"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
توبندگی چون گدایان به شرط مزدمکن
که خواجه خود روش بنده پروری داند...
@adelehz
کلاس اول یزد بودم سال1340، وسطای سال اومدیم تهران یه مدرسه اسمم را نوشتند. شهرستانی بودم، لهجه غلیظ یزدی و گیج از شهری غریب ما کتابمان دارا آذر بود ولی تهران آب بابا معضلی بود برای من، هیچی نمی فهمیدم. البته تو شهر خودمان هم همچین خبری از شاگرد اول بودنم نبود ولی با سختی و بدبختی درسکی می خواندم. تو تهران شدم شاگرد تنبل کلاس، معلم پیر و بی حوصله ای داشتیم که شد دشمن قسم خورده ی من هر کس درس نمی خواند می گفت: می خوای بشی فلانی و منظورش من بینوا بودم با هزار زحمت رفتم کلاس دوم. آنجا هم از بخت بد من، این خانم شد معلممان، همیشه ته کلاس می نشستم و گاهی هم چوبی می خوردم که یادم نرود کی هستم!! دیگر خودم هم باورم شده بود که شاگرد تنبلی هستم تا ابد کلاس سوم یک معلم جوان و زیبا آمد مدرسه مان لباسهای قشنگ می پوشید و خلاصه خیلی کار درست بود، او را برای کلاس ما گذاشتند. من خودم از اول رفتم ته کلاس نشستم میدانستم جام اونجاست، درس داد، مشق گفت که برای فردا بیاریم، انقدر به دلم نشسته بود که تمیز مشقم را نوشتم، ولی می دانستم نتیجه تنبل کلاس چیست، فرداش که اومد، یک خودنویس خوشگل گرفت دستش و شروع کرد به امضا کردن مشق ها همگی شاخ در آورده بودیم آخه مشقامون را یا خط میزدن یا پاره می کردن. وقتی به من رسید با ناامیدی مشقامو نشون دادم دستام می لرزید و قلبم به شدت می زد زیر هر مشقی یه چیزی می نوشت. خدایا برا من چی می نویسه؟ با خطی زیبا نوشت: عالی... باورم نمی شد بعد از سه سال این اولین کلمه ای بود که در تشویق من بیان شده بود، لبخندی زد و رد شد، سرم را روی دفترم گذاشتم و گریه کردم. به خودم گفتم هرگز نمی گذارم بفهمد من تنبل کلاسم، به خودم قول دادم بهترین باشم... آن سال با معدل بیست شاگرد اول شدم و همینطور سال های بعد همیشه شاگرد اول بودم. وقتی کنکور دادم نفر ششم کنکور در کشور شدم و به دانشگاه تهران رفتم. یک کلمه به آن کوچکی سرنوشت مرا تغییر داد، چرا کلمات مثبت و زیبا را از دیگران دریغ می کنیم به ویژه ما مادران، معلمان، استادان، مربیان...

خاطره ای از "استاد محمد شاه محمدي" / استاد مديريت و روانشناسى

@adelehz
هنری: اگر گفتی آن چیست که برای هر کسی واجب است، حتی واجب‌تر از نان ِ شب؟

الین: ایمان به خدا؟ امنیت نیست؟ سلامتی چی عزیزم؟

هنری: یکی که آدم باهاش درد دل کند!
کسی که آدم را درک کند! همین ...

📗 نگاهی به مرغک
✍🏻 کورت ونه گات
@adelehz
این شما و این ادل جدید
انگار از درون اون ادل قبلی این درومده
@adelehz
تو اینستاگرام نوشته بودن بیایید اسم مادربزرگ‌هاتون رو بنویسید. نام‌های قشنگ و عجیبی نوشته بودن که الان دیگه اسم هیچ دختری نیست و انگار اون دخترها مال قصه‌هان. اسم یکی‌شون " رفیقه " بود.

میشه با " رفیقه " هزارتا قصه ساخت. با رفیقه زندگی کرد و پیر شد. عاشقی کرد و نوه‌دار شد. میشه موهای رفیقه رو بافت. آدمی که مادربزرگش رفیقه باشه لابد آدم راضی‌ و خرسندیه.

