"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
صبح کلید روز ست،اگر دیرتر بیدار شوی کلیدت گم می‌شود .
کلیدت را که گم کنی تمام روزت قفل می ماند.
این است که زودتر برای باز کردن قفلهای روز چشم بگشا و به جهان نگاه کن‌.
کلیدت را پشت پنجره گذاشته اند.
#عادله_زمانی
@adelehz
یک روز تا بهار🌸🌺
12
1️⃣ از ارسال پیام تبریک کیلویی خودداری کنیم. Send to all پیام قطعا" فقط باعث خوشحالی مخابرات می شود. اگر کسی برایمان عزیز است جداگانه به او پیام بدهیم.

2️⃣ بوسیدن در دید و بازدید نشانه صمیمیت نیست. ممکن است ما دوست داشته باشیم کسی را ببوسیم اما آیا او هم دوست دارد؟ به زور همدیگر را نبوسیم! بخصوص شما بزرگواری که به بهانه توهم مثل دخترمی، نصف دختران دم بخت فامیل را بی رحمانه می بوسی!
همچنین اگرشما پدرومادرهستید اجازه ندهید به زور کودکتان را ببوسند.

3️⃣ ادکلن ممکن است لباس ما را خوشبو کند اما حمام کنیم و البته یادمان نرود ادکلن کار خمیر دندان را نمی کند.

4️⃣ در گپ و گفت ها نگوییم: بی معرفت یکسال گذشته کجا بودی؟ چرا خبری نگرفتی؟... خودت کجا بودی با معرفت؟ اینقدر از هم گله نکنیم.

5️⃣ مرگ من، جان تو!

_تو رو خدا آجیل بخور!
_ تو رو قرآن چای بخور!
_تو رو به جان مادرت میوه بخور!!

اینقدر به مهمان اصرار نکنیم. تعارف نکنیم. تعارف زیاد نشانه ادب نیست. یعنی کسی بعدش نمی گوید: دیدی ماشالا هزار ماشالا چقد تعارفمون کردن!

6️⃣ پسته ها را جدا نکنیم! قبول دارم خوشمزه ترن ولی بقیه آجیل ها هم گناه دارن، چشم امیدشون به دندان شماست!

7️⃣ دست خالی نرویم عید دیدنی. قرار نیست کمپوت ببریم. یک شاخه گل، یک کتاب برای بچه میزبان...

8️⃣ فوری رمز وای فای میزبان را نخواهیم. مثل این می ماند که چیزی توی دندان مان گیر کرده باشد و به میزبان بگوییم: قربون دستت یه دقیقه مسواکت رو می دی من بزنم؟

9️⃣ در وقت کوتاه دید و بازدید از تعریف کردن بیماری هایمان، مرگ و میر و تصادفاتی که توی جاده دیده ایم یا رد و بدل کردن اخبار تلخ فامیل پرهیز کنیم. حتی شما دوست عزیز!

🔟 سلام علیکم. من ماشین خریدم!

در دید و بازدیدها موفقیت های مالی مان را به رخ نکشیم. اگر حرفش پیش آمد یا میزبان پرسید جواب بدهیم. این فخرفروشی ها خز شده!

👶 از بچه هایمان نخواهیم جلوی مهمانان کله معلق بزنند، انار صد دانه یاقوت یا سوره و عددهای انگلیسی را از حفظ بخوانند. بچه ها اسباب بازی ما نیستند.

📢 در جمع آرام حرف بزنیم. برای جلب توجه دیگران به سخنان گهربارمان لازم نیست صدایمان را بلند کنیم. چرا هنوز بیکاری؟ چرا ازدواج نکردی؟ چرا طلاق گرفتی؟ چرا درآمدت کمه؟ چرا دماغت رو عمل کردی؟ چرا موهات رو این شکلی کوتاه کردی و ... پاسخ هیچکدام از این سوالات به ما سر سوزنی ربط ندارد. نپرسیم. بخصوص از جوان ترها.

🙏 از هم قدردانی کنیم. اگر در سال گذشته کسی برایمان کاری کرده، جایی مراقب مان بوده، به درد دل مان گوش داده، به او بگوییم که سپاسگزارش هستیم و یادمان مانده است.

❤️ تا فرصت زندگی هست همدیگر را دوست داشته باشیم، شاید این آخرین دیدار و گفتار و نوشتار باشد. برایتان در سال جدید آرامش، امنیت و لبخند آرزو می کنم.

این چند تجربه کوچک را برای دیگران ارسال کنید شاید دید و بازدیدهای بهتری در ایام عید داشتیم.

@adelehz
19
مگر نمی‌گویی که هر آدمی یک بار عاشق می‌شود؟
پس چرا هر صبح که چشم‌هایت را باز می‌کنی،
دل می‌بازم باز؟!

عباس معروفی
@adelehz
15
به امید قرنی نو
بهاری نو
آغازی نو
نوروزتون مبارک❤️💋🌹
@adelehz
19
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
10
شب، زمان مناسبی است که بیندیشیم چه کرده‌ایم تا جهان، بهتر و شفیق‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از پیش شود.

اگر پاسخی هم نبود، باز شب وقت خوبی است که ببینیم از دستمان چه کاری برمی‌آید. لازم نیست کاری کنیم کارستان.

