"زنی که‌گم کردم "
4.43K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
روزی که خداوند،مشغول ساخت آدمیزاد بود یحتمل باخودگفت:چه چیز میتواند این کوچک اندوهگین را شادکند؟پس رویا را با چاشنی امید آفرید و از آن روز آدمها در هرشرایط سخت ته دلشان کمی نور،کمی لبخند پس انداز دارند.
#عادله_زمانی
@adelehz
23
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
کاش می‌توانستم با نیما حرف بزنم و بگویم راستش هیچ زمستان و بهاری شبیه زمستان و بهار دیگری نیست .
هیچ چیز شبیه قبل و بعد نیست .
و هیچ حالی به همان کیفیت قبل تکرار نمیشود.
و کاش این را زودتر و با بهای اندک تری فهمیده بودم.

#عادله_زمانی
12
بیا و با لبت آتش بزن تبارم را

امید صباغ‌ نو
@adelehz
14
انسان در بیست سالگی در مرکز جهان می رقصد، در سی سالگی میان دایره پرسه می زند، در پنجاه سالگی روی حاشیه راه می رود، و از نگریستن به درون و بیرون پرهیز می کند ...
پس از آن، دیگر اهمیتی ندارد؛
امتیاز کودکان و سالمندان،
نامرئی بودن آنهاست.

📕 زن آینده
✍🏻 کریستین بوبن

@adelehz
😢6👎1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خوش اومدی ماه قشنگم
😊😍
بهمن
@adelehz
6👎1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
دوست داشتن از عشق برتر است ،
عشق یک جوشش کور است
و پیوندی از سر نابینایی ؛
اما دوست داشتن پیوندی است
خودآگاه و از روی بصیرت روشن و زلال
، عشق بیشتر از غریزه آب می خورد
و هر چه از غریزه سر زند بی‌ارزش است
و دوست داشتن از روح طلوع می‌کند
و تا هر جا که یک روح ارتفاع دارد ،
دوست داشتن نیز همگام با آن اوج می‌یابد ...
علی شریعتی
@adelehz
5
تصور من این ست که می‌توان بسیار زیباتر و پر معنی تر بر زندگی دیگران تابید .
می‌توان شیشه و یا اینه بود و نور را بی کم و کاست به دیگران رساند و این چنین حاصل زندگی را افزایش داد .
#عادله_زمانی
عکس عادله زمانی

@adelehz
13👎1
هر آدمی در وجودش یک مادربزرگ دارد که به وقتِ دلتنگی می‌تواند به کمکش بیاید.
مادربزرگی که سماور را جوش می‌کند، چای دارچین و هِل دم می‌کند
قوری و قندان میبدی اش را می‌آورد؛ با مرغ‌های آبی آوازخوانش.

کنار استکان کمر باریک و نعلبکی گل گلی، پولکی اصفهان می‌گذارد؛ توی پیاله تاجیکی.

می‌رود نان سنگک می‌گیرد و نخود و لوبیا و سبزی پاک می‌کند و آش رشته بار می‌گذارد.
او بوی نعنا داغ و ‌پیاز داغ را با هیچ عطری عوض نمی‌کند.

از ‌وانتی، سبزی خوردن تازه می‌خرد و پاک می‌کند و تُربچه نقلی و پیازچه‌ها را گلچین می‌کند و از زرشکیِ تُربچه‌ها و سفیدیِ پیازها شادی و شور می‌چیند.

زیتونِ سوغات لاهیجان و گردوهای باغ آهار و پنیر خانگی هم در پیش‌دستی سفالینش می‌گذارد.

و دل می‌دهد به صورتیِ گل کوکبی که پیازش را خودش کاشته و آن برگ‌های سبز و عنابی بوته زرشک که در گلدان شیشه‌ای قدیمی‌اش گذاشته است.

هر آدمی مادربزرگی دارد که به وقتش برایش قصه می‌گوید، مَتَل و حکایت و خاطره تعریف می‌کند؛ شعر و ترانه و لالایی می‌خواند.

من چنین مادربزرگی ندارم.
مادربزرگ هایم سالهاست که به رحمت خدا رفته‌اند؛ برای همین است که خودم مادربزرگ خودم شده‌ام.

حالا سالهاست که ما، نوه و مادربزرگی هستیم که در یک پیراهن زندگی می‌کنیم.
صفایی دارد مادربزرگانه زیستن.
تو هم بلند شو
مادربزرگ خودت باش!


