"زنی که‌گم کردم "
4.46K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
مادرم می‌گفت: وارد آشپزخانه که می‌شوید با لبخند و جانانه وارد شوید
آنجا برنج هست گندم و آرد هست، اینها برکت خدا هستند .
با اخم و نا امیدی وارد اشپزخانه نشوید که خدا خوشش نمی‌آید و برکت از شما خواهد رفت
مادرم می‌گفت: زنی که از آشپزخانه‌اش بوی غذا می‌آید، قشنگ‌ دل به زندگی بسته، عاشق شوهرش شده...

مادرم این حرف‌ها را طوری بیان می‌کرد که آدم دلش می‌خواست ساعت‌ها در آشپزخانه بماند و آشپزی کند

حتی برای انارها و سیب‌های گوشه آشپزخانه‌اش هم نجوا می‌کرد و
موقعی که خمیر‌ها را به دیواره تنور می‌چسباند تنور گرم را قسم می‌داد تا نانش شفای هر بیماری شود و مزه دهان هر گرسنه‌ای...
مادرم
گاهی از مرغ و خروس‌های حیاطش هم عذرخواهی می‌کرد که به موقع آب و دانشان را نداده است...!!!
حتی درختان باغ را هم با اسم صدا می‌کرد انجیرک خانم، سیب خوشگلم....

حتی وقتی از فرط خستگی عرق از پیشانی‌اش می‌ریخت باز هم به آرامی پدرم را صدا می‌زد و می‌گفت: مشتی! چای تازه دم بیارم؟

مادرم چیزی از روانشناسی نمی‌دانست...
او فقط یک زن ساده‌ی روستایی بود که دکترای آرامش داشت با چندین زبان...
مهربانی‌اش همه را آرام می‌کرد...

پ.ن اسم نویسنده انتهای متن نبود لطفا اگر میدونید برام بفرستید اضافه کنم.
@adelehz
52
Shourangiz- Mohre Sokout شورانگیز،مهره سکوت
ای اولین عشق خوش آمدی به قلبم.
ای آخرین عشق خوش آمدی به قلبم
@adelehz
11
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
کار با دنیای کودکان رسالت بزرگی می‌طلبد و من فکر می کنم اینکه کسی مثل آقای طهماسب میتواند یک سلبریتی باارزش به حساب بیاید دقیقا به همین دلیل هست.
جالب ست که بدانید شخصیت عروسکی بچه در مجموعه مهمانی نمادی از هزاران کودک کاری ست که در جامعه وجود و حضور دارند.
کودکانی که تشنه ی محبت هستند و اغلب با اصرار سعی می‌کنند افراد را راضی به انجام خواسته شان که در بسیاری از موارد خواسته های خیلی بزرگ و دور از دسترسی هم نیست، بکنند.
سرعت تغییر مود، پرخاشگری و در عین حال گمگشته بودن این کودکان بین دنیاهای کودکی و بزرگسالی به وضوح در شخصیت پردازی این عروسک به چشم میخورد‌.
فارغ از هر چیز دیگری ،کودکان کار پیش از هر برچسب دیگری کودک هستند .
و باید با آنها مثل یک کودک برخورد شود حتی اگر در شرایط کودکانه ای حضور نداشته باشند‌.
#عادله_زمانی
@adelehz
10
خواستم بهت بگم:
همیشه یه ماشین بهتر از ماشین تو هست، همیشه از خونه ای که داری بهتر است،همیشه از نمره یا جایگاهی که داری بالاتر و بهتر هست
در کل:همیشه چیزی که داریم، قطعا بهتر و کاملتر ازاون چیز وجود داره و فقط شدت دوست داشتن ما نسبت به اون نشون میده چه قدر میتونه خاص باشه؛
به قول روباه کوچولو:
«مهم نیست که گل سرخ تو شبیه گل سرخ های دیگس مهم اینه که تو به اون گل سرخ علاقه داری»

ناشناس
@adelehz
16
Atre Bahar | کارن موزیک |
Aron Afshar
- آرون افشار
عطر بهار
@adelehz
11😁1
"زنی که‌گم کردم "
Photo
نامه دو دختر نوجوان که به امید یافتن عشق زندگی‌شان بیش از نیم‌قرن پیش در یک بطری به رود هامبر در شمال انگلستان پرتاب شده بود، تنها چند متر آن‌سوتر پیدا شده است.

