آینده، زن است
این نوشتار در مورد «دخترا شیرن مثل شمشیرن، پسرا موشن، مثل خرگوشن» یا برعکس نیست، اگر هنوز گرفتار این دوقطبیها هستید، مشت محکمتان را بکوبید و بروید اما باز هم تغییری در این حقیقت ایجاد نمیکند که «آینده، زن است»!
قائل به حکمرانی تکجنسیتی نیستم و اطمینان ندارم اگر کشور به صورت مطلق دست زنان باشد، ایران، سوئیس میشود اما نشانهها میگوید آنها خیلی زود نهادهای قدرت را به دست میگیرند. خیلی وقت است آرام و بیهیاهو شروع کردهاند.
این زنان هستند که بیشتر کتاب میخوانند و کتابهایی که میخوانند را به اشتراک میگذارند.
زنان هستند که علاقه به محیطزیست و حتی مهربانی با حیوانات را ترویج میدهند.
این زنها هستند که مدرسه بچهها (نسل آینده) را انتخاب میکنند و روی نحوهی درسخواندن و تربیت آنها نظارت دارند.
زنان هستند که سفره را میچینند و سبک تغذیه و ذائقهی افراد خانواده را مدیریت میکنند.
زنان هستند که دانشگاهها را فتح کردهاند و درس را جدیتر میگیرند. به آمار دانشجویان نگاه کنید.
زنان هستند که به سرعت در حال فتح خیابان هستند. از فردا تعداد زنان راننده را بشمارید.
زنان هستند که هر روز مغازهها، شرکتها و باشگاههای ورزشی بیشتری راهاندازی و اداره میکنند.
زنان هستند که در فضای مجازی فعالترند، کامنت میگذارند و مشتاقانه در بحثها شرکت میکنند. آنها به سرعت در حال جبران فاصلهای هستند که به جبر تاریخی «عقب نگه داشته شدهاند».
زنان هستند که اشتیاق بیشتری برای تغییر دارند. از دکور خانه تا حکومت.
زنان هستند که در بدترین شرایط به آینده امیدوارند. مقابل بیماریها مقاومترند، طولانیتر عمر میکنند و بیوقفه برای بهتر شدن کیفیت زندگی در تلاشند. حتی با گذاشتن یک گلدان کنار تلویزیون.
زنان هستند که میدانند چطور در یک جامعه مردسالار توهم تصمیمگیری را به مرد بدهند و به نرمی سلیقهی خودشان را اعمال کنند. آنها لباس، کیف، کفش و حتی رنگ اتومبیل مردها را تعیین میکنند.
من ممکن است به جاذبه یا گرد بودن کره زمین شک کنم اما «آینده، زن است» و طولی نمیکشد که یک زن رئیسجمهور این کشور میشود، حتی با وجود مخالفت مردانی که قانون را مردانه نوشتهاند.
فقط امیدوارم وقتی به قدرت رسیدند، اشتباهات ما را تکرار نکنند و البته بیشتر از انتقام به صلح فکر کنند!
احسان محمدی
@adelehz
این نوشتار در مورد «دخترا شیرن مثل شمشیرن، پسرا موشن، مثل خرگوشن» یا برعکس نیست، اگر هنوز گرفتار این دوقطبیها هستید، مشت محکمتان را بکوبید و بروید اما باز هم تغییری در این حقیقت ایجاد نمیکند که «آینده، زن است»!
قائل به حکمرانی تکجنسیتی نیستم و اطمینان ندارم اگر کشور به صورت مطلق دست زنان باشد، ایران، سوئیس میشود اما نشانهها میگوید آنها خیلی زود نهادهای قدرت را به دست میگیرند. خیلی وقت است آرام و بیهیاهو شروع کردهاند.
این زنان هستند که بیشتر کتاب میخوانند و کتابهایی که میخوانند را به اشتراک میگذارند.
زنان هستند که علاقه به محیطزیست و حتی مهربانی با حیوانات را ترویج میدهند.
این زنها هستند که مدرسه بچهها (نسل آینده) را انتخاب میکنند و روی نحوهی درسخواندن و تربیت آنها نظارت دارند.
زنان هستند که سفره را میچینند و سبک تغذیه و ذائقهی افراد خانواده را مدیریت میکنند.
زنان هستند که دانشگاهها را فتح کردهاند و درس را جدیتر میگیرند. به آمار دانشجویان نگاه کنید.
زنان هستند که به سرعت در حال فتح خیابان هستند. از فردا تعداد زنان راننده را بشمارید.
زنان هستند که هر روز مغازهها، شرکتها و باشگاههای ورزشی بیشتری راهاندازی و اداره میکنند.
