"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
بعدها در برگهای تاریخ خواهند نوشت
کسی چای می ریخت و کسی غصه هایش را به باد می سپرد و می خندید ..
راستش را بخواهی من میخواهم آنی باشم که برایش چای می ریزند ..می خندد و با باد دست به یکی می شود.
زندگی فرصت کوتاهی برای شادی ست ..اگر چه همیشه شاد نیست اما چیزی جز شادی سزاوارش نیست ..
#عادله_زمانی
صبح به خیر ❤️
@adelehz
دزد هندی وارد خانه شده و چیزی پیدا نکرده و نامه‌ای به صاحبخانه نوشته است با این مضمون«وقتی تو خونه‌ات هیچی نیست دلیلی برای نگرانی و بستن این همه قفل نیست!».

مردم چقدر پررو شدن 😄

@adelehz
آدم عاشق مظلوم ست.میتواند دعوا کند بحث کند جدال کند اما در نهایت با غصه یک گوشه بنشیند و دلش آشوب شود ..
میدانی بهار بی جهت که نمی گوید دادرس عاشق مظلوم خداست ..
بیچاره آدم عاشق
گلایه اش هم به مزاق بقیه تلخ می آید
ولی همین عاشق یک روز گم میشود
خسته میشود و میگذارد و می رود دیگر نیست که گلایه کند
همین غم انگیزست
اما یک روز شاید کسی دلش برای گلایه های او هم تنگ شود
اما...
#عادله_زمانی
@adelehz
استاد نازنینی داشتیم در دوران دانشجویی. تلاش می‌کرد حرف‌های درشت اجتماعی را به گونه‌ای با شوخی و خنده بیان کند که آدم لذت ببرد.
روز اول کلاس، آمد روی صندلی نشست و بی‌مقدمه و بدون حال‌و‌احوال‌پرسی رو به یکی از پسرهای کلاس کرد و گفت:
"اگه امروز که از خونه اومدی بیرون، اولین نفر تو خیابون بهت می‌گفت زیپت بازه، چی کار می‌کردی؟"
پسره گفت: "زود چک‌اش می‌کردم."
استاد گفت:
"اگر نفر دوم هم می‌گفت زیپت بازه، چطور؟"
پسره گفت: "با شک، دوباره زیپم رو چک می‌کردم."
استاد پرسید: "اگر تا نفر دهمی که می‌دیدی، می‌گفت زیپت بازه، چطور؟"
پسره گفت: "شاید دیگه محل نمی‌ذاشتم."
استاد ادامه داد‌: "فرض کن از یه جا به بعد، دیگه هرکی از جلوت رد می‌شد، یه نگاه به زیپت می‌انداخت و می‌خندید. اون موقع چی‌کار می‌کردی؟"
پسره هاج و واج گفت‌:
"شاید لباسم رو می‌انداختم روی شلوارم."
استاد با پرسش بعدی، تیر خلاص رو زد :
"حالا اگر شب، عروسی دعوت باشی، حاضری بری؟"
پسره گفت: "نه! ترجیح می‌دم جایی نرم تا بفهمم چه مرگمه."
استاد یهو برگشت با حالتی خنده‌دار گفت:
"دِ لامصبا! انسان این‌جوریه که اگر هی بهش بگن داری گند می‌زنی، حالا هرچی باشه، باورش می‌شه داره گند می‌زنه.
امروز صبح سوار تاکسی شدم، راننده از کنار هر زن راننده ای رد می‌شد، کلی بوق و چراغ می‌زد. آخر سر هم با صدای بلند داد می‌زد که: "بتمرگ تو خونه‌ات با این دست فرمونت."
خب این زن بدبخت روزی ده بار این رو از این و اون بشنوه، دست‌فرمونش خوب هم که باشه، اعتماد به نفسش به فنا می‌ره!
پس‌فردا می‌خواین ازدواج کنین، دوست دارین شریک زندگی‌تون یه دختر بی‌اعتماد‌به‌نفس باشه یا یکی که اعتمادبه‌نفسش به شما انرژی بده؟"
بعد برگشت رو به همه کلاس و گفت:
"حواس‌تون باشه! اگر امنیت هر آدمی رو از میون ببرین، نه تنها خدا طعم شیرین زندگی رو بهتون حروم می‌کنه، جهانی رو که توش قراره زندگی کنین رو هم خراب می‌کنید."
دو سال بود دانشجو بودیم، هیچ‌وقت نشده‌ بود این‌جوری به قضیه نگاه کنیم.
یادم میاد بهترین تعاملات دانشجویی زندگی‌مون، بعد از کلاس اون استاد شروع شد؛ تعاملاتی با بیش‌ترین تلاش برای ساختن و نگهداری امنیت آدمای دور و برمون

