"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
دو پرنده بی طاقت، در سینه ات اواز می خوانند
تابستان از کدامین راه فرا خواهد رسید
تا عطش اب ها را گواراتر کند؟

شاملو

@adelehz
16
نشسته‌ام پشت میز و دارم کار می‌کنم که از بیرون صدای کل‌کشیدن می‌آید. جماعتی دست می‌زنند، یکی می‌خواند، یکی از ته دل می‌خندد.
دست از کار می‌کشم. پرده را کنار میزنم و سرم را از پنجره بیرون می‌برم.
توی کوچه عروس‌کشون است.
زن‌ها با کفش‌های پاشنه‌ ده‌سانتی‌شان تق‌تق می‌کنند و روسری‌های حریرشان را شُل بسته‌اند تا تاب و طره‌ها به هم نریزند. زن‌های مسن‌تر لباس محلی پوشیده‌اند، سبز و قرمز و زرد، با سربندهای پولکی. غبغبِ مردها بالای کراوات چین خورده، صورت‌شان از فشار و خوشی -شاید هم از پاتک‌زدن به صندوق‌‌عقب پرشیای یکی از جوان‌ترها- سرخ است و پُرقدرت دست می‌زنند، بچه‌ها توی دست‌وپاها می‌پیچند، می‌خندند، قر می‌ریزند، از سر و کول وانتی که گوسفند آورده بالا و پایین می‌روند.
کت‌وشلوار توی تنِ داماد لق می‌زند، موهای پُرپشت و بینی کشیده دارد. دست عروس را گرفته. برق چشم‌ها و لب بازشده به خنده‌ی عروس را از این فاصله می‌بینم، آرایش سبز و سرخش دل می‌بَرد.
مرد جوانی می‌رقصد، شلوار خمره‌ای به پا ندارد، اما رقصش یادآور همان شلوارخمره‌ای‌پوش‌های دهه‌ی هفتاد است.

کمی بعد، می‌روند توی خانه و در را می‌بندند، هنوز صدای آهنگ و خنده‌شان می‌آید و بوی زرشک‌پلو مرغ و دود اسفندشان توی کوچه پیچیده.

چند سال شد که چنین صحنه‌ای ندیده‌‌ایم؟ انگار کن چند قرن. انگار یک دیو باحال، این عروسی را از چند دهه قبل، برداشته، بریده و آورده گذاشته توی کوچه‌ی ما! کیف کردم!

این تصویر را همان‌طور که بود، درسته، بی‌‌زیاد و کم، آوردم برای شما.

حرف زیادی هم ندارم. نمی‌خواهم وصلش کن به اتفاق‌های روز، به گذشته، به دل‌ودماغِ داشته و نداشته‌مان... پیام مَیام هم ندارم!

اگر توانستید تصورش کنید، حالش را ببرید. همین.

سودابه فرضی پور

@adelehz
33
"زنی که‌گم کردم "
تابستون تون پر تب و تاب 😍❤️🌞 @adelehz
این خیلی خوبه از صبح ده بار دیدم😄
😁145😢1
تا ابد یا رب، ز تو، من لطف‌ها دارم امید😊

عبدالقادر گیلانی

شب بخیر❤️
@adelehz
24
یه پیج قشنگ که برای دوستداران فرشهای ایرانی و یادگیری زبان انگلیسی ❤️❤️❤️عالیه

انگلیسی بخونید و زیبایی ببینید .

http://Instagram.com/Nowshakrug
نه وقت برای غصه خوردن درباره گذشتمو دارم نه حوصله برای ترس از آیندم، هرچی شده حتما باید میشده!
هرچی هم قراره بشه، حتما باید پیش بیاد و تجربش کنم...
ترجیح میدم فقط زندگی کنم
فقط زندگی!
همین
*Amir*
@adelehz
41😢8
اگر همه ی زنان عالم
دختری داشتند .
چه چیزها که به او یاد نمی دادند .
من نمیدانم که آنها آشپزی و خیاطی به دخترشان می آموختند یا کتاب خواندن و قوی بودن را
من فقط میدانم
تمام زنان عالم
به دخترانشان می آموختند
که در برابر مردان مراقب دل هایشان باشند .
چون هیچ دختری در دنیا وجود ندارد که حداقل یک بار مردی دلش را نشکسته باشد.