👤 عرفان نظرآهاری

@adelehz
10😢3
چرا اینقدر سرده
یخ زدیم رسما
چه خبرهههه❄️☃️
@adelehz
18
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نارنجی توی هوای سرد رفته به یه خونه تو اردبیل پناهنده شده 😍🦊
#نارنجی

@adelehz
15
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ولذا هرچی تو اینستا میبینید تکرار نکنید 😄
8👎2
گاهی می‌خندم
گاهی گریه می‌کنم
گریه اما بیشتر اتفاق می‌افتد
به‌هرحال آدم یکی از لباس‌هایش را
بیشتر دوست دارد...

الهام اسلامی
@adelehz
10😢5
ماییم و جهانی که نه بیم است و نه امید

فروغی بسطامی


شب زیبا❤️
@adelehz
12
حالت خوب نباشه ،دلت شکسته باشه برگردی به خدا بگی خدایا دلم گرفته ..
بعد بیای ببینی یه نفر بی بهانه ،بی دلیل
همچین چیزی رو برات نوشته و‌ پیغام گذاشته .
اون لحظه همون لحظه ای هست که باید گفت خدایا مرسی که بوسیله ی مهربون هات منو بغل میکنی🥰❤️
اینم‌پیام من برای هرکس که این و میخونه
تو‌بی دلیل این نوشته رو نمیخونی
دلیلش اینه که باید یادت بمونه تو بسیار ارزشمندی ❤️

شب زیبا
#adelehz
10
در نقطه ای که خیال میکنی همه چیز به آخر رسیده و جهان در تاریکی غرق شده ست.ناگهان خورشید طلوع می‌کند .
در نقطه ای که تصور میکنی سردترین لحظه ی زندگی توست،خانه ات شروع می‌کند به گرم شدن ..
در آن آخرین گام امید که هرچه داشتی از سرمایه ی امید و انتظار به باد رفته ست ناگهان یک امید نو سر راهت می نشیند ..
میدانی نفس کلامم چیست ؟
نفس کلامم این ست که رفیق
حتی تا آخرین لحظه ی سیاهی و سرما از نور و گرما نا امید نشو
چون تو نمیدانی طلوع کی رخ خواهد داد!

#عادله_زمانی

صبح بخیر ❤️
@adelehz
15
چیزهایی وجود دارد که شما نمی‌توانید بخرید
چیزهایی مثل
زمان،خوشبختی،دوستان،رویاها،امید،عشق سلامتی
@adelehz
18👎3
قدیم ترها،در دبستان وقتی از ما میپرسیدند شغل مادر ؟
میگفتیم خانه دار
در ذهن کودکانه ی ما بچه های دیروز بین مادر کارمند و مادر خانه دار فاصله ی زیادی وجود داشت .فکر می کردیم‌مادرانمان در واقع شغل ندارند .

سالها گذشت تا ما دختران مادران خانه دار فهمیدیم که اتفاقا مادرهای مان شاغل ترین زنان زمین بودند و ما بی‌خبر بودیم.
یک روز صبح که برای درست کردن صبحانه شش صبح بیدار شدیم و مجبور شدیم با یک دست پنیر و گردو روی سفره بگذاریم و با یک دست موهای آشفته مان را مرتب کنیم تا بشود بقیه را بیدار کرد .
یک روز که ساعت یک ظهر خسته به خانه رسیدیم و با سرعت نور گوشت را از فریزر پرت کردیم بیرون تا حدود ساعت دو و ده دقیقه ظهر بتوانیم کتلت گرم جلوی خانواده بگذریم .

یک شب که قبل از خواب نعنا خشک ها را توی سینی بالای یخچال یک بار دیگه سابیدیم و تمام دستمان عطر نعنای امسالی گرفت .
یک بعدازظهر که توی حال خودمان بودیم و با تلفنی از طرف یک آشنا که میگفت مهمان نمیخوایی؟ نیم ساعت دیگه خونه تون هستم .
مثل برق خانه های چند ده متری را جارو زدیم و دستمال کشیدیم و میز آماده کردیم
فهمیدیم که ....
مادرهای بی ادعای ما ،شاغل ترین زنان عالم بودند .
شاغل هایی که سر ماه کسی حقوق کف دست شان نمیگذاشت و بعد از هر زایمان هیچ مرخصی با حقوقی برایشان رد نمی شد .
آن روز بود که یاد گرفتیم به دخترهای آینده مان بیاموزیم تا بفهمند هیچ زنی بیکار نیست و زنان خانه دار عجیب شاغلند
بطرزی عجیب
آنچنان که قانون کارشان هنوز در هیچ کتاب حقوقی نوشته نشده ست .
#عادله_زمانی

#روز_مادر
@adelehz
13👎1