یلدا دمیرچی
@adelehz
"زنی که‌گم کردم "
ارکستر زهره افغانستان، ارکستری که همه اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند غیرطبیعی‌ترین ارکستر سمفونی‌های دنیاست. زیرا این ارکستر تمام‌زنانه، متعلق به یک جامعه مسلمان سختگیر است ارکستر زهره پس از اجرا در مجمع جهانی اقتصاد در لاوس جایزه فری‌موس رابه خاطر شکستن…
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ارکستر زهره متشکل از دختران جوان هنر آموز افغان که از زیر مجموعه انیستیتوت ملی موسیقی افغانستان بود،طی سال‌های اخیر پیشرفت های بسیار داشت و جوایز زیادی در عرصه موسیقی کسب نمود ..
تمام اساتید و هنرجویان این انیستیتوت پس از تسلط طالبان بر افغانستان مجبور به ترک وطن و خروج از کشور شدند ‌.
گفته شده ست که این انیستوت در خارج از کشور فعالیت خود را از سر می‌گیرد
امان از رویاهای زیادی که برباد می رود...

@adelehz
ذوق شعرم را کجا بردی که بعد از رفتنت
عشق و شعر و دفتر و خودکار آرامم نکرد...

@adelehz
Nahan
@Buyeto
شب لبان داغ خویش دیدم بر لبان تو ..

+بازخوانی یک ترانه ی قدیمی افغانی


@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
شب بخیر ای نفست
شرح پریشانیِ من...

ناصر حامدی


شب بخیر ...
@adelehz
ما اینجاییم❤️

برای استفاده از پستها و مطالب جدید کانال در اینستاگرام با ما همراه باشید .

Instagram.com/adeleh.z7
_«چه مدتی است که در جبهه خدمت می کنی؟»
_«شش ماه و هفت روز»
_«بهت یک نصیحت می‌کنم؛ شایدم یک وصیت!»
_«آن چیست؟»
_«روز شماری مکن. حتی اگر فکر می‌کنی در مهلکه افتاده‌ای روز شماری مکن! حالا هم لحظه شماری مکن! شب نمی‌تواند تمام نشود. طبیعت شب آن است که برود رو به صبح. نمی‌تواند یک جا بماند. مجبور است بگذرد. اما وقتی تو ذهنت را اسیر گذر لحظه‌ها کنی، خودت گذر لحظه‌ها را سنگین و سنگین‌تر می‌کنی؛ بگذار شب هم راه خودش را برود.»

محمود دولت آبادی
@adelehz
داره گل‌ها رو بو میکنه😍🦊

@adelehz
‏بخت ما ساییده‌اند و سرمه‌دان پُر کرده‌اند...


طالب آملی

@adelehz
يک روزی که خوشحال تر بودم
يک نقاشی از پاييز ميگذارم
که يادم بيايد زمستان
تنها فصل زندگي نيست
زندگی پاييز هم می شود
رنگارنگ
از همه رنگ
بخر و ببر

مهدی اخوان ثالث


@adelehz
اگر هر برگ زرد را یک دلتنگی در نظر بگیریم
میتوانی تصور کنی پاییز چقدر حال دلش بد ست ؟
میتوانی تصور کنی بهار کسی را پاییز کردن چه جرم بزرگی ست ؟

#عادله_زمانی
#دلبرانه_های_پاییز
آذربایجان غربی
سلماس
@adelehz
"زنی که‌گم کردم "
Photo
امروز مادر محترم شاغلی این پیام و برای من فرستادند و من بعد خووندن پیام‌شان حس کردم که چقدر لازم هست در مورد این موضوعات به ظاهر ساده ی دنیای زنانه حرف بزنیم و بی توجه از کنارشان عبور نکنیم .
موضوعاتی که شاید برای خیلی ها قابل درک نباشد اما در واقع حجم اعظمی از زندگی ما را به خود مصروف می‌کند.

