در کتاب کیمیاگر نوشته «آنچه قسمتِ توست، از کنارت نخواهد گذشت».
برای چیزهای از دست رفته غصه نخورید،
یا برمیگردد یا برایتان مایه عذاب بوده ست.
@adelehz
برای چیزهای از دست رفته غصه نخورید،
یا برمیگردد یا برایتان مایه عذاب بوده ست.
@adelehz
حتی اگر خودتان را قطعه قطعه کنید و برای آرامش و رفاه کسی در چرخ گوشت بیندازید و رشته رشته شوید، یک روز از راه می رسد که همان کس، توی چشمتان خیره شود و می گوید:
تو هیچ وقت، هیچ کاری برای من نکردی!
وقتی این "هیچ" را می گوید دلت می خواهد زندگی دنده عقب داشت و مثل خرسی که تمام یک زمستان سرد را در دل غاری گرم می خوابد، برمی گشتی به بطن مادرت، کز می کردی، همانجا می ماندی و هرگز به این دنیا نمی آمدی.
اگر می خواهید در این دنیا زنده بمانید تمرین کنید از "هیچ کس هیچ چیز" توقع نداشته باشید، حتی از پدر و مادرتان. حتی از آنها که هم خون تان هستند چه رسد به دیگران.
اینطور هیچ چیز غافلگیرتان نمی کند حتی وقتی همان یک نفر برمی گردد، توی چشم تان خیره می شود و می گوید:
تو هیچ وقت، هیچ کاری برای من نکردی!
اگر این جمله را نشنیده اید هنوز روزش فرا نرسیده. می رسد!
بی توقع بودن تمرین سختی است. خیلی سخت. مثل رنجِ زنده زنده، رشته رشته شدن در چرخ گوشت!
احسان محمدی
@adelehz
تو هیچ وقت، هیچ کاری برای من نکردی!
وقتی این "هیچ" را می گوید دلت می خواهد زندگی دنده عقب داشت و مثل خرسی که تمام یک زمستان سرد را در دل غاری گرم می خوابد، برمی گشتی به بطن مادرت، کز می کردی، همانجا می ماندی و هرگز به این دنیا نمی آمدی.
اگر می خواهید در این دنیا زنده بمانید تمرین کنید از "هیچ کس هیچ چیز" توقع نداشته باشید، حتی از پدر و مادرتان. حتی از آنها که هم خون تان هستند چه رسد به دیگران.
اینطور هیچ چیز غافلگیرتان نمی کند حتی وقتی همان یک نفر برمی گردد، توی چشم تان خیره می شود و می گوید:
تو هیچ وقت، هیچ کاری برای من نکردی!
اگر این جمله را نشنیده اید هنوز روزش فرا نرسیده. می رسد!
بی توقع بودن تمرین سختی است. خیلی سخت. مثل رنجِ زنده زنده، رشته رشته شدن در چرخ گوشت!
احسان محمدی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
روباه گاهی میخواهد اهلی شود❤️🦊
@adelehz
@adelehz
من هرگز به شاغلین مشاغل حسادت نکردم به جز سه پیشه.
عطرفروش ها، گل فروش ها و شیرینی فروش ها
یعنی اصلا مگر میشود آدم بوی خوب ، گل زیبا و طعم خوبِ شیرین بفروشد و خوشحال نباشد؟
البته که همه ی عطرفروش ها،قنادها و گل فروشان خوشحال نیستند ولی من فکر میکنم این بی انصافی در حق خودشان است.
من اگر عطر فروش بودم هر صبح که بسم الله گویان کرکره ی مغازه را بالا میبردم عمیق نفس می کشیدم و ریه هایم را پر از هوای خوب میکردم.
عطر های آمیخته از چوب صندل، رایحه ی یاس وحشی نت های شیرین پرتغال و هرچیزی شبیه آن را عمیق نفس می کشیدم.
اگر شیرینی فروش بودم مثلا عطر کیک های گردویی تازه یا پای سیب ها یا حتی رولت های خامه ای را با تمام وجود می بلعیدم.
