استاد نازنینی داشتیم در دوران دانشجویی. تلاش میکرد حرفهای درشت اجتماعی را به گونهای با شوخی و خنده بیان کند که آدم لذت ببرد.
روز اول کلاس، آمد روی صندلی نشست و بیمقدمه و بدون حالواحوالپرسی رو به یکی از پسرهای کلاس کرد و گفت:
"اگه امروز که از خونه اومدی بیرون، اولین نفر تو خیابون بهت میگفت زیپت بازه، چی کار میکردی؟"
پسره گفت: "زود چکاش میکردم."
استاد گفت:
"اگر نفر دوم هم میگفت زیپت بازه، چطور؟"
پسره گفت: "با شک، دوباره زیپم رو چک میکردم."
استاد پرسید: "اگر تا نفر دهمی که میدیدی، میگفت زیپت بازه، چطور؟"
پسره گفت: "شاید دیگه محل نمیذاشتم."
استاد ادامه داد: "فرض کن از یه جا به بعد، دیگه هرکی از جلوت رد میشد، یه نگاه به زیپت میانداخت و میخندید. اون موقع چیکار میکردی؟"
پسره هاج و واج گفت:
"شاید لباسم رو میانداختم روی شلوارم."
استاد با پرسش بعدی، تیر خلاص رو زد :
"حالا اگر شب، عروسی دعوت باشی، حاضری بری؟"
پسره گفت: "نه! ترجیح میدم جایی نرم تا بفهمم چه مرگمه."
استاد یهو برگشت با حالتی خندهدار گفت:
"دِ لامصبا! انسان اینجوریه که اگر هی بهش بگن داری گند میزنی، حالا هرچی باشه، باورش میشه داره گند میزنه.
امروز صبح سوار تاکسی شدم، راننده از کنار هر زن راننده ای رد میشد، کلی بوق و چراغ میزد. آخر سر هم با صدای بلند داد میزد که: "بتمرگ تو خونهات با این دست فرمونت."
خب این زن بدبخت روزی ده بار این رو از این و اون بشنوه، دستفرمونش خوب هم که باشه، اعتماد به نفسش به فنا میره!
پسفردا میخواین ازدواج کنین، دوست دارین شریک زندگیتون یه دختر بیاعتمادبهنفس باشه یا یکی که اعتمادبهنفسش به شما انرژی بده؟"
بعد برگشت رو به همه کلاس و گفت:
"حواستون باشه! اگر امنیت هر آدمی رو از میون ببرین، نه تنها خدا طعم شیرین زندگی رو بهتون حروم میکنه، جهانی رو که توش قراره زندگی کنین رو هم خراب میکنید."
دو سال بود دانشجو بودیم، هیچوقت نشده بود اینجوری به قضیه نگاه کنیم.
یادم میاد بهترین تعاملات دانشجویی زندگیمون، بعد از کلاس اون استاد شروع شد؛ تعاملاتی با بیشترین تلاش برای ساختن و نگهداری امنیت آدمای دور و برمون
یلدا دمیرچی
@adelehz
روز اول کلاس، آمد روی صندلی نشست و بیمقدمه و بدون حالواحوالپرسی رو به یکی از پسرهای کلاس کرد و گفت:
"اگه امروز که از خونه اومدی بیرون، اولین نفر تو خیابون بهت میگفت زیپت بازه، چی کار میکردی؟"
پسره گفت: "زود چکاش میکردم."
استاد گفت:
"اگر نفر دوم هم میگفت زیپت بازه، چطور؟"
پسره گفت: "با شک، دوباره زیپم رو چک میکردم."
استاد پرسید: "اگر تا نفر دهمی که میدیدی، میگفت زیپت بازه، چطور؟"
پسره گفت: "شاید دیگه محل نمیذاشتم."
استاد ادامه داد: "فرض کن از یه جا به بعد، دیگه هرکی از جلوت رد میشد، یه نگاه به زیپت میانداخت و میخندید. اون موقع چیکار میکردی؟"
پسره هاج و واج گفت:
"شاید لباسم رو میانداختم روی شلوارم."
