"زنی کهگم کردم "
🔴 دو نمونه مثبت کرونا در ایران در نتایج آزمایش اولیه رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت: 🔹 آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونههای ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در…
نکته ترسناکش اینه که این دو نفر اصلا سفر خارج از استانی هم نداشتند چه برسه به خارج از کشور و اصلا علت آلودگی شون روشن نیست ☠
@adelehz
@adelehz
خداوندا
خودت بخیر بگردان عاقبت مان را
هر آنچه که خودمان هم از آن آگاه نیستیم .
خداوندا از هر آنچه نمی دانیم و نمی فهمیم چه باید بکنیم محفوظ مان دار
و خدا و ناخدای این کشتی شکسته زندگی مان باش.
آمین
#عادله_زمانی
@adelehz
شب خوش
خودت بخیر بگردان عاقبت مان را
هر آنچه که خودمان هم از آن آگاه نیستیم .
خداوندا از هر آنچه نمی دانیم و نمی فهمیم چه باید بکنیم محفوظ مان دار
و خدا و ناخدای این کشتی شکسته زندگی مان باش.
آمین
#عادله_زمانی
@adelehz
شب خوش
صبح شده ست برخیز
برخیز و شروعی تازه را آغاز کن
به روزهای خوب کودکی مان فکر کن
یادت می آید صبح های خواب آلودی که در راه مدرسه شعر حفظ میکردیم و به سوی مدرسه می رفتیم؟
آن بیت سعدی یادت می آید؟مرغ تسبیح گوی و تو خاموش ؟
پس خاموش نباش از یک گنجشک کمتر نیستی شوق زندگی و زنده ماندن را فریاد بزن
#عادله_زمانی
@adelehz
برخیز و شروعی تازه را آغاز کن
به روزهای خوب کودکی مان فکر کن
یادت می آید صبح های خواب آلودی که در راه مدرسه شعر حفظ میکردیم و به سوی مدرسه می رفتیم؟
آن بیت سعدی یادت می آید؟مرغ تسبیح گوی و تو خاموش ؟
پس خاموش نباش از یک گنجشک کمتر نیستی شوق زندگی و زنده ماندن را فریاد بزن
#عادله_زمانی
@adelehz
خوب ست که بهار می آید
خوب ست که نرگس های شیراز در راهند
بین تمام اخبار بد
چه خبری خوب تر از این ؟
#عادله_زمانی
@adelehz
خوب ست که نرگس های شیراز در راهند
بین تمام اخبار بد
چه خبری خوب تر از این ؟
#عادله_زمانی
@adelehz
Forwarded from "زنی کهگم کردم "
قدیم ترها
خیلی از خانه ها فرشهایی با زمینه ی قرمز و طرحهای یکسان و مشابهی مثل همین یکی داشتند..
خانه ها نور گیر بود .شبیه آپارتمانهای دلگیر حالای ما که بزور پرده های کلفت تاریکترش میکنیم نبود...
این عکس مرا به سالهای کودکی پرت کرد احساس میکنم دلم میخواهد به خانه ی کودکی هایم برگردم در یک روز زمستانی پرده را کنار بزنم و زیر آفتاب کم رمق اما گرم زمستان که از پنجره روی فرش خوش طرح و سرخ اتاق افتاده ،دراز بکشم زانوهایم را در آغوشم جمع کنم و به خوابی آرام و ساکت فرو روم...
چقدر این روزها به این خواب کودکانه نیازمندم...
#عادله_زمانی
@adelehz
خیلی از خانه ها فرشهایی با زمینه ی قرمز و طرحهای یکسان و مشابهی مثل همین یکی داشتند..
خانه ها نور گیر بود .شبیه آپارتمانهای دلگیر حالای ما که بزور پرده های کلفت تاریکترش میکنیم نبود...
این عکس مرا به سالهای کودکی پرت کرد احساس میکنم دلم میخواهد به خانه ی کودکی هایم برگردم در یک روز زمستانی پرده را کنار بزنم و زیر آفتاب کم رمق اما گرم زمستان که از پنجره روی فرش خوش طرح و سرخ اتاق افتاده ،دراز بکشم زانوهایم را در آغوشم جمع کنم و به خوابی آرام و ساکت فرو روم...
