دختران تان را رویا پرداز بار بیاورید.
به آنها مجال تخیل کردن بدهید بگذارید بر بال قوه خیال و تخیل شان به سرزمین های دورِ متفاوت از جایی که هستند سفر کنند.
آنها را از محدودیت ها نترسانید حتی اگر ته دل خودتان از این موضوع ترس دارد و می لرزد.
نگذارید دختران از همان اول باور کنند نمی توانند .گرچه نتوانستن بخشی از زندگی ست اما این نباید قاتل رویاهای دخترانه ی آنها باشد .
بگذارید دختران خود را یک بالرین معروف،دانشمندی که واکسنی جدید کشف کرده،ریاضی دانی شگفت انگیز،نویسنده ای بزرگ یا خواننده ی اپرایی با آوازی سحری آمیز تصور کنند.
چون هیچکس نمیتواند بگویید که آنها به آنچه تصور میکنند تبدیل نمی شوند .
کسی چه می داند .
#عادله_زمانی
@adelehz
به آنها مجال تخیل کردن بدهید بگذارید بر بال قوه خیال و تخیل شان به سرزمین های دورِ متفاوت از جایی که هستند سفر کنند.
آنها را از محدودیت ها نترسانید حتی اگر ته دل خودتان از این موضوع ترس دارد و می لرزد.
نگذارید دختران از همان اول باور کنند نمی توانند .گرچه نتوانستن بخشی از زندگی ست اما این نباید قاتل رویاهای دخترانه ی آنها باشد .
بگذارید دختران خود را یک بالرین معروف،دانشمندی که واکسنی جدید کشف کرده،ریاضی دانی شگفت انگیز،نویسنده ای بزرگ یا خواننده ی اپرایی با آوازی سحری آمیز تصور کنند.
چون هیچکس نمیتواند بگویید که آنها به آنچه تصور میکنند تبدیل نمی شوند .
کسی چه می داند .
#عادله_زمانی
@adelehz
❤28😢5
الان، سالهاست که نمیدانم دیوانهها چه میشوند. کجا میروند؟ میبرند کجا میگذارندشان؟ اصلا متولد نمیشوند؟ متولد میشوند و محو میشوند؟ جمع میشوند تا چهرهی شهر خوشگل شود؟
سالهاست که مثل قدیم، توی کوچه و خیابان دیوانه ندیدهام.
قدیم اما، هر محلی برای خودش یک دیوانه داشت. همانطور که هر محلی برای خودش نانوایی و قصابی و عطاری داشت.
دیوانهی محلهی کار پدرم اسمش فرامرز بود، دو محل آنطرفتر از خانهمان، یک علیخله داشتند، محلهی عمویم اینها سهراب دَله داشت و دیوانهی محل ما ساعد دیوونه بود.
ساعد را همه میشناختند، دیوانهی بیآزاری که عاشق گوشتکوبیده بود و خیلی از خانوادهها وقتی آبگوشت داشتند، سهمش را کنار میگذاشتند.
همیشه لبخند روی لبهایش بود، همیشه، در حال هر کاری.
توی فوتبال بازیاش نمیدادند و او توپجمعکن بازیها بود. مثل یک کارمند متعهد و نانحلالخور دورتادور زمین بازی بچهها میدوید و توپهایی را که اوت میشد جمع میکرد و پرت میکرد برای بازیکنها؛ با لبخند.
همیشه بعد از بازی زیاد، یکباره ساکت و آرام میشد؛ مینشست لبهی جدول کوچه، همانطور که لبخند روی لبش بود به گوشهای خیره میشد. روش خستگی در کردنش بود. لبخند دائمی و غم توی چشمها، ترکیب غمانگیزی بود.
یک روز اسکناس درشتی پیدا کرد، رفت، کلی وسایل ساخت بادبادک خرید و پخش کرد بین بچهها. کوچه پر شد از کاغذ و نخ و حصیر و سریش، و بچههایی که با ذوق بادبادک میساختند. غروب، آسمان کوچه، بادبادکباران شد، و ساعد از همه بیشتر ذوق داشت. مادرخرج یک روز شاد بودن، انگار به خودش بیشتر از همه مزه کرده بود. او یک خَیّر واقعی بود و این یک شادی روحانی بود.
