تا حالا شده بعد از خوردن مایعات زیاد، یا توی سرما وسط جاده در یک اتوبوس بین شهری گیر کرده باشید و مثانهتان از فشار پر شدن در حال ترکیدن باشد؟ دیدهاید آدم جانش به لبش میرسد؛ تمام ذهن و فکر و آرمان و آرزویش خالی شدن مثانهاش است. هیچی برایش مهم نیست. هیچی به چشمش نمی آید. هیچ آرزویی ندارد جز توقف ماشین. تا محتویات مثانه را برون ریزی کنید.
دیدهاید وقتی دستشویی میروید چه احساس راحتی دست میدهد؟ احساس سبکی. آنوقت است که آزاد میشوید و دوباره به چیزهای دیگر فکر میکنید. از ته دل میگویید:آخیش. راحت شدم.روان ما هم یک مثانه دارد که در مسیر زندگی مدام پر و خالی میشود. آنها که مایعات بیشتری میخورند یا در معرض سرما هستند (یعنی زندگی پرتلاطمتری دارند) مثانهشان زودتر پُر میشود.
مثانهی روان که پر میشود آدم الکی قاطی می کند، به هم میریزد؛ اخلاقش سگی میشود و جالب آنکه خودش هم نمیداند چه مرگش است. با این تفاوت که آدم پرشدن مثانهی روان را نمی فهمد؛ فقط درد و فشارش را حس میکند.
روان نیز نیاز به بیرونروی دارد. نیاز به خالی شدن از فاضلاب مشکلات زندگی . تا بتواند دوباره به چیزهای خوب فکر کند. روی چیزهای بهتر سرمایهگزاری کند. روان هم نیاز به رهایی از فشار دارد.وگرنه میماند؛ گیر میکند. رشد نمیکند. نمیتواند قدم از قدم بردارد. تمام فکر و ذکرش درگیر چیزهای حقیر میشود.
گاهی به روانتان استراحت دهید. استراحت از روزمرگی؛ از دویدنهای بیهدف؛ از تنشهای بیهوده؛ از کل کل کردن با خود و دیگران؛ از گیر دادن به چیزهایی که ارزشش را ندارد؛ استراحت از حرص و طمع، استراحت از کینه. استراحت از نقاب ها و پرستیژهای مزخرفی که سینهی آدم را تنگ میکند. استراحت از احساس قبض و گرفتگی. یا لااقل استراحت از چیزهایی که درون خود میریزید و کسی نمیفهمد.
خصوصا در فرهنگ ما که از همان بچگی یاد میگیریم که آدم خوب یعنی کسی که هیجاناتش را سرکوب کند و نشان ندهد."برونریزی روان "؛ یعنی داشتن رفیقی که با او همانطور حرف بزنید که با خودتان حرف میزنید. اگر نداریدَش بهترین رفیقی که می توانید فاضلاب روان را روی آن خالی کنید یک قلم و کاغذ است.
بنویسید. هرچه دل تنگتان میخواهد. آزاد و رها. بعدش هم بیندازیدش سطل اشغال. حتی اسیرِ آن نوشتن هم نشوید: اینکه چه مینویسید و چگونه مینویسید و برای چه مینویسید.
فقط و فقط بنوسید. حتی اگر حال نوشتن نداری شروع کن به حرف زدن و صدایتان را ضبط کردن. بدون هیچ قیدی حرف هایت را بزن. بی هیچ آداب و ترتیبی. در مورد همه چی. بی هیچ هراس و قید و بندی. بعد بارها گوشش بده. بعد حذفش کن و فراموشش کن. فقط باید برسی به آنجا که فریاد بکشی: «چو تخته پاره بر موج، رها رها رها من». برونریزی یعنی ورزش؛ یعنی گاهی کوه و در و دشت رفتن. یعنی بالا و پایین پریدن. یعنی با بچهها فوتبال زدن و عروسک بازی کردن. یعنی فریاد کشیدن؛ بلند خندیدن؛ بلند گریه کردن. اصلا یعنی لحظاتی را مثل دیوانهها زیستن.
