"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
استخوان_های_دوست_داشتنی_آلیس_سبالد.pdf
5.9 MB
استخوان های دوست داشتنی
نوشته ی آلیس سبالد


📔روایت دختری که در ۱۴ سالگی موردتجاوز قرار میگیرد و به قتل می رسد و حالا از بهشت خانواده و قاتلش را می نگرد......

#چی_بخوانیم
@adelehz
و میدانیم که پروردگارمان همیشه راستگوی بزرگ ست ..
شب زیبا
ویرانه‌ای‌ست این جهان.
عمر کفاف نمی‌دهد که آباد کنیم.
و غیرت، رخصت نمی‌دهد که رها کنیم.
این‌گونه رها کردن نشانه‌ی رذالت،
پس آبادسازی یک گوشه‌ی گُم جهان به دست ما،
آبادسازی کل عالم است به دست همگان.


👤 نادر ابراهیمی
📚 مردی در تبعید ابدی
@adelehz
23 آوريل روز جهاني كتاب

از جمله دلايل انتخاب اين روز يكي سنت مردم كاتالونياي اسپانيا است كه هر سال در اين روز با فروش هر كتاب يك گل رُز به خريدار داده مي‌شود و از سوي ديگر تقارن آن با تولد يا مرگ تعدادي از نويسندگان و چهره‌هاي ادبي مشهور جهان نظير : ميگل سروانتس، ويليام شكسپير، اينكا گارسيلاسو دلاوگا، مانوئل وايه خو و ولاديمير نابوكف و تني چند از شخصيتهاي فرهنگي جهان است.

این روز بر کتاب دوستان گرامی باد.

@adelehz
اگر از من بپرسی به تو خواهم گفت که بهترین دوست یک زن کتابهایش هستند.
البته این شاید دیالوگ معروف فیلم مولن روژ را بیادت آورد آنجایی که گفته میشد الماسها بهترین دوست دختران هستند.
اما اگر از آن بگذریم کتابها در واقع از الماس ها باارزش تر هستند.
یک زن میتواند خودش را از دل کتابها بیرون بکشد خودی که دوستش دارد و آنقدر قوی هست که اجازه ندهد هیچکس خردش کند.
کتابها میتوانند زنانی قوی را تربیت کنند که برای بهترشدن حالشان منتظر هیچ مردی نباشند و قهرمان زندگی شان در گام اول خودِخودِخودشان باشند.
اگر از من بپرسی خواهم گفت که کتابها بهترین دوست زنان هستند...
#عادله_زمانی
@adelehz
کتابها
دوستان خوبی هستند
میتوانی درون دنیایشان غرق شوی
میتوانی عاشقشان شوی
میتوانی شبها بگذاریشان بالای تختت و وقتی به خواب رفتی درون دنیایشان به پرواز دربیایی
میدانی عزیزترینم
بهترین هدیه کتاب ست نه اینکه کلیشه باشد واقعا اینطورست .
هیچکس از یک دوست آرام و مهربان و همیشگی بدش نمی آید....
#عادله_زمانی
@adelehz
تو بی‌وفا چه باز فراموش پیشه‌ای
بیچاره آن اسیر که امیدوار توست...