#عادله_زمانی
@adelehz
😢3620
بهشت شاید این شکلی باشه😍

@adelehz
20
تو تنها نیستی، تو از همه طرف با خدا احاطه شدی:)
|پرستو|

شب تون پر از عطر خدا❤️
@adelehz
17
من اینجا هستم ❤️
برای دنبال کردن نوشته های عادله زمانی
در اینستاگرام ما را فالوو کنید .

http://Instagram.com/adeleh.zamani90
و إن كُسر فيك أملاً، فإن الله يُحيي فيك آمالاً
«و اگر امیدی در تو بمیرد خدا امیدهای فراوان دیگر درونت زنده می‌کند..»

تموم شد و رفت حرفم نباشه😌😊
شب بخیر 🥰

@adelehz
27😁1
هر اشتباهی برای بار اول اشتباه ست .
بار دوم اگر تکرارش کنی می‌شود حماقت
فرصت دادن به آدمی که یک بار روح تورا سلاخی کرده
دوستی با کسی که یک بار اعتماد تورا مثل یک جام باور شکسته است.
رفتن به جایی که یک بار کسی تورا آنجا تحویل نگرفته است .
نه اشتباه، که حماقت است .
#عادله_زمانی
@adelehz
35😢3😁1
از بس که از دوستهای غیر واقعی ضربه خوردم و اعتمادم شکسته شده مادرم نسبت به هرکی باهاش آشنا میشم حساس شده .
اینقدر که نمیتونه نسبت بهشون خوشبین باشه و مدام فکر میکنه باز من دچار مشکل یا ناراحتی میشم .
میخوام بهتون بگم یه طوری رفتار نکنید که باعث آزار و رنجش مادر یه نفر بشید ‌.
اونی که آزارش میدین، اونی که از اعتماد و دوستیش سواستفاده میکنید اونی که جواب خوبی شو با بدی میدید مادری داره که با دیدن اندوه و غصه فرزندش غمگین میشه .
بعد هم مدام نگرانه که فرزندش دوباره دچار زجر نشه
یه آدمی به گناه کسی دیگه همیشه باید گرفتار باشه .
و این نهایت بدیه.
خلاصه که همیشه یادتون باشه وقتی بدی می کنید ممکنه خیلی ها رو آزار بدید نه فقط یه نفر ..
#عادله_زمانی
@adelehz
37😢12
وقتی مامان نارنجی میخاد مربای هویج درست کنه😍😄
@adelehz
18😁7
آدم‌ها غافلگیرتان می‌کنند.
دقیقا لحظه ای که انتظارش را ندارید با شما بشکلی برخورد می‌کنند که جا می‌خورید.
دقیقا ثانیه ای که تصورش را نمی کنید رهایتان می کنند.
آدم‌ها اگر همیشه برای خوشحال کردن تان غافلگیرانه کنند که آدم نه بلکه فرشته اند اما...افسوس که همیشه کفه ی غافلگیری های عذاب آور سنگین تر است .
و دردناک تر این است که تو منتظر آن لحظه ی لعنتی خداحافظی ،یا آن رفتار و حرف سرد نبودی .
تو فکر میکردی همه چیز بهتر خواهد بود اما ..
آدم‌ها با دلایلی که برای خودشان کاملا حق به جانب است تورا غافلگیر خواهند کرد و در بهت فرو خواهند برد‌.
و این‌همان آغاز پروسه ی دیگر به هیچ کس اعتماد ندارم است .
چیزی که بدترین حالت ممکن زندگی ست .
متاسفم اما مجبورم اگر روزی فرزندی داشتم به او بیاموزم که :
عزیزم،هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست
حتی در مورد خودت ...
همه چیز بستگی به شرایط دارد
شرایط ست که میزان وفاداری ها را تعیین می کند.
و اگر کسی پیدا شود که اینگونه نباشد
خوشبحال آنکه او را دارد
همین...
#عادله_زمانی
@adelehz
19😢7
شب تون زیبا ..
@adelehz
19
Madane Yaghout
Pallett
🎵 پالت_معدن یاقوت

هرجا تو باشی باغهای توت آنجاست
دریا و نان و معدن یاقوت آنجاست ❤️

@adelehz
8