یعنی آن لباس قشنگتان را توی خانه پوشیدن و خودتان را تحویل گرفتن. یعنی توی خلوتِ خودتان همراه با یک آهنگ دلخواه یک لیوان چای با بیسکوییت در خلوت خوردن و بعدش شروع کنی برای خودت رقصیدن. یعنی لحظاتی بیخیال همه چیز شدن.برون ریزی یعنی چیزی که بعدش از ته دلتان بگویید: "آخیش راحت شدم".
بیرون نریختن هیجانهای اصلی در مسیری بالغانه و والایشیافته، و سرکوبِ مداوم آنها در خانواده و یا در جامعه، کم کم به تجمعِ درونیِ خشم منجر خواهد شد که روزی در جایی همانند یک دُمل چرکین سر باز خواهد کرد.
فقط یک چیز را یادتان باشد؛یعنی یک چیز را رعایت کنید؛ فاضلاب روانتان را روی کسی خالی نکنید. قرار نیست با آخیش گفتن شما، زخمی بر دل کسی بنشیند. یعنی نباید به خودت و دیگری آسیب جدی بزنی.
نمیارزد ....
دکتر محسن زندی
@adelehz
دیدهاید وقتی دستشویی میروید چه احساس راحتی دست میدهد؟ احساس سبکی. آنوقت است که آزاد میشوید و دوباره به چیزهای دیگر فکر میکنید. از ته دل میگویید:آخیش. راحت شدم.روان ما هم یک مثانه دارد که در مسیر زندگی مدام پر و خالی میشود. آنها که مایعات بیشتری میخورند یا در معرض سرما هستند (یعنی زندگی پرتلاطمتری دارند) مثانهشان زودتر پُر میشود.
مثانهی روان که پر میشود آدم الکی قاطی می کند، به هم میریزد؛ اخلاقش سگی میشود و جالب آنکه خودش هم نمیداند چه مرگش است. با این تفاوت که آدم پرشدن مثانهی روان را نمی فهمد؛ فقط درد و فشارش را حس میکند.
روان نیز نیاز به بیرونروی دارد. نیاز به خالی شدن از فاضلاب مشکلات زندگی . تا بتواند دوباره به چیزهای خوب فکر کند. روی چیزهای بهتر سرمایهگزاری کند. روان هم نیاز به رهایی از فشار دارد.وگرنه میماند؛ گیر میکند. رشد نمیکند. نمیتواند قدم از قدم بردارد. تمام فکر و ذکرش درگیر چیزهای حقیر میشود.
گاهی به روانتان استراحت دهید. استراحت از روزمرگی؛ از دویدنهای بیهدف؛ از تنشهای بیهوده؛ از کل کل کردن با خود و دیگران؛ از گیر دادن به چیزهایی که ارزشش را ندارد؛ استراحت از حرص و طمع، استراحت از کینه. استراحت از نقاب ها و پرستیژهای مزخرفی که سینهی آدم را تنگ میکند. استراحت از احساس قبض و گرفتگی. یا لااقل استراحت از چیزهایی که درون خود میریزید و کسی نمیفهمد.
خصوصا در فرهنگ ما که از همان بچگی یاد میگیریم که آدم خوب یعنی کسی که هیجاناتش را سرکوب کند و نشان ندهد."برونریزی روان "؛ یعنی داشتن رفیقی که با او همانطور حرف بزنید که با خودتان حرف میزنید. اگر نداریدَش بهترین رفیقی که می توانید فاضلاب روان را روی آن خالی کنید یک قلم و کاغذ است.
بنویسید. هرچه دل تنگتان میخواهد. آزاد و رها. بعدش هم بیندازیدش سطل اشغال. حتی اسیرِ آن نوشتن هم نشوید: اینکه چه مینویسید و چگونه مینویسید و برای چه مینویسید.
