"زنی که‌گم کردم "
4.43K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
میخواستم خطها بنویسم
اما دیدم‌مجالش نیست
فقط میگم که سالی که گذشت مارا خسته کرد
وسالی که پیش روست پرست از ناشناخته ها
پس سال قبل را رها کرده و به سال آینده امید می بندیم ..
خدایا مارا رها مکن
و مارا فراموش نکن
همین
سال نو مبارک
با احترام و عشق

#عادله_زمانی
@adelehz
"زنی که‌گم کردم "
🙄😁 @adelehz
یه دوست آذری زبان داشتم
اهل تبریز
هر وقت حرف میزد با لذت به لهجه اش گوش میدادم
صدای خنده هاش هنوز تو گوشمه
شب سال نو یهو یادش افتادم
هرجا هستی رفیق نونت گرم و آبت سرد❤️
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
زندگی همین هوای حیرت است
آن جوانه ای که چشم بسته،
بی قرارِ فرصت است
یک اشاره
زندگی همین تبسم طبیعت است...🌱

پ.ن. پامچال رنگی های بالکن خونه ما،کاهوهای تازه جوانه زده مون😗، مَش های نوبرانه و جوانه های خوشگل سبزه عید، درخت پرشکوفه مون، نازگلای لب دیوار، شمارش معکوس‌ِ بهارِ امسال
مهسا از فرانسه
#گل_من
#زندگی_ادامه_داره
@adelehz
شهر مزارشریف در شمال ولایت بلخ در شمال افغانستان امروزی هرساله شاهد هزاران هکتار دشت پوشیده شده از شقایق وحشی که به زبان محلی گل سرخ نامیده میشود،ست.
باآغاز رویش گلهای وحشی در این شهر جشنی به نام میله ی(meleh) گل سرخ آغاز میشود که طی آن مردمان شهر و روستاها به دشت های گل سرخ می روند و به برپایی ساز وآواز و خوشی برای آغاز این سال نوی خورشیدی میپردازند.
صدها سال پیش در زمان صدرات امیر علی شیرنوایی وزیر مشهور ومقتدر دولت تیموری در هرات ،دختری به نام عایشه می زیسته است .روایت ست که عایشه دختریکی از تجاران و افراد ثروتمند هرات بوده ست.روزی جوان فقیر و علم آموزی که دریکی از مدارس بزرگ آن زمان هرات مشغول به فراگیری علم بوده به نام ملا محمد از مسیری که عایشه و دوستانش در ان بودند میگذرد عایشه و ملامحمد با دیدن یکدیگر یک دل نه و صد دل عاشق هم میشوند و به یکدیگر دل می دهند.
آنها میدانند که پدر عایشه راضی به این وصلت نمیشود ..عایشه نذر میکند که اگر به ملامحمد برسد به مزارشریف سفر کند و مرقد علی بن ابی طالب (بنا به اعتقاد افغانان مرقد علی بن ابی طالب در شهر مزارشریف بلخ واقع ست )را زیارت کند ودر جشن گل سرخ به همراه ملا محمد اشتراک ورزد.
روزی عایشه همراه بادوستان ودیگر زنان در باغی از باغات آباد هرات نشسته بوده ست که به اصرار دخترکان با صدای خوبش اواز میخواند وبه نشان عشق ملامحمد میخواند که:
بیا که بریم به مزار ،ملامحمدجان
سیل گل لاله زار،وا وا دلبرجان
(سیل به معنای تماشا) ازقضا امیرعلی شیرنوایی وزیر اعظم بهمراه همراهان وملازمان از کنار آن باغ میگذرد وصدای عایشه به گوشش میرسد ..امیر سخت کنجکاو شده و به سراغ باغ میرود وپس از پرس وجوهای فراوان از اصل ماجرا اگاه میگردد.پس از اگاهی امیر او پدر عایشه را فرا میخواند و شخصا عایشه را برای جوانک فقیر اما عاشق خواستگاری میکند که البته پدر او نیز نمیتواند سخن وزیر اعظم را رد کند و موافقت میکند.
امیرعلی شیرنوایی هزینه ی عروسی آن دو را میپردازد خانه ای برایشان فراهم می آورد وشغلی منصبی به ملامحمد میدهد ..
درپایان روزی امیر به عایشه میگوید حالا زمان ادای نذرت فرارسیده ست و او و ملامحمد را همراه با کاروانی از هرات به مزارشریف می فرستد.
از ان زمان تا به امروز هرسال در آستانه ی بهار هزاران نفرازسرتاسر افغانستان به دشت گل سرخ می روند و این جشن را با اواز عایشه و آهنگ معروف بیا که بریم به مزار تجلیل میکنند .
تا بیاد داشته باشند که عشق واقعی هزاران فرسنگ راه غیر ممکن را آسان طی میکند وبه مقصد می رسد.
#عادله_زمانی
@adelehz
جان دگرم بخش که آن جان
که تو دادی
چندان ز غمت خاک به سر ریخت
که تن شد

