"زنی که‌گم کردم "
4.43K subscribers
10.4K photos
1.9K videos
11 files
464 links
برای نوشتن
که جهان از نوشتن زیباست
عادله زمانی
راه ارتباطی با من :
@Aydel70
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اگر مثل من
دلتان تنگ شده برای یک عصر تابستانی گرم
تا میان کوچه باغهای یک روستای قدیمی راه بروید ..
دعوت تان میکنم به دیدن این یک دقیقه آرامش
@adelehz
چند سال پیش از حنا نوشته بودم که یک روز صبح با چشم‌های پف‌کرده و خیس آمد شرکت. بعد رفت توی بغل منشی‌ و گفت که با دوست‌پسرش بعد از هشت سال به هم زده است. آب دماغش را هم مالاند به لباس منشی. بعد هم گفت که من بعد از جورج، دیگر آدم سابق نمی‌شوم. زندگی‌اش را به دو قسمت پیشا‌جورج و پساجورج تقسیم کرده بود. منشی‌مان که می‌خواست هر چه زودتر اشک حنا را بند بیاورد تا پیراهنش بیشتر به گند کشیده نشود، بهش گفت که به نبودنش عادت می‌کنی، برو صورتت رو بشور تا قهوه برات بریزم. که خب، درست گفته بود. حنا به نبودن جورج عادت کرد. خاصیت آدم همین عادت کردن است.

سال‌ها بعد خود حنا هم به همین موضوع رسید. یک بار توی مهمانی برای‌مان گفت که آن‌قدر به نبودن جورج عادت کرده است که حالا کم‌کم دوباره می‌تواند به مردها با چشم خریدار نگاه کند و به پیشنهادشان فکر کند. اما جورج را فراموش نمی‌کند. بعد ماجرای پدربزرگش را گفت که سرباز جنگ ویتنام بوده است. این‌که یک روز غافلگیر شده‌اند و ویتنامی‌ها گردان‌شان را قلع و قمع کرده‌اند. پدربزرگش هم سر همان غافلگیری یک پایش را از دست داده است. زندگی پدربزرگش هم به دو قسمت قبل و بعد از فقدان پایش تقسیم شده بود. بعد از سال‌ها به نبودنِ پا عادت کرده است ولی فراموشش نکرده است. عادت کرده چون زندگی ادامه دارد ولی فراموش نمی‌کند چون زنده است.

مثالش کاملا درست بود. از دست دادن آدم‌های زندگی، مثل رفتن روی مین و از دست دادن دست و پا است. آدم زنده می‌ماند و به نداشتن‌شان عادت می‌کند و حتی با یک پا فوتبال هم بازی می‌کند. اما فراموش نمی‌کند. جای خالی، فراموش‌نشدنی است. درست مثل همین اتفاقی که بعد از زدن هواپیما رخ داد. آرام آرام همه‌مان عادت می‌کنیم. به نبودن آن آدم‌ها. حتی خود شرکت هواپیمایی هم به نبودن یکی از هواپیماهایش عادت می‌کند. زنِ خلبان هم حتما کم کم عادت می‌کند که بدون شوهرش دخترهایش را بزرگ کند. بازماندگان هم کم‌کم عادت می‌کنند که صبح‌ها تنهایی بیدار بشوند و شبها هم بالشت را بغل کنند و بخوابند. این‌ها همه سرباز‌هایی هستند که غافلگیر شده‌اند و گردان‌شان را بسته‌اند به تیر و هر کدام‌شان دست یا پایی را از دست داده‌اند. عادت می‌کنند اما فراموش نمی‌کنند. عادت هیچ ربطی به فراموشی ندارد. عادت می‌کنیم چون زندگی ادامه دارد ولی فراموش نمی‌کنیم چون زنده‌ایم. فراموشی فقط با مرگ محقق می‌شود. مردن تنها راه شرافت‌مندانه‌ برای فراموشی است. این‌نبودن‌ها نسیان‌ناپذیرند.

فهیم عطار
#شما_فرستادین
@adelehz
خدایا
دلم یک‌معجزه میخواهد
دستت را توی جعبه ی پر از معجزه ات ببر
و معجزه ی مرا در بیاور...
آمین
شب خوش ❤️❤️
@adelehz
این جا کسی است پنهان مانند قند در نی
شیرین شکرفروشی دکان من گرفته

