"زنی که‌گم کردم "
4.46K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
در سال ۱۸۵۷، کشتی اس اس سنترال آمریکا، معروف به کشتی طلا نرسیده به ساحل ایالت کارولینای جنوبی غرق شد. کشتی ۴۲۵ مسافر داشت و مقادیری از آنچه که جویندگان طلا در کالیفرنیا یافته بودند بر عرشه‌اش بود.
طوفان همه آن آدمها و ۲۱ تن سکه طلا و فلزات ارزشمند دیگر را به قعر اقیانوس فرستاد.

علاقه‌مندان به تاریخ بعدها فهمیدند که یک چیز ارزشمندتر از طلا کف اقیانوس آرمیده، و آن عکسهایی است که برخی مسافران با خود به همراه داشتند.
در قرن نوزدهم جویندگان طلا با رویای موفقیت و ثروت از شرق تا غرب آمریکا را می‌پیمودند. سفر دریایی از نیویورک تا کالیفرنیا می‌توانست تا ۲۴ روز طول بکشد، زمینی این مسیر حدود پنج ماه بود.

در دهه ۱۸۵۰ عکاسی در آمریکا به شدت محبوب شد و کسانی که برای یافتن طلا به کالیفرنیا رفته بودند برای عزیزانشان در خانه عکس میفرستادند

عکسهای بازیافته از لاشه کشتی طلا امسال منتشر شدند.
این عکسها بعضا به خاطر روش عکاسی سالم مانده‌اند. آنها در جعبه‌هایی محفوظ مقاوم در برابر رطوبت حفظ می‌‌شدند.
اما یک دلیل دیگر حفظ عکسها، دمای خنک کف اقیانوس اطلس است.
16
خواست پُررنگ کند جلوه‌ی لبخند مرا
توی فنجان تو
انداخت خدا قندِ مرا
صائب تبریزی
@adelehz
17
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
می‌توانم برای این کلیپ ساعتها گریه کنم .
میدانی مادر یک مفهوم عجیب ست.
گرما
یک آغوش پذیرنده
یک پناه ابدی
کسی که هیچ وقت برای هیچ مشکلی به تو نه نمی‌گوید.
یک پشتوانه ی واقعی
نمیدانم چطور باید توصیفش کنم ،حتی منی که شغل و کارم بازی با کلمات ست برای توصیف مادرم کم می آورم .
من نمیدانم چقدر در دنیا زندگی خواهم کرد فقط امیدوارم بتوانم در هر روزش مادرم را ببینم .
فقط همین....
#عادله_زمانی
😢3512👎1
.
باید چادر سفید گل‌صورتی‌اش را سر کند، جورابهایش را بکشد تا روی ساق پا، دمپایی‌هایش را بپوشد و شانس بیاورد مادرش جلویش در نیاید که "شازده‌خانوم کجا؟"
باید از در بزند بیرون و پا تند کند و شانس بیاورد یک وقت آشنا نبیند که به حرف بگیرد... باید زود برود و زیر چادر دم کند و عرق بنشیند پشت لبش و شانس بیاورد که پیرمرد، سر چهارراه، نشسته باشد کنار باجه تلفن تا بتواند یک تومانی‌اش را با چند تا دوزاری تاخت بزند...