قبلا در مورد مادر بودن حرف زدم .و آن را قبل از یک واقعیت فیزیکی به یک احساس مرتبط دانستم حتی گفتم که مادر بودن الزاما به بدنیا آوردن کودک بسنده نمیشود چه بسا زنانی که فرزندی به دنیا نیاوردند اما تمام عمر را با حسی مادرانه در درونشان نسبت به کودکان اطراف،یا خواهر برادرهایشان زندگی کردند .
اما به تناسب این موضوع ،می‌توان گفت که مادرانگی تنها شامل یک الگوی ثابت نیست .یعنی اینطور نیست که بتوانیم بگوییم مادر ،فقط مادر خانه داری ست که تمام عمرش را کنار کودکش می‌گذراند. آیا می‌توان وصف مادرانگی را از زنان شاغل کسر کرد ؟
قطعا نه
مادرانگی از نظر من الگوهای زیاد اما متمرکز بر یک هدف واحد دارد .
هدف تمام مادرانی که می‌کوشند،بهبود زندگی فرزندان و ایجاد یک دور نمای امن برای انهاست.

حالا هر کدام از روش و راه خودشان
یکی می‌شود مادر خانه دار
صبح تا شب در خانه می ماند
برای کودکش لقمه های پر درست می‌کند، تا نیمه شب برای انجام کاردستی هایش بیدار می ماند
او را دست هیچ پرستار و مراقبی نمی سپارد
خودش اورا بیدار می‌کند و میخواباند
و مادرانگی را با او پیش می برد .

یکی می شود مادر شاغل
صبح زودتر از همه بیدار می‌شود
تا نیمه شب بیدار می ماند تا ناهار فردای کودکش را آماده کند
اورا دست مادرش میسپارد
تا بتواند دور نمای آینده اش را روشن تر کند و نیازهای مادی کودکش را بی کم و کاست تامین کند
تا کودکش بتواند به مادر پیشرو خود افتخار کند.

اما
در واقع شاغل یا خانه دار بودن تاثیری بر ارزش مادرانگی نمی‌گذارد.
اثر واقعی در نقشی ست که مادر بر فرزندش می‌گذارد
بر اینکه در هر حالت حواسش به جسم و روان کودکش باشد
کمبودهایش را جبران کند
به او بیاموزد و گاهی از او یادبگیرد.
هرگز او را قربانی خشم درونی اش نکند
و تلاش نکند کمبودهای کودکی خود را با کودکش جبران نماید .
مادرانگی در ساختن یک کودکی سالم، شاد و امن برای کودک خلاصه می‌شود .
اما اینکه هر زنی از کدام راه به این هدف نائل می‌شود کاملا شخصی ست .
پس لطفا اگر شما تمام تلاشتان را میکنید تا کودک تان، کودکی خوبی را پشت سر بگذارد به خود افتخار کنید و ناامید نشوید .

مادرانگی در چهارچوب خاصی تعریف نمیشود
مگر چند مولفه ی بزرگ و اصلی
حامی
دلسوز
مهربان
ایمن
مراقب
آموزنده
و شادی آور

اگر شما چنین مادری هستید یعنی راه را درست آمدید.
باور کنید .

#عادله_زمانی
@adelehz
آیتاش قشنگ موفرفری با اون کیک جذاب خانوم روباهه😍🦊
تولدت مبارک 🎊🎈
صد وبیست ساله بشی عزیزدلم❤️🎉

@adelehz