"زنی که‌گم کردم "
4.35K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
صبح شده ست برخیز
برخیز و شروعی تازه را آغاز کن
به روزهای خوب کودکی مان فکر کن
یادت می آید صبح های خواب آلودی که در راه مدرسه شعر حفظ میکردیم و به سوی مدرسه می رفتیم؟
آن بیت سعدی یادت می آید؟مرغ تسبیح گوی و تو خاموش ؟
پس خاموش نباش از یک گنجشک کمتر نیستی شوق زندگی و زنده ماندن را فریاد بزن
#عادله_زمانی
@adelehz
خوب ست که بهار می آید
خوب ست که نرگس های شیراز در راهند
بین تمام اخبار بد
چه خبری خوب تر از این ؟
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
قدیم ترها
خیلی از خانه ها فرشهایی با زمینه ی قرمز و طرحهای یکسان و مشابهی مثل همین یکی داشتند..
خانه ها نور گیر بود .شبیه آپارتمانهای دلگیر حالای ما که بزور پرده های کلفت تاریکترش میکنیم نبود...
این عکس مرا به سالهای کودکی پرت کرد احساس میکنم دلم میخواهد به خانه ی کودکی هایم برگردم در یک روز زمستانی پرده را کنار بزنم و زیر آفتاب کم رمق اما گرم زمستان که از پنجره روی فرش خوش طرح و سرخ اتاق افتاده ،دراز بکشم زانوهایم را در آغوشم جمع کنم و به خوابی آرام و ساکت فرو روم...
چقدر این روزها به این خواب کودکانه نیازمندم...
#عادله_زمانی
@adelehz
خوشا هر باغ را بارانی از سبز
خوشا هر دشت را دامانی از سبز

برای هر دریچه سهمی از نور
لب هر پنجره گلدانی از سبز

قیصر امین‌ پور
عکس از پریسا راغیان
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اسفند مظلوم ترین ماه سال ست .تصور کن باشی اما کسی نبیندت چون همه منتظر پایانت هستند.هیچ کس نخواهد که طولانی شوی..
اما واقعیت این ست که لذتی در اسفند وجود دارد در هیچ نوروزی نیست چون انتظار شیرینی در اسفند هست که حتی در خود بهار نیست.
#عادله_زمانی
@adelehz
"زنی که‌گم کردم "
امسال سال این خنگول جان می باشد :) درطالع بینی چینی سال خوک سال فراوانی ثروت و مال ست . @adelehz
خدا برت داره با این سالت 🤐
از اول سال داریم یک ریز می خوریم 😑
اینم از غول مرحله آخر
کرونا☹️😷
@adelehz
یک راز پنهان در هر دوست داشتن و یا عشقی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و نادیده نگرفتش
میانه ی حال خوب یک رابطه شاید خیلی ها از ترس بدشگون بودن به این راز فکر نکنند و با خودشان بگویند که ای بابا چرا فکرهای بد بکنم وقتی همه چیز اینقدر زیباست.
اما واقعیت این ست که حتی زمانی که همه چیز زیباست بازهم باید این راز را نادیده نگرفت .
راز داستان ما ساده اما تلخ ست .واقعی ست هرچقدر بخواهی انکارش کنی بازهم از یک گوشه ی رابطه ات بیرون می زند و میگوید سلااام من آمدم.
و تو متحیر میمانی که چه کنی ...
وقتی کسی به تو میگوید دوستت دارد و عمیقا عاشقت هست و تو تنها رنگ دنیای او هستی بدیهی ست که شاد میشوی و دلت میخواهد این ها را باور کنی و اصلا شاید هم تمام این حرفها واقعی باشد و عقل حکم بر باور کردن شان نماید اما .....
اما راز کوچک ما این ست که حتی عقل هم نمی تواند تضمین کند که تو همیشه دوست داشته خواهی شد و یا همیشه معشوق باقی خواهی ماند .
احساس میکنم این راز چیز آزار دهنده ای ست .
یعنی وقتی یک روزی در خلوت خودت وقتی همه چیز عادی بنظر می رسد از خودت می پرسی چرا رفتارش با آن روزها فرق میکند؟و آن اولین جوابی که به ذهنت می رسد ...
بله،همان اولین جواب لعنتی
انتحار روان و روحت خواهد بود .
اینکه شاید دیگر آن قدر که قبلا عاشقم بود نیست و انقدر که میگفت این عشق ابدی نبود .
خصوصا اگر کسی بوده باشی که به سختی و او اطمینان کرده باشی مثل بچه گربه ی زخم خورده ای که از هر آدمی می ترسد چون یکی از آدمها او را با سنگ زده ست.اما بازهم با تمام سختی به یکی از آنها که به طرفش آمده اطمینان کرده و تصور کن چه درد بدی دارد اگر از همان آدم زخمی تازه دریافت کند.
باری،این راز خیلی کوچک ست اما واقعی ست .در نقطه ای از زندگی به این نتیجه میرسی که دیگر آن طوری که فکر میکردی عزیز نیستی تو همان آدمی تغییر نکردی ولی طرفت شاید دیگر به بودنت یا به آرامشت نیازی ندارد .
من اگر به این راز پی ببرم دلم هیچ چیز نمی خواهد نه انتقام،نه کینه،نه مقابله به مثل ...من اگر بفهمم که دیگر آنقدر مهم نیستم که بودم خواهم رفت .
نه با دلخوری یا حتی قهر می روم چون دلم نمی خواهد تکرارِ مکرر یک صحنه ی دراماتیک فیلمی قدیمی باشم
می روم چون دلم میخواهد همیشه فیلم تازه اکران شده ی زندگیش به حساب بیایم با همان زیبایی با همان اشتیاق برای کشفم...
همین
#عادله_زمانی
@adelehz
به بهانه ای برای خندیدن
نیازمندیم
@adelehz
یک نکته درباره انتقال ویروس کرونا👌

