان کامیاب نشدند .
اما پسرها همه نوشته اند ،بلکم که بیشترشان هم غلط نوشته اند .
این میل به کامل بودن برای دختران از کجا می اید .تمایل به کامل بودن و اگر کامل نیستی پس بهتر است نباشی !
چرا دخترهای ما نمیتوانند صرف نظر از هر برچسبی که بعدها به هویت شان میخورد یا نمیخورد،دوست داشته و قبول شوند ؟انقدر که جرات داشته باشند وجود داشته باشند حتی اگر کامل نباشند .
من دوست دارم روز دختر را به همه ی اشکال از دختران تبریک بگویم .با هر راهی که انتخاب کرده اند تا طی کنند یا هر انتخابی که برای زندگی شان برگزیده اند .
جهان بطور کلی هرگز جای خیلی قشنگی برای دخترها نبوده است گرچه آنها سعی کردند با لطافت و سخت کوشی شان کفه را به سمت خود بچرخانند اما همیشه هم جواب دختران به قشنگی خودشان داده نشد .
تاریخ انقدر قصه از دختران قوی و تاثیر گذار دارد که میتوان هر روزش را روز یک دختر دانست .
اما بازهم بگذارید ساده بگویم همه شکل از دخترها،روزتان فرخنده باد
#عادله_زمانی
@adelehz
برای دخترانی که در تاریخی حداقل چند صدساله تمام عمرشان مقایسه شدند و همیشه هم در آن قیاس ها کفه به نفع رقبای شان ،پسران چربیده است اصولا از روز دختر حرف زدن شبیه یک فانتزی ست .
یک فانتزی صورتی و خوش رنگ
جایی خوانده بودم که گروهی پژوهشگر در یک بررسی متوجه شده اند استعداد دختران در کدنویسی کامپیوتر به مراتب بالاتر از پسران است اما در کمال تعجب دختران در امتحان پایانی قادر به پاس کردن امتحان نبودند چون هرچه مینوشتند پاک می کردند و بعد از پایان زمان کامیاب نشدند .
اما پسرها همه نوشته اند ،بلکم که بیشترشان هم غلط نوشته اند .
این میل به کامل بودن برای دختران از کجا می اید .تمایل به کامل بودن و اگر کامل نیستی پس بهتر است نباشی !
چرا دخترهای ما نمیتوانند صرف نظر از هر برچسبی که بعدها به هویت شان میخورد یا نمیخورد،دوست داشته و قبول شوند ؟انقدر که جرات داشته باشند وجود داشته باشند حتی اگر کامل نباشند .
من دوست دارم روز دختر را به همه ی اشکال از دختران تبریک بگویم .با هر راهی که انتخاب کرده اند تا طی کنند یا هر انتخابی که برای زندگی شان برگزیده اند .
جهان بطور کلی هرگز جای خیلی قشنگی برای دخترها نبوده است گرچه آنها سعی کردند با لطافت و سخت کوشی شان کفه را به سمت خود بچرخانند اما همیشه هم جواب دختران به قشنگی خودشان داده نشد .
تاریخ انقدر قصه از دختران قوی و تاثیر گذار دارد که میتوان هر روزش را روز یک دختر دانست .
اما بازهم بگذارید ساده بگویم همه شکل از دخترها،روزتان فرخنده باد
#عادله_زمانی
@adelehz
❤38💯8🍓3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خدایا
من خیلی خسته ام
بهت اعتماد دارم
من میخوابم و میدونم که تو حواست به همه چیز هست .
خوبه که هستی
دستمو توی دستت میذارم و اروم چشمهامو میبندم .
این هواپیمارو به مقصد برسون کاپیتان همیشه بیدار
مسافرانت با اعتماد به تو به خواب خواهند رفت ..
#عادله_زمانی
من خیلی خسته ام
بهت اعتماد دارم
من میخوابم و میدونم که تو حواست به همه چیز هست .
خوبه که هستی
دستمو توی دستت میذارم و اروم چشمهامو میبندم .
این هواپیمارو به مقصد برسون کاپیتان همیشه بیدار
مسافرانت با اعتماد به تو به خواب خواهند رفت ..
#عادله_زمانی
❤25😢22
وقتی کسی آزار تان می دهد،جدال گسترده ای را با او براه نیندازید فقط دعا کنید با کسی چون خودش مواجهه شود.همین را بگویید و رها کنید .سرنوشت خودش تصمیم میگیرد که چگونه فیلم تلخی را که شما دیده اید به او همنشان دهد.
#عادله_زمانی
@adelehz
#عادله_زمانی
@adelehz
❤47💯31😢7