"زنی که‌گم کردم "
4.45K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
جمعه دلبر میخواد.....
دو فنجان چای می‌خواد.....
كمي مکث و بعد دوستت دارم های فراوان،

نداریم ..
نیست ...
که دلگیریم ...

@adelehz
قدیم تر ها ایفون ها تصویری نبود .
وقتی زنگ می خورد دلمان هزارجور غنج می رفت که مثلا چه کسی میتواند باشد
با ذوق می دویدیم در را باز کنیم چهره ی پشت در را ناگهان میدیدیم چه ذوق ها که یکباره دوبرابر نمیشد
چه قندها که توی دل ها آب نمی شد ..
شاید بخاطر همین بود که قدیم ترها درها با ذوق بیشتری باز می شد....

#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
دیگر چه فرقی می کند
در خوان ۱ یا خوان ۷؟
از عشق می ترسید و گفت:
از عشق می ترسی و رفت...
@adelehz
غُربتِ کسی نباش
که تو را وطن دیده ..

محمود درویش

@adelehz
وقتی بچه بودم مادرم بیشتر وقتها و به خصوص غروب ها دلتنگ خانواده‌اش می شد .خانواده اش آن سالها در هرات مانده بودند.افغانستان آن روزها تحت سیطره ی طالبان بود و راه های ارتباطی اش تقریبا با جهان خارج کاملا مسدود شده بود .میلیون ها مهاجر از عزیزترین هایشان بی خبر مانده بودند .نمی دانستند زنده اند یا نه و اگر زنده اند چه میکنند و کجا هستند.
مادرم مثل میلیونها انسان سرگشته ی دیگر دلتنگ مادر و پدرش خواهر و برادرانش، خانه ی پدری و شهری بود که سالها قبل آن را با کوهی از خاطرات در میان آتش و دود جنگ ترک کرده بود..مادرم همچنان غریبانه و ناتوان دلتنگ هرات بود .
غروب های سرشار از سکوت دلتنگی اش اوج میگرفت. نه میتوانست تلفن را بردارد و صدای مادرش را بشنود نه هم نامه ای از پدرش به دستش می رسید.زن جوان دلتنگی که دستش به هیچ جا بند نبود نمیتوانست کسانی را که میخواهد پیدا کند. و دلش شکسته بود
و من که با چشمان کودکانه ام با سکوت نگاهش میکردم و می شنیدمش در حالی که "غریبی می خواند" .

"غریبی خواندن" در ادبیات فولکلور هرات یعنی همان چهار بیتی های عامیانه که با سوز و گداز خوانده می شود و بار اندوه دل انسان را کم می کند .اشعار ساده اما کوتاهی که حکایت از دلتنگی عمیق آن که میخواندشان داشت. مادرم چهار بیتی میخواند و اشک می ریخت و به شهرش فکر میکرد.به خاطرات گمشده و به عزیزانی که نمیدانست خوشحالند یا اندوهگین

سالها گذشت و من بزرگتر شدم و با هر آنچه از موسیقی فاخر و مدرن و کلاسیک بود و نبود آشنا شدم و شنیدم و لذت بردم اما..اما بازهم هر وقت دلم بشدت گرفت بازگشتم به غریبی هایی که در کودکی شنیده بودم...
بعد از سالها این غروب جمعه بیاد آن سالها افتادم .دلتنگ شدم و خواستم کسی برایم "غریبی" بخواند...
کسی بخواند و من آرام شوم و این بارِ اندوه در غروبم کاسته شود..
من هم مثل مادرم در آن سالها دلتنگ کسی شدم که پیدا نمیشود.
راستش نمیدانم از کدام خطه و شهر و فرهنگ و زبان‌
می آیید ولی میدانم که این چهاربیتی های کوتاه و غم انگیز تقریبا در هر شهر و دیار یافت میشود میخواهم بگویم گاهی که دلتان گرفت و دلتنگ شدید از کنار موسیقی های فاخر و مدرن بگذرید بروید یک گوشه و غریبی ها گوش بدهید.
بگذارید روح شرقی تان به خانه برگردد و آرام شود...
#عادله_زمانی
@adelehz
مدتهاست احساس میکنم همان دخترک 4یا 5 ساله ای هستم که چندخیابان دورتر از خانه اش گم شده ست .خسته ام از گشتن و اندوهگینم از پیدا نشدن ..
حس میکنم میان خیابانهایی نااشنا در به در میگردم .درهای خانه،پنجره ها و حتی کاسبهای محله ها هیچکدام آشنا به نظر نمی رسند هم دلم میخواهد راهم را بیابم هم نمیتوانم ...
این غم انگیزترین حالت استیصال ست...
ان دخترک 5ساله بلاخره پیدا شد به خانه برگشت و دوباره گم نشد
اما من واقعا نمیدانم پیدا شدنی در موردم در کار هست یا نه ...
خسته ام از گشتن های متوالی خسته ام از پیدا نشدن ها ...
کاش روزی راهم را بیابم
همین...
#عادله_زمانی
@adelehz
دیدی چه شد ؟
نه من گلت بودم
نه تو شاهزاده کوچلوی من
سیاره را اشتباه آمده بودیم...
#عادله_زمانی
@adelehz
الزعل على قد المعزّة، مو على قد الغلط

