This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
سالروز تولد هوشنگ ابتهاج یا سایه ی ادبیات ایران مبارک .❤️
@adelehz
@adelehz
❤14
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آدمی که یک بار بسوزد از آتش می ترسد. مار گزیده شبها کابوس مار میبیند.
آنکه در دریا افتاده خواب غرق شدن امانش را می برد .
پس چرا عاشق سوخته و جفا کشیده از عشق نترسد؟
البته که می ترسد ،از دیدن عشق می ترسد و با خود میگوید نکند باز به درد مبتلا شوم .
نکند باز قلبم را در دستانش بفشارد.
نکند یار وفادار در طالع من نباشد .
این ست که خودش را میپیچاند در هاله ای مبهم و دیگران که تماشایش میکنند پیش خودشان پچ پچ کنان میگویند:دیوانه است؟
نه دیوانه نیست .
عاشقی هم بلد ست .
فقط ترسیده ،ساده و واضح
از غرق شدن در درد ترسیده است.
و وای بر آنکه کسی را از عشق بترساند.
#عادله_زمانی
@adelehz
آنکه در دریا افتاده خواب غرق شدن امانش را می برد .
پس چرا عاشق سوخته و جفا کشیده از عشق نترسد؟
البته که می ترسد ،از دیدن عشق می ترسد و با خود میگوید نکند باز به درد مبتلا شوم .
نکند باز قلبم را در دستانش بفشارد.
نکند یار وفادار در طالع من نباشد .
این ست که خودش را میپیچاند در هاله ای مبهم و دیگران که تماشایش میکنند پیش خودشان پچ پچ کنان میگویند:دیوانه است؟
نه دیوانه نیست .
عاشقی هم بلد ست .
فقط ترسیده ،ساده و واضح
از غرق شدن در درد ترسیده است.
و وای بر آنکه کسی را از عشق بترساند.
#عادله_زمانی
@adelehz
😢12❤6
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
برقص دخترکم
جهان آنقدر بر تو سخت خواهد گرفت که این رقصها و این پا با شوق بر زمین کوبیدن ها برایت بیش از هرچیزی باارزش خواهد شد.
دخترکم دستان حنا کرده ات را در هوا بچرخان و آن گیسوان سیاه زیبا را به قول هموطنان شیرین سخنت شور بده .
تا شور بر عالم بیندازی با آن چشمهای سرمه کشیده ات که آهو بچه را شرمنده میکند
برقص دخترکم
آنقدر که جهان شرمنده ی شادی ات شود
که جهان از پیراهن سرخ تو زیباست .
#عادله_زمانی
عشق من بیا برقصیم که هنوز نیمه شب است
خوشی امشب ما تنها رقص ست رقص (برگرفته از یک آهنگ قدیمی افغانی)
@adelehz
جهان آنقدر بر تو سخت خواهد گرفت که این رقصها و این پا با شوق بر زمین کوبیدن ها برایت بیش از هرچیزی باارزش خواهد شد.
دخترکم دستان حنا کرده ات را در هوا بچرخان و آن گیسوان سیاه زیبا را به قول هموطنان شیرین سخنت شور بده .
تا شور بر عالم بیندازی با آن چشمهای سرمه کشیده ات که آهو بچه را شرمنده میکند
برقص دخترکم
آنقدر که جهان شرمنده ی شادی ات شود
که جهان از پیراهن سرخ تو زیباست .
#عادله_زمانی
عشق من بیا برقصیم که هنوز نیمه شب است
خوشی امشب ما تنها رقص ست رقص (برگرفته از یک آهنگ قدیمی افغانی)
@adelehz
❤26
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
جانم
در پس روزهای ابری
خورشیدک من
آیا روزی خواهی فهمید که وقتی عادی و بی توجه در جاده ها قدم میزنی چقدر وجودت برای یک نفر حیاتی و ضروری ست ؟
آه تصور میکنم خودت نمی دانی چقدر مهمی
خورشیدک کوچک من در پس ابرها
تو بزرگترین چیزی هستی که میتوانی به جهان من مفهومی تازه بخشی...