🔹تا زمانی که تماس بدنی حاصل نشه و دست آلوده با چشم، بینی یا دهان تماس نداشته باشه انتقال بیماری ممکن نیست مگر اینکه ماسک نزده باشید و شخصی که آلودست مستقیم توی صورت شما عطسه یا سرفه کنه

🔹این بیماری در عین حساس بودن جلوگیری ازش بسیار ساده ست. سعی کنید اطلاع رسانی کنید برای رعایت نکات ایمنی.

@adelehz
دوباره جمعه رسیده ست .
خلائی نامرئی میان اتاق نشسته ست .انگار چیزی و یا شاید هم کسی کم آمده ست .عکسهای قدیمی در ظاهر میخندند ولی در درونشان طوفان ست .
و ظرفهای چینی خیلی قدیمی دیگر برای ناهار جمعه از گنجه ها بیرون نمی آیند. به آن دلیل که توهم میدانی به دلیل اینکه بسیاری از مهمانان آن سالها حالا دیگر نیستند...یا برای همیشه رفته اند یا آنچنان در زمانه گم شده اند که به این اسانی ها پیدا نخواهند شد...
بازهم جمعه رسید...
#عادله_زمانی
@adelehz
جمعه ها
آغاز
دوست داشتنت نیست
اما میتواند ادامه ی خوبی باشد برای داستان دوست داشتنت
جمعه ها تعطیل ست و ساکت
فرصت خواستنت بیشتر
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آموزش تهیه ماسک با دستمال کاغذی
@adelehz
انواع "ماسک های تنفسی"

■ با توجه به بحث شیوع و بروز یا اپیدیمی بیماریهای مسری(از جمله "کوروناویروس" و "آنفلوانزای N1H1") ، ممکن است به مردم توصیه شود تا با بکارگیری "ماسک تنفسی" از خود محافظت کنند. لازم می دانم تا شهروندان با انواع این ماسک ها قدری آشنایی داشته باشند.

■"ماسک های پزشکی یا جراحی"، برای محافظت در برابر ذارت معلق عفونی در هوا، عموما در حین عمل جراحی بکار گرفته می شوند. این ماسک ها برای پوشاندن دهان و بینی فرد طراحی شده و می توانند ورود ذرات بزرگ، ترشحات و ... را به سیستم تنفسی مسدود کنند.اما ذرات کوچک ممکن است از آنها عبور کنند.

■ماسک فیلتر دار FFP1 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 5 میکرون با فیلتراسیون 80 درصد،

■ماسک فیلتر دار FFP2 : مناسب برای ذرات بین 2 تا 5 میکرون با فیلتراسیون 94 درصد

■ماسک فیلتر دار FFP3 : مناسب برای ذرات کوچکتر از 2 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد

■ماسک N95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن

■ماسک N99 :مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن

■ماسک N100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن

■ماسک R95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت

■ماسک R99 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت

■ماسک R100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت

■ماسک P95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و مقاوم نسبت به روغن

■ماسک P99 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و مقاوم نسبت به روغن

■ماسک P100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و مقاوم نسبت به روغن

■ماسک فیلتردار کربن دار :

در این نوع ماسک ها وجود چند لایه کربن اکیتو، مانع از نفوذ بوی آلودگی و گازهای مضر هوا به داخل ماسک می شوند.

