"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
دایی احمد جانم،و تمام عزیزانی که بخاطر کرونای لعنتی از این جهان بار سفر بستید ،سفرتون بخیر باشه...😢
@adelehz
😢3310👎2
بیدار مانده ام که تو را مثنوی کنم
آسوده تر بخواب عزیز دلی هنوز...♥️

شفیعی کدکنی
شب زیبا
@adelehz
36😢4
Shekayat
Sogand
🎧@adelehz
نه ایمون داره نه دین داره نه دل داره یارم...
9😢1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
دقیقا از آن لحظه ای که یاد می گیری
جهان را به حال خودش رها کنی .خوشبختی آغاز می شود
وقتی بچه تر بودم مادرم به من آموخته بود که اگر کسی دوست نداشت با تو بازی کند به او اصرار نکن . فقط برو و با لذت به تنهایی بازی کن بعد ببین چه می شود .و من چنین کردم.جالب این بود که آن کودک بعد از مدتی جذب بازی من می شد و خودش برای هم بازی شدن با من پیش قدم می شد.
به نظرم زندگی در جهان بشدت شبیه همان بازی کودکانه است . دست از اصرار به جهان بردار فقط بر خودت متمرکز شو و به بازی و ساختن شادی برای خودت بپرداز خودت خواهی دید که به زودی جهان برای همراهی تو پیش قدم خواهد شد .
#عادله_زمانی

@adelehz
39👎3😢3
نمیدونم شما هم متوجه شدید یا نه ولی من مدتیه یه مورد جدید رو توی مترو دیدم .
دختربچه ها و پسر بچه هایی که برای تکدی گری وارد مترو میشن میان جلوی یه نفر می ایستند و دستشو یا حتی پاشو میبوسن و گردن کج می‌کنند تا طرف راضی بشه یه آدامس ازشون بخره یا بهشون پول بده .
این شوخی نیست واقعا جلوی پای مسافر زانو میزنن و پاشو میبوسن .
یه دختر حدودا ۱۴ ساله که حتی کودک هم به حساب نمیومد جلوی چشم خودم پای یه پسر جوون و میبوسید و هرچقدر اون مسافر تلاش میکرد از روی پاهاش دختر و بلند کنه موفق نمی شد .
حالا صرف نظر از اینکه این بچه ها اینقدر نترس هستند که از لمس کردن یه غریبه هیچ ابایی ندارند اگه یه آدم مریض جنسی بخوره به تورشون که با دیدن این حرکت فکرهای کثیف به ذهنش برسه چی؟
نمیدونم پدر ومادر این بچه ها چجور انسانهایی هستند،راستش این حرفهای مجبور بودن و نیازمندی هم تو کت من‌نمیره چون همه مون میدونیم که تکدی گری برای این افراد تبدیل به یه شغل بشدت درآمد زا شده .
من برام سواله که با تمام تفاسیر آیا واقعا اسم مادر و پدر این بچه ها رو میشه انسان گذاشت؟
واقعا انسان چنین خفت، خواری و فلاکتی و برای اولادش روا میدونه؟؟؟
من فقط به اون بچه ،به اون دختر نوجوان نگاه میکردم و از خودم می‌پرسیدم چیزی از عزت نفس برای این بچه باقی مونده یا نه !!!
#عادله_زمانی
@adelehz
😢484
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
من همیشه با خودم فکر میکردم اگه خواهر میشدم، خصوصا اگه خواهر بزرگتر میشدم خیلی حامی خواهر برادرم بودم .
اینقدر که می‌توانستند بیان بهم‌تکیه کنند و هرچی تو دلشون هست و باهام در میون بذارند .
خلاصه اگه همچین خواهر مهربونی دارید هواشو بیشتر داشته باشید 🥲
#عادله_زمانی
@adelehz
14
نارنجی دو رنگ🦊😊
روباه اتشین
#نارنجی
@adelehzن
27
این نسل با ما خیلی فرق دارند :) 🥲
@adelehz
😁33😢143
بوسه ی پنهانی دو عاشق،در گورستانی در شهر کابل
میدانی محبوبم عشق راهش را پیدا خواهد کرد مثل آب که راهش را از میان سنگها پیدا خواهد کرد .
و بوسه ها آفتاب را به تابیدن بر شهرهای تاریک مهمان خواهند کرد ‌.
میدانی محبوبم من تورا میان باید ها و نبایدها پیش چشم زنده ها و مرده ها در شهرهای آفتاب زده یا باران زده دوست خواهم داشت .
و چنین است که عشق در تاریخ از نام هایی چون نفرت و جنگ ماندگار تر است ‌.
#عادله_زمانی
@adelehz
44😢12😁4
یادت باشد
خداوند هیچگاه تو را دست خالی
رها نخواهد کرد...
اگر از تو می خواهد که
چیزی را زمین بگذاری
به این دلیل است که می خواهد
چیز بهتری را برداری
صبحت به شادی❤️❤️
@adelehz
21👍1
‏زن‌ها
وانمود ميکنند ضعیفتر هستند،
تا مرد احساس تکیه‌گاه بودن کند..
ولی تازه بعد از رفتنشان ميفهمی؛
این تویی که تکیه داده بودی...!