#عادله_زمانی
@adelehz
در پس روزهای ابری
خورشیدک من
آیا روزی خواهی فهمید که وقتی عادی و بی توجه در جاده ها قدم میزنی چقدر وجودت برای یک نفر حیاتی و ضروری ست ؟
آه تصور میکنم خودت نمی دانی چقدر مهمی
خورشیدک کوچک من در پس ابرها
تو بزرگترین چیزی هستی که میتوانی به جهان من مفهومی تازه بخشی...
#عادله_زمانی
@adelehz
❤14
جنگلی بودیم
شاخه در شاخه، همه آغوش
ریشه در ریشه، همه پیوند
و اینک، انبوهِ درختانی تنهاییم
✍هوشنگ ابتهاج
@adelehz
شاخه در شاخه، همه آغوش
ریشه در ریشه، همه پیوند
و اینک، انبوهِ درختانی تنهاییم
✍هوشنگ ابتهاج
@adelehz
❤26
باید یک مکانی باشد!
هر مکانی...
حتی یک مکان خیالی!
تا بتوانیم به آنجا برویم
و از نو زاده شده،
برگردیم ..
کارلوس فوئنتس
@adelehz
هر مکانی...
حتی یک مکان خیالی!
تا بتوانیم به آنجا برویم
و از نو زاده شده،
برگردیم ..
کارلوس فوئنتس
@adelehz
❤11
امروز مجبور شدم به سربازی شلیک کنم ... که وقتی روی زمین افتاد اسم زنش را صدا میکرد.
ماریا ... ماریا ... و بعد جلو چشمان من مُرد. به گردنش آویزی بود که عکس عروسی خودش و دخترک کمسنی در آن بود. حدس زدم ماریاست. از خودم بدم آمد.
من معمولا پای افراد را نشانه میگیرم. سعی میکنم آنها را نکشم. فقط زخمی کنم تا دنبال ما نیایند. اما وقتی پای این سرباز را نشانه گرفته بودم، ناگهان خم شد و گلوله به سینهاش خورد.
حالا ماریای کوچکش چهقدر باید منتظر او بماند. چه قدر باید شال و پیراهن گرم ببافد که یک روز مردش از جنگ برگردد.
ماریا حتی نمیداند که مردش زیر باران برای آخرین بار فقط اسم او را صدا زد.
جنگ بدترین فکر بشر است ... از بچگی فکر میکردم مگر آدمها مجبورند با هم بجنگند و حالا میبینم بله. گاهی مجبورند ... چون آنها که دستور جنگ را میدهند زیر باران نیستند.
میان گلولای نیستند و با فکر چشمان سبز ماریا نمیمیرند.
آنها در خانههای گرمشان نشستهاند. سیگار میکشند و دستور میدهند ... کاش اسلحهام را به سمت رییسانی میگرفتم که در خانههای گرمشان نشستهاند. بچههایشان در استخر شنا میکنند و آنها با یک خودنویس گران، حکم مرگ هزاران همسر ماریاها را امضا میکنند. راحتتر از نوشتن یک سلام.
جنگ را شرورترین افراد برمی انگیزانند
و شریفترین افراد اداره میکنند.
آندره مالرو
@adelehz
ماریا ... ماریا ... و بعد جلو چشمان من مُرد. به گردنش آویزی بود که عکس عروسی خودش و دخترک کمسنی در آن بود. حدس زدم ماریاست. از خودم بدم آمد.
من معمولا پای افراد را نشانه میگیرم. سعی میکنم آنها را نکشم. فقط زخمی کنم تا دنبال ما نیایند. اما وقتی پای این سرباز را نشانه گرفته بودم، ناگهان خم شد و گلوله به سینهاش خورد.
حالا ماریای کوچکش چهقدر باید منتظر او بماند. چه قدر باید شال و پیراهن گرم ببافد که یک روز مردش از جنگ برگردد.
ماریا حتی نمیداند که مردش زیر باران برای آخرین بار فقط اسم او را صدا زد.