چقدر این روزها به این خواب کودکانه نیازمندم...
#عادله_زمانی
@adelehz
خوشا هر باغ را بارانی از سبز
خوشا هر دشت را دامانی از سبز
برای هر دریچه سهمی از نور
لب هر پنجره گلدانی از سبز
قیصر امین پور
عکس از پریسا راغیان
@adelehz
خوشا هر دشت را دامانی از سبز
برای هر دریچه سهمی از نور
لب هر پنجره گلدانی از سبز
قیصر امین پور
عکس از پریسا راغیان
@adelehz
Forwarded from "زنی کهگم کردم "
اسفند مظلوم ترین ماه سال ست .تصور کن باشی اما کسی نبیندت چون همه منتظر پایانت هستند.هیچ کس نخواهد که طولانی شوی..
اما واقعیت این ست که لذتی در اسفند وجود دارد در هیچ نوروزی نیست چون انتظار شیرینی در اسفند هست که حتی در خود بهار نیست.
#عادله_زمانی
@adelehz
اما واقعیت این ست که لذتی در اسفند وجود دارد در هیچ نوروزی نیست چون انتظار شیرینی در اسفند هست که حتی در خود بهار نیست.
#عادله_زمانی
@adelehz
یک راز پنهان در هر دوست داشتن و یا عشقی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و نادیده نگرفتش
میانه ی حال خوب یک رابطه شاید خیلی ها از ترس بدشگون بودن به این راز فکر نکنند و با خودشان بگویند که ای بابا چرا فکرهای بد بکنم وقتی همه چیز اینقدر زیباست.
اما واقعیت این ست که حتی زمانی که همه چیز زیباست بازهم باید این راز را نادیده نگرفت .
راز داستان ما ساده اما تلخ ست .واقعی ست هرچقدر بخواهی انکارش کنی بازهم از یک گوشه ی رابطه ات بیرون می زند و میگوید سلااام من آمدم.
و تو متحیر میمانی که چه کنی ...
وقتی کسی به تو میگوید دوستت دارد و عمیقا عاشقت هست و تو تنها رنگ دنیای او هستی بدیهی ست که شاد میشوی و دلت میخواهد این ها را باور کنی و اصلا شاید هم تمام این حرفها واقعی باشد و عقل حکم بر باور کردن شان نماید اما .....
اما راز کوچک ما این ست که حتی عقل هم نمی تواند تضمین کند که تو همیشه دوست داشته خواهی شد و یا همیشه معشوق باقی خواهی ماند .
احساس میکنم این راز چیز آزار دهنده ای ست .
یعنی وقتی یک روزی در خلوت خودت وقتی همه چیز عادی بنظر می رسد از خودت می پرسی چرا رفتارش با آن روزها فرق میکند؟و آن اولین جوابی که به ذهنت می رسد ...
بله،همان اولین جواب لعنتی
انتحار روان و روحت خواهد بود .
اینکه شاید دیگر آن قدر که قبلا عاشقم بود نیست و انقدر که میگفت این عشق ابدی نبود .
خصوصا اگر کسی بوده باشی که به سختی و او اطمینان کرده باشی مثل بچه گربه ی زخم خورده ای که از هر آدمی می ترسد چون یکی از آدمها او را با سنگ زده ست.اما بازهم با تمام سختی به یکی از آنها که به طرفش آمده اطمینان کرده و تصور کن چه درد بدی دارد اگر از همان آدم زخمی تازه دریافت کند.
باری،این راز خیلی کوچک ست اما واقعی ست .در نقطه ای از زندگی به این نتیجه میرسی که دیگر آن طوری که فکر میکردی عزیز نیستی تو همان آدمی تغییر نکردی ولی طرفت شاید دیگر به بودنت یا به آرامشت نیازی ندارد .
من اگر به این راز پی ببرم دلم هیچ چیز نمی خواهد نه انتقام،نه کینه،نه مقابله به مثل ...من اگر بفهمم که دیگر آنقدر مهم نیستم که بودم خواهم رفت .
نه با دلخوری یا حتی قهر می روم چون دلم نمی خواهد تکرارِ مکرر یک صحنه ی دراماتیک فیلمی قدیمی باشم
می روم چون دلم میخواهد همیشه فیلم تازه اکران شده ی زندگیش به حساب بیایم با همان زیبایی با همان اشتیاق برای کشفم...