می‌شود به امور دست به نقد و ساده پرداخت: تلفنی که هنوز نزده‌ایم، نوشتن نامه‌ای که بی‌خیالش شده‌ایم، تلافی کردن لطفی که نتوانسته‌ایم پاسخ دهیم. برای بخشیدن عشق، فرصت نامحدود است و در دسترس همگان.

زاده برای عشق
✍🏻 لئو بوسکالیا

شب زیبا
@adelehz
11
من اینجا هستم ❤️
برای استفاده از نوشته های عادله زمانی
در اینستاگرام ما را فالوو کنید .

http://Instagram.com/adeleh.z7
6
«هَلْ رَأیْتُ الْفَجر
‏یَطْلَعُ مِن أصابع مَن تُحبُّ؟»
‏آیا ندیدی خورشید
‏از انگشتان کسی که دوستش می‌داری
‏طلوع می‌کند؟

محمود درویش
@adelehz
7
اولین صبح بهارتون مبارک😍❤️

@adelehz
5
یک روز صبح وقتی مادرم بیدارم کرد تا صبحانه بخورم و به مدرسه بروم توی تخت غلتی زدم و با پیشانی گره خورده گفتم پس کی جمعه میشود نمیخواهم بیدار شوم😔
مادرم خندید و گفت خیلی زود دلت برای این روزها تنگ خواهد شد .
راستش مادر من پیشگو نبود ولی این یکی حرفش عجیب درست از آب درآمد .سالهاست دبستان نمی روم ولی همینکه بهار میشود صبح های بهار چشمانم را باز میکنم و میگویم کاش حالا می شد با آن کوله ی نارنجی عروسکی ام به دبستان برگردم .
داستان سخت گرفتن لحظه های تکرار نشدنی داستان خسران همیشگی ما آدمهاست.
رها کن برود رفیق
رها کن.
#عادله_زمانی
@adelehz
16😢6
راستی اگر بهار زندگی کسی بودی شاهکار کرده ای
وگرنه زمستان بودن و سرد کردن دلی که روزی به گرما می تپید هنر خیلی بزرگی نیست .
#عادله_زمانی
@adelehz
18
Forwarded from MAWARA ماوراء (MANSOOR)
برایم کتابی بیاور
هر چه که باشد
اندیشه ای نوشته شده بر کاغذ
حاصل احساس آدمی که قلم را در دست چرخانده است .
برایم کتابی بیاور
تا روشن کند دنیایم را و مرا چنان در دنیاهای دیگر غرق کند که هوس افکار بی حاصل بسرم نزند.
یک‌گوشه ی دنج و کتابی که مرا سوار قالیچه ی حضرت سلیمان کند و به جهان های دیگر به سیاحت ببرد.
خوشبختی همین اندازه نزدیک و ساده ست.
#عادله_زمانی
17
داشتم از مسیری بین شهری برمیگشتم .از آن تابلوهای بزرگ تبلیغاتی بین جاده ای که می‌خورد توی چشم آدم و حداقل برای چند ثانیه ذهنش را از موضوع مدنظر صاحب تبلیغ پر می‌کند.
این یکی کمی بیشتر از چند ثانیه می‌توانست ذهن آدم را ببرد زیر تشعشعات فکر و خیال
"موسسه خیریه معلولان ذهنی بی سرپرست"
راستش این نیم جمله به نظرم خیلی سنگین آمد آنقدر سنگین که حس کردم قلبم برای صدم ثانیه ای صدای یک چینی شکسته داد.
آن سالهایی که درسهای روانشناسی را در کلاسهای دانشگاه بالا و پایین میکردیم در بازدیدهای ۵ شنبه های کلاس آسیب شناسی روانی از این دست مراکز زیاد بازدید کرده بودیم .
خوب هم میدانستیم که اکثر این معلولان ذهنی که در این آسایشگاه ها زندگی می‌کنند بی سرپرست نیستند و اتفاقا پدر و مادر دارند ولی رها شده اند.
خیلی از خانواده ها نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند از آدمی که نمی‌تواند خودش را اداره کند نگهداری کنند بنابراین اورا می سپردند به این اسایشگاهها
از نوزاد بگیر تا کسی که تمام عمرش را روی تخت همینجور جاها سپری کرده ..
از خودم پرسیدم فکرش را بکن توی این دنیای بی سر و ته خدا که میلیاردها آدم درونش زندگی می‌کنند اینقدر تنها باشی که حتی یک نفر نخواهد در طول هفته ها به دیدارت بیاید یا بفهمد زنده ای یا مرده .
تنهایی در این جهان بی سرو ته باید خیلی سخت باشد نه آن تنهایی های معمولی چنین تنهایی وحشتناکی که بودن و نبودنت مطلقا برای کسی فرقی نکند .
در جهان های دیگر کاش خداوند به این بنده های تنهایش التفات بیشتری کند و از تنهایی آن ها را برهاند و در آن جهان ها دیگر آنها را اینچنین در خطوط مطلق تنهایی اسیر نکند .
آن تابلوی بین شهری از ذهنم بیرون نرفت..
#عادله_زمانی
@adelehz
😢235
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
تصور مامان ها از مهمان عید🤣

@adelehz
😁16
هزاران دختر در افغانستان بعد از دستور طالبان مبنی بر بسته ماندن مدارس دخترانه از تحصیل بازماندند،تصویر گریه ی دختر جوان افغان پشت درهای بسته ی مدرسه(مکتب)دخترانه امروز جهان را تکان داد.
#عادله_زمانی
@adelehz
😢44👎1