"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
همه ی ما
همه ی ما آدمهایی که گاهی اصلا قوی نیستیم
موجب افتخاریم چون ...
@adelehz
ای باده نوشین نگشایی دل مارا
مشکل که کسی چاره کند مشکل مارا
رهی معیری
#چای_تایم
📷ساناز گرجیان
@adelehz
افغان ها برای بیان تعجب شان نمی گویند تعجب کردم میگویند والله که حیران ماندم .
من این کلمه را دوست دارم بنظرم عمق تعجب و بهت را به خوبی نشان میدهد و اصولا هم آدمی زاد بعضی وقتها فقط تعجب نمی کند بلکه واقعا واقعا حیران می ماند.
مثلا من وقتی دوستی که سالها به خودم از خودم نزدیک تر می دیدم در یک ثانیه با من بیگانه شد حیران ماندم.
وقتی دیدم کسی که به او اعتماد کرده بودم چشم در چشمم دروغ گفت و خجالت نکشید حیران ماندم .
از مهربانی مادرم و صبر پدرم حیران ماندم.
وقتی خدا بی آنکه دعا کنم چیزی که میخواستم را به دستم رساند حیران ماندم .
وقتی که دعای سالهای درازم برآورده نشد هم حیران ماندم.
از دیدن عشق های اشتباه از دیدن آدمهای درست در زمانهای نادرست از دیدن راه های رفته شده و به مقصد نرسیده از دیدن وجدان های خاموش از دیدن هرچیزی که مرا تکان می داد حیران ماندم.

نمیدانم اما بنظرم تعجب کردن برای بیان حسی که آن لحظه داشتم اصلا مناسب و مکفی نبود من باید چیزی بگویم که نشان دهد چگونه چشمانم گشاد شد و آهی از فغانم برخاست من نیاز دارم که اعلام کنم در بازی های عجیب و غریب این دهر این روزگار، واقعا حیران ماندم.
بنظرم انتخاب واژه ها هنر ضروری و زیرکانه ای است .بعضی واژه ها گویا برای بیان آنچه حقیقتا رخ داده است قوی تر و پرتوان تر هستند .
راستی تابحال فکر کرده اید که از چه حیران ماندید؟
#عادله_زمانی
@adelehz
الا ای آهوی وحشی کجایی
مرابا توست چندین آشنایی
#حافظ
@adelehz
انسانهای ضعیف، گدای ترحم هستند آنها می کوشند با پذیرفتن نقش قربانی دلسوزی دیگران را ولو به قیمت تخریب شخصیت خود، بدست آورند.
انسان قوی اما از ترحم دیگران بیزار است او تلاش میکند با اصلاح ضعف ها و تقویت و نشان دادن نقاط قوت خود دیگران را به تحسین خود وادارد.

#عادله_زمانی
@adelehz
از اول دی پشت سر هم دارم تولد تبریک میگم 🤭
چقدر ماشالله دی ماهی ها زیاد هستند .
این یعنی پدر ومادرها اواخر اولین ماه بهار حال خوبی داشتند 😎😬
@adelehz
"زنی که‌گم کردم "
نمیدانم این روزها نیم جمله ی "جانِ پدر کجاستی؟"به گوشتان خورده ست یا نه ؟ اگر بدانید که هیچ اما اگر نمی دانید برایتان شرح میدهم‌. در حدود ده روز پیش حمله ی تروریستی در پوهنتون یا دانشگاه کابل رخ داد. چند مهاجم تروریست وارد یکی از ساختمان های اصلی پوهنتون…
مادر راهد امین یکی از قربانیان حمله تروریستی به دانشگاه کابل به یادبود پسرش در کابل کتابفروشی به نام وی افتتاح کرد کلیپ حرفهای راهد جوان که در آن از ضرورت خنده و امید میگفت بعد از کشته شدن او در حمله تروریستی پابلیک شد و بسیاری را تحت تاثیر قرار داد.
@adelehz
تا چند کنیم از تو قناعت به نگاهی

شهریار
@adelehz
چشمهایت
ته استکان چای افتاده اند
در خانه ی من قهوه ریخته نمیشود
من سرنوشت تو و خودم را ته فنجانهای سرسنگین قهوه پیدا نمیکنم .
در خانه ی شرقی من چشمان تو تنها در ته استکان چای دم کشیده ی رنگِ عقیق می افتد.
#عادله_زمانی
#چای_تایم
@adelehz
کردها یه تعبیر پر مهری دارند به اسم
"باوان" ترجمه ی سادش میشه جگر گوشه
اما در اصل از بابان "بابا" میاد، یعنی خانه پدری
چیزی فراتر از جگر گوشه ؛
وقتی میگه "باوانم" یعنی
چنان به دل و جان من آمیختی که گویی ریشه ی منی.

