"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
خوش به حال یا کریم
هر موقع دلش تنگ میشود

از آن پنجره ی کوچک مسجد
به خودت پناه می آورد
بالای محراب مینشیند
و تو را صدا میزند

عاقبت به خیر است
آنکه یک عمر تورا صدا بزند «یاکریم»

@adelehz
حتما نام برند پشمک حاج عبدالله به گوشتون خورده؛
بعدش حتما یه خورده تعجب کردین و یا حتی خندیدین،
اما راز نام گذاری این برند چیست؟؟؟

حکایت این داستان برمیگرده به دهه 1330 زمانی که بچه های دبستان اکبریه تبریز توی زنگ تفریح از بوفه ی مدرسه و از فراش مهربون مدرسه پشمک میخریدن.
عبدالله علیزاده معروف به حاج عبدالله مستخدم دبستان اکبریه تبریز بود که اصالتا از روستاهای نزدیک ارس که پس از قحطی و فراگیر شدن بیماری واگیردار وبا ناشی از حمله متفقین، تمام اعضای خانوادش رو از دست داده بود و سپس به تبریز مهاجرت کرده و در این دبستان به عنوان مستخدم کار میکرد.
اما حاج عبدالله قصه ی ما به بچه های مدرسه علاقه وافری داشت
چون خودش علاوه بر همسرش داغ سه کودک در همین سنین رو دیده بود .
بچه ها توی زنگ تفریح از بوفه مدرسه پشمک میخریدن و هر کس پول نداشت از حاج عبدالله پشمک قرضی میگرفت.
اما حاج عبدالله با اینکه به همه جنس قرضی میداد اما هیچ دفتر ثبت بدهی نداشت،
رفته رفته بچه ها از مهربونی حاج عبدالله سوء استفاده کردند و اصلا پول نمیدادند،
و برخلاف تصور حاج عبدالله ،
علی رغم درآمد ناچیز فرراشی به هیچ کس نه نمیگفت .
تا اینکه مدیر مدرسه با دیدن تمام بچه های پشمک به دست در ایام زنگ تفریح با پیگیری ماجرا از این قضیه باخبر شد و سر همه کلاسها حاضر شد و با صحبتهای دلسوزانه اش همه رو توجیه کرد
با این وجود هنوز اندکی از بچه ها شیطنت میکردند و پشمک مفتکی از حاج عبدالله میگرفتند.
این منوال تا اوایل دهه چهل ادامه داشت تا اینکه در اواخر خردادماه 1341 حاج عبدالله به دلیل بیماری و کهولت سن درگذشت.

حاج عبدالله با اینکه توی تبریز غریب بود اما یکی از باشکوهترین تشییع جنازه ها رو داشت
انبوهی از جمعیت که اکثرا هم جوان بودند و گریه میکردند حاج عبدالله ،بابای مهربون مدرسه رو تا قبرستان قدیم تبریز بدرقه کردند.
اما جالبتر اینکه هر پنج شنبه بر سر قبر حاج عبدالله و برای شادی روحش پشمک پخش میکردند و این منوال چندین سال و تا اوایل دهه پنجاه ادامه داشت.

بله بچه های دبستان اکبریه داشتند قرضشان را به حاج عبدالله ادا میکردند،

احسان البرزی و علی مردان طاهری موسسان پشمک حاج عبدالله دو تن از همان کودکان شیطونی هستند که هرگز بابت خوردن پشمک پول به حاج عبدالله نداده بودند.
و الان به یاد مهربونی و بخشش بی منت و همراه با لبخند حاج عبدالله فراش ، مستخدم دبستان اکبریه
نام برند تجاری پشمک شرکت خودشون رو، حاج عبدالله گذاشتند.

فرستنده: زهرا پارسا
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به دریا بنگرم ،دریا تو بینم ...

فیلم پریسا راغیان
@adelehz
یکی از ناخن هام شکست مجبور شدم همه رو کوتاه کنم الان حس میکنم مثل گربه ای که سیبیلاش و چیدن تعادل ندارم😐😒
@adelehz
گریه نکن خواهرم، در خانه‌ات درختی خواهد رویید و درخت‌هایی در شهرت و بسیار درخت در سرزمینت.
و باد پیغام هر درختی را به درخت دیگر خواهد رسانید و درخت‌ها از باد خواهند پرسید: در راه که می‌آمدی سحر را ندیدی!