شکلات های قلبی شکل را با شادی برای مشتری های صبور بسته بندی میکردم و گاهی هم چند نون خامه ای کاملا تازه توی پاکت کاغذی از پشت پیشخوان به دست پسرک فال فروش که داخل مغازه شده بود می دادم.
یا اگر گل فروش بودم هر صبح اول مریم ها را بو می کشیدم. دسته گل های سفارشی را با حوصله و آرامش بیشتری آماده می کردم چون آنها قرار بود پیام آور عشق باشند.
و وقتی تاج گل های مراسم ترحیم را می بستم آرام آرام زیر لب فاتحه میخواندم.
میخواهم بگویم چیزهایی در دنیا وجود دارد که ابدا گران نیست ولی زیباست .نه جز زیبایی ها بلکه خود زیبایی هاست .مثل همین لذت بردن از چیزهایی که خوش عطر و خوش رنگ و خوش طعم هستند.
میدانم که تمام قنادها،گل فروش ها و عطر فروش خوشبخت نیستند اما بنظرم همه ی گلفروشی ها شیرینی فروشی ها و عطر فروشی ها جز زیباترین مکان های دنیا هستند.
#عادله_زمانی
@adelehz
عطرفروش ها، گل فروش ها و شیرینی فروش ها
یعنی اصلا مگر میشود آدم بوی خوب ، گل زیبا و طعم خوبِ شیرین بفروشد و خوشحال نباشد؟
البته که همه ی عطرفروش ها،قنادها و گل فروشان خوشحال نیستند ولی من فکر میکنم این بی انصافی در حق خودشان است.
من اگر عطر فروش بودم هر صبح که بسم الله گویان کرکره ی مغازه را بالا میبردم عمیق نفس می کشیدم و ریه هایم را پر از هوای خوب میکردم.
عطر های آمیخته از چوب صندل، رایحه ی یاس وحشی نت های شیرین پرتغال و هرچیزی شبیه آن را عمیق نفس می کشیدم.
اگر شیرینی فروش بودم مثلا عطر کیک های گردویی تازه یا پای سیب ها یا حتی رولت های خامه ای را با تمام وجود می بلعیدم.
شکلات های قلبی شکل را با شادی برای مشتری های صبور بسته بندی میکردم و گاهی هم چند نون خامه ای کاملا تازه توی پاکت کاغذی از پشت پیشخوان به دست پسرک فال فروش که داخل مغازه شده بود می دادم.
یا اگر گل فروش بودم هر صبح اول مریم ها را بو می کشیدم. دسته گل های سفارشی را با حوصله و آرامش بیشتری آماده می کردم چون آنها قرار بود پیام آور عشق باشند.
و وقتی تاج گل های مراسم ترحیم را می بستم آرام آرام زیر لب فاتحه میخواندم.
میخواهم بگویم چیزهایی در دنیا وجود دارد که ابدا گران نیست ولی زیباست .نه جز زیبایی ها بلکه خود زیبایی هاست .مثل همین لذت بردن از چیزهایی که خوش عطر و خوش رنگ و خوش طعم هستند.
میدانم که تمام قنادها،گل فروش ها و عطر فروش خوشبخت نیستند اما بنظرم همه ی گلفروشی ها شیرینی فروشی ها و عطر فروشی ها جز زیباترین مکان های دنیا هستند.
#عادله_زمانی
@adelehz
نمی توانست باور کند که طبق گفته های کتاب مقدس در بهشت شب وجود نداشته باشد. مگر می شود نبودن شب را تحمل کرد؟ نداشتن غروب های دل انگیز مزین به نور ستاره ها؟ نداشتن هیچ نشانه ای از مهتاب؟ نداشتن رمز و راز تاریکی ها و سایه های مخملی؟ و حتی نداشتن لحظه ی معجزه آسای طلوع خورشید و آغاز سپیده دم؟ فکر می کرد شب به اندازه ی روز زیباست و بهشت بدون آن چیزی کم دارد.