مولانای جان
عکس از میترا
#گل_من
#زندگی_ادامه_داره
@adelehz
الان دقیقا چه روزی و چه سالیه ؟ 🤔

سال ۹۸ که تموم شده
سال ۹۹ که ساعت ۷ صبحه
اسیر شدیم بقران

از کاف
@adelehz
سال خورشیدی ۱۳۹۹ مبارک
امیدواریم امسال سال تجربه های شیرین و اتفاقات خوب باشد .
نوروز مبارک
@adelehz
بر ما گذشت نیک و بد، اما تو روزگار
فکری به حال خویش کن این روزگار نیست!
عماد خراسانی
عکس از آرزو
#گل_من
#زندگی_ادامه_داره
@adelehz
آن شب كه تو در كنار مايي روز است
و آن روز كه با تو مي رود نوروز است

سعدي
@adelehz
میدانی جان من
عشق چیست؟
عشق همان بذر سیاه و کوچک و بی جانی ست
که در خاک دلم کاشته ای
و امروز گلی شده ست که عالم را مفتون رنگش میکند.
عشق چنین معجزه ای ست جانانم
#عادله_زمانی
عکس سپیده مسعودی
#گل_من
#زندگی_ادامه_داره
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
خدایا این بازی و تمومش کن 🤦‍♀و اجازه بده ما دوباره به شیرینی فروشی ها برگردیم
و بدون ترس جعبه های کیک و شیرینی و پر کنیم😅
@adelehz
‏ولی هرجوری نگاه میکنی این پیامای کیلویی تبریک عید که یکی برای همه کپی پیست میشن، خیلی منحوس و بی‌مایه و روی اعصابن، حرفی و چیزی که برای خود آدم نباشه، ارزشی نداره واقعا

یک مماس
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به خود پناهم ده
که در پناه تو آواز رازها جاری ست
و در کنار تو بوی بهار می اید

حمید مصدق


عکس از فاطمه
#گل_من
#زندگی_ادامه_داره
@adelehz
عشق را میشود قرنطینه کرد؟
@adelehz
از باغچـه سبـزِ دلــم
تُــو گُلِ سـر سبدی..

عکس از الهام
#گل_من
#زندگی_ادامه_داره
@adelehz
میدانی مردی که با او خندیده باشم جذاب ست ولی عشق واقعی مردی ست که بتواند شانه ی گریه هایم باشد .
شاید بگویی مرد نباید طاقت دیدن اشک زن را داشته باشد اما من میگویم مرد واقعی دلدار اشکهای زن ست و همان کسی ست که نخواهد گذاشت زنی به خاطر اشتباه او اشک بریزد.
#عادله_زمانی
@adelehz
خندان و تازه رویی،سرسبز و مشک بویی
همرنگ یار مایی یا رنگ از او خریدی؟!

مولانای جان

تارا
#گل_من
#زندگی_ادامه_داره

@adelehz