زنان هستند که در فضای مجازی فعالترند، کامنت میگذارند و مشتاقانه در بحثها شرکت میکنند. آنها به سرعت در حال جبران فاصلهای هستند که به جبر تاریخی «عقب نگه داشته شدهاند».
زنان هستند که اشتیاق بیشتری برای تغییر دارند. از دکور خانه تا حکومت.
زنان هستند که در بدترین شرایط به آینده امیدوارند. مقابل بیماریها مقاومترند، طولانیتر عمر میکنند و بیوقفه برای بهتر شدن کیفیت زندگی در تلاشند. حتی با گذاشتن یک گلدان کنار تلویزیون.
زنان هستند که میدانند چطور در یک جامعه مردسالار توهم تصمیمگیری را به مرد بدهند و به نرمی سلیقهی خودشان را اعمال کنند. آنها لباس، کیف، کفش و حتی رنگ اتومبیل مردها را تعیین میکنند.
من ممکن است به جاذبه یا گرد بودن کره زمین شک کنم اما «آینده، زن است» و طولی نمیکشد که یک زن رئیسجمهور این کشور میشود، حتی با وجود مخالفت مردانی که قانون را مردانه نوشتهاند.
فقط امیدوارم وقتی به قدرت رسیدند، اشتباهات ما را تکرار نکنند و البته بیشتر از انتقام به صلح فکر کنند!
احسان محمدی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
روز با سیب اگر شروع شود خوب ست .
سیب سرخ لبانش یا سیب زرد و خوش عطر نگاهش ..
دلم برای یک سیب تنگ شده ست .سیبی که کفاره ی خوردنش بیرون رانده شدن از بهشت نباشد .
#عادله_زمانی
@adelehz
سیب سرخ لبانش یا سیب زرد و خوش عطر نگاهش ..
دلم برای یک سیب تنگ شده ست .سیبی که کفاره ی خوردنش بیرون رانده شدن از بهشت نباشد .
#عادله_زمانی
@adelehz
این بار شازده کوچلو به روباه هیچی نگفت
چون روباه خوابش برده بود 🦊😊❤️
تصویری از روباهی در خواب
فرانسه
@adelehz
چون روباه خوابش برده بود 🦊😊❤️
تصویری از روباهی در خواب
فرانسه
@adelehz
کلمه ی جالبی در قرآن وجود دارد که برای من زنگ صدا و آهنگ متاثر کننده ای دارد.
یعنی هربار این کلمه را می شنوم در حال انجام هر کاری که باشم ناگهان متوقف میشوم و به فکر فرو می روم .
این وقفه ممکن است حتی در حد چند ثانیه باشد اما رخ می دهد و فوقع ما وقع
یعنی میخواهم بگویمهرچقدر که کم باشد باز هم رخ می دهد و وجود دارد و اصولا نمی توان آن را انکار کرد .
کلمه "خسران"
قدرت آن را دارد که مرا، من پرادعای پر همهمه را از حرکت بازدارد و میان جنب و جوش زندگی متوقف سازد.
خسران یعنی ضرر متضرر دقیقا نمیدانم صفت است یا اسم فاعل فقط میدانم که از خسر می آید از ضرر کردن از چیزی گرانبها را به بهایی اندک باختن.
و چقدر خداوند در قرآن تاکید دارد بر اینکه ای آدم حواست باشد خسران نکنی،حواست باشد ضرر نکنی که حواست باشد چیزی گرانبها را به بهایی مفت به باد ندهی برود که بد عاقبتی خواهد بود...
تمامش همین است .
تمامش قصه ی بازی کردن و نباختن است قصه ی خسران ها
و ما چقدر خسران در زندگی کرده ایم و بی خبریم،چقدر وقت و زندگی و عشق مان را صرف آدم های بی ارزش کردیم یعنی چیزی که دوباره بدست نمی آوردیم و بس گرانبها بود به بهایی مفت باختیم رفت .
چقدر دنبال چیزهایی دویدیم و عمرمان را صرفش کردیم که بدرد ما نمیخورد .
چقدر غصه ی آنچه ابدی نبود را خوردیم .
چقدر با آدمهایی که با ما خوب بودند بخاطر خودخواهی خودمان بد تا کردیم و...
چقدر در یککلام خسران کردیم.
میخواهم بگویم بین تمام اتفاقهای بد
بین تمام چیزهای بدی که میتواند برای آدمیزاد رخ دهد این داستان خسران از همه سخت تر از همه تلخ تر است.
خسران در واقع همان حسرت همان پشیمانی ست که بعضی وقتها یقه ی آدم را میگیرد و تا آخر عمر رهایش نمی کند .
کاش ،زندگی هرجور ميخواهد بگذرد
فقط طوری طی نشود که
آخرش خسران بماند ته کاسه ی بشر
همین ..