خستهام از عاقلهای عبوس. برکت رفته از محلهها انگار.
فقط دیوانهها میتوانند بدون برنامه و پلن، بدون نیت قبلی، بانیِ شادی همگانیِ کمیابی شوند که پیش از این تجربه نشده.
کجایند دیوانهها؟
#سودابه_فرضی_پور
@adelehz
سالهاست که مثل قدیم، توی کوچه و خیابان دیوانه ندیدهام.
قدیم اما، هر محلی برای خودش یک دیوانه داشت. همانطور که هر محلی برای خودش نانوایی و قصابی و عطاری داشت.
دیوانهی محلهی کار پدرم اسمش فرامرز بود، دو محل آنطرفتر از خانهمان، یک علیخله داشتند، محلهی عمویم اینها سهراب دَله داشت و دیوانهی محل ما ساعد دیوونه بود.
ساعد را همه میشناختند، دیوانهی بیآزاری که عاشق گوشتکوبیده بود و خیلی از خانوادهها وقتی آبگوشت داشتند، سهمش را کنار میگذاشتند.
همیشه لبخند روی لبهایش بود، همیشه، در حال هر کاری.
توی فوتبال بازیاش نمیدادند و او توپجمعکن بازیها بود. مثل یک کارمند متعهد و نانحلالخور دورتادور زمین بازی بچهها میدوید و توپهایی را که اوت میشد جمع میکرد و پرت میکرد برای بازیکنها؛ با لبخند.
همیشه بعد از بازی زیاد، یکباره ساکت و آرام میشد؛ مینشست لبهی جدول کوچه، همانطور که لبخند روی لبش بود به گوشهای خیره میشد. روش خستگی در کردنش بود. لبخند دائمی و غم توی چشمها، ترکیب غمانگیزی بود.
یک روز اسکناس درشتی پیدا کرد، رفت، کلی وسایل ساخت بادبادک خرید و پخش کرد بین بچهها. کوچه پر شد از کاغذ و نخ و حصیر و سریش، و بچههایی که با ذوق بادبادک میساختند. غروب، آسمان کوچه، بادبادکباران شد، و ساعد از همه بیشتر ذوق داشت. مادرخرج یک روز شاد بودن، انگار به خودش بیشتر از همه مزه کرده بود. او یک خَیّر واقعی بود و این یک شادی روحانی بود.
خستهام از عاقلهای عبوس. برکت رفته از محلهها انگار.
فقط دیوانهها میتوانند بدون برنامه و پلن، بدون نیت قبلی، بانیِ شادی همگانیِ کمیابی شوند که پیش از این تجربه نشده.
کجایند دیوانهها؟
#سودابه_فرضی_پور
@adelehz
❤36😢6💔3💯1
روزگاری ادم از بخشیدن دوباره ی اشتباهات کسی که دوسش دارد و هزاران بار اورا بخشیده خسته می شود .
من گمان میکنم این خستگی و ایستادن به جای دویدن غم انگیز ترین لحظه در خلقت آدمی است.
#عادله_زمانی
@adelehz
من گمان میکنم این خستگی و ایستادن به جای دویدن غم انگیز ترین لحظه در خلقت آدمی است.
#عادله_زمانی
@adelehz
💔42😢5❤4
این توت ها را دیدم و فکر کردم شاید درخت عاشق شده بوده؟
شاید دلتنگ پرنده ای بوده و توتی قلبی شکل برایش رویانده بلکم او را بر شاخه اش بنشاند اما ..
دریغ که پرنده ها همیشه جذب درختان بی میوه ی که دوستشان ندارند میشوند.
درخت کوچلوی بی نوا :(
#عادله_زمانی
عکس:هنگامه جان
@adelehz
شاید دلتنگ پرنده ای بوده و توتی قلبی شکل برایش رویانده بلکم او را بر شاخه اش بنشاند اما ..
دریغ که پرنده ها همیشه جذب درختان بی میوه ی که دوستشان ندارند میشوند.
درخت کوچلوی بی نوا :(
#عادله_زمانی
عکس:هنگامه جان
@adelehz
❤38💔13🕊1
یکی از مهمترین چالشهای پیش روی آدمی حسرت زمان از دست رفته ی اوست .