فقط و فقط بنوسید. حتی اگر حال نوشتن نداری شروع کن به حرف زدن و صدایتان را ضبط کردن. بدون هیچ قیدی حرف هایت را بزن. بی هیچ آداب و ترتیبی. در مورد همه چی. بی هیچ هراس و قید و بندی. بعد بارها گوشش بده. بعد حذفش کن و فراموشش کن. فقط باید برسی به آنجا که فریاد بکشی: «چو تخته پاره بر موج، رها رها رها من». برونریزی یعنی ورزش؛ یعنی گاهی کوه و در و دشت رفتن. یعنی بالا و پایین پریدن. یعنی با بچهها فوتبال زدن و عروسک بازی کردن. یعنی فریاد کشیدن؛ بلند خندیدن؛ بلند گریه کردن. اصلا یعنی لحظاتی را مثل دیوانهها زیستن.
یعنی آن لباس قشنگتان را توی خانه پوشیدن و خودتان را تحویل گرفتن. یعنی توی خلوتِ خودتان همراه با یک آهنگ دلخواه یک لیوان چای با بیسکوییت در خلوت خوردن و بعدش شروع کنی برای خودت رقصیدن. یعنی لحظاتی بیخیال همه چیز شدن.برون ریزی یعنی چیزی که بعدش از ته دلتان بگویید: "آخیش راحت شدم".
بیرون نریختن هیجانهای اصلی در مسیری بالغانه و والایشیافته، و سرکوبِ مداوم آنها در خانواده و یا در جامعه، کم کم به تجمعِ درونیِ خشم منجر خواهد شد که روزی در جایی همانند یک دُمل چرکین سر باز خواهد کرد.
فقط یک چیز را یادتان باشد؛یعنی یک چیز را رعایت کنید؛ فاضلاب روانتان را روی کسی خالی نکنید. قرار نیست با آخیش گفتن شما، زخمی بر دل کسی بنشیند. یعنی نباید به خودت و دیگری آسیب جدی بزنی.
نمیارزد ....
دکتر محسن زندی
@adelehz
نمیدانم تا بحال برای تان اتفاق افتاده است ،یا نه اینکه به خود امروز تان نگاه کنید و آه بکشید
و از خود بپرسید من چرا اینقدر تغییر کردم.
چاق شدم
لاغر شدم
کتابهایی که قرار بود بخوانم چی شد ؟
مگر قرار نبود هرشب قبل خواب یوگا کنم؟
چرا دوباره لاکنمیزنم و به ناخن هایم نمی رسم
چرا تمام شدن عطرم دیگر مهم نیست؟
تابحال شده از دیدن چیزی که شده اید به گریه بیفتید؟
من حس میکنم همه ی ما ممکن ست یک یک بار در زندگی به نقطه ی رها کردن خود رسیده باشیم و چه بد نقطه ای ...
این لحظه و این نقطه بدترین قسمت داستان زندگی ست.
لطفاخودتان را از این نقطه نجات دهید .
لطفا به قولهای ساده ای که به خودتان می دهید پایبند بمانید.
ممکن ست سخت باشد اما این چیزی ست که باید بخاطر خودتان انجام دهید و هم به خاطر بقیه ی آدمها
آدمی که که نتواند به خودش متعهد باشد آدمی که نتواند به خودش عشق بورزد آدمی که نتواند از خودش محافظت کند هرگز نخواهد توانست این را برای دیگران انجام دهد .
چطور قرار ست پدر یا مادر یک کودک باشید چطور میخواهید به او عشق بدهید در حالی که حتی از دادن عشق به خودتان ناتوانید.
به قولهای کوچکی که به خودتان داده اید پای بند بمانید می دانم بسیاری از قولهای بزرگ همیشه بدست نمی آیند اما رها کردن خود به حال خود گناه بزرگتری ست .
#عادله_زمانی
@adelehz
و از خود بپرسید من چرا اینقدر تغییر کردم.