وحشي بافقي
@adelehz
Ey Eshgh
Hamed Homayoun
ای عشق
حامد همایون
@adelehz
نیاز دارم تا لیوانی چای بردارم
و بروم‌جایی خودم را گم کنم .
جایی که نه دیگر کسی مرا بشناسد و نه لازم باشد چیزی را برای کسی شرح دهم
خدایا دنیایت خسته کننده ست آیا لیوانی چای برایم داری؟
#عادله_زمانی
@adelehz
به آخرین پنجره ی باز مانده می نگرم
آخرین پنجره ی بین دونفر
به آن روشنایی آخر در میان تاریکی ها
وقتی آخرین پنجره هم بسته شود یعنی دیگر این دیوارست که توانسته برنده شود .
یعنی پایانی برای همه چیز
#عادله_زمانی
@adelehz
شاید بپرسی چرا دوستهای جدید پیدا نمیکنی
راستش باید بگویم دیگر حوصله ای برای شرح دادن خودمان برای آدم جدیدی باقی نمانده ست..
همین
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ما نسل خوش شانسی بودیم .با ماه رمضان های ساده و قشنگی که داشتیم .
مادرمون سر شب سحری شو بار می گذاشت و ما بچه ها با بوهای خوب قیمه و قرمه سبزی و دمی به رویاهای قشنگ می رفتیم .چندساعت بعد با چشمهای نیمه باز مینشوندن مون پای سفره،همون قیمه ی ساده یه بشقاب سبزی خوردن یه پارچ آب سرد و پلوی خوش عطر مادرمون ..
یه چشممون بسته بود یکی باز ولی بازهم مادر و پدرمون گوشت قیمه رو میگذاشتن توی بشقاب مون..
صدای رادیو توی خونه ،سکوت سیاه شب و می شکست :سحرخیزان عزیز تنها ۵دقیقه به اذان باقی ست.
ما نسل خوش شانسی بودیم
سادگی و لذتی و تجربه کردیم که حتی تا وقت مردن فراموش مون نمیشه...
#عادله_زمانی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
یکی از دلخوشی های کوچکم همین ست که گاهی به یک عطاری قدیمی سر میزنم
ریه هایم را پر از هوای خوب و خوش عطر درون عطاری میکنم.
نگاهم را روی رنگهای قشنگ میچرخانم...
دارچین و فلفل سیاه را میخرم .در زردی اغوا گر زردچوبه غرق میشوم ..چنددانه هل برای چای عصر من و تو بر میدارم ...
دلخوشی ها کم نیست
و هر دلخوشی الزاما نباید بزرگ و نیازمند به ثروت باشد...
#عادله_زمانی
@adelehz
همه ی دخترها به دوست داشته شدن نیاز دارند ، به یک نفر که احساسشان را بفهمد و پا به پایشان دیوانگی کند معنی اخم هایشان را بداند و با غر زدن های گاه و بی گاهشان کنار بیاید ،
آنها یک نفر را میخواهند که عشق را بلد باشد و برای دنیای دخترانه شان بشود آن پادشاه سوار بر اسب سفید ! انتظار زیادی هم ندارند ، همین که لاک های رنگی هدیه بگیرند و کتاب های عاشقانه ، همین که قربان صدقه های واقعی بشنوند و غیرتی شدن های پر جذبه ببینند انگار دنیا را دارند ، دخترها ذوق کردن برای چیزهای کوچک و اتفاق های نه چندان بزرگ را خوب بلدند ، کافیست مطمئن باشند دوستشان داری و دوستت داشته باشند ، نه دلشان سورپرایزهای لاکچری میخواهد نه یک مرد با ماشین آن چنانی و پول فراوان...
دخترها را بد تعریف کرده اند اما واقعیت چیزی فراتر از این حرف هاست !
پدر بزرگ راست میگفت دختر مثل گل است ، از آن گل هایی که اگر حواست بهشان نباشد قهر میکنند و پژمرده میشوند و من خوب میدانم هیچ چیز آنها را از پا در نمی آورد به جز دوست داشته نشدن و بی توجهی ، گاهی دوست داشتنتان را با یک شاخه گل و چند بادکنک رنگی نشانشان بدهید ، آنها را بخاطر خودشان بخواهید ، این موجودات مظلوم که من میشناسم آنقدر دلشان از حرف و حدیث ها و نگاه های بد بعضی مردان شکسته است که همه جا دنبال امنیت گمشده شان میگردند ، هیچکس جز دخترها نمیداند راه رفتن توی کوچه ی خلوت و نگاه ترسناک مردی که از رو به رو می آید چقد عذاب دهنده و تلخ است که وقتی با صلوات از کنارش عبور میکنی،نفس راحت بکشی و سریع از آنجا بروی!!جواب این دلشکستگی هارا با اخم و بد اخلاقی ندهید تکیه گاه باشید و بگذارید یکبار هم که شده صدای خنده ی واقعی تمام دخترها توی شهر بپیچد آن وقت میبینید که دنیایتان با شیطنت های دخترانه چقدر شیرین تر میشود.
خیلی خوب است که به دخترانگی هایشان احترام بگذارید ، از موهای بلندی که روی فرش و سرامیک و گاهی توی غذایتان پیدا میشود گله نکنید:) به لاک های بدرنگشان نخندید ، اگر پول هایشان را جمع میکنند و برای خودشان رژ لب های رنگارنگ میخرند ذوق کنید ، برایشان بستنی و نوتلا و لواشک های ترش هدیه بیاورید ، بگذارید لوس باشند و رفتارهای کودکانه شان را سرزنش نکنید ، از خنده های بلند و ابراز احساسات های عجیب غریبشان ایراد نگیرید تا بفهمند دختر بودن قشنگ ترین هدیه ایست که خدا به آنها داده است.
دخترها مثل گل می مانند لطفأ شما هم شاهزاده کوچولو باشید و از گل هایی که دوستشان دارید مراقبت کنید .