@adelehz
به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را

حافظ

امیدوارم بزودی بهترین خبرها رو تو زندگیتون بگیرید❤️
شب خوش
@adelehz
ما اینجاییم❤️

برای استفاده از پستها و مطالب جدید کانال در اینستاگرام با ما همراه باشید .

Instagram.com/adeleh.z7
اصولا روزها همیشه تکرار می شوند.
اما حس ها نه...
اگریک روز صبح ازخواب برخاستید وحس
خاص وقشنگی داشتید حتما پیگیرش شوید چون فقط خدامیداندچندسال نوری!دیگرطول میکشد تا دوباره آن حس برگردد...

#عادله_زمانی
@adelehz
بارداری هزاران دختر نوجوان کنیا در ازای نوار بهداشتی و صابون!

هزاران دختر نوجوان اهل کنیا در ماه ژانویه که مدارس در این کشور بازگشایی خواهد شد، دیگر نمی‌توانند به کلاس‌های درس برگردند؛ چرا که این دختران در دوران قرنطینه کرونا باردار شدند.

گزارش دردناک «موسسه آفریقایی برای سیاست‌گزاری توسعه» می‌گوید بیش از ۱۵۰ هزار دختر نوجوان در کنیا در فاصله‌ی ماه‌های ژانویه تا مه سال ۲۰۲۰ باردار شدند و احتمالا رقم واقعی از این هم بیشتر است چون پای بسیاری از این دختران هرگز به کلینیک‌های بارداری و درمان نمی‌رسد.

بعد از این‌که به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس در کنیا نیز تعطیل شد، والدین این دختران از این‌که بتوانند نیازهای بهداشتی ضروری مثل نوار بهداشتی، صابون یا شامپو را برای دختران تامین کنند، عاجزند.

در کنیا، مدارس با بودجه‌ی دولت به دختران نوار بهداشتی و صابون رایگان می‌دهند. بسیاری از این دختران نوجوان از سر نیاز مبرم در ازای کمی پول، بسته‌ای نوار بهداشتی یا یک قالب صابون حاضر به سکس بدون کاندوم با مردان اغلب مسن شدند
و در نتیجه بارداری ناخواسته هم رخ داد. پدیده‌ای که مددکاران در کنیا از آن با عنوان «سکس برای نوار بهداشتی» و«پاندمی در سایه» نام می‌برند.

گزارش می‌گوید گاهی دختران تنها در ازای ۱۵ شیلینگ کنیا که پول یک‌بار استفاده از حمام عمومی است، حاضر به سکس شدند تا بتوانند بعدش با این پول به حمام بروند.

بسیاری از این دختران نوجوان روزها و گاه هفته‌ها امکان استحمام نداشتند، چون نه در خانه لوله‌کشی آب یا آب تمیز و حمامی وجود دارد و نه قالب صابونی پیدا می‌شود.

بنا به این گزارش برخی دیگر از دختران نوجوان در کنیا از سر این نیازهای ضروری در دام باندهای پورنوگرافی کودکان افتادند.

در کنیا، در مدارس آموزش جنسی و راه‌های پیشگیری از بارداری و رعایت بهداشت جنسی در کار نیست و بسیاری از دختران هیچ اطلاعات درست و دقیقی درباره‌ی مسائل جنسی ندارند.

صحبت از مسائل جنسی در مدارس، رسانه‌ها و خانواده‌ها در کنیا تابو است.

کنیا حتا قبل از همه‌گیری کوید-۱۹ نیز یکی از بالاترین آمار بارداری ناخواسته در بین دختران نوجوان را داشت و بنا به گزارش‌ها یک سوم دختران ۱۵ تا ۱۹ساله در کنیا باردار می‌شدند.

با این‌که دولت کنیا در اوایل سال جاری میلادی بخشنامه‌های اداری را تغییر داد و به دختران باردار اجازه می‌دهد که به مدرسه برگردند، تابو و انگ اجتماعی آن‌قدر بالاست که بسیاری از خانواده‌ها به دختر باردار اجازه بازگشت به مدرسه را نمی‌دهند. اگر هم دختران برگردند، در مدرسه مسخره شده و مورد قلدری قرار میگیرند.

از پیج ژوان


@adelehz
خوشبختی چیزی نیست
که بخواهی آن را به تملک خود درآوری،
خوشبختی کیفیتِ تفکر است،
حالت روحی ست؛
خوشبختی،
وابسته به جهان درون توست…!

دافنه دوموریه
@adelehz