"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
بخوابیم
وباور کنیم
آغوش هایی درجهان
هستند که همواره بروی ما
باز میمانند.
#عادله_زمانی
شب زیبا
@adelehz
آن گاه که لیاقت دریافت خدا را در خویش داشته باشی، بدان که او به هزاران شیوه در تو تجلی خواهد کرد.

✍🏻 آندره ژید
صبح بخیر
@adelehz
روزگاری گل کوچکی داشتم که در عین کوچکی درسهای بزرگی به من می آموخت.
من از گل کوچکم یاد گرفته بودم که زیبایی همیشه در انبوه بودن نیست گلم کوچک بود ولی به اندازه یک باغ میتوانست مرا شادکند.
و آموخته بودم که قلب تنها میتواند برای یک گل باغچه شود.سخت میشود دو گل را در یک دل کاشت.
بنظرم همه ی آدمها به گلهای کوچک زیبایی نیاز دارند تا از آنها درس زندگی بیاموزند.
#عادله_زمانی
@adelehz
دست من شاید تهی اما دلم لبریز بود...

امیر شکفته
@adelehz
وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیّ‌ِ فَإِنیّ‌ِ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ

و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند ، من نزدیکم و دعاى دعاکننده را به هنگامى که مرا بخواند اجابت میکنم.


[سوره بقره | ۸۶]‌

برای خوب شدن حال همدیگر دعا کنیم.
شب زیبا
@adelehz
هر صبح زِ روی تو
هم خانه‌ی خورشیدم...

فروغی بسطامی

@adelehz
من ادم خوبی هستم ولی متاسفانه گاهی دهنم باهام همراهی نمیکنه.
@adelehz
بعضی از دوست داشتن ها شکل خاصی از دلخوشی ها را ببار می آورند.
راستش را بخواهی،در واقع همه ی آدمها توان یکسانی برای خوشحال کردن عزیزانشان ندارند.همه آنقدر ثروتمند نیستند تا بتوانند همه ی نیازهای عزیزانشان را برآورده کنند اما کسانی هستند که تمام آنچه دارند را بکار میگیرند تا بتوانند ذره ای شادی ببار آورند.البته که کار این آدمها هزار مرتبه از ثروت بقیه باارزش تر ست .این را کسی درک میکند که کسی برای خوشحالیش از جوانی و شادی و خودش مایه بگذارد.نه فقط از پول و دارایی اش
#عادله_زمانی
@adelehz
من هرگز به شاغلین مشاغل حسادت نکردم به جز سه پیشه .
عطرفروش ها، گل فروش ها و شیرینی فروش ها
یعنی اصلا مگر میشود آدم بوی خوب ، گل زیبا و طعم خوبِ شیرین بفروشد و خوشحال نباشد ؟
البته که همه ی عطرفروش ها،قنادها و گل فروشان خوشحال نیستند ولی من فکر میکنم این بی انصافی در حق خودشان است .
من اگر عطر فروش بودم هر صبح که بسم الله گویان کرکره ی مغازه را بالا میبردم عمیق نفس می کشیدم و ریه هایم را پر از هوای خوب میکردم .
عطر های آمیخته از چوب صندل، رایحه ی یاس وحشی نت های شیرین پرتغال و هرچیزی شبیه آن را عمیق نفس می کشیدم.

اگر شیرینی فروش بودم مثلا عطر کیک های گردویی تازه یا پای سیب ها یا حتی رولت های خامه ای را با تمام وجود می بلعیدم.

شکلات های قلبی شکل را با شادی برای مشتری های صبور بسته بندی میکردم و گاهی هم چند نون خامه ای کاملا تازه توی پاکت کاغذی از پشت پیشخوان به دست پسرک فال فروش که داخل مغازه شده بود می دادم.

یا اگر گل فروش بودم هر صبح اول مریم ها را بو می کشیدم. دسته گل های سفارشی را با حوصله و آرامش بیشتری آماده می کردم چون آنها قرار بود پیام آور عشق باشند.
و وقتی تاج گل های مراسم ترحیم را می بستم آرام آرام زیر لب فاتحه میخواندم.