همین
#عادله_زمانی
@adelehz
میانه ی حال خوب یک رابطه شاید خیلی ها از ترس بدشگون بودن به این راز فکر نکنند و با خودشان بگویند که ای بابا چرا فکرهای بد بکنم وقتی همه چیز اینقدر زیباست.
اما واقعیت این ست که حتی زمانی که همه چیز زیباست بازهم باید این راز را نادیده نگرفت .
راز داستان ما ساده اما تلخ ست .واقعی ست هرچقدر بخواهی انکارش کنی بازهم از یک گوشه ی رابطه ات بیرون می زند و میگوید سلااام من آمدم.
و تو متحیر میمانی که چه کنی ...
وقتی کسی به تو میگوید دوستت دارد و عمیقا عاشقت هست و تو تنها رنگ دنیای او هستی بدیهی ست که شاد میشوی و دلت میخواهد این ها را باور کنی و اصلا شاید هم تمام این حرفها واقعی باشد و عقل حکم بر باور کردن شان نماید اما .....
اما راز کوچک ما این ست که حتی عقل هم نمی تواند تضمین کند که تو همیشه دوست داشته خواهی شد و یا همیشه معشوق باقی خواهی ماند .
احساس میکنم این راز چیز آزار دهنده ای ست .
یعنی وقتی یک روزی در خلوت خودت وقتی همه چیز عادی بنظر می رسد از خودت می پرسی چرا رفتارش با آن روزها فرق میکند؟و آن اولین جوابی که به ذهنت می رسد ...
بله،همان اولین جواب لعنتی
انتحار روان و روحت خواهد بود .
اینکه شاید دیگر آن قدر که قبلا عاشقم بود نیست و انقدر که میگفت این عشق ابدی نبود .
خصوصا اگر کسی بوده باشی که به سختی و او اطمینان کرده باشی مثل بچه گربه ی زخم خورده ای که از هر آدمی می ترسد چون یکی از آدمها او را با سنگ زده ست.اما بازهم با تمام سختی به یکی از آنها که به طرفش آمده اطمینان کرده و تصور کن چه درد بدی دارد اگر از همان آدم زخمی تازه دریافت کند.
باری،این راز خیلی کوچک ست اما واقعی ست .در نقطه ای از زندگی به این نتیجه میرسی که دیگر آن طوری که فکر میکردی عزیز نیستی تو همان آدمی تغییر نکردی ولی طرفت شاید دیگر به بودنت یا به آرامشت نیازی ندارد .
من اگر به این راز پی ببرم دلم هیچ چیز نمی خواهد نه انتقام،نه کینه،نه مقابله به مثل ...من اگر بفهمم که دیگر آنقدر مهم نیستم که بودم خواهم رفت .
نه با دلخوری یا حتی قهر می روم چون دلم نمی خواهد تکرارِ مکرر یک صحنه ی دراماتیک فیلمی قدیمی باشم
می روم چون دلم میخواهد همیشه فیلم تازه اکران شده ی زندگیش به حساب بیایم با همان زیبایی با همان اشتیاق برای کشفم...
همین
#عادله_زمانی
@adelehz
یک نکته درباره انتقال ویروس کرونا👌
🔹تا زمانی که تماس بدنی حاصل نشه و دست آلوده با چشم، بینی یا دهان تماس نداشته باشه انتقال بیماری ممکن نیست مگر اینکه ماسک نزده باشید و شخصی که آلودست مستقیم توی صورت شما عطسه یا سرفه کنه
🔹این بیماری در عین حساس بودن جلوگیری ازش بسیار ساده ست. سعی کنید اطلاع رسانی کنید برای رعایت نکات ایمنی.
@adelehz
🔹تا زمانی که تماس بدنی حاصل نشه و دست آلوده با چشم، بینی یا دهان تماس نداشته باشه انتقال بیماری ممکن نیست مگر اینکه ماسک نزده باشید و شخصی که آلودست مستقیم توی صورت شما عطسه یا سرفه کنه
🔹این بیماری در عین حساس بودن جلوگیری ازش بسیار ساده ست. سعی کنید اطلاع رسانی کنید برای رعایت نکات ایمنی.