#عادله_زمانی
@adelehz
یعنی هربار این کلمه را می شنوم در حال انجام هر کاری که باشم ناگهان متوقف میشوم و به فکر فرو می روم .
این وقفه ممکن است حتی در حد چند ثانیه باشد اما رخ می دهد و فوقع ما وقع
یعنی میخواهم بگویمهرچقدر که کم باشد باز هم رخ می دهد و وجود دارد و اصولا نمی توان آن را انکار کرد .
کلمه "خسران"
قدرت آن را دارد که مرا، من پرادعای پر همهمه را از حرکت بازدارد و میان جنب و جوش زندگی متوقف سازد.
خسران یعنی ضرر متضرر دقیقا نمیدانم صفت است یا اسم فاعل فقط میدانم که از خسر می آید از ضرر کردن از چیزی گرانبها را به بهایی اندک باختن.
و چقدر خداوند در قرآن تاکید دارد بر اینکه ای آدم حواست باشد خسران نکنی،حواست باشد ضرر نکنی که حواست باشد چیزی گرانبها را به بهایی مفت به باد ندهی برود که بد عاقبتی خواهد بود...
تمامش همین است .
تمامش قصه ی بازی کردن و نباختن است قصه ی خسران ها
و ما چقدر خسران در زندگی کرده ایم و بی خبریم،چقدر وقت و زندگی و عشق مان را صرف آدم های بی ارزش کردیم یعنی چیزی که دوباره بدست نمی آوردیم و بس گرانبها بود به بهایی مفت باختیم رفت .
چقدر دنبال چیزهایی دویدیم و عمرمان را صرفش کردیم که بدرد ما نمیخورد .
چقدر غصه ی آنچه ابدی نبود را خوردیم .
چقدر با آدمهایی که با ما خوب بودند بخاطر خودخواهی خودمان بد تا کردیم و...
چقدر در یککلام خسران کردیم.
میخواهم بگویم بین تمام اتفاقهای بد
بین تمام چیزهای بدی که میتواند برای آدمیزاد رخ دهد این داستان خسران از همه سخت تر از همه تلخ تر است.
خسران در واقع همان حسرت همان پشیمانی ست که بعضی وقتها یقه ی آدم را میگیرد و تا آخر عمر رهایش نمی کند .
کاش ،زندگی هرجور ميخواهد بگذرد
فقط طوری طی نشود که
آخرش خسران بماند ته کاسه ی بشر
همین ..
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
برای تو
برای چشمهایت!
برای من
برای دردهایم!
برای ما...
برای اینهمه تنهایی!
ای کاش
خدا کاری کند...
|احمد شاملو|
شب زیبا
@adelehz
برای چشمهایت!
برای من
برای دردهایم!
برای ما...
برای اینهمه تنهایی!
ای کاش
خدا کاری کند...
|احمد شاملو|
شب زیبا
@adelehz
بیا زندگی کنیم! خورشید روزی دو بار طلوع نمیکند، ما هم دو بار به دنیا نمیآییم. هر چه زودتر به آنچه از زندگیات باقی مانده بچسب ...
آنتوان چخوف
صبح بخیر و شادی ❤️
@adelehz
آنتوان چخوف
صبح بخیر و شادی ❤️
@adelehz
زمانی که کودکی می خندد ، باور دارد که تمام دنیا در حال خندیدن است ، و زمانی که یک انسان ناتوان را خستگی از پای در می آورد ، گمان می برد که خستگی ، سراسر جهان را از پای درآورده است .
چرا ناامیدان ، دوست دارند که نا امیدی شان را لجوجانه تبلیغ کنند؟
چرا سرخوردگان مایلند که سرخوردگی را یک اصل جهانی ازلی ابدی قلمداد کنند؟
چرا پوچ گرایان ، خود را ، برای اثبات پوچ بودن جهانی که ما عاشقانه و شادمانه در آن می جنگیم ، پاره پاره می کنند؟
آیا همین که روشنفکران بخواهند بیماری شان به تن و روح دیگران سرایت کند ، دلیل بر رذالت بی حساب ایشان نیست؟
من هرگز نمی گویم که در هیچ لحظه یی از این سفر دشوار ، گرفتار ناامیدی نباید شد . من می گویم:
به امید بازگردیم . قبل از آن که ناامیدی ، نابودمان کند ...