حسرت زمانی که میتوانست به خیال خودش بهتر بگذرد و دوباره نمی توان آن را برگرداند .و سخت ترین کار دنیا نیز همین قانع کردن کسی ست که به باور از دست دادن زمان طلایی عمرش رسیده است .
نمی توان به قطعیت گفت که این حسرت اشتباهی ست چون اگر بپذیریم یا نه واقعا زمانی که عبور می کند بار دیگر برنمیگردد .
اما از دست دادن انچه باقی مانده است به خاطر مشغولیت به این حسرت ،اشتباه است .
برعکس آنچه من باب مختار بودن آدمیزاد شنیده ایم حقیقت آن است که در خیلی از برهه های زندگی ما هیچ اختیاری به دست ما نبوده است و نه حتی می توان تا ابد بار کینه و نفرت از انهایی که ایشان را مقصر اتفاقات ناخوشایند زندگی خودمان می دانیم با خود کشید .
من گمان می کنم این نفرت و کینه نسبت به خیلی از ادمها در وجود ما شبیه یک طناب با تیغهایی تنیده شده در تار و پودش است ،طنابی که ما آنها شدیدا در دست گرفته و می فشاریم بی توجه به آنکه فشار زیاد به این طناب تیغ های برنده ی بیشتری را در گوشت دست مان فرو می برد ،برای رهایی از درد باید این طناب را رها کرد .
برای رسیدن به آرامش باید چراغ این کینه را در وجود خود کم کم خاموش کرد .
آنچه از دست رفته است راهی برای جبران ندارد اما آنچه پیش روست حقیقتی ملموس ست و این خودش خسران بزرگی ست که نقد را به نسیه فروخت.
#عادله_زمانی
@adelehz
حسرت زمانی که میتوانست به خیال خودش بهتر بگذرد و دوباره نمی توان آن را برگرداند .و سخت ترین کار دنیا نیز همین قانع کردن کسی ست که به باور از دست دادن زمان طلایی عمرش رسیده است .
نمی توان به قطعیت گفت که این حسرت اشتباهی ست چون اگر بپذیریم یا نه واقعا زمانی که عبور می کند بار دیگر برنمیگردد .
اما از دست دادن انچه باقی مانده است به خاطر مشغولیت به این حسرت ،اشتباه است .
برعکس آنچه من باب مختار بودن آدمیزاد شنیده ایم حقیقت آن است که در خیلی از برهه های زندگی ما هیچ اختیاری به دست ما نبوده است و نه حتی می توان تا ابد بار کینه و نفرت از انهایی که ایشان را مقصر اتفاقات ناخوشایند زندگی خودمان می دانیم با خود کشید .
من گمان می کنم این نفرت و کینه نسبت به خیلی از ادمها در وجود ما شبیه یک طناب با تیغهایی تنیده شده در تار و پودش است ،طنابی که ما آنها شدیدا در دست گرفته و می فشاریم بی توجه به آنکه فشار زیاد به این طناب تیغ های برنده ی بیشتری را در گوشت دست مان فرو می برد ،برای رهایی از درد باید این طناب را رها کرد .
برای رسیدن به آرامش باید چراغ این کینه را در وجود خود کم کم خاموش کرد .
آنچه از دست رفته است راهی برای جبران ندارد اما آنچه پیش روست حقیقتی ملموس ست و این خودش خسران بزرگی ست که نقد را به نسیه فروخت.
#عادله_زمانی
@adelehz
🕊12❤6
زنی که می آموزد وابستگی اش را به دیگران به حداقل برساند .برای بدست اوردن ارامش و امنیت مالی برای خود بجنگد .از نظر عاطفی خود را محتاج توجه و عشق مردی که به او بها نمی دهد نشان ندهد، برای شخصیت خودش ارزش قایل باشد و آن را دست مایه ی توهین هر کس نکند .یاد گرفته است به بهترین شکل زندگی نماید چنین زنی شدیدا شایسته ی تحسین است.
#عادله_زمانی
@adelehz
#عادله_زمانی
@adelehz
❤45💯21😢2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
این منم که قمار و باخته ...