چاق شدم
لاغر شدم
کتابهایی که قرار بود بخوانم چی شد ؟
مگر قرار نبود هرشب قبل خواب یوگا کنم؟
چرا دوباره لاکنمیزنم و به ناخن هایم نمی رسم
چرا تمام شدن عطرم دیگر مهم نیست؟
تابحال شده از دیدن چیزی که شده اید به گریه بیفتید؟
من حس میکنم همه ی ما ممکن ست یک یک بار در زندگی به نقطه ی رها کردن خود رسیده باشیم و چه بد نقطه ای ...
این لحظه و این نقطه بدترین قسمت داستان زندگی ست.
لطفاخودتان را از این نقطه نجات دهید .
لطفا به قولهای ساده ای که به خودتان می دهید پایبند بمانید.
ممکن ست سخت باشد اما این چیزی ست که باید بخاطر خودتان انجام دهید و هم به خاطر بقیه ی آدمها
آدمی که که نتواند به خودش متعهد باشد آدمی که نتواند به خودش عشق بورزد آدمی که نتواند از خودش محافظت کند هرگز نخواهد توانست این را برای دیگران انجام دهد .
چطور قرار ست پدر یا مادر یک کودک باشید چطور میخواهید به او عشق بدهید در حالی که حتی از دادن عشق به خودتان ناتوانید.
به قولهای کوچکی که به خودتان داده اید پای بند بمانید می دانم بسیاری از قولهای بزرگ همیشه بدست نمی آیند اما رها کردن خود به حال خود گناه بزرگتری ست .
#عادله_زمانی
@adelehz
کار از کوچه و شهر و دیار گذشته
برای فراموش کردن بعضی چیزها باید از این سیاره عبور کرد .
راستی همسفر کوچه گردی های شبانه
میایی از زمین برویم ؟؟؟؟
#عادله_زمانی
@adelehz
برای فراموش کردن بعضی چیزها باید از این سیاره عبور کرد .
راستی همسفر کوچه گردی های شبانه
میایی از زمین برویم ؟؟؟؟
#عادله_زمانی
@adelehz
Forwarded from "زنی کهگم کردم "
ما اینجاییم❤️
برای استفاده از پستها و مطالب جدید کانال در اینستاگرام با ما همراه باشید .
Instagram.com/adeleh.z7
برای استفاده از پستها و مطالب جدید کانال در اینستاگرام با ما همراه باشید .
Instagram.com/adeleh.z7
به من بگو که جهان به قدر سیاهی هایش روزهای نقره ای هم دارد .
بگو که صدای عود و تار و رباب از کوچه ها باز هم به گوش می رسد .
به من بگو که عطر چای و بوی قهوه در سر سرای خانه ها مردم را به خوش خلق بودن فرا میخواند .
به من از گلهای مریم از بارانهای بهاری از بوی کاهگل آب زده بگو...
و چنین کن تا ایمان بیاورم که تو پیام آور خوشی ها هستی.
می دانم که جهان تاریک ست ولی تو از روشنی ها بگو
من میخواهم از تو بشنوم دوباره و هزار باره
#عادله_زمانی
صبح بخیر ❤️
@adelehz
بگو که صدای عود و تار و رباب از کوچه ها باز هم به گوش می رسد .
به من بگو که عطر چای و بوی قهوه در سر سرای خانه ها مردم را به خوش خلق بودن فرا میخواند .
به من از گلهای مریم از بارانهای بهاری از بوی کاهگل آب زده بگو...
و چنین کن تا ایمان بیاورم که تو پیام آور خوشی ها هستی.
می دانم که جهان تاریک ست ولی تو از روشنی ها بگو
من میخواهم از تو بشنوم دوباره و هزار باره
#عادله_زمانی
صبح بخیر ❤️
@adelehz
من احساس میکنم ما بیش از گفتن نیاز داریم تا شنیده شویم.
درواقع گاهی وقت ها هیچ چیز لازم نیست فقط لازم ست که دو فنجان چای ریخت و نشست. یکی زبان شود و یکی گوش یکی بگوید و یکی بشنود.
راستی چقدر جای گوش ها در دنیای زبان ها خالی ست ..