■به طور کلی ،عمر مفید ماسک فیلتردار N95 وFFP2حدود 8ساعت کاری است.این ماسک ها در سه حالت زیر باید تعویض شود :

●اگر قالب کاسه ای شکل ماسک فرم خود را از دست داده باشد و بطور کامل روی صورت محکم نچسبده و باعث نشت هوای بیرون به درون ماسک شود.

●اگر با وجود ماسک روی صورت بوی دود و هوای آلوده بیرون احساس شود.

●اگر فیلتر ماسک کثیف شده و گرد و غبار روی سطح آن قابل تمیز شدن نباشد.

■ماسک N95 برای جلوگیری از نفوذ 95٪ ذرات بسیار کوچک استفاده می شود. بر خلاف ماسک های پزشکی ، ماسک N95 با امنیت بیشتری روی صورت قرار می گیرد و می تواند تا ورود 95٪ از ذرات بسیار کوچک را مسدود کند.

■ قبل از لمس ماسک، دست ها باید حداقل 20 ثانیه با آب و صابون شسته شده بعدا به کمک یک دستمال کاغذی تمیز خشک شوند. ماسک برای وجود هر نوع نقص ، سوراخ و پارگی باید چک شود.

گردآوری و ویرایش:
دکتر برهان ولدبیگی
@adelehz
ذوق رسیدن عید و دارین؟
anonymous poll

نه امسال اصلا ذوق ندارم😔 – 133
👍👍👍👍👍👍👍 72%

بله 😍 – 53
👍👍👍 28%

👥 186 people voted so far. Poll closed.
همه ی ما در زندگی چیزی مشابهه را تجربه کرده ایم.ادمهایی بودند که ما بی اندازه دوستشان داشتیم و بی حساب به آنها عشق می ورزیدیم .نگرانشان بودیم و بسیار دلتنگ شان
برایشان خوابهای خوب می دیدیم و اگر روزی در موردشان کابوسی دیده بودیم آن روزمان تا شب سیاه می گذشت.
تا اینجا همه چیز عادی بود اما چه چیزی رخ داد که ورق را برگرداند؟
آنها مثل ما نبودند!
آنها نگرانمان نمی شدند و جواب دلتنگی هایمان را گاهی به زور می دادند.دلشان برایمان تنگ نمی شد و هرگز خوابهای خوب برایمان نمی دیدند. بعید بنظر می رسید که کابوسی در موردمان دیده باشند اما اگر هم اتفاق می افتاد آنقدر برایشان مهم نبود تا صبح ِزود به ما پیام دهند و احوالمان را بپرسند.
پیامها و تماسهای مان را روی گوشی هایشان می دیدند و به بهانه کار داشتن پاسخی برایش درنظر نمیگرفتند‌.
همه ی ما آدمهایی که به آنها عشق دادیم و از بی توجهی هایشان مدتها چشم پوشیدیم .یک روز صبح از خواب بیدار شدیم و با خودمان گفتم بنظرم وقتش رسیده ست!
وقت برگشتن به خود و بها دادن به خودِمهربان و دلسوزمان..وقت حفاظت کردن از روح ارزشمندمان
یک روز صبح ما تلفن آن آدمهای نامهربان را از گوشی هایمان پاک کردیم و آنقدر به آنها پیام ندادیم که چت شان به انتهای صفحه ی تلگراممان رسید‌.اولش هر بار که تلفن مان زنگ خورد خیال کردیم نامهربانها هستند اما ..هربار که سرخورده شدیم از اشتباه بغض ها را فرو دادیم و یک روز دیگر بغض هم نکردیم .
یک روز صبح بلاخره بعد از مدتها نامهربان ها به تلفن هایمان زنگ زدند !
و میتوانید حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟
ما تماس شان را دیدیم و دلمان نلرزید و دستمان هم بروی دکمه ی سبز قبول تماس نرفت.
بله ؛یک روز ما توانستیم نامهربان ها را از زندگی مان حذف کنیم و محبت مان را خرج آدمهایی که برایمان ارزشی قائل نبودند نکنیم .
و این پیروزی قطعا از ما قهرمانانی بزرگ در زندگی خواهد ساخت.
همین
#عادله_زمانی
@adelehz
من کشته ی دو خط آخر جواب باباش هستم
چرا اذیت میکنید باباها رو 😍
@adelehz
یک عده مریضن کلا :/
@adelehz