"زنی که‌گم کردم "
4.39K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
درخت پیر تن من،دوباره سبز می شود💚


بهار شیراز
📷ریحانه جان
@adelehz
«هَلْ رَأیْتُ الْفَجر
‏یَطْلَعُ مِن أصابع مَن تُحبُّ؟»
‏آیا ندیدی خورشید
‏از انگشتان کسی که دوستش می‌داری
‏طلوع می‌کند؟

محمود درویش
@adelehz
من فکر میکنم هر آدمی صرف نظر از سواد و طبقه اجتماعی و ثروت و سایر معیارهای اجتماعی دیگر، به تنهایی یک فیلسوف است .
این شامل همه ی آدمها میشود از آن آقای دکتر فوق تخصصی که از پنت هاوس گران قیمتش صبح ها به مطب می رود .تا آن رفتگری که در همان خیابان مشغول جارو زدن سنگفرش ها ست .
اتفاقا معتقدم که در این یک مورد هیچ بی عدالتی رخ نداده و تمام آدمها به یک اندازه میتوانند که فیلسوف فلسفه ی زندگی خود باشند.
اما نوع فلسفه میتواند متفاوت باشد .هرکس براساس فراز و نشیب های زندگی اش به نوعی از فلسفه می رسد .فلسفه ای که شاید مورد پذیرش همه نباشد اما برای او، خودِ خودِ او کاملا منطبق و کارساز است.
تا این جای کار هیچ چیز مشکلی ندارد و همه چیز عادی ست .اما مشکل از زمانی شروع میشود که آدمها شروع میکنند به انجام یک کار نادرست
سرک کشیدن میان فلسفه ی زندگی دیگران
یا حتی تلاش برای شرح دادن فلسفه ی زندگی خودش برای دیگران

بنظرم لازم است هرکدام ما بدانیم که راه و روش زندگی مان تا زمانی که آسیبی به دیگران نمی زند فلسفه ی درست زندگی ماست .شاید بپرسید پس آسیب به خودمان چه که در جواب میتوان بگویم وقتی باور کنی که چیزی برایت آسیب زا ست رهایش خواهی کرد. همه چیز به باورها برمیگردد.
بهتر است به غنای فلسفه ی زندگی خود بپردازیم و دست از درست و غلط کردن چون و چرای زندگی دیگران برداریم .
شاید هرکدام مان به آرامشی که حق تک تک مان است راحت تر برسیم .
#عادله_زمانی
@adelehz
شب چون خیالش آیدخوابم گریزد از چشم

شهریار

شب زیبا❤️

@adelehz
بامن حرف بزن ، صدایت در هزار توی گوشم بپیچد .مثل صدای چنگ در تاج محل
مهم نیست راجع به چه حرف میزنی همینکه صدایت را بشنوم خوب است .
چیزی در صدایت وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت
چیزی شبیه یک جادوی سحر آمیز چیزی که میتواند یک کودک کج خلق و بهانه گیر را به خواب ببرد .
با من حرف بزن
نه الزاما در مورد موضوع خاصی ، تنها حرف بزن.
#عادله_زمانی
@adelehz
‏آه! ای آرامش جاوید، کی آیی به دست...؟

فریدون مشیری

@adelehz
شوق و ذوقی برای رسیدن نوروز دارید ؟
anonymous poll

نه 😔 – 266
👍👍👍👍👍👍👍 64%

آره 😊 – 150
👍👍👍👍 36%

👥 416 people voted so far. Poll closed.
یک روز صبح وقتی مادرم بیدارم کرد تا صبحانه بخورم و به مدرسه بروم توی تخت غلتی زدم و با پیشانی گره خورده گفتم پس کی جمعه میشود نمیخواهم بیدار شوم😔
مادرم خندید و گفت خیلی زود دلت برای این روزها تنگ خواهد شد .
راستش مادر من پیشگو نبود ولی این یکی حرفش عجیب درست از آب درآمد .سالهاست دبستان نمی روم ولی همینکه بهار میشود صبح های بهار چشمانم را باز میکنم و میگویم کاش حالا می شد با آن کوله ی نارنجی عروسکی ام به دبستان برگردم .
داستان سخت گرفتن لحظه های تکرار نشدنی داستان خسران همیشگی ما آدمهاست.
رها کن برود رفیق
رها کن.
#عادله_زمانی
@adelehz
"زنی که‌گم کردم "
نویسنده: عادله زمانی صدا و اجرا: سمیرا بهرامی #روزشمار_بهار @adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مادرم بشقاب های گلسرخی اش را دوباره از کمد بیرون کشید ..
پیک نوروزی ام را زیر پرده ی توری اش حل کردم چون...