نازنین عابدین پور
#شما_فرستادین
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
چو در دامِ غمی اُفتی، پَر و بال آنقَـدَر می‌زن
که باشد قدرتِ پرواز اگر روزی رها گردی!

کلیم کاشانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
سالهای کودکی...روزهای کوتاه روزه های بلند،سفره ای پربرکت زولبیا،بامیه نان وپنیر و آش و حلیمی خوش عطر
ربنای شجریان و سریالهای بعد افطار..عطر خوب سحری های دم کرده مادر و شوق نزدیکتر شدن به خدا ...
الهی شکرت اگر امسال هم لایقم بدانی
رمضان مبارک
@adelehz
یک بار دیگر رمضان آغاز شد .
خیلی ها اهل روزه گرفتن هستیم .خیلی ها نمی گیریم. بسیاری در حسرت روزه گرفتن اما از نظر جسمی ناتوان
همه اما دعوتیم به مهمانی اش ...
در این ماه بیایم همدیگر را بهتر درک کنیم اگر اهل روزه گرفتن هستیم .مرحبا، اما خودمان را برتر از بقیه ندانیم .به کسی چشم غره نرویم .این معامله ی بین ما و اوست .زیبا نیست که آنچه بین ما و اوست را با چشم و ابرو آمدن برای دیگران کم اجر کنیم‌.
حیف ست که اگر تنها دهانمان برای خوردن روزه باشد نه برای حرف نا زیبا و تلخ نزدن .
و اگر اهل روزه گرفتن نیستیم بدانیم که حق نداریم به اعتقاد آن کس که برای نزدیک تر شدن به خدایش تمام روز را گرسنه و تشنه میماند کوچکترین بی احترامی بکنیم .
و اگر شرایط جسمی مان اجازه روزه گرفتن به ما نمیدهد بدانیم که در دعای روزه داران فراموش نمی شویم و سفره ی الله آنقدر گسترده ست که حتما در گوشه اش جایی برای ما ناتوانان هم یافت میشود...
در این ماه از او میخواهیم که این سرگشتگان صحرای هستی را در آغوشش جا دهد و سفره اش را برای بندگان خسته اش بگستراند و بداند که هر روز بیشتر به رحمت کبریایی اش محتاجیم.
و ما چه هستیم جز قطرگانی از دریای هستی اش
بارالها،فراموشمان نکن و دست این ناتوانان را چنان بگیر که در شان شاهانه ی توست .
پروردگارا گره از کارهایمان بگشا
مریضانمان را شفا بخش که هوالشافی
و در دلهایمان آنچنان ایمان و آرامشی لبریز کن که جز یادت هیچ چیز اراممان نکند
صاحب خانه بنگر که بر کلون در چنان میکوبیم و تو خوب میدانی که از کرم شاهانه ات پاسخ ندادن بدور باشد .
ما محتاجانیم و تو بی نیاز
ما در راه مانده و تو صاحب راه
ما پشت در ایستاده گان و تو صاحب خانه
بگشا بارالها در خانه ات را امسال هم به تمنا آمده ایم...
رمضان مبارک .
#عادله_زمانی
@adelehz