"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
کرونا به ما آموخت که آدمهای ثروتمندی هستیم ولی به ثروت مان توجهی نداریم .
امروز که حسرت یک پیاده روی بدون استرس در خیابان،حسرت خوردن یک ساندویچ کوکتل پنیری با خیارشور اضافه حسرت خرید از دست فروشان مترو ،دست کشیدن بدون ترس روی کتابهای کتابفروشی تنفس کردن هوای سرد سر صبح را می خوریم..
می فهمیم که ثروت مند بودیم و نفهمیدیم
حالا که روزهاست توی خانه نشستیم و دلمان برای گرم شدن زیر آفتاب کم رمق زمستانی توی ماشین تنگ شده که چشمانمان را ببندیم و از مبتلا شدن نترسیم...
ما آدمهای ناشکر و ناسپاسی بودیم که قدر داشته هایمان را نفهمیدیم...
فقط وقتی قرار شد از دستشان بدهیم دلمان لرزید
و آن هم چه لرزیدنی
خدا کند خداوند زودتر همان دلخوشی های کوچکمان را به ما برگرداند...
#عادله_زمانی
@adelehz
بغل هم‌میکنید مثل قو طرف احاطه کنید و در درون تون حبسش کنید😍
@adelehz
گشت روشن مطلع صبح امید ابن حسام
ظلمت شب می رود خورشید تابان می رسد

ابن حسام خوسفی
# امید
@adelehz
زندگی سفر کوتاهی ست که ارزش جنگیدن دارد
جنگیدن برای بدست آوردن کسانی که دوستشان داری و یا چیزهایی
زندگی فرصت سفر کوتاهی ست ولی آنقدر لذت بخش ست که دلت نمی خواهد بود تمام شود
قدر زندگی را بدان
این طلیعه ی الهی ارزش زیادی دارد
میلیونها آدم آن زیر،زیر خاک خوابیده اند که آرزویشان این بود تا بتوانند فقط یک روز دیگر زندگی کنند.
#عادله_زمانی
@adelehz
اینجا کسی‌ست پنهان،
چون جان و خوشتر از جان ..
باغی به من نموده،
ایوان من گرفته ..


مولانای جان
@adelehz
🔴جدیدترین توصیه WHO(سازمان بهداشت جهانی)برای پیشگیری از کرونا:

۱- ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست های خود را به بینی و دهان خود بزنید.

۲- ویروس کرونا در سطوح پارچه ای تا ۶-۱۲ ساعت
و فلزی ۱۲- ۲۰ساعت
و در سطح استیل تا ۲۰ روز! زنده است.

۳- این ویروس تا ۶۰- درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به بالا میمیرد
پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد.

۴- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود

۵- لباس ها را زیر نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ ها خشک کنید.

۶- با آب گرم حمام کنید.

۷- به هیچوجه آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم ، قهوه گرم ، و دمنوشهای گرم) بنوشید.

۸- کلونی ( محل تجمع) اصلی این ویروس در بینی است پس مرتب بینیتان را با آب گرم شستشو دهید.

۹- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید آدامس بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود.

۱۰-محل زندگی و کارتان تهویه مناسب داشته باشد.

۱۱- مهم در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰-۱۵ ثانیه نفستان را نگهدارید و سپس بازدم انجام دهید، اگر سرفه پیدا کردید و یا تنگی نفس حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.
نگذارید به مشکل تنفسی دچار شوید و سپس به دکتر مراجعه کنید چون شاید دیر باشد.

۱۲- اگر به بیرون از خانه میروید( کارمند، کارگر، مغازه دار و...)هستید، اولا : فاصله ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید و دوم: مهم بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس کفش هایتان منبع مهم آلودگی است بهیچ وجه آنرا داخل خانه نیاورید .

۱۳- موقع عطسه کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود.

۱۴- بعلت درشت بودن این ویروس هر ماسکی می تواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد( پارچه ای ، ویبریلی، با دستمال کاغذی و... )بشرطی که خشک باشد یعنی باید ماسک ها را مرتبا عوض کرد .

۱۵- لزومی ندارد همه ی لباسهایی که میپوشیم را بشوریم بلکه روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آنرا پاک می کند.

۱۶- پس از شستشوی دستها وقتی به جای آلوده نمیرویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به اگزما دچار نشویم.

@adelehz
ویروس #کرونا می‌تواند تا ۹۶ ساعت روی صفحه نمایش موبایل زنده بماند
🔺تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند تا ۹۶ ساعت روی صفحه نمایش گوشی‌های تلفن همراه کاربران زنده بماند و دوام بیاورد.
🔺ررودرا چاناپاناور، ایمنولوژیست و پژوهشگر در مرکز علم سلامت در دانشگاه تنسی آمریکا که درباره ویروس کرونا تحقیق کرده، می‌گوید این ویروس می‌تواند روی سطوحی همچون صفحه نمایش موبایل‌ها تا ۹۶ ساعت یا ۴ روز در دمای طبیعی اتاق زنده بماند/ یورونیوز

پ.ن هربار از بیرون میاید با الکل و گوش پاکن صفحه و قاب گوشی و تمیز کنید

@adelehz
باهم بمانید حتی اگر سخت بود
سالها بعد کنار هم به سالهایی که سخت بود و گذشت خواهید خندید
ولی اگر دستان هم را رها کنید
سالها بعد حسرت خواهید خورد
و حسرت گزنده ترین حس دنیاست...
#عادله_زمانی
@adelehz
خدایا خودت
حافظ ما و عزیزانمان باش
شب خوش ❤️
@adelehz
لبخند تو را چند صباحیست ندیدم
یک بار دگر خانه‌ات آباد بگو سیب...