ال ام مونتگمری
@adelehz
ال ام مونتگمری
@adelehz
هر صبح که آغاز میشود
شروعی ست که در دستان ماست
و هر دیروزی که گذشته پرنده ای ست که از قفس پریده ست ..
برای خاطر پرنده ای که نمی دانیم کجا پر زده
نباید امروز را از دست بدهیم.
به امروز بیندیش نه به دیروز ونه حتی به فردا
#عادله_زمانی
صبح به خیر و برکت
@adelehz
شروعی ست که در دستان ماست
و هر دیروزی که گذشته پرنده ای ست که از قفس پریده ست ..
برای خاطر پرنده ای که نمی دانیم کجا پر زده
نباید امروز را از دست بدهیم.
به امروز بیندیش نه به دیروز ونه حتی به فردا
#عادله_زمانی
صبح به خیر و برکت
@adelehz
ما نسلی بودیم که با لقمه های پر و پیمون نون و پنیر و گردوی سر صبح مادرمان که می چپاند توی کیف مان و راهی مدرسه مان میکرد بزرگ شدیم .
حقیقتش یک راز دسته جمعی بین همه ی ما هم نسلی ها حالا چندسال جلوتر و عقبتر توفیری ندارد،وجود دارد.
رازی که خودمان خوب میدانیم.
بزرگ شدیم اما مزه ی نون و پنیر و چای شیرین صبحی که مادرمان برایم آماده میکرد را دیگر هیچ کجای دنیا نتوانستیم پیدا کنیم .
هیچ کجا...
#عادله_زمانی
@adelehz
حقیقتش یک راز دسته جمعی بین همه ی ما هم نسلی ها حالا چندسال جلوتر و عقبتر توفیری ندارد،وجود دارد.
رازی که خودمان خوب میدانیم.
بزرگ شدیم اما مزه ی نون و پنیر و چای شیرین صبحی که مادرمان برایم آماده میکرد را دیگر هیچ کجای دنیا نتوانستیم پیدا کنیم .
هیچ کجا...
#عادله_زمانی
@adelehz
زن ها معروف هستند به موجودات ناشناخته . از بس كه كشف نشدنى هستند اين موجودات ظريف . اما كشف آنها آنچنان هم كار سخت و پيچيده اى نيست ! كافيست عاشق باشند ! با بى پولى هاى طرف ميسازند ، در يك خانه نقلى كه هيچ ، در بيابان هم با طرف شان زندگى ميكنند . طرف شان كنسرو بدى و كاستى است ، اما همين كنسرو بدى را ، بهترين مرد دنيا مينامند و تا پاى جان كنارش ميمانند . زن ها اگر عاشق باشند ، جان ميدهند براى يار . اما كافيست عاشق نباشند ! ميشوند بى رحم ترين مخلوق خداوند . مثلا يك عاشق دارند ، فرد عاشق براى شان رسما ميميرد ، اما آنها عين خيال شان نيست و اگر خيلى لطف كنند ميگويند : ( آخى ! مرسى كه عاشق منى ، اما فرد دلخواه من نيستى ، اگر ميخواى بميرى بمير ، من توى تصميمات تو دخالت نميكنم ! )
زن ها يا صفر هستند يا صد . هيچ حد وسطى را در نظر نميگيرند . يا عاشق هستند ، يا عاشق كُش . هرگز نميتوانند ميان اين دو قرار بگيرند . من بعنوان يك مرد ، براى تمام مردان زمين اين آرزو را دارم : خدا كند ، روزى ، زنى عاشق تان شود به معناى حقيقى . آن زمان تقريبا بهشت را روى زمين و قبل از مرگ تجربه خواهيد كرد ... آمين
سهيل شهابى
@adelehz
زن ها يا صفر هستند يا صد . هيچ حد وسطى را در نظر نميگيرند . يا عاشق هستند ، يا عاشق كُش . هرگز نميتوانند ميان اين دو قرار بگيرند . من بعنوان يك مرد ، براى تمام مردان زمين اين آرزو را دارم : خدا كند ، روزى ، زنى عاشق تان شود به معناى حقيقى . آن زمان تقريبا بهشت را روى زمين و قبل از مرگ تجربه خواهيد كرد ... آمين