هایده رحیمی🍎
عکس : احسان قاسمی
@adelehz
دقیقا دریک لحظه از روز
زیر یک درخت لیمو
وقتی گرمای آفتاب عطر لیمو ها را بلند کرده ست .
من به تو فکر کردم‌
من البته همیشه به تو فکر میکردم اما این بار متفاوت تر
من به این فکر کردم که چقدر خوب ست اگر مثل عطر لیمو خاطراتت به زندگیم رنگ داده ست ..
#عادله_زمانی
@adelehz
«احمد»ی که تو را نفس می‌کشد
Shamloo-Ayda
به کلام شاملو توجه کنید
وقتی میگه من قبل از ایدا هیچ زنی رو کشف نکرده بودم .
این درحالی ست که شاملو دو بار قبل از ایدا ازدواج کرده بود
این دقیقا همون خاصیت عشق هست
عشق یک بار روح آدم رو لمس میکنه
چنان که حس میکنی قبل و بعدش هرگز چیزی برای کشف کردن وجود نداره ...
@adelehz
ما آبروی فقر و قناعت نمی‌بریم
با پادشه بگوی که روزی مقدر است

حافظ
@adelehz
ما میتوانستیم
بهم برسیم اگر
تو یک ایستگاه زودتر از قطار پیاده نمی شدی
و من ساده لوحانه تمام شب را در ایستگاه بعدی منتظرت نمی ماندم.
#عادله_زمانی
@adelehz
"زنی که‌گم کردم "
جواهر،رباب،خانم جان،سیاره‌‌‌‌‌‌.... اینا چندتا از اسم های مامان بزرگ ها تون بود که از صبح برام فرستادین چه اسمها و دخترهایی که انگار در زمان گم شدند... @adelehz
چالش اسمهای قدیمی
هر اسم قدیمی زیبایی که توی خانواده یا دوستانتون شنیدین و برام بنویسید
بریم باهم به دنیای دختران خوب قدیم ❤️
@aydel7
تو خیال میکنی که او همیشه پیر بوده ست ؟
نه به چشمانش بنگر
مطمئنم روزی عاشقی را کوچه به کوچه پشت سرش میگردانده ست ...
#عادله_زمانی



گوهرسلطان
فضّه(نقره)
شمشاد
توران بانو
میمنت بانو
زیور
بیگم
معنا
ايران

#قدیمی_تر_صدایم_کن

@adelehz
سرو بلند من که به دادم نمی‌رسی
دستم اگر رسد به خدا می‌رسانمت

شهریار
@adelehz
به دریا بنگرم دریا تو بینم
به صحرا بنگرم صحرا تو بینم
به هرجا بنگرم کوه و در و دشت
نشان از قامت رعنای تو بینم


كوكب
گوهر
زرين تاج
فانوس
قشنگ
زَراَنگیس
ماه خانم
ماه پاره
گلبهار
زرافشان
#قدیمی_تر_صدایم_کن
@adelehz
ای دو چشمانت رهی روشن به سوی شهر زیبایی
ای نگاهت باده ای در جام مینایی
آه ، بشتاب ای لبت همرنگ خون لالهٔ خوشرنگ صحرایی
ره ، بسی دور است
لیک در پایان این ره
قصر پر نور است

فروغ فرخزاد
عکس از پریسا راغیان
@adelehz
خداوندا
آنچه را در نصیب مان نمی گذاری
بر سر راهمان قرار مده
و میانه ی یک دو راهی ترسناک بروم یا نروم مگذار ما را
قدرتی اعطا کن تا بتوانیم بهترین را برگزینیم
و آرامشی که حاصل همان انتخاب مان باشد
#عادله_زمانی
@adelehz
پیرم و گاهی دلم یاد جوانی می کند
بلبل شوقم هوای نغمه خوانی می کند

شهريار



گل اندام
قدم خیر
خانم ناز
ماه بانو
گیسیا(گیس سیاه)
گل بانو
رخساره
طلیسه(خوشه ی انگور)
سلطانه
خورده خانم

#قدیمی_تر_صدایم_کن

@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اگر حس روییدن
در تو باشد
حتی در کویر هم
رشد خواهی کرد .

@adelehz
سالها میگذرد
من پیر میشوم
و عشقت جوان می ماند...
#عادله_زمانی


مانی
رعنا
آمنه
تاج ور
خاور
سَرور
نور بی بی
فلک‌ناز
سرو ناز
سلطنت
#قدیمی_تر_صدایم_کن
@adelehz