جنیفر کولمن و دوست کودکی‌اش جنت بلنکلی، در سال ۱۹۶۶ وقتی در ۱۵ سالگی برای دیدار خانواده به منطقه ساوث فریبی رفته بودند، تصمیم گرفتند برای پیدا کردن دوست‌پسر، حرف دل‌شان را در نامه‌ای بنویسند و به جریان رود بسپارند.

آنها در این نامه که به تازگی توسط زباله‌جمع‌کن‌ها پیدا شده، از دوست‌پسرهای آینده‌شان که باید ۱۶ تا ۱۸ سال می‌داشتند، خواسته بودند که حتما با ارسال عکس به نامه آنها جواب بدهند.

جنت در این نامه نوشته که قیافه‌اش بد نیست، موهای فرفری دارد و قدش ۱۶۳ سانتی‌متر است. این دو دوست خوش‌بین در آدرس خانه‌شان را هم در نامه نوشته‌اند و آن را امضا کرده‌اند.

تریسی مارشال، از اعضای یک گروه محلی جمع‌آوری‌کننده زباله پس از یافتن این بطری موفق شد جنیفر را در فیس‌بوک پیدا کند و برایش پیام بفرست.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که جنیفر اکنون ۷۱ ساله است. او که از شنیدن خبر پیدا شدن بطری شگفت‌زده شده می‌گوید پس از دوران مدرسه ارتباطش با جنت قطع شد و سپس به استرالیا نقل مکان کرد.

او می‌گوید احتمالا بطری با جریان‌ آب تا حدی پیش رفته اما پیش از رسیدن به دریا با موج به ساحل رودخانه بازگشته است.

جنیفر می‌گوید گرچه این نامه و درخواست یافتن عشق در آن زمان به نتیجه نرسید، اما او سال‌ها بعد در سن ۴۹ سالگی موفق شد یار زندگی‌اش را پیدا کند.
@adelehz
19
آدم: بعد از این‌همه سال فهمیدم اون اوایل در مورد حوا اشتباه می‌کردم، زندگی کردن بیرون از بهشت، اما با اون، خیلی بهتر از زندگی کردن تو بهشت، اما بدون اونه!
اولش فکر می‌کردم خیلی حرف میزنه، اما الان اگه اون صدا ساکت بشه و از زندگیم بره حسابی غمگین میشم.

خاطرات آدم و حوا
مارک تواین

@adelehz
22😁2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ما نسل خوش شانسی بودیم .با ماه رمضان های ساده و قشنگی که داشتیم .
مادرمون سر شب سحری ساده اما خوشمزه شو بار می گذاشت و ما بچه ها با بوهای خوب قیمه، قرمه سبزی و دمی به رویاهای قشنگ می رفتیم .چندساعت بعد با چشمهای نیمه باز مینشوندن مون پای سفره،همون قیمه ی ساده یه بشقاب سبزی خوردن یه پارچ آب سرد و پلوی خوش عطر و زعفرونی مادرمون ..
یه چشممون بسته بود یکی باز ولی بازهم مادر و پدرمون گوشت قیمه رو میگذاشتن توی بشقاب ما..
چشمهامون بسته بود اما طعم پلوی زعفرانی مادرمون توی دهن مون غوغا می کرد،بابا می‌گفت غذاتو کامل بخور که فردا گرسنه نشی .
آب هم بخور ولی نه بین غذا
چراغ های همسایه ها یک به یک روشن می شد .
اون سالها که تلفن کم وبیش توی خونه ها پیدا شده بود مامان قبل کشیدن غذا به چند شماره تک می انداخت و می‌گفت بیدار بشن سحری بخورن نکنه خواب بمونن..
صدای رادیو توی خونه ،سکوت سیاه شب و می شکست :سحرخیزان عزیز تنها ۵دقیقه به اذان باقی ست.
ما نسل خوش شانسی بودیم .
سادگی، لذت و نزدیکی به خدا رو طوری تجربه کردیم که حتی تا وقت مردن فراموش مون نمیشه...
#عادله_زمانی
@adelehz
26😢8
فقط هنگامی به گذشته بیندیشید که یادآوری‌اش سبب رضایتتان می‌شود.