سهيل شهابى
@adelehz
محبوب قشنگم
تو برای من معنی طعمهای خوب و عطر های دلپذیری
بوی باقلوای تازه از فر در آمده
یا عطر چای هلداری
طعم خوب نقل گردویی ارومیه ای
مزه ی ناب بستنی های زعفرانی
آخ محبوب نابم
چه کسی تورا اینچنین خواستنی خلق کرده ست ؟؟
و هنگام خلقتت دستش به کدام عطر آغشته بوده که چنین دلخواهی ؟؟
که چنین هنگام به یادم آمدنت لبخند بر لبان می نشانی؟
ای عطر خوبِ امروز و فردای من
#عادله_زمانی
@adelehz
تو برای من معنی طعمهای خوب و عطر های دلپذیری
بوی باقلوای تازه از فر در آمده
یا عطر چای هلداری
طعم خوب نقل گردویی ارومیه ای
مزه ی ناب بستنی های زعفرانی
آخ محبوب نابم
چه کسی تورا اینچنین خواستنی خلق کرده ست ؟؟
و هنگام خلقتت دستش به کدام عطر آغشته بوده که چنین دلخواهی ؟؟
که چنین هنگام به یادم آمدنت لبخند بر لبان می نشانی؟
ای عطر خوبِ امروز و فردای من
#عادله_زمانی
@adelehz
"زنی کهگم کردم "
محبوب قشنگم تو برای من معنی طعمهای خوب و عطر های دلپذیری بوی باقلوای تازه از فر در آمده یا عطر چای هلداری طعم خوب نقل گردویی ارومیه ای مزه ی ناب بستنی های زعفرانی آخ محبوب نابم چه کسی تورا اینچنین خواستنی خلق کرده ست ؟؟ و هنگام خلقتت دستش به کدام…
این و بفرستید برای محبوب تون 😊❤️
@adelehz
@adelehz
آنی که ز صبح خنده بر لب دارد
بر قلب کسان بذر محبت کارد
هر روز بخند و شادمان باش ای دوست
بگذار جهان بر تو محبت آرد
مولانای جان
صبح و آغازت بخیر ❤️
@adelehz
بر قلب کسان بذر محبت کارد
هر روز بخند و شادمان باش ای دوست
بگذار جهان بر تو محبت آرد
مولانای جان
صبح و آغازت بخیر ❤️
@adelehz
دخترم!
باید یاد بگیری حالِ خوبت رو به هیچ آدمی وصل نکنی چون اگه یه روز نباشه حالِ خوبت ، بد میشه
یاد بگیر لبخند خاصیت چهره ت باشه ولی حرفای هیچکسی دلیل خنده هات نباشه چون اگه یه روزی خودش و حرفاش نباشه خندیدن یادت میره
قشنگیِ یه دختر به موهاشه تو هم موهاتو فقط به عشقِ خودت بلند کن ولی به دستای هیچکس عادتشون نده چون اگه یه روزی خودش و دستاش نباشه ، موهات اضافه ترین قسمت زندگیت میشن
شعر خوندن شبونه رو یاد بگیر ولی به گوشای هیچکس عادت نکن چون اگه یه روزی خودش و گوشاش نباشه ، دیگه صداتو دوس نداری
دخترم!
اومدن هر آدمی توی زندگیت دلیل بر موندنش نیست ، باید یاد بگیری به حرف ، صدا ، نگاه ، دست و گوش کسی عادت نکنی
زندگی کن ، بگو ، بخند ، شعر بخون ، برقص ولی فقط برای دلِ خودت
پریسا امیریان
@adelehz
باید یاد بگیری حالِ خوبت رو به هیچ آدمی وصل نکنی چون اگه یه روز نباشه حالِ خوبت ، بد میشه
یاد بگیر لبخند خاصیت چهره ت باشه ولی حرفای هیچکسی دلیل خنده هات نباشه چون اگه یه روزی خودش و حرفاش نباشه خندیدن یادت میره
قشنگیِ یه دختر به موهاشه تو هم موهاتو فقط به عشقِ خودت بلند کن ولی به دستای هیچکس عادتشون نده چون اگه یه روزی خودش و دستاش نباشه ، موهات اضافه ترین قسمت زندگیت میشن
شعر خوندن شبونه رو یاد بگیر ولی به گوشای هیچکس عادت نکن چون اگه یه روزی خودش و گوشاش نباشه ، دیگه صداتو دوس نداری
دخترم!