سووشون
✍🏻 سیمین دانشور
🏞پریسا راغیان

@adelehz
عيب بزرگ مردها اين است كه از حساس بودن دل خودشان شرم دارند. اين هم از غرور است. اما غروري دروغين!

ایوان گنچارف
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آهنگ فوق نامش مناجات است که خواننده تکرار نشدنی دنیای عرب ام کلثوم آنرا خوانده

این دختر نوجوان آنقدر آنرا زیبا اجرا کرده که نه تنها داوران را بلکه هرشنونده ای را به وجد می آورد

به رضای تو ای خالق من (راضیم) نه به تمایل و رضای خودم .صدایم را خلق کردی و با دستانت به اعضایم شکل دادی.
پروردگار من ،باصدایم میرسانم هدف و خواسته هایم را.
وقتی که تورا میخوانم و وقتی تو به شکایتهای من گوش میدهی ...

@adelehz
شب زیبا ❤️
@adelehz
من ماهی ام اما به سرم شور نهنگ است،
این برکه ی بی حوصله اندازه ی من نیست..!

علیرضا بدیع
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خداوندا من را ببخش که هر بار ساده لوحانه چیزی ناچیز از تو خواستم .و لیستی به تو دادم :(
من به هر خیری از تو برسد محتاجم...
@adelehz
روانشناس که باشی شب که میروی تا بخوابی هزارجور حرف توی ذهنت راه میرود ..هرچه ازمراجعینت شنیدی هرچه دردشان را با تو درمیان بگذارند توآن درد را برمیداری ومیاوری خانه وبدون اینکه بفهمی شب با آن خوابت میبرد ..
دلت بجزمشکلات شخصی ات کنار دختری که معشوقه مردی متاهل ست یا مردی که زنش را دوست ندارد یا مادری که توان آرام ساختن کودک سه ساله اش راندارد یا پدری که نمیداندکجای راه را اشتباه رفته که پسرش معتادشده ویاهرکس دلش میخواهدبتوبگوید وازتو بشنود باقی میماند.
روانشناس که باشی برای هر رفتار اطرافیانت باید درون ذهنت دنبال دلیل باشی و اولین رسالتت را بگذاری درک کردنشان .
روانشناس که باشی باید دیگران رابیشترازخودت بفهمی.
خلاصه که روانشناس بودن بارسنگینی ست برخلاف ظاهر آرامش دریای متلاطمی به دنبال دارد.هرادمی ازجسم وجان تشکیل شده ست و اگر هرکس نیازدارد به دکترجسم پس هرکداممان هم نیازداریم به روانشناس به دکتر جان ..
روز روان شناس روز پزشکان جان مبارک.
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM

مرسی که بیادم هستید همیشه
@adelehz
چه‌سان جواب دلِ بینوای خویش دهم؟
که خون ناحقِ صد آرزو به گردن ماست

اسیر شهرستانی
@adelehz
باارزش ترین هدیه ای که میتوانی به کسی بدهی لبخند ساده و واقعی ست که ناخودآگاه در برابرش بر لبانت بنشیند
و چه جالب ست اگر بدانیم باارزش ترین هدیه ی دنیا رایگان ست ‌.
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به طواف کعبه رفتم به حرم رَهَم ندادند
که برون در چه کردی؟ که درون خانه آیی؟

عراقی
@adelehz
میتوانم چشم بسته بگویم که عشق واقعی در روزهای سختی تلالو بیشتری پیدا میکند ‌‌.مثل همان سنگی که زیر فشار زیاد تبدیل به الماس میشود.
یعنی وقتی که وضعیت خیلی هم آسان نیست میتوانی به او و به خودت بنگری و از خودت بپرسی که چه چیز وضعیت را بهتر خواهد کرد؟ و قطعا جواب خواهی داد عشق
اگر عشقی در کار باشد در چنین روزهایی نه تنها از بین نمی رود بلکه ریشه اش محکم تر میشود ‌
#عادله_زمانی
@adelehz