یک عاشقانه آرام
✍🏻 نادر ابراهیمی
@adelehz
چرا ناامیدان ، دوست دارند که نا امیدی شان را لجوجانه تبلیغ کنند؟
چرا سرخوردگان مایلند که سرخوردگی را یک اصل جهانی ازلی ابدی قلمداد کنند؟
چرا پوچ گرایان ، خود را ، برای اثبات پوچ بودن جهانی که ما عاشقانه و شادمانه در آن می جنگیم ، پاره پاره می کنند؟
آیا همین که روشنفکران بخواهند بیماری شان به تن و روح دیگران سرایت کند ، دلیل بر رذالت بی حساب ایشان نیست؟
من هرگز نمی گویم که در هیچ لحظه یی از این سفر دشوار ، گرفتار ناامیدی نباید شد . من می گویم:
به امید بازگردیم . قبل از آن که ناامیدی ، نابودمان کند ...
یک عاشقانه آرام
✍🏻 نادر ابراهیمی
@adelehz
میدانی رفیق جانم ...
زندگی همین ست .به خود خدا که زندگی چیزی فراتر از این نیست ..آن بالا بالاها میانه ی دنیای پولدارها و موفق ها بازهم زندگی همین چیزیست که تو میبینی گرچه کمی مجلل تر ولی ذاتش همین ست.
زندگی همین صبحهای آرام، اشکهای نیمه شبی، خدایا چه میشودهای وقت و ناوقت
امیدهای رنگارنگ و شکرگزاری های ریز و درشت ست .
به خودت بیا رفیق جان
زندگی کن و خسته نشو کسی نمیداند فردا را هم به ما میدهند یا نه ...
#عادله_زمانی
@adelehz
زندگی همین ست .به خود خدا که زندگی چیزی فراتر از این نیست ..آن بالا بالاها میانه ی دنیای پولدارها و موفق ها بازهم زندگی همین چیزیست که تو میبینی گرچه کمی مجلل تر ولی ذاتش همین ست.
زندگی همین صبحهای آرام، اشکهای نیمه شبی، خدایا چه میشودهای وقت و ناوقت
امیدهای رنگارنگ و شکرگزاری های ریز و درشت ست .
به خودت بیا رفیق جان
زندگی کن و خسته نشو کسی نمیداند فردا را هم به ما میدهند یا نه ...
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اگر عصاره ی تمام کتابهای کودک را جمع کنند و بخواهند در یکجمله بنویسند که ارزشی داشته باشد .
من پیشنهادم جمله ی کوتاه روباه به شازده کوچلوست :
تو در برابر کسی که اهلی اش میکنی مسوولی...
آخ اگر تمام ما در برابر کسانی که اهلی شان کردیم احساس مسوولیت میکردیم .
اگر تمام آنهایی که ما را اهلی کرده بودند حواسشان به ما جمع می بود .
دنیا چقدر راحت تر این راه زندگی را میگذراند.
نباید رها کرد !
آنکس را که به دل خودش، با دل تو اهلی شده نباید به حال خودش رها کرد .
کاش بدانیم و بدانند.
#عادله_زمانی
@adelehz
من پیشنهادم جمله ی کوتاه روباه به شازده کوچلوست :
تو در برابر کسی که اهلی اش میکنی مسوولی...
آخ اگر تمام ما در برابر کسانی که اهلی شان کردیم احساس مسوولیت میکردیم .
اگر تمام آنهایی که ما را اهلی کرده بودند حواسشان به ما جمع می بود .
دنیا چقدر راحت تر این راه زندگی را میگذراند.
نباید رها کرد !
آنکس را که به دل خودش، با دل تو اهلی شده نباید به حال خودش رها کرد .
کاش بدانیم و بدانند.
#عادله_زمانی
@adelehz
"زنی کهگم کردم "
چه حس جالب و اسرار آمیزی داره آشکار شدن خانه ای قدیمی از زیر زمین در کاشان ❤️ @adelehz
من وقتی بچه بودم کاشان زیاد می رفتم،از این خونه های قدیمی هم تا دلتون بخواد دیدم
خیلی خوبه
خیلی خوووب
@adelehz
خیلی خوبه
خیلی خوووب
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
دم دمای غروب که میشود
آدم یادش می آید دلش دوست میخواهد
نه که بقیه ی وقتها دلت دوست نخواهد نه
اما این ساعتها نبودش بیشتر حس میشود
فقط به آن جهت که بعد از یک روز خسته بنشینی، بگویی، بنوشی و بشنوی
چهار فعلی که باید با چای دم بکشد و به جان بچسبد ..
#عادله_زمانی
#چای_تایم
@adelehz
آدم یادش می آید دلش دوست میخواهد
نه که بقیه ی وقتها دلت دوست نخواهد نه
اما این ساعتها نبودش بیشتر حس میشود
فقط به آن جهت که بعد از یک روز خسته بنشینی، بگویی، بنوشی و بشنوی
چهار فعلی که باید با چای دم بکشد و به جان بچسبد ..
#عادله_زمانی
#چای_تایم
@adelehz