استاد با پرسش بعدی، تیر خلاص رو زد :
"حالا اگر شب، عروسی دعوت باشی، حاضری بری؟"
پسره گفت: "نه! ترجیح میدم جایی نرم تا بفهمم چه مرگمه."
استاد یهو برگشت با حالتی خندهدار گفت:
"دِ لامصبا! انسان اینجوریه که اگر هی بهش بگن داری گند میزنی، حالا هرچی باشه، باورش میشه داره گند میزنه.
امروز صبح سوار تاکسی شدم، راننده از کنار هر زن راننده ای رد میشد، کلی بوق و چراغ میزد. آخر سر هم با صدای بلند داد میزد که: "بتمرگ تو خونهات با این دست فرمونت."
خب این زن بدبخت روزی ده بار این رو از این و اون بشنوه، دستفرمونش خوب هم که باشه، اعتماد به نفسش به فنا میره!
پسفردا میخواین ازدواج کنین، دوست دارین شریک زندگیتون یه دختر بیاعتمادبهنفس باشه یا یکی که اعتمادبهنفسش به شما انرژی بده؟"
بعد برگشت رو به همه کلاس و گفت:
"حواستون باشه! اگر امنیت هر آدمی رو از میون ببرین، نه تنها خدا طعم شیرین زندگی رو بهتون حروم میکنه، جهانی رو که توش قراره زندگی کنین رو هم خراب میکنید."
دو سال بود دانشجو بودیم، هیچوقت نشده بود اینجوری به قضیه نگاه کنیم.
یادم میاد بهترین تعاملات دانشجویی زندگیمون، بعد از کلاس اون استاد شروع شد؛ تعاملاتی با بیشترین تلاش برای ساختن و نگهداری امنیت آدمای دور و برمون
یلدا دمیرچی
@adelehz
"زنی کهگم کردم "
ارکستر زهره افغانستان، ارکستری که همه اعضای آن را زنان تشکیل میدهند غیرطبیعیترین ارکستر سمفونیهای دنیاست. زیرا این ارکستر تمامزنانه، متعلق به یک جامعه مسلمان سختگیر است ارکستر زهره پس از اجرا در مجمع جهانی اقتصاد در لاوس جایزه فریموس رابه خاطر شکستن…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ارکستر زهره متشکل از دختران جوان هنر آموز افغان که از زیر مجموعه انیستیتوت ملی موسیقی افغانستان بود،طی سالهای اخیر پیشرفت های بسیار داشت و جوایز زیادی در عرصه موسیقی کسب نمود ..
تمام اساتید و هنرجویان این انیستیتوت پس از تسلط طالبان بر افغانستان مجبور به ترک وطن و خروج از کشور شدند .
گفته شده ست که این انیستوت در خارج از کشور فعالیت خود را از سر میگیرد
امان از رویاهای زیادی که برباد می رود...
@adelehz
تمام اساتید و هنرجویان این انیستیتوت پس از تسلط طالبان بر افغانستان مجبور به ترک وطن و خروج از کشور شدند .
گفته شده ست که این انیستوت در خارج از کشور فعالیت خود را از سر میگیرد
امان از رویاهای زیادی که برباد می رود...
@adelehz
Forwarded from "زنی کهگم کردم "
ما اینجاییم❤️
برای استفاده از پستها و مطالب جدید کانال در اینستاگرام با ما همراه باشید .
Instagram.com/adeleh.z7
برای استفاده از پستها و مطالب جدید کانال در اینستاگرام با ما همراه باشید .
Instagram.com/adeleh.z7
_«چه مدتی است که در جبهه خدمت می کنی؟»
_«شش ماه و هفت روز»
_«بهت یک نصیحت میکنم؛ شایدم یک وصیت!»