باید شانس بیاورد که صف تلفن شلوغ نباشد، شانس بیاورد که چانه آدم‌های توی صف گرم نباشد، که تلفن سکه‌ها را نخورد، که بالاخره نوبتش بشود، برود توی باجه، در را ببندد، گوشی را بردارد، سکه را بیندازد، تا بوق آزاد می‌شود چادر را روی سرش مرتب کند و صدایش را صاف کند و به کسی که آن طرف خط میگوید: "الو؟" بگوید: "ببخشید آقا محمد هستن؟!"
.
و شانس بیاورد آقا محمد باشد و نرفته باشد یک تُک پا نان بخرد و شانس‌ بیاورد که کسی که گفته الو، نخواهد نصیحت کند که "دختر جون! این کارها خوبیت نداره" و بالاخره گوشی را بدهد به محمد. و دختر دلش گورپ‌گورپ بکوبد به قفسه سینه‌اش و بالاخره بگوید "دوستت دارم" و صدای قنج‌رفتن دل محمد را از پشت گوشی بشنود...
.
از دالِ این"دوستت" تا میمِ "دارم" آن دوستت دارمی که فقط باید شانس بیاورد، سرعت نت خوب باشد که صفحه را باز کند و تایپ کند "دوسِت دارم" تومنی هفت صنار فرق میکند. قبول که آن یکی جلویش یک خط قلب و بوس و بادکنک و گیلاس و گل هم دارد!
.
هر چیز زیاد بشود، ارزان می‌شود. هرچیز فراوان شود، بی‌مقدار می‌شود...
اینجاست که می‌رسیم به برتری کیفیت بر کمیت.
بحث ابریشمی‌ست که چلوار شده، حالا چه فرقی میکند چند متر، چند قواره؟
.
فرق است بین کاری که کریستف کلمب کرد تا کاری که تصویرهای هوایی از زمین میکنند. آن کشف است و این رصد.
.
کدام دوستت دارمِ به لطف وای‌فایِ سرِ پا، خاطره می‌شود؟
.
اینجا، لابلای دوستت‌دارم‌های مکررِ مجازی، یک چیزی کم است، اینجا گل‌های ریزِ صورتیِ معصومِ روی چادر کم است و صدای قلبی که تپیدن بلد است.

سودابه فرضی پور
@adelehz
26😢2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تو دریای من بودی آغوش وا کن
که می‌خواهد این قوی زیبا بمیرد..😢

@adelehz
18😢2
بعضی وقتها دل آدم دنبال کسی می گردد که نمی داند کی و کجا گمش کرده ست ، از خودش میپرسد چگونه رفته که تو ندیدی!!!
گاهی وقت ها آدم دلتنگ کسانی می شود که دیگر نیستند یا مرده اند و یا خودشان رفتن را انتخاب کردند.
گاهی وقت ها آدم ها دنبال چیز هایی می گردد که خیلی وقت است گم شان کرده اما آنها که قصد پیدا شدن ندارند.
خیلی وقت است دلم برای بعضی آدم ها و بعضی چیز ها تنگ شده و افسوس نبودنشان را می خورم ، می دانم مداوم دنبال خودم هستم کسی که خیلی وقت پیش گمش کردم ، دنبال کسی که بی خیال همه چیز و همه کس بود مثل کودکی که سر از پا نمی شناخت ،اما این کودک در یک شب چه یکباره بزرگ شد .
فاطمه پروانی

@adelehz
20
ما در جهان بسیار گشته ایم و هربار که از دریا به ساحلی رسیده ایم گفته ایم این ساحل با ساحل های دیگر فرق دارد .
اینجا طوفان به دنبالمان نخواهد آمد و دامنش امان ابدی ما خواهد شد.
و هر بار به ما ثابت شد که اشتباه کرده ایم و این ساحل هم ما را امان نخواهد داد‌.
ما در دریاها و ساحل ها بسیار گشته ایم و طوفان هرگز ما را رها نکرد .
و ما هر بار خودمان را گول زدیم که این بار فرق می کند و با آن فریب شیرین به خواب رفتیم ..
#عادله_زمانی

شب زیبا رفقا
@adelehz
21😢1
هیچ وقت بابت عشق هایی که نثار دیگران کرده اید و بعدها به این نتیجه رسیده اید ذره ای برای عشق شما ارزش قائل نبوده اند، افسوس نخورید.
شما آن چیزی را که باید به زندگی ببخشید، بخشیدید. و چه چیزی زیباتر از عشق...

هر رنج دوست داشتن صیقلی ست بر روح...
و با هر تمرین دوست داشتن ، روح تو زلال تر می شود...