اومدن هر آدمی توی زندگیت دلیل بر موندنش نیست ، باید یاد بگیری به حرف ، صدا ، نگاه ، دست و گوش کسی عادت نکنی
زندگی کن ، بگو ، بخند ، شعر بخون ، برقص ولی فقط برای دلِ خودت
پریسا امیریان
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
با یکی باشید که همه جوره حواسش بهتون باشه 😎😂
@adelehz
@adelehz
در زندگی، همیشه غمگین بودن،
از شاد بودن آسان تر است،
ولی من اصلا از آدم هایی خوشم نمی آید که
آسان ترین راه را انتخاب می کنند.
تو را به خدا شاد باش و برای آن که شاد شوی،
هر کاری از دستت بر می آید،
انجام بده ...
✍🏻 آنا گاوالدا
@adelehz
از شاد بودن آسان تر است،
ولی من اصلا از آدم هایی خوشم نمی آید که
آسان ترین راه را انتخاب می کنند.
تو را به خدا شاد باش و برای آن که شاد شوی،
هر کاری از دستت بر می آید،
انجام بده ...
✍🏻 آنا گاوالدا
@adelehz
آن سالها که دانشجوی کارشناسی بودم از دانشکده ی روانشناسی به جاده ی اصلی که میتوانست شما را به باقی نقاط دانشگاه متصل کند یک خیابان کم عرض و طولانی معروف کشیده شده بود .
دو طرف خیابان کم عرض پر از درختان سرو بلند چند ده ساله بود .و دو طرف خیابان فضاهای سر سبزی بود .انقدر سرسبز و وحشی که گاهی درونش به غیر از گربه های کوچولوی اطراف تریا روباه دیده میشد .
یک بار که سر کلاس بودم و استاد پیرمان با آن تن یکنواخت صدایش در حال حرف زدن بود .من که تقریبا همیشه سرو گوشم میجنبید رو به پنجره کرده بودم تا ببینم انبیرون ها آن طرف علفزار زیر پنجره کنار جنگل سرو ها و آن خیابان کم عرض خلوت چه میگذرد .
روباهی که از میان علفزار جست زنان بالا و پایین می پرید آنقدر ذوق زده ام کرد که ناخودآگاه جیغ کوتاهی از گلویم بیرون پرید .
استاد نگاه شماتت باری از بالای عینکش به من انداخت اما حتی همان نگاه هم نتوانست ذوق مرا از دیدن روباه کور کند ...
تمام ساعاتی که کلاس داشتم به ذوق دیدن روباه کوچک دانشکده روانشناسی به شیطنت گذشت گرچه او را دوباره ندیدم ...
آن خیابان خلوت در بهار حال و هوای دیگری داشت .باران با شدت به تن سرو های پیر میخورد و باد عطر خوبش را سخاوتمندانه میان فضای دانشکده می پیچاند.
در دلم نام آن خیابان را خیابان عشق گذاشته بودم .وجه تسمیه اش را نمی دانستم بیشتر شبیه یک حس بود تا علت .
بارها در خیابان عشق در باران گیر افتاده بودم کوله ام را روی سرم گرفته و دویده بودم ..
خیابان عشق مرا با بارانهای گاه و بیگاهش با خوشحالی و غم هایم با لبخندها و اشکهایم بارها بی ادعا در آغوش گرفته بود .
اه
این روزها چقدر به خیابان عشق نیاز دارم.
به جایی که درآن میان یک باران طولانی بدوم و عطر خوب خاک های باران خورده مشامم را پر کند .
جایی که در آن چشمانم دنبال روباه های کوچک شاد بگردد و از دیدنشان ذوق کند .