#عادله_زمانی
#چای_تایم
@adelehz
درواقع گاهی وقت ها هیچ چیز لازم نیست فقط لازم ست که دو فنجان چای ریخت و نشست. یکی زبان شود و یکی گوش یکی بگوید و یکی بشنود.
راستی چقدر جای گوش ها در دنیای زبان ها خالی ست ..
#عادله_زمانی
#چای_تایم
@adelehz
گوشه ای از دفترت بنویس که تنها یک بار زندگی میکنم .
و این را روزی صدبار تکرار کن
انقدر که یادت نرود .
زندگی چیست و فراموش نکنی دوباره به دنیا نخواهی آمد.
#عادله_زمانی
@adelehz
و این را روزی صدبار تکرار کن
انقدر که یادت نرود .
زندگی چیست و فراموش نکنی دوباره به دنیا نخواهی آمد.
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
هر صبح که از خواب بیدار شدی
منتظر اتفاقات خیلی خیلی خاص نباش
دنیای کتابها و فیلمها جالب است ولی از آن دنیا ها بیرون بیا زندگی واقعی شبیه کتابها نیست.
هر صبح که از خواب بیدار شدی فقط سعی کن از آنچه داری لذت ببر
از انچه در دستت قرار گرفته است .رویاها زیبا هستند اما همیشه واقعی نمی شوند به انتظار واقعی شدن یکرویا روزت را به اتمام نرسان.
از آنچه داری لذت ببر ...
#عادله_زمانی
صبح زیبا ❤️
@adelehz
منتظر اتفاقات خیلی خیلی خاص نباش
دنیای کتابها و فیلمها جالب است ولی از آن دنیا ها بیرون بیا زندگی واقعی شبیه کتابها نیست.
هر صبح که از خواب بیدار شدی فقط سعی کن از آنچه داری لذت ببر
از انچه در دستت قرار گرفته است .رویاها زیبا هستند اما همیشه واقعی نمی شوند به انتظار واقعی شدن یکرویا روزت را به اتمام نرسان.
از آنچه داری لذت ببر ...
#عادله_زمانی
صبح زیبا ❤️
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
من امسال دلم میخواد پاییز و بغل بگیرم😍
@adelehz
@adelehz
دقیقا از آن لحظه ای که یاد می گیری
جهان را به حال خودش رها کنی .خوشبختی آغاز می شود
وقتی بچه تر بودم مادرم به من آموخته بود که اگر کسی دوست نداشت با تو بازی کند به او اصرار نکن . فقط برو و با لذت به تنهایی بازی کن بعد ببین چه می شود .و من چنین کردم.جالب این بود که آن کودک بعد از مدتی جذب بازی من می شد و خودش برای هم بازی شدن با من پیش قدم می شد.
به نظرم زندگی در جهان بشدت شبیه همان بازی کودکانه است . دست از اصرار به جهان بردار فقط بر خودت متمرکز شو و به بازی و ساختن شادی برای خودت بپرداز خودت خواهی دید که به زودی جهان برای همراهی تو پیش قدم خواهد شد .
#عادله_زمانی
عکس:آی سودا
@adelehz
جهان را به حال خودش رها کنی .خوشبختی آغاز می شود
وقتی بچه تر بودم مادرم به من آموخته بود که اگر کسی دوست نداشت با تو بازی کند به او اصرار نکن . فقط برو و با لذت به تنهایی بازی کن بعد ببین چه می شود .و من چنین کردم.جالب این بود که آن کودک بعد از مدتی جذب بازی من می شد و خودش برای هم بازی شدن با من پیش قدم می شد.
به نظرم زندگی در جهان بشدت شبیه همان بازی کودکانه است . دست از اصرار به جهان بردار فقط بر خودت متمرکز شو و به بازی و ساختن شادی برای خودت بپرداز خودت خواهی دید که به زودی جهان برای همراهی تو پیش قدم خواهد شد .
#عادله_زمانی
عکس:آی سودا
@adelehz