_«آن چیست؟»
_«روز شماری مکن. حتی اگر فکر میکنی در مهلکه افتادهای روز شماری مکن! حالا هم لحظه شماری مکن! شب نمیتواند تمام نشود. طبیعت شب آن است که برود رو به صبح. نمیتواند یک جا بماند. مجبور است بگذرد. اما وقتی تو ذهنت را اسیر گذر لحظهها کنی، خودت گذر لحظهها را سنگین و سنگینتر میکنی؛ بگذار شب هم راه خودش را برود.»
محمود دولت آبادی
@adelehz
_«شش ماه و هفت روز»
_«بهت یک نصیحت میکنم؛ شایدم یک وصیت!»
_«آن چیست؟»
_«روز شماری مکن. حتی اگر فکر میکنی در مهلکه افتادهای روز شماری مکن! حالا هم لحظه شماری مکن! شب نمیتواند تمام نشود. طبیعت شب آن است که برود رو به صبح. نمیتواند یک جا بماند. مجبور است بگذرد. اما وقتی تو ذهنت را اسیر گذر لحظهها کنی، خودت گذر لحظهها را سنگین و سنگینتر میکنی؛ بگذار شب هم راه خودش را برود.»
محمود دولت آبادی
@adelehz
يک روزی که خوشحال تر بودم
يک نقاشی از پاييز ميگذارم
که يادم بيايد زمستان
تنها فصل زندگي نيست
زندگی پاييز هم می شود
رنگارنگ
از همه رنگ
بخر و ببر
مهدی اخوان ثالث
@adelehz
يک نقاشی از پاييز ميگذارم
که يادم بيايد زمستان
تنها فصل زندگي نيست
زندگی پاييز هم می شود
رنگارنگ
از همه رنگ
بخر و ببر
مهدی اخوان ثالث
@adelehz
اگر هر برگ زرد را یک دلتنگی در نظر بگیریم
میتوانی تصور کنی پاییز چقدر حال دلش بد ست ؟
میتوانی تصور کنی بهار کسی را پاییز کردن چه جرم بزرگی ست ؟
#عادله_زمانی
#دلبرانه_های_پاییز
آذربایجان غربی
سلماس
@adelehz
میتوانی تصور کنی پاییز چقدر حال دلش بد ست ؟
میتوانی تصور کنی بهار کسی را پاییز کردن چه جرم بزرگی ست ؟
#عادله_زمانی
#دلبرانه_های_پاییز
آذربایجان غربی
سلماس
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آخه شما ببین چقدر دلبره😍🦊
"زنی کهگم کردم "
Photo
امروز مادر محترم شاغلی این پیام و برای من فرستادند و من بعد خووندن پیامشان حس کردم که چقدر لازم هست در مورد این موضوعات به ظاهر ساده ی دنیای زنانه حرف بزنیم و بی توجه از کنارشان عبور نکنیم .
موضوعاتی که شاید برای خیلی ها قابل درک نباشد اما در واقع حجم اعظمی از زندگی ما را به خود مصروف میکند.
قبلا در مورد مادر بودن حرف زدم .و آن را قبل از یک واقعیت فیزیکی به یک احساس مرتبط دانستم حتی گفتم که مادر بودن الزاما به بدنیا آوردن کودک بسنده نمیشود چه بسا زنانی که فرزندی به دنیا نیاوردند اما تمام عمر را با حسی مادرانه در درونشان نسبت به کودکان اطراف،یا خواهر برادرهایشان زندگی کردند .
اما به تناسب این موضوع ،میتوان گفت که مادرانگی تنها شامل یک الگوی ثابت نیست .یعنی اینطور نیست که بتوانیم بگوییم مادر ،فقط مادر خانه داری ست که تمام عمرش را کنار کودکش میگذراند. آیا میتوان وصف مادرانگی را از زنان شاغل کسر کرد ؟
قطعا نه
مادرانگی از نظر من الگوهای زیاد اما متمرکز بر یک هدف واحد دارد .