متن :عادله زمانی
صدا و اجرا سمیرا بهرامی
#روز_شمار_بهار
@adelehz
شده آنقَدَر محو
ِ چشمهايش باشى
كه صدايش را نشنوى...

علی قاضی نظام

پ.ن این فیلم و دیدین؟ بشدت پیشنهاد میشه ❤️
غرور وتعصب ۲۰۰۵

@adeleh
هرچه کردی هرکجا که بودی
فرقی ندارد
خورشید که غروب کرد برگرد.
چای ات روی میز، قلبم در سینه منتظرت هستند.
#عادله_زمانی
عکس سانازجان گرجیان
#چای_تایم
@adelehz
1️⃣ از ارسال پیام تبریک کیلویی خودداری کنیم. Send to all پیام قطعا" فقط باعث خوشحالی مخابرات می شود. اگر کسی برایمان عزیز است جداگانه به او پیام بدهیم.

2️⃣ بوسیدن در دید و بازدید نشانه صمیمیت نیست. ممکن است ما دوست داشته باشیم کسی را ببوسیم اما آیا او هم دوست دارد؟ به زور همدیگر را نبوسیم! بخصوص شما بزرگواری که به بهانه توهم مثل دخترمی، نصف دختران دم بخت فامیل را بی رحمانه می بوسی!
همچنین اگرشما پدرومادرهستید اجازه ندهید به زور کودکتان را ببوسند.

3️⃣ ادکلن ممکن است لباس ما را خوشبو کند اما حمام کنیم و البته یادمان نرود ادکلن کار خمیر دندان را نمی کند.

4️⃣ در گپ و گفت ها نگوییم: بی معرفت یکسال گذشته کجا بودی؟ چرا خبری نگرفتی؟... خودت کجا بودی با معرفت؟ اینقدر از هم گله نکنیم.

5️⃣ مرگ من، جان تو!

_تو رو خدا آجیل بخور!
_ تو رو قرآن چای بخور!
_تو رو به جان مادرت میوه بخور!!

اینقدر به مهمان اصرار نکنیم. تعارف نکنیم. تعارف زیاد نشانه ادب نیست. یعنی کسی بعدش نمی گوید: دیدی ماشالا هزار ماشالا چقد تعارفمون کردن!

6️⃣ پسته ها را جدا نکنیم! قبول دارم خوشمزه ترن ولی بقیه آجیل ها هم گناه دارن، چشم امیدشون به دندان شماست!

7️⃣ دست خالی نرویم عید دیدنی. قرار نیست کمپوت ببریم. یک شاخه گل، یک کتاب برای بچه میزبان...

8️⃣ فوری رمز وای فای میزبان را نخواهیم. مثل این می ماند که چیزی توی دندان مان گیر کرده باشد و به میزبان بگوییم: قربون دستت یه دقیقه مسواکت رو می دی من بزنم؟

9️⃣ در وقت کوتاه دید و بازدید از تعریف کردن بیماری هایمان، مرگ و میر و تصادفاتی که توی جاده دیده ایم یا رد و بدل کردن اخبار تلخ فامیل پرهیز کنیم. حتی شما دوست عزیز!

🔟 سلام علیکم. من ماشین خریدم!

در دید و بازدیدها موفقیت های مالی مان را به رخ نکشیم. اگر حرفش پیش آمد یا میزبان پرسید جواب بدهیم. این فخرفروشی ها خز شده!

👶 از بچه هایمان نخواهیم جلوی مهمانان کله معلق بزنند، انار صد دانه یاقوت یا سوره و عددهای انگلیسی را از حفظ بخوانند. بچه ها اسباب بازی ما نیستند.

📢 در جمع آرام حرف بزنیم. برای جلب توجه دیگران به سخنان گهربارمان لازم نیست صدایمان را بلند کنیم. چرا هنوز بیکاری؟ چرا ازدواج نکردی؟ چرا طلاق گرفتی؟ چرا درآمدت کمه؟ چرا دماغت رو عمل کردی؟ چرا موهات رو این شکلی کوتاه کردی و ... پاسخ هیچکدام از این سوالات به ما سر سوزنی ربط ندارد. نپرسیم. بخصوص از جوان ترها.

🙏 از هم قدردانی کنیم. اگر در سال گذشته کسی برایمان کاری کرده، جایی مراقب مان بوده، به درد دل مان گوش داده، به او بگوییم که سپاسگزارش هستیم و یادمان مانده است.

❤️ تا فرصت زندگی هست همدیگر را دوست داشته باشیم، شاید این آخرین دیدار و گفتار و نوشتار باشد. برایتان در سال جدید آرامش، امنیت و لبخند آرزو می کنم.

این چند تجربه کوچک را برای دیگران ارسال کنید شاید دید و بازدیدهای بهتری در ایام عید داشتیم.

@adelehz