چقدر این روزها دلم یک خیابان عمیق ِ عشق می خواهد...
تا دوباره تبدیل به آن دختر شاد دانشجو شوم که کوله اش از خنده های بی دلیل پر است..
همین
#عادله_زمانی
@adelehz
دو طرف خیابان کم عرض پر از درختان سرو بلند چند ده ساله بود .و دو طرف خیابان فضاهای سر سبزی بود .انقدر سرسبز و وحشی که گاهی درونش به غیر از گربه های کوچولوی اطراف تریا روباه دیده میشد .
یک بار که سر کلاس بودم و استاد پیرمان با آن تن یکنواخت صدایش در حال حرف زدن بود .من که تقریبا همیشه سرو گوشم میجنبید رو به پنجره کرده بودم تا ببینم انبیرون ها آن طرف علفزار زیر پنجره کنار جنگل سرو ها و آن خیابان کم عرض خلوت چه میگذرد .
روباهی که از میان علفزار جست زنان بالا و پایین می پرید آنقدر ذوق زده ام کرد که ناخودآگاه جیغ کوتاهی از گلویم بیرون پرید .
استاد نگاه شماتت باری از بالای عینکش به من انداخت اما حتی همان نگاه هم نتوانست ذوق مرا از دیدن روباه کور کند ...
تمام ساعاتی که کلاس داشتم به ذوق دیدن روباه کوچک دانشکده روانشناسی به شیطنت گذشت گرچه او را دوباره ندیدم ...
آن خیابان خلوت در بهار حال و هوای دیگری داشت .باران با شدت به تن سرو های پیر میخورد و باد عطر خوبش را سخاوتمندانه میان فضای دانشکده می پیچاند.
در دلم نام آن خیابان را خیابان عشق گذاشته بودم .وجه تسمیه اش را نمی دانستم بیشتر شبیه یک حس بود تا علت .
بارها در خیابان عشق در باران گیر افتاده بودم کوله ام را روی سرم گرفته و دویده بودم ..
خیابان عشق مرا با بارانهای گاه و بیگاهش با خوشحالی و غم هایم با لبخندها و اشکهایم بارها بی ادعا در آغوش گرفته بود .
اه
این روزها چقدر به خیابان عشق نیاز دارم.
به جایی که درآن میان یک باران طولانی بدوم و عطر خوب خاک های باران خورده مشامم را پر کند .
جایی که در آن چشمانم دنبال روباه های کوچک شاد بگردد و از دیدنشان ذوق کند .
چقدر این روزها دلم یک خیابان عمیق ِ عشق می خواهد...
تا دوباره تبدیل به آن دختر شاد دانشجو شوم که کوله اش از خنده های بی دلیل پر است..
همین
#عادله_زمانی
@adelehz
افغان ها در کلام شان از کلمه دوباره استفاده نمی کنند .بلکه به جایش از کلمهی "بار بار" بهره می جویند .
بار بار آمدم نبودی
بار بار زنگ زدم جواب ندادی
بار بار خندیدی دلم آباد شد...
این کلمه ی بار بار آهنگ قشنگی دارد.
حیف
که ما نسل بار بار دوست داشتن آدمهای اشتباه هستیم.
نسل یک اشتباه را بار بار تکرار کردن .
اینجاست که آهنگش ناخوشایند میشود
بار بار اشتباه
بار بار اشتباه دوست داشتن .
آدم ِ اشتباه را بار بار دوست داشتن.
#عادله_زمانی
@adelehz
بار بار آمدم نبودی
بار بار زنگ زدم جواب ندادی
بار بار خندیدی دلم آباد شد...
این کلمه ی بار بار آهنگ قشنگی دارد.
حیف
که ما نسل بار بار دوست داشتن آدمهای اشتباه هستیم.
نسل یک اشتباه را بار بار تکرار کردن .
اینجاست که آهنگش ناخوشایند میشود
بار بار اشتباه
بار بار اشتباه دوست داشتن .
آدم ِ اشتباه را بار بار دوست داشتن.
#عادله_زمانی
@adelehz