جنگ بدترین فکر بشر است ... از بچگی فکر میکردم مگر آدمها مجبورند با هم بجنگند و حالا میبینم بله. گاهی مجبورند ... چون آنها که دستور جنگ را میدهند زیر باران نیستند.
میان گلولای نیستند و با فکر چشمان سبز ماریا نمیمیرند.
آنها در خانههای گرمشان نشستهاند. سیگار میکشند و دستور میدهند ... کاش اسلحهام را به سمت رییسانی میگرفتم که در خانههای گرمشان نشستهاند. بچههایشان در استخر شنا میکنند و آنها با یک خودنویس گران، حکم مرگ هزاران همسر ماریاها را امضا میکنند. راحتتر از نوشتن یک سلام.
جنگ را شرورترین افراد برمی انگیزانند
و شریفترین افراد اداره میکنند.
آندره مالرو
@adelehz
😢40❤7
سیمرغ بلورین بهترین شیطنت قرن میرسه
به حضرت مولانا برای بیتِ:
امشب منم مهمانِ تو دست منُ و دامانِ تو
یا قفلِ در وا میکنی یا تا سحر دف میزنم😎
@adelehz
به حضرت مولانا برای بیتِ:
امشب منم مهمانِ تو دست منُ و دامانِ تو
یا قفلِ در وا میکنی یا تا سحر دف میزنم😎
@adelehz
😁36❤14
وقتی هفت ساله بودم مادر یک مشت آجیل ریخت در جیب عمیق کاپشن صورتی ام و گفت تا به مدرسه می رسی در مسیر راه آجیل بخور.
آن سالها،مادرها از این ترفندها استفاده میکردند تا مانع هله هوله خوری بچه ها شوند .
خوردن پفک و چیپس سالهای کودکی ما چیزی به وزن گناه کبیره کردن بود.
البته آجیل هم آنقدرها گران نبود، میشد کاسه های سفالی پر آجیل را توی آشپزخانه که مقر فرماندهی مادر بود پیدا کرد.
هر قدم یک پسته،یک نخود یا کشمش و بادام توی دهانم میگذاشتم با لذت میجویدم و با ولع قورت می دادم .
و اینطوری بود که راه مدرسه ام مزه ی پسته و بادام می داد.
بعداز سالها هرازگاهی که پسته در دهان میگذارم یاد آن روزها می افتم اما راستش آن طعم را هرگز دوباره تجربه نکردم .
نمی دانم چه چیزی عوض شد
راه مدرسه یا پسته های ته جیب کاپشن صورتی ..
هرچه بود آن طعم دوباره هرگز تکرار نشد.
#عادله_زمانی
@adelehz
آن سالها،مادرها از این ترفندها استفاده میکردند تا مانع هله هوله خوری بچه ها شوند .
خوردن پفک و چیپس سالهای کودکی ما چیزی به وزن گناه کبیره کردن بود.
البته آجیل هم آنقدرها گران نبود، میشد کاسه های سفالی پر آجیل را توی آشپزخانه که مقر فرماندهی مادر بود پیدا کرد.
هر قدم یک پسته،یک نخود یا کشمش و بادام توی دهانم میگذاشتم با لذت میجویدم و با ولع قورت می دادم .
و اینطوری بود که راه مدرسه ام مزه ی پسته و بادام می داد.
بعداز سالها هرازگاهی که پسته در دهان میگذارم یاد آن روزها می افتم اما راستش آن طعم را هرگز دوباره تجربه نکردم .
نمی دانم چه چیزی عوض شد
راه مدرسه یا پسته های ته جیب کاپشن صورتی ..
هرچه بود آن طعم دوباره هرگز تکرار نشد.
#عادله_زمانی
@adelehz
❤18😢8
از قشنگی های سال جدید خدمتتون عارضم که غروب سیزده بدر که خسته و کوفته اومدید خونه آماده میشید برای سحری پختن🤪
۱۴ فروردين اول ماه رمضونه 😄
@adelehz
۱۴ فروردين اول ماه رمضونه 😄
@adelehz
😁33😢19❤8
شب، زمان مناسبی است که بیندیشیم چه کردهایم تا جهان، بهتر و شفیقتر و دوستداشتنیتر از پیش شود.