جین آستن

شب زیبا ❤️
@adelehz
20
من اینجا هستم ❤️
برای استفاده از نوشته های عادله زمانی
در اینستاگرام ما را فالوو کنید .

http://Instagram.com/adeleh.z7
9👎1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
و آنها که ما را می رنجانند آیا گمان کرده اند قلبهای ما برای شکسته شدن افریده شده اند ؟؟
بدون آنکه از خود بپرسند آیا خداوند این دل را برای دوست داشته شدن نیافرید؟
#عادله_زمانی
@adelehz
21😁1
قرار بود «من» در حافظیه ی شیراز باشم
تو با قطاری از مسکو بیایی!

شبی خوش از بهار و ‌باد و باران!

شاید ساقدوشی مست...
از پاریس برایمان شرابی گس...، عطری دلاویز...
کمی هم لبخند زیتون بیاورد.

باز یادم می‌آید ، قرار بود
انگشتری از غزل های حافظ به دستت کنم و با فالی سرخ...
شعر زندگی را با هم آغازکنیم.

چه کنیم!

در هر سه کشور انقلاب شد!

بر روسیه...
سرخ ها حاکم شدند.

در فرانسه...
عاشقان، سر بر گیوتین دادند.
و
در ایران؟؟؟
البته که می دانی چه شد!

سالهاست که تو در کلیسای سن پترزبورگ
هر یکشنبه...
شمعی از دلتنگی‌هایت را به آتش می‌کِشی...
و من...
در سقاخانه ی محلّمان
نان و ماستی، نذر ِعاشقان ِگمنام می‌کنم!

عزیزم!

به هم برسیم یا نه...
مهمّ نیست.

خدا کند...
دوباره در هیچ کشوری...
انقلاب نشود!


حجت فرهنگدوست

@adelehz
22😢9


غمگینت خواهند کرد،
بسیار هم غمگین
آن وقت حتما مرا به خاطر خواهی آورد!

جمال ثریا

@adelehz
18
یه دعایی قشنگی توی سوره اسرا هست که میگه:

«رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا»

یعنی خدایا منو توی (هرکاری و شغلی یا هرچیزی) به درستی وارد کن و به درستی بیرون بیار! و همیشه از سمت خودت یه نیروی کمکی برای من بفرست!


از soul of dream
شب زیبا❤️
@adelehz
49
هزاران شمع را می‌توان با یک شمع روشن کرد، و زندگی این شمع کوتاه‌تر نمی‌شود. 

سهیم کردن شادی هرگز از آن نمی‌کاهد.

فرانسیس میرالس
@adelehz
12
به هیچ کدام از مخلوقاتش حسادت نکنم مگر پرنده ای که آزاد و رها از آسمان شهری به شهر دیگر می رود بی آنکه از یافتن یا نیافتن دانه ای بهراسد یا لحظه ای نا آرام گردد.
اگر خدا در زندگی های بعدی از این روح ناآرام بپرسد در چه کالبدی تمنای بازگشتن داری من قطعا پرنده ای رها را انتخاب خواهم کرد.
#عادله_زمانی
@adelehz
24
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
زنی که نزار قبانی عاشقش بوده حتما بیشترین سهم را از عشق برداشته ست.
اینقدر که به بقیه ی زنها سهم کمتری رسیده ست :(
چقدر معشوق چنین مردی بودن زیباست .
#عادله_زمانی

شعر از نزار قبانی

@adelehz
34😢7
هیچ رابطه ای قادر به از میان بردن تنهایی نیست.
هر یک از ما در هستی تنهاییم ولی می‌توانیم در تنهایی یک دیگر شریک شویم همانطور که عشق، درد تنهایی را جبران می‌کند.

اروین د یالوم
شب زیبا❤️
@adelehz
28😢8