شل سیلور استاین

@adelehz
25😢2
میخوام یه جغد داشته باشم
موقع دلتنگیام باهاش حرف بزنم
حرف از من
دقت و گوش دادن از اون😢🦉

@adelehz
😢27😁7
من اینجا هستم ❤️
برای استفاده از نوشته های عادله زمانی
در اینستاگرام ما را فالوو کنید .

http://Instagram.com/adeleh.z7
3
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
من خیلی آدم سلبریتی دوستی نیستم .
معمولا هیچ خواننده یا بازیگر خاصی نیست که من دنبالش کنم یا برایش سر و دست بشکنم .
چه آن سال‌های نوجوانی که اکثر دختر بچه های همسن و سال من بقول نوجوان‌های امروزی روی بازیگرها و خواننده ها کراش داشتند .چه حتی حالا که یحتمل از آن دختر سیزده چهارده ساله ای که بودم، عاقل ترم .
اما این شخصیت،تنها سلبریتی همیشگی من است .
این آدم را اندازه ی تمام بازیگرهای خوبی که میشناسم دوست دارم و از دیدنش ذوق میکنم و برایش قلبم پر از پروانه می شود :)
و تمامش برمی‌گردد به آن همه خاطرات قشنگی که در کودکی های معمولی ما بچه های دهه ی هفتاد و شصت بی چشمداشت ،تقدیم مان کرد.
این آقا با آن لشگر عروسک‌های ملوس و دلبرش که می‌توانستند ساعتها مارا با آن چشمهای قشنگ که غصه ضعیف شدنشان را می‌خورد پای تلوزیونهای تازه رنگی شده بنشانند.
سلبریتی برای من چنین معنایی دارد،ستاره ای که در آسمان کودکان تنها در خانه و بی ادعا می درخشید و لبخند پای لبهایشان می نشاند.
پیر نشو آقای مرجی مهربان ما ❤️
#عادله_زمانی
@adelehz
55👎1
مردی از اولیای الهی، در بیابانی گم شده بود. پس از ساعتها سردرگمی و تشنگی، بر سر چاه آبی رسید. وقتی که قصد کرد تا از آب چاه بنوشد. متوجه شد که ارتفاع آب خیلی پایین است؛ و بدون دلو و طناب نمی توان از آن آب کشید. هرچه گشت، نتوانست وسیله ای برای آب کشیدن بیابد. لذا روی تخته سنگی دراز کشید و بی حال افتاد.
پس از لحظاتی، یک گله آهو پدیدار شد و بر سر چاه آمدند. بلافاصله، آب از چاه بیرون آمد و همه آن حیوانات از آن نوشیدند و رفتند. با رفتن آنها، آب چاه هم پایین رفت!

آن فرد با دیدن این منظره، دلش شکست و رو به آسمان کرد و گفت:
خدایا! می خواستی با همان چشمی که به آهوهایت نگاه کردی، به من هم نگاه کنی!

همان لحظه ندا آمد:
ای بنده من، تو چشمت به دنبال دلو و طناب بود، باید بروی و آن را پیدا کنی. اما آن زبان بسته ها، امیدی به غیر از من نداشتند، لذا من هم به آنها آب دادم

@adelehz
24😢3
من اینجا هستم ❤️
برای استفاده از نوشته های عادله زمانی
در اینستاگرام ما را فالوو کنید .

http://Instagram.com/adeleh.z7
3
محبوب قشنگم

تو برای من معنی طعمهای خوب و عطر های دلپذیری

بوی باقلوای تازه از فر در آمده
یا عطر چای هلداری
طعم خوب نقل گردویی ارومیه ای
مزه ی ناب بستنی های زعفرانی

آخ محبوب نابم

چه کسی تورا اینچنین خواستنی خلق کرده ست ؟؟
و هنگام خلقتت دستش به کدام عطر آغشته بوده که چنین دلخواهی ؟؟

که چنین هنگام به یادم آمدنت لبخند بر لبان می نشانی؟

ای عطر خوبِ امروز و فردای من

#عادله_زمانی
@adelehz
14😢4👎1
چنانچه در آسمان هفتم باشی و رهگذری تقاضای لیوانی آب از تو بکند، از آسمان فرود بیا تا تقاضای او را اجابت کنی.

اگر با مهربانی و آواز به خدا نزدیک نشوم، پس چگونه نزدیک شوم؟

✍🏻 نیکوس کازانتزاکیس

شب زیبا ❤️
@adelehz
14