@adelehz
60😢11
عینک آفتابی شفاف گرفتم‌
وقتی میزنم یادم‌میره شفافِ
به هوای عینک آفتابی داشتن ،راحت زل میزنم به بقیه
بعد یادم میاد ای وای عینکم شفافه
یه چشم چرونی هم نمیشه کرد😒😎
@adelehz
😁372
محبوب قشنگم
من مثل حافظ بلد نیستم برایت عاشقانه غزل بنویسم .
قادر به گلایه کردن از طریق شعر به سبک شهریار هم نیستم .
شاعری بلدم ولی نه آنقدر که تورا در شعر بسرایم.
من بلدم بنشینم خنده هایت را تماشا کنم و توی دلم هی بگویم چشم بد دور
هی ذوق کنم برای ذوق کردنت
من زل زدن به تورا خوب بلدم حتی از همه ی شاعری های دنیا بیشتر
#عادله_زمانی
@adelehz
29
من اینجا هستم ❤️
برای استفاده از نوشته های عادله زمانی
در اینستاگرام ما را فالوو کنید .

http://Instagram.com/adeleh.zamani7
9
ورود به اتاق عمل با آرایش و لاک ممنوع!

تعداد مادرانی که قبل از ورود به اتاق عمل و انجام زایمان به آرایشگاه می‌روند، موهایشان را براشینگ می‌کنند، لاک می‌زنند یا ناخن می‌کارند کم نیست؛ زیباسازی‌هایی که صدای ماماها و متخصصان زنان را درآورده و مخالفتشان هم دلایل پزشکی دارد.

استفاده از رنگ لاک‌های تیره بویژه رنگ‌های قرمز، آبی، مشکی و کاشت یا ژلیش ناخن، کار پزشکان در اتاق عمل را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

پیش از آنکه کاشت ناخن مرسوم شود، مشکل با استون و پاک‌کردن لاک ناخن انگشت اشاره حل می‌شد اما ریمووکردن ناخن کاشته‌شده در اتاق عمل کار ساده‌ای نیست.

تذکرات زیاد این موضوع توسط عوامل اتاق عمل به بیمار گاهی به برخورد ناخوشایند آنان ختم می‌شود و خاطره بدی برای بیمار می‌ماند.

به گفته یکی از متخصصان زنان و زایمان، دستگاه تشخیص میزان اشباع اکسیژن خون یا همان پالس‌اکسیمتر روی ناخن قرار می‌گیرد و بر اساس طول موج، میزان هموگلوبین متصل به اکسیژن تشخیص داده می‌شود که داشتن لاک بویژه رنگ تیره و حنا روی ناخن‌ها در تشخیص میزان اکسیژن اختلال ایجاد می‌کند و پزشک نمی‌تواند اصطلاحا بیمار را مانیتور کند و همین امر ممکن است جان مادر و نوزاد را به خطر بیندازد.

همچنین آرایش، استفاده از دئودرانت و رژلب‌های رنگ تیره اجازه نمی‌دهد که پزشک متوجه تغییر حالت و رنگ بیمار یا به‌اصطلاح رنگ‌پریدگی او در حین خونریزی شود چرا که رنگ چهره بیمار بیانگر حال اوست.

امروزه برای انجام عمل سزارین، مادر را بیهوش نمی‌کنند و معمولا مادران باردار برای زایمان از کمر بی‌حس می‌شوند.