متین فروزنده
@adelehz
میدانی همه چیز در گفتگو زیباست
تو زیبا میگویی من زیبا میشنوم و برعکس
اما....
اما جان‌من از حرف تا عمل کوهها فاصله ست..کوههای سیاه و سخت
میخواهم بدانی که همیشه همه چیز خوب پیش نمی رود
ولی یک چیز همیشه ثابت ست
اینکه دل نگرانی بخشی از دوست داشتن ست...
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
‏ماریا آبراموویچ سال 2010 به مدت سه ماه پرفورمنس سکوت اجرا کرد.
بر روی یک صندلی می‌نشست و با مخاطب بی‌حرف تنها ارتباط چشمی داشت.
یکی از مخاطبین، عشق 22 سال قبلش بود.عشقی قدیمی و نافرجام
زنده شدن عشق قدیمی، خاطرات و احساسات را به راحتی میتوان در چهره های شان دید
بغض، اشک، دست‌ گرفتن، و تشویق‌ حضار...
ماریا اما دیروز
در فیسبوکش اعلام کرد که
ان یار سالهای دور،درگذشت...
همین...
@adelehz
جهان استوار نمی ماند
مگر با سری خمیده
روی شانه های کسی که دوستش داریم !

سوزان علیوان
@adelehz
امروز صبح حوالی ساعت چهار ونیم یا پنج از خواب بیدار شدم ،عادت دارم وقتی خوابم کامل میشود یا وقتی چیزی ناراحتم میکند زود از خواب بیدار شوم و اصلا حس خواب آلودگی نداشته باشم‌.رفتم کنار پنجره میخواستم شهر را در این آرامش غم آلود تماشا کنم.راستش من دلم برای این شهر تنگ شده ست...در آن سکوت صبحگاهی و در آن تاریک روشن غم اندود صدای خش خش جاروی رفتگر تنها صدای قاتل سکوت بود چیز تعجب آوری نبود .اما ناگهان با نزدیک شدن صدای خش خش به زیر پنجره، طنینی دیگر بهمراه صدای جارو در فضا پیچید!رفتگر خوش ذوق محله داشت آهنگ معین گوش میداد و کارش را میکرد.راستش را بگویم در آن صبح غم اندود خاکستری شنیدن صدای موزیک نور روشنی در دلم انداخت،انگار صدای امید بود انگار صدای روشنی بعد از سیاهی انگار کسی میخواست بگوید دوباره امید و شور به خانه برمیگردد دل قوی دار که سحر نزدیک ست...
حیفم آمد ننویسم
نوشتم تا بگویم خدا و امید تنها گنجینه ی این روزهای ما هستند.
همین
#عادله_زمانی
عکس از نرگس
بوستان گفتگوی تهران
صدای پای بهار
@adelehz
🔻"هيچى سلامتى "!

🔹اين همون جمله ى كوتاهيه كه تا همين دو سه هفته قبل، در جوابِ "چه خبر" خيلى راحت به زبون مياورديمش، اما حالا شايد متوجه شده باشيم كه سلامتى واقعاااا "مهم ترين چيزه"!

🔸شايد حالا متوجه شده باشيم كه همون دور زدنِ ساده تو ماشين با رفيقمون خيلى خوب بود و قدرشو ندونستيم.
همون قهوه اى كه تو كافه بى خيالِ دنيا، سفارش ميداديم خيلى ميچسبيد
همون پيتزايى كه يهويى هوس ميكرديم و با يه تلفن مياوردن دمِ خونه خيلى حال ميداد.
همون چرخ زدنِ الكى تو پاساژ و خيابون، نعمتِ بزرگى بود.

🔹شايد اگه از دلِ اين بحران خوب و خوش بيرون بيايم،
ديگه وقتى كه حوصلمون سر رفته، نگيم: اى بابا اينم شد زندگى؟!
يا سرِ يه ناراحتىِ كوچيک به اين دنيا بد و بيراه نگيم

🔺شايد اگه اين روزاى سخت بخير بگذره، از اين به بعد تو جوابِ چه خبر؟ بگيم: "خداروشكر، سلامتى"

✍️غزال نبى
@adelehz
من يك مهاجرم
از رويايى به روياى ديگر...


شب زیبا
@adelehz
اگرچه ما نتوانیم ببینیم اگرچه ما اسیر در خانه ها باشیم اگرچه امسال لذت فرو بردن هوای بهاری در ریه هایمان با خیال آسوده نداشته باشیم ولی حقیقت این ست که زندگی به راهش ادامه می دهد .زندگی منتظر ما نمی ماند ببینیم و درس بگیریم که بعد از این فقط از زندگی لذت ببریم و بس...
#عادله_زمانی
عکس از غلام‌نجاتی
تهران‌
صدای پای بهار
@adelehz
@adelehz
دیر یا زود
اتفاق می افتد
خودتان را نگیرید. شوخ‌طبعی نمک زندگی است و می تواند کام "کودک درون" دیگری را شیرین کند. خنده نیز گاهی بار سنگین وظیفه و مسئولیت را سبک می کند.

وقتی گرِچن بچه بود، یک روز به دلیل شیطنتی که کرده بود ، شروع کردم به نصیحت های مادرانه و بالاخره گفتم : "نمی دونم با تو چکار کنم." گفت : "می‌تونی منو ببوسی" . امروز یادم نیست موضوع چه بود، اما آن بوسه به یادم مانده است ‌.

📘 ماندن در وضعیت آخر
✍🏻 #امی_ب_هریس

@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
شاید خیلی ها تون الان دل و دماغ سال نو رو نداشته باشید ولی این و ببینید
و به خدا توکل کنید
از این مرحله هم به امید خدا عبور میکنیم .
#شما_فرستادین
@adelehz