اگر پاسخی هم نبود، باز شب وقت خوبی است که ببینیم از دستمان چه کاری برمیآید. لازم نیست کاری کنیم کارستان.
میشود به امور دست به نقد و ساده پرداخت: تلفنی که هنوز نزدهایم، نوشتن نامهای که بیخیالش شدهایم، تلافی کردن لطفی که نتوانستهایم پاسخ دهیم. برای بخشیدن عشق، فرصت نامحدود است و در دسترس همگان.
لئو بوسکالیا
شب تون زیبا❤️
@adelehz
اگر پاسخی هم نبود، باز شب وقت خوبی است که ببینیم از دستمان چه کاری برمیآید. لازم نیست کاری کنیم کارستان.
میشود به امور دست به نقد و ساده پرداخت: تلفنی که هنوز نزدهایم، نوشتن نامهای که بیخیالش شدهایم، تلافی کردن لطفی که نتوانستهایم پاسخ دهیم. برای بخشیدن عشق، فرصت نامحدود است و در دسترس همگان.
لئو بوسکالیا
شب تون زیبا❤️
@adelehz
❤12
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بفرست برای اونی که باید بشنوه ...❤️
@adelehz
@adelehz
❤14
در بحبوهه اخبار اوکراین و تجلیل همه سویه ی رسانه ها از مقاومت و دفاع مردم اوکراین از کشورشان
خواستم به یک نکته ی ریز اشاره کنم.
زمانی که مردم افغانستان و مردم ایران برای دفاع مشروع از کشورهایشان در برابر بیگانگان جنگیدند و میلیونها جوان بیگناه را فقط بدلیل دفاع از کشورشان در برابر تعدی بیگانه از دست دادند رسانه های اجتماعی نبود که اینقدر از ملتهای ما قهرمان سازی شود!
حب وطن و ایستادگی برایش قابل تحسین ست اما فراموش نکنیم که ما مردمانی بودیم که سالها برای خانه ی مان جنگیدیم و کسی در استادیوم های ورزشی پرچم مان را برای همدردی بلند نکرد،
برجها به رنگ پرچم ما درنیامد و کسی کشورهای متجاوز به خاک و خانه ی ما را تحریم نکرد .
در واقع مردمان ما برای دفاع از خانه هایشان بسیار تنهاتر از مردم اوکراین بودند .
امیدوارم هیچ مردمی در جهان طعم جنگ را نچشند و اگر چشیدند جهان پشت شان بایستد نه آنگونه که ما مظلومانه در برابر جهان برای دفاع از خانه هایمان ایستادیم.
#عادله_زمانی
@adelehz
خواستم به یک نکته ی ریز اشاره کنم.
زمانی که مردم افغانستان و مردم ایران برای دفاع مشروع از کشورهایشان در برابر بیگانگان جنگیدند و میلیونها جوان بیگناه را فقط بدلیل دفاع از کشورشان در برابر تعدی بیگانه از دست دادند رسانه های اجتماعی نبود که اینقدر از ملتهای ما قهرمان سازی شود!
حب وطن و ایستادگی برایش قابل تحسین ست اما فراموش نکنیم که ما مردمانی بودیم که سالها برای خانه ی مان جنگیدیم و کسی در استادیوم های ورزشی پرچم مان را برای همدردی بلند نکرد،
برجها به رنگ پرچم ما درنیامد و کسی کشورهای متجاوز به خاک و خانه ی ما را تحریم نکرد .
در واقع مردمان ما برای دفاع از خانه هایشان بسیار تنهاتر از مردم اوکراین بودند .
امیدوارم هیچ مردمی در جهان طعم جنگ را نچشند و اگر چشیدند جهان پشت شان بایستد نه آنگونه که ما مظلومانه در برابر جهان برای دفاع از خانه هایمان ایستادیم.
#عادله_زمانی
@adelehz
❤49😢12