هدف تمام مادرانی که میکوشند،بهبود زندگی فرزندان و ایجاد یک دور نمای امن برای انهاست.
حالا هر کدام از روش و راه خودشان
یکی میشود مادر خانه دار
صبح تا شب در خانه می ماند
برای کودکش لقمه های پر درست میکند، تا نیمه شب برای انجام کاردستی هایش بیدار می ماند
او را دست هیچ پرستار و مراقبی نمی سپارد
خودش اورا بیدار میکند و میخواباند
و مادرانگی را با او پیش می برد .
یکی می شود مادر شاغل
صبح زودتر از همه بیدار میشود
تا نیمه شب بیدار می ماند تا ناهار فردای کودکش را آماده کند
اورا دست مادرش میسپارد
تا بتواند دور نمای آینده اش را روشن تر کند و نیازهای مادی کودکش را بی کم و کاست تامین کند
تا کودکش بتواند به مادر پیشرو خود افتخار کند.
اما
در واقع شاغل یا خانه دار بودن تاثیری بر ارزش مادرانگی نمیگذارد.
اثر واقعی در نقشی ست که مادر بر فرزندش میگذارد
بر اینکه در هر حالت حواسش به جسم و روان کودکش باشد
کمبودهایش را جبران کند
به او بیاموزد و گاهی از او یادبگیرد.
هرگز او را قربانی خشم درونی اش نکند
و تلاش نکند کمبودهای کودکی خود را با کودکش جبران نماید .
مادرانگی در ساختن یک کودکی سالم، شاد و امن برای کودک خلاصه میشود .
اما اینکه هر زنی از کدام راه به این هدف نائل میشود کاملا شخصی ست .
پس لطفا اگر شما تمام تلاشتان را میکنید تا کودک تان، کودکی خوبی را پشت سر بگذارد به خود افتخار کنید و ناامید نشوید .
مادرانگی در چهارچوب خاصی تعریف نمیشود
مگر چند مولفه ی بزرگ و اصلی
حامی
دلسوز
مهربان
ایمن
مراقب
آموزنده
و شادی آور
اگر شما چنین مادری هستید یعنی راه را درست آمدید.
باور کنید .
#عادله_زمانی
@adelehz
موضوعاتی که شاید برای خیلی ها قابل درک نباشد اما در واقع حجم اعظمی از زندگی ما را به خود مصروف میکند.
قبلا در مورد مادر بودن حرف زدم .و آن را قبل از یک واقعیت فیزیکی به یک احساس مرتبط دانستم حتی گفتم که مادر بودن الزاما به بدنیا آوردن کودک بسنده نمیشود چه بسا زنانی که فرزندی به دنیا نیاوردند اما تمام عمر را با حسی مادرانه در درونشان نسبت به کودکان اطراف،یا خواهر برادرهایشان زندگی کردند .
اما به تناسب این موضوع ،میتوان گفت که مادرانگی تنها شامل یک الگوی ثابت نیست .یعنی اینطور نیست که بتوانیم بگوییم مادر ،فقط مادر خانه داری ست که تمام عمرش را کنار کودکش میگذراند. آیا میتوان وصف مادرانگی را از زنان شاغل کسر کرد ؟
قطعا نه
مادرانگی از نظر من الگوهای زیاد اما متمرکز بر یک هدف واحد دارد .
هدف تمام مادرانی که میکوشند،بهبود زندگی فرزندان و ایجاد یک دور نمای امن برای انهاست.
حالا هر کدام از روش و راه خودشان
یکی میشود مادر خانه دار
صبح تا شب در خانه می ماند
برای کودکش لقمه های پر درست میکند، تا نیمه شب برای انجام کاردستی هایش بیدار می ماند
او را دست هیچ پرستار و مراقبی نمی سپارد
خودش اورا بیدار میکند و میخواباند
و مادرانگی را با او پیش می برد .