میخواهم بگویم چیزهایی در دنیا وجود دارد که ابدا گران نیست ولی زیباست .نه جز زیبایی ها بلکه خود زیبایی هاست .مثل همین لذت بردن از چیزهایی که خوش عطر و خوش رنگ و خوش طعم هستند.
میدانم که تمام قنادها،گل فروش ها و عطر فروش خوشبخت نیستند اما بنظرم همه ی گلفروشی ها شیرینی فروش ها و عطر فروشی ها جز زیباترین مکان های دنیا هستند.
#عادله_زمانی
@adelehz
میدانی
در ناخوداگاه من دخترکی روستایی زندگی میکند . از آن دسته دخترهایی که موهای بلند دارند و هرصبح زیر نور افتاب شانه میکشند برموهایشان
تمام روز را در باغ پدری مشغول کارست و شبانگاهان خودش را در رخت عروسی کنار همان پسرک روستایی که هفته پیش گلی چیده و پیش پایش انداخته بود تصور میکند تا با این رویای شیرین به خواب رود..
در من دخترکی روستایی زنده ست که با بوی کاهگل نم خورده گل از گلش میشکفد و با دیدن بزغاله ی شیرینی که پشت سر مادرش شیطنت میکند غرق شادی میشود.
در من دخترکی روستایی سخت منتظر باران ست برای مزرعه های داغ و سوزان و برای سیراب شدن دلی که مدتهاست می سوزد...
#عادله_زمانی
@adelehz
میوه نمی‌دهد
به کس،باغ تفرجست و بس
جز به نظر نمی‌رسد سیب درخت قامتش

سعدی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خداوندا تو ستاری
همه خوابند تو بیداری

آمین‌
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
کمی قبل تر ها که هنوز رابطه ها به اندازه ی امروز پوشالی نشده بود .مثلا دوران پدرها و مادرهای ما چیزهای قشنگ زیادی برای دیدن وجود داشت .آن وقتها که آدمها عمیق تر به هم نگاه میکردند و از دیدن هم کیف میکردند.وقتی که هرچیزی از آدم مورد علاقه ات برای تو زیبا بود و اصلا اینقدر همه چیز ساده بود که سادگی خودش مساوی با زیبایی به حساب می آمد.
مثلا بیاد دارم که شبها نزدیکِ وقت خواب مادرم کرم مرطوب کننده ی خارجی که بابا برایش از آرایش فروشی عباس آقا خریده بود را به پوستش می زد .عباس آقا از آن دسته فروشنده های جوان و به روزی بود که اورکت چرمی می پوشید و زنجیر طلای کلفتی به گردن می انداخت ولی همیشه بهترین آرایش های شهر را هم به مغازه می آورد.
مادرم آن کرم خوشبوی صورتی را با خودش از اتاق می آورد توی پذیرایی و یک لحظه که به خودت می آمدی می دیدی غرق بوی خوبش شده ای .
بابا با آن سبیل های تابیده شده درحالی که پک ملایمی به سیگارش می زد چشمان سیاهش را تنگ میکرد و به مادرم خیره می شد که سرگرم کرم زدن به دستانش بود.آنقدر عمیق نگاهش می کرد که آدم فکر میکرد دارد در پشت جسم مادرم دنبال یک گنج می گردد.
مادرم بیخیال دنیا با آن بیگودی های آبجوشی بی آنکه بداند در حال دلبری کردن بود .بیگودی های آبجوشی مثل همان کرم های صورتی اسباب های زیبایی ساده ای بودند که روزگاری مادران ما با آنها برای پدرانمان دلبری می کردند.
در آن شب ها در آن نگاه های عمیق پدرم در آن دلبری های ناخواسته و دل خواهانه ی مادرم سادگی و شوری نهفته بود که بعدها هیچ جای دیگر آن را ندیدم.

بنظرم نسل پدرومادران ما نسل عاشقانه های عمیقی بودند .چیزی که ما از آن محروم ماندیم .
این روزها کم تر فرصت میکنیم بهم عمیق نگاه کنیم.کجاست آن حوصله های افلاطونی که بخواهد برای خوشحالی یک‌نفر تمام شب را با بیگودی روی سرش بخوابد. اصلا این روزها عباس آقای خوشتیپ با آن کرمهای اصل آمریکایی هم که پیدا نمیشود.
شبها همه کرم پوست می زنند اما کجاست آن چشمان مشتاقی که به معشوق خیره بماند و یک پک عمیق تر به سیگارش بزند.
آن جان هایی که پدرهایمان هنگام صدا کردن مادرها به ته اسم شان می چسباندند آنقدر واقعی بود که بعید می دانم در هیچ نسل دیگری دوباره تکرار شود.

انگار عاشقانه های ساده و صمیمی پدر ومادرها در پیج و تاب سالهای گذشته جا مانده اند.

شاید امروز ما از پدران و مادران مان جوان تر باشیم اما عاشق تر
بعید می دانم .
خیلی بعید می دانم .
#عادله_زمانی
@adelehz
1
لطفا در دعاهای خودتون محمد جان ۴ ساله رو فراموش نکنید ❤️❤️
@adelehz
🔴جهان علم در شوک:

🔹ماتئو پرستار آمریکایی در سن دیه گو، هشت روز پس از زدن واکسن فایزر، کرونا گرفت./توییت پرس

😐😐



@adelehz