@adelehz
Forwarded from "زنی کهگم کردم "
دوباره جمعه رسیده ست .
خلائی نامرئی میان اتاق نشسته ست .انگار چیزی و یا شاید هم کسی کم آمده ست .عکسهای قدیمی در ظاهر میخندند ولی در درونشان طوفان ست .
و ظرفهای چینی خیلی قدیمی دیگر برای ناهار جمعه از گنجه ها بیرون نمی آیند. به آن دلیل که توهم میدانی به دلیل اینکه بسیاری از مهمانان آن سالها حالا دیگر نیستند...یا برای همیشه رفته اند یا آنچنان در زمانه گم شده اند که به این اسانی ها پیدا نخواهند شد...
بازهم جمعه رسید...
#عادله_زمانی
@adelehz
خلائی نامرئی میان اتاق نشسته ست .انگار چیزی و یا شاید هم کسی کم آمده ست .عکسهای قدیمی در ظاهر میخندند ولی در درونشان طوفان ست .
و ظرفهای چینی خیلی قدیمی دیگر برای ناهار جمعه از گنجه ها بیرون نمی آیند. به آن دلیل که توهم میدانی به دلیل اینکه بسیاری از مهمانان آن سالها حالا دیگر نیستند...یا برای همیشه رفته اند یا آنچنان در زمانه گم شده اند که به این اسانی ها پیدا نخواهند شد...
بازهم جمعه رسید...
#عادله_زمانی
@adelehz
جمعه ها
آغاز
دوست داشتنت نیست
اما میتواند ادامه ی خوبی باشد برای داستان دوست داشتنت
جمعه ها تعطیل ست و ساکت
فرصت خواستنت بیشتر
#عادله_زمانی
@adelehz
آغاز
دوست داشتنت نیست
اما میتواند ادامه ی خوبی باشد برای داستان دوست داشتنت
جمعه ها تعطیل ست و ساکت
فرصت خواستنت بیشتر
#عادله_زمانی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
آموزش تهیه ماسک با دستمال کاغذی
@adelehz
@adelehz
انواع "ماسک های تنفسی"
■ با توجه به بحث شیوع و بروز یا اپیدیمی بیماریهای مسری(از جمله "کوروناویروس" و "آنفلوانزای N1H1") ، ممکن است به مردم توصیه شود تا با بکارگیری "ماسک تنفسی" از خود محافظت کنند. لازم می دانم تا شهروندان با انواع این ماسک ها قدری آشنایی داشته باشند.
■"ماسک های پزشکی یا جراحی"، برای محافظت در برابر ذارت معلق عفونی در هوا، عموما در حین عمل جراحی بکار گرفته می شوند. این ماسک ها برای پوشاندن دهان و بینی فرد طراحی شده و می توانند ورود ذرات بزرگ، ترشحات و ... را به سیستم تنفسی مسدود کنند.اما ذرات کوچک ممکن است از آنها عبور کنند.
■ماسک فیلتر دار FFP1 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 5 میکرون با فیلتراسیون 80 درصد،
■ماسک فیلتر دار FFP2 : مناسب برای ذرات بین 2 تا 5 میکرون با فیلتراسیون 94 درصد
■ماسک فیلتر دار FFP3 : مناسب برای ذرات کوچکتر از 2 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد
■ماسک N95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن
■ماسک N99 :مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن
■ماسک N100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن
■ماسک R95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت
■ماسک R99 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت
■ماسک R100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت
■ماسک P95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و مقاوم نسبت به روغن
■ماسک P99 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و مقاوم نسبت به روغن
■ماسک P100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و مقاوم نسبت به روغن
■ماسک فیلتردار کربن دار :
در این نوع ماسک ها وجود چند لایه کربن اکیتو، مانع از نفوذ بوی آلودگی و گازهای مضر هوا به داخل ماسک می شوند.
■به طور کلی ،عمر مفید ماسک فیلتردار N95 وFFP2حدود 8ساعت کاری است.این ماسک ها در سه حالت زیر باید تعویض شود :
●اگر قالب کاسه ای شکل ماسک فرم خود را از دست داده باشد و بطور کامل روی صورت محکم نچسبده و باعث نشت هوای بیرون به درون ماسک شود.