عارضه‌ای که در این زمینه وجود دارد اُفت فشار است که با بالا رفتن ضربان قلب همراه می‌شود. معمولا از طریق حالات چهره می‌توان متوجه حال بیمار شد اما زمانی که فرد آرایش داشته باشد این تشخیص دشوار می‌شود.

منصوره زندی - ماما - با اشاره به اینکه تعداد مادرانی که قبل از ورود به اتاق عمل به آرایشگاه مراجعه می‌کنند کم نیست، به ایسنا می‌گوید:
«با توجه به رنگ ناخن‌های دست و پا در اتاق عمل می‌توان متوجه سطح اکسیژن خون بیمار شد. کبودشدن ناخن‌ها نشان می‌دهد که سطح اکسیژن خون پایین آمده است.

زمانی که مادران کاشت ناخن انجام می‌دهند، تشخیص این امر دشوار می‌شود به همین دلیل به مادران توصیه می‌شود قبل از ورود به اتاق عمل حتما ناخن‌هایشان را ریموو کنند و اگر لاک دارند، آن را پاک کنند.

ما به مادران توصیه می‌کنیم قبل از زایمان میکاپ و آرایش چشم نداشته باشند اما رنگ مو در اواخر بارداری چندان مشکلی ندارد و بیشترین مشکل ما با ناخن مادران باردار است.»

ثبت لحظات به‌دنیاآمدن نوزاد و ورود فیلمبرداران به اتاق عمل موجب شده مادران هم برای این لحظه تاریخی زندگی‌شان به آرایشگاه‌ها مراجعه کنند. به همین دلیل تقریبا همه اتاق عمل‌های بیمارستان‌های خصوصی واحدی به نام فیلمبرداری راه انداخته‌اند و برای انجام این کار با یک آتلیه قرارداد بسته‌اند.

طبیعتا عکاسی و فیلمبرداری و ثبت این لحظات به زیبایی‌های بصری وابسته است بنابراین جا دارد که پکیج خدمات، گسترش پیدا کند و مثلا سِت لباس مادر و نوزاد، تزئین اتاق مادر و کودک در بیمارستان، جعبه هدیه، سفارش کیک و کاپ‌کیک‌های نوزادی، قالب‌گیری دست و پای نوزاد، مگنت، استند گلدوزی کف پای نوزاد و محصولات دیگر هم در کنار عکاسی و فیلمبرداری در نظر گرفته شود
با وجود آنکه خرید این پکیج‌ها برای برخی خانواده‌ها مهم است تا مبادا چیزی برای فرزندشان کم بگذارند، در عین حال برای برخی دیگر تجملات و هزینه‌ اضافی به نظر می‌آید و شاید هم برخی همه این امکانات را با دوران خودشان مقایسه کنند که توسط قابله محل و بوسیله یک لگن آب گرم و چند دستمال تمیز به این دنیا آورده شدند.

اما این امکانات هم دلیلی بر خوشبخت به‌دنیاآمدن خیلی از نوزادان نیست و تجربه‌های گروه فیلمبرداری از ثبت رویدادهایی که داشتند شنیدنی و عجیب است و البته در برخی موارد جای تاسف هم دارد.

یکی از فیلمبردارها می‌گوید: «توی یکی از عمل‌ها مادر به شکل عجیبی گریه می‌کرد. می‌گفت سه روزه تو خونه دارم درد می‌کشم و از کمردرد نه می‌تونستم بشینم نه دراز بکشم اما شوهرم گفت دو روز دیگه تحمل کن بچه‌مون اردیبهشتی بشه!»

برخی مسائل مثل زمانی که مادر برای اولین بار نوزادش را می‌بیند و اشک‌هایش سرازیر می‌شود، برای تیم فیلمبرداری بیمارستان‌ها عادی شده است و گاهی اوقات هم دیدن مشابه آنچه روایت کردند ذهنشان را درگیر وضعیت نسل آینده می‌کند.

از ژوان ❤️
@adelehz
28😁2
فال می‌گیرم و می‌خوانی و من می‌خندم
بنشین چای بخور ، خسته نباشی یارا...
مهدی فرجی

#چای_تایم
@adelehz
21
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آدمهای مهربون و اذیت نکنید اینا بلد نیستند بد باشند گناه دارن :(‌
نویسنده:#عادله_زمانی
صدای زیبا:مائده فاضلی
@adelehz
21
Mokhtabad - Majaraye Del
Telegram : @OldAhang
@adelehz
کجا باشد بی تو فردایی
4💯1