@adelehz
@adelehz
😢18💋7❤4
"زنی کهگم کردم "
https://t.me/hamfekr123
بچه ها اگر میخواید مشکلات تان رو بدون ذکر نام اینجا مطرح کنیم و از همفکری دوستان استفاده کنید توی این کانال عضو شوید.
❤5
برخی از ما نه تنها گذشته ی خود را حمل میکنیم، بلکه گذشته پدر و مادرهایمان را نیز همراه داریم.
درد، از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و تا آن را بررسی نکنیم، این چرخه را هیچگاه برهم نخواهیم زد.
📕 #نیمه_تاریک_وجود
✍🏻 #دبی_فورد
@adelehz
درد، از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود و تا آن را بررسی نکنیم، این چرخه را هیچگاه برهم نخواهیم زد.
📕 #نیمه_تاریک_وجود
✍🏻 #دبی_فورد
@adelehz
😢24❤7💯1
دکتر عباس حاتمی: یه لیست از موارد تعریف زن آزاری که به نظرم لازمه قبل از ازدواج به آقا ارائه بشه.
۱- خرجی دادن با منت و تحقیر.
۲- انتظار کار بیش از توانایی جسمی او.
۳- ممنوعیت ارتباط زن با خانواده و دوستان خود.
۴- خانه نشین کردن زن و ممانعت از فعالیت اجتماعی او.
۵- تحمیل عقاید و دیدگاه خود بر زن.
۶- عیب جویی و بهانه گیری مستمر.
۷- تحقیر خانواده زن و به رخ کشیدن معایب خانواده اش.
۸- نا آگاه نگهداشتن زن از تحولات جامعه.
۹- تحقیر وضعیت ظاهری زن و مقایسه او با زنان دیگر.
۱۰- عدم رعایت بهداشت و نظافت فردی، شلختگی مرد.
۱۱- بزرگ کردن اشتباهات و کوچک شمردن موفقیتهای زن.
۱۲- عدم تامین نیازهای عاطفی زن.
۱۳- ایجاد حس بی اعتمادی در فرزندان نسبت به زن و خانواده اش.
۱۴- مشغله شغلی مرد و بی توجهی به زن.
۱۵- جلوگیری از سفرهای داخلی و خارجی زن با دوستانش.
۱۶- سلب آزادی زن، زیر نظر گرفتن زن و ممانعت از فعالیتهای مجازی او.
۱۷- بی توجهی یا ممانعت از رفتارهای زنانه. برای مثال: زنان علاقه به خرید دارند، انسان لطیف و زیبا دوستند، آرایش را دوست دارند، میخواهند دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
@adelehz
۱- خرجی دادن با منت و تحقیر.
۲- انتظار کار بیش از توانایی جسمی او.
۳- ممنوعیت ارتباط زن با خانواده و دوستان خود.
۴- خانه نشین کردن زن و ممانعت از فعالیت اجتماعی او.
۵- تحمیل عقاید و دیدگاه خود بر زن.
۶- عیب جویی و بهانه گیری مستمر.
۷- تحقیر خانواده زن و به رخ کشیدن معایب خانواده اش.
۸- نا آگاه نگهداشتن زن از تحولات جامعه.
۹- تحقیر وضعیت ظاهری زن و مقایسه او با زنان دیگر.
۱۰- عدم رعایت بهداشت و نظافت فردی، شلختگی مرد.
۱۱- بزرگ کردن اشتباهات و کوچک شمردن موفقیتهای زن.
۱۲- عدم تامین نیازهای عاطفی زن.
۱۳- ایجاد حس بی اعتمادی در فرزندان نسبت به زن و خانواده اش.
۱۴- مشغله شغلی مرد و بی توجهی به زن.
۱۵- جلوگیری از سفرهای داخلی و خارجی زن با دوستانش.
۱۶- سلب آزادی زن، زیر نظر گرفتن زن و ممانعت از فعالیتهای مجازی او.
۱۷- بی توجهی یا ممانعت از رفتارهای زنانه. برای مثال: زنان علاقه به خرید دارند، انسان لطیف و زیبا دوستند، آرایش را دوست دارند، میخواهند دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
@adelehz
💯33❤10🕊5👎2