●اگر با وجود ماسک روی صورت بوی دود و هوای آلوده بیرون احساس شود.
●اگر فیلتر ماسک کثیف شده و گرد و غبار روی سطح آن قابل تمیز شدن نباشد.
■ماسک N95 برای جلوگیری از نفوذ 95٪ ذرات بسیار کوچک استفاده می شود. بر خلاف ماسک های پزشکی ، ماسک N95 با امنیت بیشتری روی صورت قرار می گیرد و می تواند تا ورود 95٪ از ذرات بسیار کوچک را مسدود کند.
■ قبل از لمس ماسک، دست ها باید حداقل 20 ثانیه با آب و صابون شسته شده بعدا به کمک یک دستمال کاغذی تمیز خشک شوند. ماسک برای وجود هر نوع نقص ، سوراخ و پارگی باید چک شود.
گردآوری و ویرایش:
دکتر برهان ولدبیگی
@adelehz
■ با توجه به بحث شیوع و بروز یا اپیدیمی بیماریهای مسری(از جمله "کوروناویروس" و "آنفلوانزای N1H1") ، ممکن است به مردم توصیه شود تا با بکارگیری "ماسک تنفسی" از خود محافظت کنند. لازم می دانم تا شهروندان با انواع این ماسک ها قدری آشنایی داشته باشند.
■"ماسک های پزشکی یا جراحی"، برای محافظت در برابر ذارت معلق عفونی در هوا، عموما در حین عمل جراحی بکار گرفته می شوند. این ماسک ها برای پوشاندن دهان و بینی فرد طراحی شده و می توانند ورود ذرات بزرگ، ترشحات و ... را به سیستم تنفسی مسدود کنند.اما ذرات کوچک ممکن است از آنها عبور کنند.
■ماسک فیلتر دار FFP1 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 5 میکرون با فیلتراسیون 80 درصد،
■ماسک فیلتر دار FFP2 : مناسب برای ذرات بین 2 تا 5 میکرون با فیلتراسیون 94 درصد
■ماسک فیلتر دار FFP3 : مناسب برای ذرات کوچکتر از 2 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد
■ماسک N95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن
■ماسک N99 :مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن
■ماسک N100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و غیرمقاوم نسبت به روغن
■ماسک R95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت
■ماسک R99 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت
■ماسک R100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و مقاوم نسبت به روغن تا حداکثر 8 ساعت
■ماسک P95 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 95 درصد و مقاوم نسبت به روغن
■ماسک P99 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و مقاوم نسبت به روغن
■ماسک P100 : مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99.97 درصد و مقاوم نسبت به روغن
■ماسک فیلتردار کربن دار :
در این نوع ماسک ها وجود چند لایه کربن اکیتو، مانع از نفوذ بوی آلودگی و گازهای مضر هوا به داخل ماسک می شوند.
■به طور کلی ،عمر مفید ماسک فیلتردار N95 وFFP2حدود 8ساعت کاری است.این ماسک ها در سه حالت زیر باید تعویض شود :
●اگر قالب کاسه ای شکل ماسک فرم خود را از دست داده باشد و بطور کامل روی صورت محکم نچسبده و باعث نشت هوای بیرون به درون ماسک شود.
●اگر با وجود ماسک روی صورت بوی دود و هوای آلوده بیرون احساس شود.
●اگر فیلتر ماسک کثیف شده و گرد و غبار روی سطح آن قابل تمیز شدن نباشد.
■ماسک N95 برای جلوگیری از نفوذ 95٪ ذرات بسیار کوچک استفاده می شود. بر خلاف ماسک های پزشکی ، ماسک N95 با امنیت بیشتری روی صورت قرار می گیرد و می تواند تا ورود 95٪ از ذرات بسیار کوچک را مسدود کند.
■ قبل از لمس ماسک، دست ها باید حداقل 20 ثانیه با آب و صابون شسته شده بعدا به کمک یک دستمال کاغذی تمیز خشک شوند. ماسک برای وجود هر نوع نقص ، سوراخ و پارگی باید چک شود.
گردآوری و ویرایش:
دکتر برهان ولدبیگی
@adelehz