مولانای جان
@adelehz
صبح تون شیرین❤️
وقتی به روزهایی که گذشت فکر میکنم و روزهایی که در راه ست .
وقتی به آدمهایی که رفتنددفکر میکنم و به آدمهایی که قرارست روزی بیایند.
وقتی به خنده ها و گریه هایی که گذشت و به خنده ها و گریه هایی که در راه ست فکر میکنم
میفهمم که ارزش یک سال چقدر زیاد ست‌.
هم اندوهگین میشوم و هم شاد
ولی دلم خوش ست به خدایی که دارم و ته دلم میگویم هوایم را داشته باش و به دادم برس که بهترین یاری دهنده تویی ...
یک سال دیگر گذشت ...خدایا برای باقی مانده اش هوای این بنده ی ناچیزت را داشته باش
همیشه شاکر نعمت هایی که به من داده ای هستم و خوب میدانم که هرآنچه از خوبی به من می رسد از کرم شاهانه ی توست و هرچه از بدی به من میرسد از بدی گناهکارانه ی خودم ست .
شکرت خدایا
شکر...
#عادله_زمانی
#تولدم
#بهمن_و_روزهایش
@adelehz
هر صبح که آغاز میشود
شروعی ست که در دستان ماست
و هر دیروزی که گذشته پرنده ای ست که از قفس پریده ست ..
برای خاطر پرنده ای که نمی دانیم کجا پر زده
نباید امروز را از دست بدهیم‌.
به امروز بیندیش نه به دیروز ونه حتی به فردا
#عادله_زمانی
صبح به خیر و برکت
@adelehz
حال خوب
داشتن دوست داشتنی ها نیست
بلکه دوست داشتن داشته هاست ...
#عادله_زمانی
حال دل تون خوب😍❤️❤️❤️
@adelehz
بوی بهار و حس میکنید؟😍
anonymous poll

اره 🌸😍 – 87
👍👍👍👍👍👍👍 73%

نه بابا هنوز زوده🌬 – 32
👍👍👍 27%

👥 119 people voted so far. Poll closed.
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
در هر شغل و جایگاهی که هستید این خودتان باشید که شادی و لذت را رقم میزنید .
شادی را بشما هدیه نمی دهند.
@adelehz
دلم می خواهد
دلم را بردارم
بزنم به خیابان

به خیابان
که پرتقال فروش ها
آتش را
در حلب های روغن قو
روشن کرده اند

بزنم به بساط آتششان
و دلم را
بگیرم
که گرم شود
به زندگی

به پرتقال های نارنجی
نارنجی های پرتقال

دل اما
دست که نیست...
با آتشی که پرتقال فروش ها
در حلب های روغن قو
روشن کرده اند و

روزنامه های باطله را
با خبرهای داغ
با هواشناسی اعلام کرده...

منفی ده درجه
سوزانده اند !
گرم شود...

دل
دل است
دلخوش به چند کلمه ی مهربان...

که از دهانی عاشق !
بالا آمده
از قلبی باشد
که دوستت دارد...

رویا شاه حسین زاده
@adelehz
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
در یک عصر گرم
میان گندمزاری در دورترین نقطه ی سرزمینی که تابحال ندیده ای..
وقتی عطر و رایحه ی سیب در فضا پراکنده شده باشد ..
وقتی در دشت دراز کشیده باشی و به او فکر کنی
به خنده هایش و نگاهش وقتی پنهانی نگاهش میکردی ...
و این چنین صدای اوازی در گوشت بپیچد
در حالی که باد گوشه ی پیراهن سرخت را کمی تکان داده ست ...
دنیا چه قدر زیبا میشود
چه قدر رویایی
چقدر دور
چقدر دست نیافتنی...
#عادله_زمانی
#آندره_آ_بوچلی
@adelehz
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی
نروم‌جز به همان ره که توام راهنمایی

حسام الدین سراج
شب زیبا
@adelehz
زندگی را با چیزهای
بسیار ساده پر باید کرد.
ساده‌ها سطحی نیستند!
خرید چند سیب ترش می‌تواند به
عمق فلسفه‌ی ملاصدرا باشد.
مشکل ما این نیست که برای
شیرین کردن زندگی معجزه نمی‌کنیم
مشکل ما این است که
همانقدر که ویران می‌کنیم
نمی‌سازیم.
همانقدر که کهنه می‌کنیم
تازگی نمی‌بخشیم؛
همانقدر که دور می‌شویم
باز نمی‌گردیم...!
نادر ابراهیمی
@adelehz
بگذار نور خاصیت تو باشد و روشنایی هنرت
هرکجا که رفتی از تو شعاع نور باقی بماند و هر که را دیدی در روشنایی ات آرام گیرد ...
و خداوند که نام مبارکش نور ست .
هر کجا دلت گرفت نور را صدا بزن
و او پاسخ خواهد داد.
نور را حذف نکن از زندگیت تا مبادا در تاریکی خشم و کینه و حسد غرق شوی ...
#عادله_زمانی
@adelehz
ما، در هیچ حال، قلب هایمان خالی از غم نخواهد شد؛ چرا که غم، ودیعه یی ست طبیعی که ما را پاک نگه میدارد . انسان های بی اندوه، به معنای متعالی کلمه، هرگز " انسان " نبوده اند و نخواهند بود. از این صافی انسان ساز نترس ...

📕 آتش بدون دود
✍🏻 #نادر_ابراهیمی
@adelehz
عشق به تنهایی قدرتمند ست
ولی احترام و امنیت قدرتش را دو چندان میکند .
نه فراموش کنیم نه از آن چشم بپوشیم...
#عادله_زمانی
@adelehz
اینکه بعد از مدتها بفهمی
کسی را که دوست داشتی
یک اشتباه بزرگ بوده است
شبیه همان ماندن توی سرمای سخت بهمن سالها قبل توی پیکان بی بخاریست..
سرد و تلخ و ناارام.
#عادله_زمانی
@adelehz
من گلى پژمرده بودم در ميان غنچه ها
گل فروش اى كاش با آنها مرا هم ميفروخت..

فاضل نظرى

@adelehz