یکی می شود مادر شاغل
صبح زودتر از همه بیدار میشود
تا نیمه شب بیدار می ماند تا ناهار فردای کودکش را آماده کند
اورا دست مادرش میسپارد
تا بتواند دور نمای آینده اش را روشن تر کند و نیازهای مادی کودکش را بی کم و کاست تامین کند
تا کودکش بتواند به مادر پیشرو خود افتخار کند.
اما
در واقع شاغل یا خانه دار بودن تاثیری بر ارزش مادرانگی نمیگذارد.
اثر واقعی در نقشی ست که مادر بر فرزندش میگذارد
بر اینکه در هر حالت حواسش به جسم و روان کودکش باشد
کمبودهایش را جبران کند
به او بیاموزد و گاهی از او یادبگیرد.
هرگز او را قربانی خشم درونی اش نکند
و تلاش نکند کمبودهای کودکی خود را با کودکش جبران نماید .
مادرانگی در ساختن یک کودکی سالم، شاد و امن برای کودک خلاصه میشود .
اما اینکه هر زنی از کدام راه به این هدف نائل میشود کاملا شخصی ست .
پس لطفا اگر شما تمام تلاشتان را میکنید تا کودک تان، کودکی خوبی را پشت سر بگذارد به خود افتخار کنید و ناامید نشوید .
مادرانگی در چهارچوب خاصی تعریف نمیشود
مگر چند مولفه ی بزرگ و اصلی
حامی
دلسوز
مهربان
ایمن
مراقب
آموزنده
و شادی آور
اگر شما چنین مادری هستید یعنی راه را درست آمدید.
باور کنید .
#عادله_زمانی
@adelehz
خدایا مارا ببخش
ببخش اگر به حرف همه اعتماد کردیم جز تو
اگر کسی گفت برایت درست میکنم ،باور کردیم
ولی اگر تو گفتی غمگین نباش و نترس
باور نکردیم .
ما را ببخش اگر به هرکس رو انداختیم جز تو
اگر حاضر شدیم با هر آدمی کنار بیایم جز تو
مارا ببخش اگر دست به دامان هرکس شدیم جز تو
کوتاهی از خودمان بود
کمی از خودمان بود
شرمنده ی خودمان شدیم .
از آن کسانی که به آنها اعتماد وباور کردیم و دست به دامن شان شدیم خیری بما نرسید .
هر چه خیر رسید از تو بود و بازهم ندیدیم .
مارا لحظه ای به حال خودمان وانگذار
لحظه ای رها نکن
لحظه ای تنها نگذار
آمین
#عادله_زمانی
@adelehz
شب بخیر ❤️
ببخش اگر به حرف همه اعتماد کردیم جز تو
اگر کسی گفت برایت درست میکنم ،باور کردیم
ولی اگر تو گفتی غمگین نباش و نترس
باور نکردیم .
ما را ببخش اگر به هرکس رو انداختیم جز تو
اگر حاضر شدیم با هر آدمی کنار بیایم جز تو
مارا ببخش اگر دست به دامان هرکس شدیم جز تو
کوتاهی از خودمان بود
کمی از خودمان بود
شرمنده ی خودمان شدیم .
از آن کسانی که به آنها اعتماد وباور کردیم و دست به دامن شان شدیم خیری بما نرسید .
هر چه خیر رسید از تو بود و بازهم ندیدیم .
مارا لحظه ای به حال خودمان وانگذار
لحظه ای رها نکن
لحظه ای تنها نگذار
آمین
#عادله_زمانی
@adelehz
شب بخیر ❤️
ای باد صبح،
بین که کجا میفرستمت
نزدیک آفتابِ وفا میفرستمت
این سر به مهر نامه بدان مهربان رسان
کس را خبر مکن که کجا میفرستمت
@adelehz
صبح آخر هفته تون بخیر❤️
بین که کجا میفرستمت
نزدیک آفتابِ وفا میفرستمت
این سر به مهر نامه بدان مهربان رسان
کس را خبر مکن که کجا میفرستمت
@adelehz
صبح آخر هفته تون بخیر❤️