رنجش از دیگران، بسته به اندازه‌ی دلبستگیست، نه به اندازه‌ی خطا.
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
روز جهانی مو فرفری ها مبارک ❤️

فرفری موی غزل ساز منی ❤️❤️
@adelehz
و خوشبختی
مرز باریکی ست
بین آغوش تو
ودنیای بیرون..
#عادله_زمانی
@adelehz
آیدای خوشگلم!

مشامم از عطر آغوش تو پر است،
همان عطری که تو ناقلا هیچوقت نمیگذاری به مراد دلم از آن سیراب شوم
دست هایم بوی اطلسی های تو را به خود گرفته است و همه ی پست و بلند اندامت را با پست و بلند اندام خودم حس میکنم حس میکنم که مثل گربه ی کوچولوی شیطانی در آغوش من چپیده ای و من با همه ی تنم تو را در بر گرفته ام احساس دست نوازشگرت
(که این جور موقع ها با من دشمنی دارد)
دلم را از غمی که نزدیک دو سال است تلخیش را چکه چکه میچشم پر کرد
آخر چرا تو نباید الان پیش من باشی!؟
تو همزاد من هستی من سایه ای هستم که بر اثر وجود تو بر زمین افتاده ام، زیر پاهایت و اگر تو نباشی، من نیستم
تو را دوست، دوست، دوست میدارم.

احمد شاملو
 
از نامه های "احمد شاملو" به آیدا
📚مثل خون در رگ های من
@adelehz
🔴کرونا در آینده شبیه سرماخوردگی معمولی خواهد شد

نتایج یک مطالعه در آمریکا نشان می دهد: بیماری کووید-۱۹ در آینده می تواند همچون سرماخوردگی معمولی شود.
بر اساس این مطالعه، کروناویروس جدید که عامل بیماری کووید-۱۹ است نمی تواند طی دهه آینده بیش از سرفه های شایع سرماخوردگی و احتقان بینی باشد.

پ.ن خدا کنه هر چه زودتر این اتفاق بیوفته😔

@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به این خبرای عجیب چند روز اخیر توجه نکنید
اون حیوانی که میتونه فرزندش و بکشه و تیکه تیکه کنه پدر نامیده نمیشه.
ذات پدر یعنی تکیه گاه
یعنی تو برو من پشتتم
یعنی غصه نخوری ها خودم ردیفش میکنم .
پدر یعنی هیشکی نباشه اون هست .
هیشکی نخوادت اون میخوادت.
همه ولت کنن اون تا آخرین توانش پشتت هست‌.
پدر یعنی این
به بقیه چیزها توجه نکنید.
#عادله_زمانی
@adelehz
‏گل سرخم چرا پژمرده حالی؟
‏بيا قسمت كنيم دردی كه داری
‏بيا قسمت كنيم، بيشش به من ده
‏كه تو کوچک دلی، طاقت نداری
@adelehz
تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
وجود نازکت ازرده گزند مباد.


حافظ
@adelehz
تا بحال توی زندگی تون چیزی رو گم کردید که هرگز نتونستید فراموشش کنید ؟
اگه جواب بله هست چی ؟
برام بنویسید
امشب با هم از گمشده هامون حرف بزنیم
@aydel7
#گمشده_ام